Reduction of cogging torque of radial flux permanent magnet brushless DC motor by magnet shifting technique

  Introduction. In spite of many advantages of radial flux permanent magnet brushless DC motors it suffers from the distinct disadvantage of high cogging torque. The designer must emphasize to reduce the cogging torque during the design stage. This paper introduces magnet shifting technique to mitig...

Повний опис

Збережено в:
Бібліографічні деталі
Дата:2022
Автори: Panchal, T. H., Patel, A. N., Patel, R. M.
Формат: Стаття
Мова:English
Опубліковано: National Technical University "Kharkiv Polytechnic Institute" and State Institution “Institute of Technical Problems of Magnetism of the National Academy of Sciences of Ukraine” 2022
Теми:
Онлайн доступ:http://eie.khpi.edu.ua/article/view/251932
Теги: Додати тег
Немає тегів, Будьте першим, хто поставить тег для цього запису!
Назва журналу:Electrical Engineering & Electromechanics

Репозитарії

Electrical Engineering & Electromechanics
id eiekhpieduua-article-251932
record_format ojs
spelling eiekhpieduua-article-2519322022-05-30T16:52:46Z Reduction of cogging torque of radial flux permanent magnet brushless DC motor by magnet shifting technique Reduction of cogging torque of radial flux permanent magnet brushless DC motor by magnet shifting technique Panchal, T. H. Patel, A. N. Patel, R. M. крутний момент зубчатої передачі аналіз методом скінчених елементів зсув магніту безщітковий двигун постійного струму з постійними магнітами cogging torque finite element analysis magnet shifting permanent magnet brushless DC motor   Introduction. In spite of many advantages of radial flux permanent magnet brushless DC motors it suffers from the distinct disadvantage of high cogging torque. The designer must emphasize to reduce the cogging torque during the design stage. This paper introduces magnet shifting technique to mitigate cogging torque of surface mounted radial flux brushless DC motor. Methodology. Initially 200 W, 1000 rpm surface mounted radial flux permanent magnet brushless DC motor is designed with symmetrical placement of permanent magnets with respect to each other on rotor core. Cogging torque profile of this initial motor is obtained by performing finite element modelling and analysis. Originality. This design has been improved by shifting the position of permanent magnets with respect to adjacent permanent magnets. The effect of magnet shifting on cogging torque has been analyzed by performing finite element analysis. Results. It has been examined that the peak to peak cogging torque is decreased from 1.1 N×m to 0.6 N×m with shifting of permanent magnets respectively. Вступ. Незважаючи на багато переваг безщіткових двигунів постійного струму з радіальним магнітним потоком, вони мають явний недолік, що полягає у високому крутному моменті зубчатої передачі. Проектувальник повинен зосередитись на зниженні крутного моменту зубчатої передачі на етапі проектування. У цій статті представлена методика зсуву магніту для зменшення крутного моменту зубчатої передачі безщіткового двигуна постійного струму з радіальним потоком, встановленого на поверхні. Методологія. Спочатку безщітковий двигун постійного струму з радіальним магнітним потоком потужністю 200 Вт, 1000 об/хв спроектований із симетричним розміщенням постійних магнітів відносно один одного на сердечнику ротора. Розподіл крутного моменту зубчатої передачі цього початкового двигуна отриманий шляхом аналізу методом скінчених елементів (МСЕ). Оригінальність. Ця конструкція була вдосконалена за рахунок зсуву положення постійних магнітів по відношенню до сусідніх постійних магнітів. Вплив зсуву магніту на крутний момент зубчатої передачі було проаналізовано за допомогою аналізу МСЕ. Результати. Досліджено, що піковий крутний  момент зубчатої передачі зменшився з 1,1 Н×м до 0,6 Н×м, відповідно, при зсуві постійних магнітів. National Technical University "Kharkiv Polytechnic Institute" and State Institution “Institute of Technical Problems of Magnetism of the National Academy of Sciences of Ukraine” 2022-05-30 Article Article application/pdf http://eie.khpi.edu.ua/article/view/251932 10.20998/2074-272X.2022.3.03 Electrical Engineering & Electromechanics; No. 3 (2022); 15-20 Электротехника и Электромеханика; № 3 (2022); 15-20 Електротехніка і Електромеханіка; № 3 (2022); 15-20 2309-3404 2074-272X en http://eie.khpi.edu.ua/article/view/251932/254606 Copyright (c) 2022 T. H. Panchal, A. N. Patel, R. M. Patel http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
institution Electrical Engineering & Electromechanics
collection OJS
language English
topic крутний момент зубчатої передачі
аналіз методом скінчених елементів
зсув магніту
безщітковий двигун постійного струму з постійними магнітами
cogging torque
finite element analysis
magnet shifting
permanent magnet brushless DC motor
spellingShingle крутний момент зубчатої передачі
аналіз методом скінчених елементів
зсув магніту
безщітковий двигун постійного струму з постійними магнітами
cogging torque
finite element analysis
magnet shifting
permanent magnet brushless DC motor
Panchal, T. H.
Patel, A. N.
Patel, R. M.
Reduction of cogging torque of radial flux permanent magnet brushless DC motor by magnet shifting technique
topic_facet крутний момент зубчатої передачі
аналіз методом скінчених елементів
зсув магніту
безщітковий двигун постійного струму з постійними магнітами
cogging torque
finite element analysis
magnet shifting
permanent magnet brushless DC motor
format Article
author Panchal, T. H.
Patel, A. N.
Patel, R. M.
author_facet Panchal, T. H.
Patel, A. N.
Patel, R. M.
author_sort Panchal, T. H.
title Reduction of cogging torque of radial flux permanent magnet brushless DC motor by magnet shifting technique
title_short Reduction of cogging torque of radial flux permanent magnet brushless DC motor by magnet shifting technique
title_full Reduction of cogging torque of radial flux permanent magnet brushless DC motor by magnet shifting technique
title_fullStr Reduction of cogging torque of radial flux permanent magnet brushless DC motor by magnet shifting technique
title_full_unstemmed Reduction of cogging torque of radial flux permanent magnet brushless DC motor by magnet shifting technique
title_sort reduction of cogging torque of radial flux permanent magnet brushless dc motor by magnet shifting technique
title_alt Reduction of cogging torque of radial flux permanent magnet brushless DC motor by magnet shifting technique
description   Introduction. In spite of many advantages of radial flux permanent magnet brushless DC motors it suffers from the distinct disadvantage of high cogging torque. The designer must emphasize to reduce the cogging torque during the design stage. This paper introduces magnet shifting technique to mitigate cogging torque of surface mounted radial flux brushless DC motor. Methodology. Initially 200 W, 1000 rpm surface mounted radial flux permanent magnet brushless DC motor is designed with symmetrical placement of permanent magnets with respect to each other on rotor core. Cogging torque profile of this initial motor is obtained by performing finite element modelling and analysis. Originality. This design has been improved by shifting the position of permanent magnets with respect to adjacent permanent magnets. The effect of magnet shifting on cogging torque has been analyzed by performing finite element analysis. Results. It has been examined that the peak to peak cogging torque is decreased from 1.1 N×m to 0.6 N×m with shifting of permanent magnets respectively.
publisher National Technical University "Kharkiv Polytechnic Institute" and State Institution “Institute of Technical Problems of Magnetism of the National Academy of Sciences of Ukraine”
publishDate 2022
url http://eie.khpi.edu.ua/article/view/251932
work_keys_str_mv AT panchalth reductionofcoggingtorqueofradialfluxpermanentmagnetbrushlessdcmotorbymagnetshiftingtechnique
AT patelan reductionofcoggingtorqueofradialfluxpermanentmagnetbrushlessdcmotorbymagnetshiftingtechnique
AT patelrm reductionofcoggingtorqueofradialfluxpermanentmagnetbrushlessdcmotorbymagnetshiftingtechnique
first_indexed 2024-06-01T14:40:02Z
last_indexed 2024-06-01T14:40:02Z
_version_ 1800670075057864704