Slot opening displacement technique for cogging torque reduction of axial flux brushless DC motor for electric two-wheeler application

Introduction. Reduction of cogging torque is the crucial design consideration of axial flux brushless DC (BLDC) motor, particularly for low-speed applications. Aim. The slot opening displacement technique is presented in this article to reduce cogging torque in axial flux BLDC motors suitable for el...

Повний опис

Збережено в:
Бібліографічні деталі
Дата:2023
Автор: Patel, A. N.
Формат: Стаття
Мова:English
Опубліковано: National Technical University "Kharkiv Polytechnic Institute" and State Institution “Institute of Technical Problems of Magnetism of the National Academy of Sciences of Ukraine” 2023
Теми:
Онлайн доступ:http://eie.khpi.edu.ua/article/view/255200
Теги: Додати тег
Немає тегів, Будьте першим, хто поставить тег для цього запису!
Назва журналу:Electrical Engineering & Electromechanics

Репозитарії

Electrical Engineering & Electromechanics
id eiekhpieduua-article-255200
record_format ojs
spelling eiekhpieduua-article-2552002023-03-05T09:37:53Z Slot opening displacement technique for cogging torque reduction of axial flux brushless DC motor for electric two-wheeler application Slot opening displacement technique for cogging torque reduction of axial flux brushless DC motor for electric two-wheeler application Patel, A. N. axial flux brushless DC motor cogging torque slot opening displacement design improvement finite element analysis безщітковий двигун постійного струму з осьовим потоком зубчастий обертаючий момент зміщення отвору паза удосконалення конструкції аналіз методом скінченних елементів Introduction. Reduction of cogging torque is the crucial design consideration of axial flux brushless DC (BLDC) motor, particularly for low-speed applications. Aim. The slot opening displacement technique is presented in this article to reduce cogging torque in axial flux BLDC motors suitable for electric two-wheeler applications. Methods. Double rotor single stator configuration of axial flux BLDC motor is the most suitable for such vehicular applications. Initially double rotor single stator 250 W, 150 rpm axial flux BLDC motor is designed with stator slot opening in middle position and considered as reference motor for further analysis. To evaluate the cogging torque profile of the reference motor 3D finite element modeling and analysis are performed. The design is enhanced by dividing all stator teeth into groups and displacing the slot openings of each group in opposite direction with respect to the adjacent group. Results. The influence of slot opening displacement on cogging torque is evaluated with finite element modeling and analysis. As cogging torque is reduced from 1.23 N×m to 0.63 N×m, the slot opening displacement technique is found to be effective in reducing cogging torque of axial flux BLDC motor. Вступ. Зменшення зубчастого обертаючого моменту є важливим фактором при проектуванні безщіткових двигунів постійного струму (БЩДПС) з осьовим потоком, особливо для низькошвидкісних застосувань. Мета. У цій статті представлений метод зміщення отвору щілини для зменшення зубчастого моменту в БЩДПС з осьовим потоком, придатних для застосування в електричних двоколісних транспортних засобах. Методи. Конфігурація двигуна постійного струму з осьовим потоком з двома роторами та одним статором є найбільш підходящою для таких транспортних засобів. Початково спроєктований двороторний двигун БЩДПС з одним статором потужністю 250 Вт, 150 об/хв з осьовим потоком з отвором в статорному пазу в середньому положенні вважається еталонним двигуном для подальшого аналізу. Для оцінки профілю зубчастого обертаючого моменту еталонного двигуна виконується 3D-моделювання та аналіз методом скінченних елементів. Конструкція вдосконалена за рахунок поділу всіх зубів статора на групи та усунення пазових отворів кожної групи у протилежному напрямку по відношенню до сусідньої групи. Результати. Вплив зміщення отвору паза на зубчастий обертаючий момент оцінюється за допомогою моделювання та аналізу методом скінченних елементів. Оскільки зубчастий обертаючий момент зменшується з 1,23 Н×м до 0,63 Н×м, метод зміщення відкриття щілини виявився ефективним для зниження зубчастого обертаючого моменту двигуна БЩДПС з осьовим потоком. National Technical University "Kharkiv Polytechnic Institute" and State Institution “Institute of Technical Problems of Magnetism of the National Academy of Sciences of Ukraine” 2023-03-05 Article Article application/pdf http://eie.khpi.edu.ua/article/view/255200 10.20998/2074-272X.2023.2.02 Electrical Engineering & Electromechanics; No. 2 (2023); 7-13 Электротехника и Электромеханика; № 2 (2023); 7-13 Електротехніка і Електромеханіка; № 2 (2023); 7-13 2309-3404 2074-272X en http://eie.khpi.edu.ua/article/view/255200/269208 Copyright (c) 2022 A. N. Patel http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
institution Electrical Engineering & Electromechanics
collection OJS
language English
topic axial flux brushless DC motor
cogging torque
slot opening displacement
design improvement
finite element analysis
безщітковий двигун постійного струму з осьовим потоком
зубчастий обертаючий момент
зміщення отвору паза
удосконалення конструкції
аналіз методом скінченних елементів
spellingShingle axial flux brushless DC motor
cogging torque
slot opening displacement
design improvement
finite element analysis
безщітковий двигун постійного струму з осьовим потоком
зубчастий обертаючий момент
зміщення отвору паза
удосконалення конструкції
аналіз методом скінченних елементів
Patel, A. N.
Slot opening displacement technique for cogging torque reduction of axial flux brushless DC motor for electric two-wheeler application
topic_facet axial flux brushless DC motor
cogging torque
slot opening displacement
design improvement
finite element analysis
безщітковий двигун постійного струму з осьовим потоком
зубчастий обертаючий момент
зміщення отвору паза
удосконалення конструкції
аналіз методом скінченних елементів
format Article
author Patel, A. N.
author_facet Patel, A. N.
author_sort Patel, A. N.
title Slot opening displacement technique for cogging torque reduction of axial flux brushless DC motor for electric two-wheeler application
title_short Slot opening displacement technique for cogging torque reduction of axial flux brushless DC motor for electric two-wheeler application
title_full Slot opening displacement technique for cogging torque reduction of axial flux brushless DC motor for electric two-wheeler application
title_fullStr Slot opening displacement technique for cogging torque reduction of axial flux brushless DC motor for electric two-wheeler application
title_full_unstemmed Slot opening displacement technique for cogging torque reduction of axial flux brushless DC motor for electric two-wheeler application
title_sort slot opening displacement technique for cogging torque reduction of axial flux brushless dc motor for electric two-wheeler application
title_alt Slot opening displacement technique for cogging torque reduction of axial flux brushless DC motor for electric two-wheeler application
description Introduction. Reduction of cogging torque is the crucial design consideration of axial flux brushless DC (BLDC) motor, particularly for low-speed applications. Aim. The slot opening displacement technique is presented in this article to reduce cogging torque in axial flux BLDC motors suitable for electric two-wheeler applications. Methods. Double rotor single stator configuration of axial flux BLDC motor is the most suitable for such vehicular applications. Initially double rotor single stator 250 W, 150 rpm axial flux BLDC motor is designed with stator slot opening in middle position and considered as reference motor for further analysis. To evaluate the cogging torque profile of the reference motor 3D finite element modeling and analysis are performed. The design is enhanced by dividing all stator teeth into groups and displacing the slot openings of each group in opposite direction with respect to the adjacent group. Results. The influence of slot opening displacement on cogging torque is evaluated with finite element modeling and analysis. As cogging torque is reduced from 1.23 N×m to 0.63 N×m, the slot opening displacement technique is found to be effective in reducing cogging torque of axial flux BLDC motor.
publisher National Technical University "Kharkiv Polytechnic Institute" and State Institution “Institute of Technical Problems of Magnetism of the National Academy of Sciences of Ukraine”
publishDate 2023
url http://eie.khpi.edu.ua/article/view/255200
work_keys_str_mv AT patelan slotopeningdisplacementtechniqueforcoggingtorquereductionofaxialfluxbrushlessdcmotorforelectrictwowheelerapplication
first_indexed 2024-06-01T14:40:10Z
last_indexed 2024-06-01T14:40:10Z
_version_ 1800670082894921728