MODELLING OF DYNAMIC MODES OF AN INDUCTION ELECTRIC DRIVE AT PERIODIC LOAD

Goal. Development of methods and mathematical models, based on them, for the calculation of transients and steady-state modes of induction electric drives operating in periodic load mode. Methodology. The developed algorithms are based on a mathematical model of an induction motor, which takes into...

Повний опис

Збережено в:
Бібліографічні деталі
Дата:2020
Автори: Malyar, V. S., Hamola, O. Ye., Maday, V. S.
Формат: Стаття
Мова:English
Ukrainian
Опубліковано: National Technical University "Kharkiv Polytechnic Institute" and State Institution “Institute of Technical Problems of Magnetism of the National Academy of Sciences of Ukraine” 2020
Теми:
Онлайн доступ:http://eie.khpi.edu.ua/article/view/2074-272X.2020.3.02
Теги: Додати тег
Немає тегів, Будьте першим, хто поставить тег для цього запису!
Назва журналу:Electrical Engineering & Electromechanics

Репозитарії

Electrical Engineering & Electromechanics
id eiekhpieduua-article-206151
record_format ojs
institution Electrical Engineering & Electromechanics
collection OJS
language English
Ukrainian
topic асинхронний двигун
періодичне навантаження
математична модель
усталений динамічний режим
перехідний процес
крайова задача
резонанс
статичні характеристики
насичення магнітопроводу
витіснення струму
621.313.33
induction motor
periodic load
mathematical model
steady-state dynamic mode
transient
static characteristics
saturation of the magnetic core
displacement of current
621.313.33
spellingShingle асинхронний двигун
періодичне навантаження
математична модель
усталений динамічний режим
перехідний процес
крайова задача
резонанс
статичні характеристики
насичення магнітопроводу
витіснення струму
621.313.33
induction motor
periodic load
mathematical model
steady-state dynamic mode
transient
static characteristics
saturation of the magnetic core
displacement of current
621.313.33
Malyar, V. S.
Hamola, O. Ye.
Maday, V. S.
MODELLING OF DYNAMIC MODES OF AN INDUCTION ELECTRIC DRIVE AT PERIODIC LOAD
topic_facet асинхронний двигун
періодичне навантаження
математична модель
усталений динамічний режим
перехідний процес
крайова задача
резонанс
статичні характеристики
насичення магнітопроводу
витіснення струму
621.313.33
induction motor
periodic load
mathematical model
steady-state dynamic mode
transient
static characteristics
saturation of the magnetic core
displacement of current
621.313.33
format Article
author Malyar, V. S.
Hamola, O. Ye.
Maday, V. S.
author_facet Malyar, V. S.
Hamola, O. Ye.
Maday, V. S.
author_sort Malyar, V. S.
title MODELLING OF DYNAMIC MODES OF AN INDUCTION ELECTRIC DRIVE AT PERIODIC LOAD
title_short MODELLING OF DYNAMIC MODES OF AN INDUCTION ELECTRIC DRIVE AT PERIODIC LOAD
title_full MODELLING OF DYNAMIC MODES OF AN INDUCTION ELECTRIC DRIVE AT PERIODIC LOAD
title_fullStr MODELLING OF DYNAMIC MODES OF AN INDUCTION ELECTRIC DRIVE AT PERIODIC LOAD
title_full_unstemmed MODELLING OF DYNAMIC MODES OF AN INDUCTION ELECTRIC DRIVE AT PERIODIC LOAD
title_sort modelling of dynamic modes of an induction electric drive at periodic load
title_alt МОДЕЛЮВАННЯ ДИНАМІЧНИХ РЕЖИМІВ АСИНХРОННОГО ЕЛЕКТРОПРИВОДУ ПРИ ПЕРІОДИЧНОМУ НАВАНТАЖЕННІ
description Goal. Development of methods and mathematical models, based on them, for the calculation of transients and steady-state modes of induction electric drives operating in periodic load mode. Methodology. The developed algorithms are based on a mathematical model of an induction motor, which takes into account the saturation of the magnetic core and the displacement of current in the rotor bars. The processes are described by a system of nonlinear differential equations in the orthogonal axes x, y, which enables the results to be obtained with the smallest amount of calculations. The magnetization characteristics by the main magnetic flux and the leakage fluxes are used to calculate the electromagnetic parameters of the motor. To account for the current displacement in the rotor bars, the short-circuited winding is considered as a multilayer structure formed by dividing the bars in height by several elements. Results. Due to the variable load on the motor shaft, electromagnetic processes in both transient and steady state modes of the electric drive in any coordinate system are described by a system of nonlinear differential equations. The result of the calculation of the transients is obtained as a result of their integration time dependencies of coordinates (currents, electromagnetic torque, etc.) at a given law of change of the moment of loading. The proposed method of calculating steady-state mode is based on algebraization of differential equations on the mesh of nodes of the process cyclicity period and allows to obtain periodic dependencies in the time domain. Originality. The problem of calculating a steady-state periodic mode is solved as a boundary problem for a system of first-order differential equations with periodic boundary conditions, which allows to obtain instantaneous dependences during the period of currents, electromagnetic torque, capacities and other coordinates. Practical significance. Using the developed algorithm, it is possible to calculate the static characteristics of periodic processes as dependencies on different parameters of the cycle of periodic load or other coordinates, which is the basis for the choice of the motor for overload, power, heating, etc., as well as to detect the possibility of resonance. 
publisher National Technical University "Kharkiv Polytechnic Institute" and State Institution “Institute of Technical Problems of Magnetism of the National Academy of Sciences of Ukraine”
publishDate 2020
url http://eie.khpi.edu.ua/article/view/2074-272X.2020.3.02
work_keys_str_mv AT malyarvs modellingofdynamicmodesofaninductionelectricdriveatperiodicload
AT hamolaoye modellingofdynamicmodesofaninductionelectricdriveatperiodicload
AT madayvs modellingofdynamicmodesofaninductionelectricdriveatperiodicload
AT malyarvs modelûvannâdinamíčnihrežimívasinhronnogoelektroprivodupriperíodičnomunavantaženní
AT hamolaoye modelûvannâdinamíčnihrežimívasinhronnogoelektroprivodupriperíodičnomunavantaženní
AT madayvs modelûvannâdinamíčnihrežimívasinhronnogoelektroprivodupriperíodičnomunavantaženní
first_indexed 2024-06-01T14:39:34Z
last_indexed 2024-06-01T14:39:34Z
_version_ 1800670045023502336
spelling eiekhpieduua-article-2061512020-06-25T09:02:14Z MODELLING OF DYNAMIC MODES OF AN INDUCTION ELECTRIC DRIVE AT PERIODIC LOAD МОДЕЛЮВАННЯ ДИНАМІЧНИХ РЕЖИМІВ АСИНХРОННОГО ЕЛЕКТРОПРИВОДУ ПРИ ПЕРІОДИЧНОМУ НАВАНТАЖЕННІ Malyar, V. S. Hamola, O. Ye. Maday, V. S. асинхронний двигун періодичне навантаження математична модель усталений динамічний режим перехідний процес крайова задача резонанс статичні характеристики насичення магнітопроводу витіснення струму 621.313.33 induction motor periodic load mathematical model steady-state dynamic mode transient static characteristics saturation of the magnetic core displacement of current 621.313.33 Goal. Development of methods and mathematical models, based on them, for the calculation of transients and steady-state modes of induction electric drives operating in periodic load mode. Methodology. The developed algorithms are based on a mathematical model of an induction motor, which takes into account the saturation of the magnetic core and the displacement of current in the rotor bars. The processes are described by a system of nonlinear differential equations in the orthogonal axes x, y, which enables the results to be obtained with the smallest amount of calculations. The magnetization characteristics by the main magnetic flux and the leakage fluxes are used to calculate the electromagnetic parameters of the motor. To account for the current displacement in the rotor bars, the short-circuited winding is considered as a multilayer structure formed by dividing the bars in height by several elements. Results. Due to the variable load on the motor shaft, electromagnetic processes in both transient and steady state modes of the electric drive in any coordinate system are described by a system of nonlinear differential equations. The result of the calculation of the transients is obtained as a result of their integration time dependencies of coordinates (currents, electromagnetic torque, etc.) at a given law of change of the moment of loading. The proposed method of calculating steady-state mode is based on algebraization of differential equations on the mesh of nodes of the process cyclicity period and allows to obtain periodic dependencies in the time domain. Originality. The problem of calculating a steady-state periodic mode is solved as a boundary problem for a system of first-order differential equations with periodic boundary conditions, which allows to obtain instantaneous dependences during the period of currents, electromagnetic torque, capacities and other coordinates. Practical significance. Using the developed algorithm, it is possible to calculate the static characteristics of periodic processes as dependencies on different parameters of the cycle of periodic load or other coordinates, which is the basis for the choice of the motor for overload, power, heating, etc., as well as to detect the possibility of resonance.  Розроблено математичні моделі і алгоритми, з використанням яких складені програми розрахунку перехідних процесів і усталених режимів асинхронних електроприводів, які працюють в режимі періодичної зміни навантаження. В їх основу покладено математичну модель асинхронного двигуна, розроблену на основі теорії кіл і зображувальних векторів електричних координат, в якій враховується насичення магнітопроводу і витіснення струму в стержнях короткозамкненого ротора. Внаслідок змінного навантаження на валу двигуна електромагнітні процеси як в перехідних, так і усталених режимах в будь-якій системі координат описуються системою нелінійних диференціальних рівнянь. В роботі використано систему ортогональних координатних осей x, y, яка обертається з довільною швидкістю. Для обчислення електромагнітних параметрів двигуна використовуються характеристики намагнічування основним магнітним потоком, а також потоками розсіювання статора і ротора. Для урахування витіснення струму в стержнях ротора короткозамкнена обмотка подається у вигляді багатошарової структури, утвореної розбиттям стержнів по висоті на кілька елементів. Усталений періодичний режим розраховується методом розв’язування крайової задачі, розробленим на основі апроксимації координат кубічними сплайнами, що дає змогу отримати їх періодичні залежності в позачасовій області і розраховувати статичні характеристики як залежності від параметрів циклу періодично-змінного навантаження або інших координат. National Technical University "Kharkiv Polytechnic Institute" and State Institution “Institute of Technical Problems of Magnetism of the National Academy of Sciences of Ukraine” 2020-06-24 Article Article application/pdf application/pdf http://eie.khpi.edu.ua/article/view/2074-272X.2020.3.02 10.20998/2074-272X.2020.3.02 Electrical Engineering & Electromechanics; No. 3 (2020); 9-14 Электротехника и Электромеханика; № 3 (2020); 9-14 Електротехніка і Електромеханіка; № 3 (2020); 9-14 2309-3404 2074-272X en uk http://eie.khpi.edu.ua/article/view/2074-272X.2020.3.02/206265 http://eie.khpi.edu.ua/article/view/2074-272X.2020.3.02/206266 Copyright (c) 2020 V. S. Malyar, O. Ye. Hamola, V. S. Maday https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0