INCREASING CONTROL’S EFFICIENCY FOR THE SHIP'S TWO-MASS ELECTRIC DRIVE
Purpose. For shipboard lifting and transporting machinery (LTM) with AC thyristor electric drives (ED) the problem of minimizing sway through the formation of the special law to change the principle of ED control over the lifting process is solved. Methodology. This goal was achieved through the fol...
Збережено в:
Дата: | 2016 |
---|---|
Автор: | |
Формат: | Стаття |
Мова: | English Ukrainian |
Опубліковано: |
National Technical University "Kharkiv Polytechnic Institute" and State Institution “Institute of Technical Problems of Magnetism of the National Academy of Sciences of Ukraine”
2016
|
Теми: | |
Онлайн доступ: | http://eie.khpi.edu.ua/article/view/2074-272X.2016.4.05 |
Теги: |
Додати тег
Немає тегів, Будьте першим, хто поставить тег для цього запису!
|
Назва журналу: | Electrical Engineering & Electromechanics |
Репозитарії
Electrical Engineering & Electromechanicsid |
eiekhpieduua-article-76243 |
---|---|
record_format |
ojs |
institution |
Electrical Engineering & Electromechanics |
collection |
OJS |
language |
English Ukrainian |
topic |
ship's two-mass electric drive control system load sway mathematical modeling improvement adaptability stabilization 629.5.065.23 62-523.8 судовой двухмассовый электропривод система управления раскачивание груза математическое моделирование усовершенствование адаптивность стабилизация 629.5.065.23 62-523.8 судновий двомасовий електропривод система керування розгойдування вантажу математичне моделювання удосконалення адаптивність стабілізація 629.5.065.23 62-523.8 |
spellingShingle |
ship's two-mass electric drive control system load sway mathematical modeling improvement adaptability stabilization 629.5.065.23 62-523.8 судовой двухмассовый электропривод система управления раскачивание груза математическое моделирование усовершенствование адаптивность стабилизация 629.5.065.23 62-523.8 судновий двомасовий електропривод система керування розгойдування вантажу математичне моделювання удосконалення адаптивність стабілізація 629.5.065.23 62-523.8 Budashko, V. V. INCREASING CONTROL’S EFFICIENCY FOR THE SHIP'S TWO-MASS ELECTRIC DRIVE |
topic_facet |
ship's two-mass electric drive control system load sway mathematical modeling improvement adaptability stabilization 629.5.065.23 62-523.8 судовой двухмассовый электропривод система управления раскачивание груза математическое моделирование усовершенствование адаптивность стабилизация 629.5.065.23 62-523.8 судновий двомасовий електропривод система керування розгойдування вантажу математичне моделювання удосконалення адаптивність стабілізація 629.5.065.23 62-523.8 |
format |
Article |
author |
Budashko, V. V. |
author_facet |
Budashko, V. V. |
author_sort |
Budashko, V. V. |
title |
INCREASING CONTROL’S EFFICIENCY FOR THE SHIP'S TWO-MASS ELECTRIC DRIVE |
title_short |
INCREASING CONTROL’S EFFICIENCY FOR THE SHIP'S TWO-MASS ELECTRIC DRIVE |
title_full |
INCREASING CONTROL’S EFFICIENCY FOR THE SHIP'S TWO-MASS ELECTRIC DRIVE |
title_fullStr |
INCREASING CONTROL’S EFFICIENCY FOR THE SHIP'S TWO-MASS ELECTRIC DRIVE |
title_full_unstemmed |
INCREASING CONTROL’S EFFICIENCY FOR THE SHIP'S TWO-MASS ELECTRIC DRIVE |
title_sort |
increasing control’s efficiency for the ship's two-mass electric drive |
title_alt |
ПІДВИЩЕННЯ ЕФЕКТИВНОСТІ КЕРУВАННЯ СУДНОВИМ ДВОМАСОВИМ ЕЛЕКТРОПРИВОДОМ ПІДВИЩЕННЯ ЕФЕКТИВНОСТІ КЕРУВАННЯ СУДНОВИМ ДВОМАСОВИМ ЕЛЕКТРОПРИВОДОМ |
description |
Purpose. For shipboard lifting and transporting machinery (LTM) with AC thyristor electric drives (ED) the problem of minimizing sway through the formation of the special law to change the principle of ED control over the lifting process is solved. Methodology. This goal was achieved through the following objectives: analysis of current studies on the reduction of the negative effects of load fluctuations, fixed on the suspension with variable parameters; determining the criteria to optimize the movement of the lifting mechanism and transfer control laws under which the load fluctuations are reduced; develop the methodology and experimental study of the main characteristics of the mobile model ED lifting mechanism with its load suspended from the perspective of both the parameterization of the control system (CS) as well as elements of ED. For realization of tasks in research methods of mathematical modeling of dynamic processes on the computer, structural methods of control theory, experimental studies in the laboratory setting have been used. Results. Based on analysis of current research can be concluded that the stability of the ED of LTM to the disturbing points provided coincidence zero electric coordinates and speed deviation diametric plane of the vessel from the vertical position. Criteria for optimizing CS used by the ED LTM mathematical description of its dynamics differential equations to the estimated coefficients derived from the functions of state variables. The experimental dependence of dynamic equations of motion of an object under the influence of disturbing forces in the coordinate plane allowed to parameterize characteristic equation to the form, providing the solution to sustainability since the motor shaft of LTM. The functional circuit of CS eliminates the aperiodic components in the control in compliance with the criteria of sustainability and quality of transients by applying all-range regulator coordinate characteristics of forcing overcoming the dead zone and increase electric resistance as the dynamic object. Practical value. Completion of the complex research may find practical application in the ED of ship’s LTM, which will improve their performance, decrease between the operating and maintenance simple. |
publisher |
National Technical University "Kharkiv Polytechnic Institute" and State Institution “Institute of Technical Problems of Magnetism of the National Academy of Sciences of Ukraine” |
publishDate |
2016 |
url |
http://eie.khpi.edu.ua/article/view/2074-272X.2016.4.05 |
work_keys_str_mv |
AT budashkovv increasingcontrolsefficiencyfortheshipstwomasselectricdrive AT budashkovv pídviŝennâefektivnostíkeruvannâsudnovimdvomasovimelektroprivodom |
first_indexed |
2024-06-01T14:38:34Z |
last_indexed |
2024-06-01T14:38:34Z |
_version_ |
1800669982160322560 |
spelling |
eiekhpieduua-article-762432017-08-21T18:30:17Z INCREASING CONTROL’S EFFICIENCY FOR THE SHIP'S TWO-MASS ELECTRIC DRIVE ПІДВИЩЕННЯ ЕФЕКТИВНОСТІ КЕРУВАННЯ СУДНОВИМ ДВОМАСОВИМ ЕЛЕКТРОПРИВОДОМ ПІДВИЩЕННЯ ЕФЕКТИВНОСТІ КЕРУВАННЯ СУДНОВИМ ДВОМАСОВИМ ЕЛЕКТРОПРИВОДОМ Budashko, V. V. ship's two-mass electric drive control system load sway mathematical modeling improvement adaptability stabilization 629.5.065.23 62-523.8 судовой двухмассовый электропривод система управления раскачивание груза математическое моделирование усовершенствование адаптивность стабилизация 629.5.065.23 62-523.8 судновий двомасовий електропривод система керування розгойдування вантажу математичне моделювання удосконалення адаптивність стабілізація 629.5.065.23 62-523.8 Purpose. For shipboard lifting and transporting machinery (LTM) with AC thyristor electric drives (ED) the problem of minimizing sway through the formation of the special law to change the principle of ED control over the lifting process is solved. Methodology. This goal was achieved through the following objectives: analysis of current studies on the reduction of the negative effects of load fluctuations, fixed on the suspension with variable parameters; determining the criteria to optimize the movement of the lifting mechanism and transfer control laws under which the load fluctuations are reduced; develop the methodology and experimental study of the main characteristics of the mobile model ED lifting mechanism with its load suspended from the perspective of both the parameterization of the control system (CS) as well as elements of ED. For realization of tasks in research methods of mathematical modeling of dynamic processes on the computer, structural methods of control theory, experimental studies in the laboratory setting have been used. Results. Based on analysis of current research can be concluded that the stability of the ED of LTM to the disturbing points provided coincidence zero electric coordinates and speed deviation diametric plane of the vessel from the vertical position. Criteria for optimizing CS used by the ED LTM mathematical description of its dynamics differential equations to the estimated coefficients derived from the functions of state variables. The experimental dependence of dynamic equations of motion of an object under the influence of disturbing forces in the coordinate plane allowed to parameterize characteristic equation to the form, providing the solution to sustainability since the motor shaft of LTM. The functional circuit of CS eliminates the aperiodic components in the control in compliance with the criteria of sustainability and quality of transients by applying all-range regulator coordinate characteristics of forcing overcoming the dead zone and increase electric resistance as the dynamic object. Practical value. Completion of the complex research may find practical application in the ED of ship’s LTM, which will improve their performance, decrease between the operating and maintenance simple. На основании теоретических и практических исследований двухмассового электропривода судовой грузовой системы рефрижераторного судна, в работе решена научно-техническая проблема усовершенствования системы управления электроприводом, находящегося под разновекторными возмущениями. Результатом выполненных исследований является объединение уравнений, описывающих перемещения груза механизмом подъема рамки держателя паллет, в систему дифференциальных уравнений с коэффициентами, зависящими от колебаний судна. В теоретической части синтезирована математическая модель электромеханической системы механизма подъема, что позволило исследовать способы минимизации углов раскачивания рамки держателя паллет и временных интервалов, необходимых для стабилизации перемещения груза двухмассовым электроприводом механизма подъема, что дало возможность косвенно имплементировать сигнал, связанный со стохастической природой момента колебания судна, на координатную плоскость электропривода подъема. Также усовершенствован и исследован способ параметрической оптимизации математической модели электромеханической системы в функции угла раскачивания груза. На основании определения структуры и алгоритмов работы повышена эффективность системы управления двухмассовым электроприводом механизма подъема с точки зрения уменьшения времени стабилизации перемещаемого груза. На підставі теоретичних і практичних досліджень двомасового електроприводу суднової вантажної системи рефрижераторного судна, в роботі вирішена науково-технічна проблема вдосконалення системи керування електроприводом впродовж впливу на нього різновекторних збурень. Результатом виконаних досліджень є поєднання рівнянь, що описують переміщення вантажу механізмом підйому рамки утримувача палет, в систему диференціальних рівнянь з коефіцієнтами, залежними від коливань судна. У теоретичній частині синтезовано математичну модель електромеханічної системи механізму підйому, що дало змогу дослідити способи мінімізації кутів розгойдування і часових інтервалів, необхідних для стабілізації переміщення вантажу двохмасовим електроприводом механізму підйому, що дозволило у непрямий спосіб імплементувати сигнал, пов’язаний зі стохастичною природою моменту коливання судна, на координатну площину електроприводу підйому. Також удосконалено та досліджено спосіб параметричної оптимізації математичної моделі електромеханічної системи в функції кута розгойдування вантажу. На підставі визначення структури та алгоритмів роботи підвищена ефективність системи керування двохмасовим електроприводом механізму підйому з точки зору зменшення часу стабілізації рухомого вантажу. National Technical University "Kharkiv Polytechnic Institute" and State Institution “Institute of Technical Problems of Magnetism of the National Academy of Sciences of Ukraine” 2016-08-30 Article Article application/pdf application/pdf http://eie.khpi.edu.ua/article/view/2074-272X.2016.4.05 10.20998/2074-272X.2016.4.05 Electrical Engineering & Electromechanics; No. 4 (2016); 34-42 Электротехника и Электромеханика; № 4 (2016); 34-42 Електротехніка і Електромеханіка; № 4 (2016); 34-42 2309-3404 2074-272X en uk http://eie.khpi.edu.ua/article/view/2074-272X.2016.4.05/72277 http://eie.khpi.edu.ua/article/view/2074-272X.2016.4.05/72278 Copyright (c) 2016 V. V. Budashko https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |