APPLICATION OF MAGNETORHEOLOGICAL ELASTOMERS FOR PERFORMANCE CONTROL OF CUSHIONING SYSTEMS FOR WHEELED VEHICLES

The purpose of the work is to study the influence of the control of the elastic and damping characteristics of the cushioning system based on the use of magnetorheological elastomers on the smoothness of the course of wheeled transport vehicles. The technique. The research used the methods of: magne...

Повний опис

Збережено в:
Бібліографічні деталі
Видавець:National Technical University "Kharkiv Polytechnic Institute" and State Institution “Institute of Technical Problems of Magnetism of the National Academy of Sciences of Ukraine”
Дата:2019
Автори: Dushchenko, V. V., Maslіev, V. G., Nanivskyi, R. A., Maslіev, A. O.
Формат: Стаття
Мова:English
Ukrainian
Опубліковано: National Technical University "Kharkiv Polytechnic Institute" and State Institution “Institute of Technical Problems of Magnetism of the National Academy of Sciences of Ukraine” 2019
Теми:
Онлайн доступ:http://eie.khpi.edu.ua/article/view/2074-272X.2019.5.09
Теги: Додати тег
Немає тегів, Будьте першим, хто поставить тег для цього запису!

Репозиторії

Electrical Engineering & Electromechanics
id eiekhpieduua-article-181894
record_format ojs
institution Electrical Engineering & Electromechanics
collection OJS
language English
Ukrainian
topic магнітореологічний еластомер
керуюче магнітне поле
модуль пружності
модуль втрат
колісний транспортний засіб
система підресорювання
пружні шарніри
керування характеристиками підвіски
629.1.032
magnetorheological elastomer
control magnetic field
modulus of elasticity
loss modulus
wheeled vehicle
cushioning system
elastic hinges
suspension performance control
629.1.032
spellingShingle магнітореологічний еластомер
керуюче магнітне поле
модуль пружності
модуль втрат
колісний транспортний засіб
система підресорювання
пружні шарніри
керування характеристиками підвіски
629.1.032
magnetorheological elastomer
control magnetic field
modulus of elasticity
loss modulus
wheeled vehicle
cushioning system
elastic hinges
suspension performance control
629.1.032
Dushchenko, V. V.
Maslіev, V. G.
Nanivskyi, R. A.
Maslіev, A. O.
APPLICATION OF MAGNETORHEOLOGICAL ELASTOMERS FOR PERFORMANCE CONTROL OF CUSHIONING SYSTEMS FOR WHEELED VEHICLES
topic_facet магнітореологічний еластомер
керуюче магнітне поле
модуль пружності
модуль втрат
колісний транспортний засіб
система підресорювання
пружні шарніри
керування характеристиками підвіски
629.1.032
magnetorheological elastomer
control magnetic field
modulus of elasticity
loss modulus
wheeled vehicle
cushioning system
elastic hinges
suspension performance control
629.1.032
format Article
author Dushchenko, V. V.
Maslіev, V. G.
Nanivskyi, R. A.
Maslіev, A. O.
author_facet Dushchenko, V. V.
Maslіev, V. G.
Nanivskyi, R. A.
Maslіev, A. O.
author_sort Dushchenko, V. V.
title APPLICATION OF MAGNETORHEOLOGICAL ELASTOMERS FOR PERFORMANCE CONTROL OF CUSHIONING SYSTEMS FOR WHEELED VEHICLES
title_short APPLICATION OF MAGNETORHEOLOGICAL ELASTOMERS FOR PERFORMANCE CONTROL OF CUSHIONING SYSTEMS FOR WHEELED VEHICLES
title_full APPLICATION OF MAGNETORHEOLOGICAL ELASTOMERS FOR PERFORMANCE CONTROL OF CUSHIONING SYSTEMS FOR WHEELED VEHICLES
title_fullStr APPLICATION OF MAGNETORHEOLOGICAL ELASTOMERS FOR PERFORMANCE CONTROL OF CUSHIONING SYSTEMS FOR WHEELED VEHICLES
title_full_unstemmed APPLICATION OF MAGNETORHEOLOGICAL ELASTOMERS FOR PERFORMANCE CONTROL OF CUSHIONING SYSTEMS FOR WHEELED VEHICLES
title_sort application of magnetorheological elastomers for performance control of cushioning systems for wheeled vehicles
title_alt ЗАСТОСУВАННЯ МАГНІТОРЕОЛОГІЧНИХ ЕЛАСТОМЕРІВ ДЛЯ КЕРУВАННЯ ХАРАКТЕРИСТИКАМИ СИСТЕМ ПІДРЕСОРЮВАННЯ КОЛІСНИХ ТРАНСПОРТНИХ ЗАСОБІВ
description The purpose of the work is to study the influence of the control of the elastic and damping characteristics of the cushioning system based on the use of magnetorheological elastomers on the smoothness of the course of wheeled transport vehicles. The technique. The research used the methods of: magnetic field theory, the theory of vehicle suspension, experiment theory planning, and the FEMM code for studying magnetic field characteristics and mathematical modeling of wheeled vehicle movement along roughness in the Delphi environment. Results. Designed, researched and patented designs of elastic hinges of the suspension arms with magnetorheological elastomers. The relative boundaries of changes in the elastic modules and losses of these hinges are determined when controlling the characteristics of the suspension in order to improve the smoothness of the wheeled vehicle. Scientific novelty. For the first time, the feasibility of using magnetorheological elastomers to control the elastic and damping characteristics of the cushioning system of wheeled vehicles has been investigated, and the requirements for control laws have been determined, which make it possible to increase smoothness by more than 40 %; it is established that the control of the loss modulus has a greater effect on the improvement of smoothness of motion than the control of the elastic modulus. Practical value. The design has been developed and the relative boundaries of changes in the modules of elasticity and loss of hinges with magnetorheological elastomers during their control have been determined, which will make it possible to formulate requirements for elastomers when developing promising hinge designs for vehicle suspension systems. 
publisher National Technical University "Kharkiv Polytechnic Institute" and State Institution “Institute of Technical Problems of Magnetism of the National Academy of Sciences of Ukraine”
publishDate 2019
url http://eie.khpi.edu.ua/article/view/2074-272X.2019.5.09
work_keys_str_mv AT dushchenkovv applicationofmagnetorheologicalelastomersforperformancecontrolofcushioningsystemsforwheeledvehicles
AT maslíevvg applicationofmagnetorheologicalelastomersforperformancecontrolofcushioningsystemsforwheeledvehicles
AT nanivskyira applicationofmagnetorheologicalelastomersforperformancecontrolofcushioningsystemsforwheeledvehicles
AT maslíevao applicationofmagnetorheologicalelastomersforperformancecontrolofcushioningsystemsforwheeledvehicles
AT dushchenkovv zastosuvannâmagnítoreologíčnihelastomerívdlâkeruvannâharakteristikamisistempídresorûvannâkolísnihtransportnihzasobív
AT maslíevvg zastosuvannâmagnítoreologíčnihelastomerívdlâkeruvannâharakteristikamisistempídresorûvannâkolísnihtransportnihzasobív
AT nanivskyira zastosuvannâmagnítoreologíčnihelastomerívdlâkeruvannâharakteristikamisistempídresorûvannâkolísnihtransportnihzasobív
AT maslíevao zastosuvannâmagnítoreologíčnihelastomerívdlâkeruvannâharakteristikamisistempídresorûvannâkolísnihtransportnihzasobív
first_indexed 2024-06-01T14:39:23Z
last_indexed 2024-06-01T14:39:23Z
_version_ 1800670034140332032
spelling eiekhpieduua-article-1818942019-11-04T14:26:06Z APPLICATION OF MAGNETORHEOLOGICAL ELASTOMERS FOR PERFORMANCE CONTROL OF CUSHIONING SYSTEMS FOR WHEELED VEHICLES ЗАСТОСУВАННЯ МАГНІТОРЕОЛОГІЧНИХ ЕЛАСТОМЕРІВ ДЛЯ КЕРУВАННЯ ХАРАКТЕРИСТИКАМИ СИСТЕМ ПІДРЕСОРЮВАННЯ КОЛІСНИХ ТРАНСПОРТНИХ ЗАСОБІВ Dushchenko, V. V. Maslіev, V. G. Nanivskyi, R. A. Maslіev, A. O. магнітореологічний еластомер керуюче магнітне поле модуль пружності модуль втрат колісний транспортний засіб система підресорювання пружні шарніри керування характеристиками підвіски 629.1.032 magnetorheological elastomer control magnetic field modulus of elasticity loss modulus wheeled vehicle cushioning system elastic hinges suspension performance control 629.1.032 The purpose of the work is to study the influence of the control of the elastic and damping characteristics of the cushioning system based on the use of magnetorheological elastomers on the smoothness of the course of wheeled transport vehicles. The technique. The research used the methods of: magnetic field theory, the theory of vehicle suspension, experiment theory planning, and the FEMM code for studying magnetic field characteristics and mathematical modeling of wheeled vehicle movement along roughness in the Delphi environment. Results. Designed, researched and patented designs of elastic hinges of the suspension arms with magnetorheological elastomers. The relative boundaries of changes in the elastic modules and losses of these hinges are determined when controlling the characteristics of the suspension in order to improve the smoothness of the wheeled vehicle. Scientific novelty. For the first time, the feasibility of using magnetorheological elastomers to control the elastic and damping characteristics of the cushioning system of wheeled vehicles has been investigated, and the requirements for control laws have been determined, which make it possible to increase smoothness by more than 40 %; it is established that the control of the loss modulus has a greater effect on the improvement of smoothness of motion than the control of the elastic modulus. Practical value. The design has been developed and the relative boundaries of changes in the modules of elasticity and loss of hinges with magnetorheological elastomers during their control have been determined, which will make it possible to formulate requirements for elastomers when developing promising hinge designs for vehicle suspension systems.  Метоюроботи є дослідження впливу керування пружними та демпфіруючими характеристиками системи підресорювання на основі використання магнітореологічних еластомерів на плавність ходу колісних транспортних засобів.Методика. При дослідженнях використано методи: теорії магнітного поля, теорії підресорювання транспортних засобів, теорії планування експерименту, а також пакет Femm для дослідження характеристик магнітного поля та математичне моделювання руху колісних транспортних засобів по нерівностям у середовищі Delphi. Результати. Розроблено, досліджено та запатентовано конструкції пружних шарнірів важелів підвіски з магнітореологічними еластомерами. Визначено відносні межі зміни модулів пружності та втрат даних шарнірів при здійсненні керування характеристиками підвіски для забезпечення підвищення плавності ходу колісного транспортного засобу. Наукова новизна.Вперше досліджено доцільність застосування магнітореологічних еластомерів для керування пружними та демпфіруючими характеристиками систем підресорювання колісних транспортних засобів тавизначено закони керування, які дозволяють підвищити плавність ходу більше ніж на 40 %; встановлено, що керування модулем втрат в більшій мірі впливає на підвищення плавності ходу, ніж керування модулем пружності. Практична цінність. Розроблено конструкції та визначено відносні межі змін модулів пружності та втрат шарнірів із магнітореологічних еластомерів при здійсненні їх керування, що дозволить формулювати вимоги до еластомерів при розробці перспективних конструкцій шарнірів для систем підресорювання транспортних засобів.  National Technical University "Kharkiv Polytechnic Institute" and State Institution “Institute of Technical Problems of Magnetism of the National Academy of Sciences of Ukraine” 2019-10-28 Article Article application/pdf application/pdf http://eie.khpi.edu.ua/article/view/2074-272X.2019.5.09 10.20998/2074-272X.2019.5.09 Electrical Engineering & Electromechanics; No. 5 (2019); 50-59 Электротехника и Электромеханика; № 5 (2019); 50-59 Електротехніка і Електромеханіка; № 5 (2019); 50-59 2309-3404 2074-272X en uk http://eie.khpi.edu.ua/article/view/2074-272X.2019.5.09/181951 http://eie.khpi.edu.ua/article/view/2074-272X.2019.5.09/181952 Copyright (c) 2019 V. V. Dushchenko, V. G. Maslіev, R. A. Nanivskyi, A. O. Maslіev https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0