Іmprovement of protection dam of the мarine approach channel Danube-Black Sea
One of the important tasks for Ukraine is to restore navigation on the mouth of the Danube Bistre, using it as a European-Asian way from the Baltic Sea to the Black Sea, and then to the East. Restoration of the deep-sea navigation of the Danube-Black Sea River has begun about ten years ago and has b...
Збережено в:
Дата: | 2020 |
---|---|
Автори: | , , , , |
Формат: | Стаття |
Мова: | Ukrainian |
Опубліковано: |
Kyiv National University of Construction and Architecture
2020
|
Теми: | |
Онлайн доступ: | https://es-journal.in.ua/article/view/213162 |
Теги: |
Додати тег
Немає тегів, Будьте першим, хто поставить тег для цього запису!
|
Назва журналу: | Environmental safety and natural resources |
Репозитарії
Environmental safety and natural resourcesid |
es-journalinua-article-213162 |
---|---|
record_format |
ojs |
institution |
Environmental safety and natural resources |
collection |
OJS |
language |
Ukrainian |
topic |
огороджувальна дамба трансформація хвиль циркуляція деформація дна хвильове навантаження protective dam wave transformation circulation bottom deformation wave load |
spellingShingle |
огороджувальна дамба трансформація хвиль циркуляція деформація дна хвильове навантаження protective dam wave transformation circulation bottom deformation wave load Khomicky, Vitalii V. Ostroverkh, Borys M. Tkachenko, Viktor A. Voskoboinick, Vladimir A. Tereshchenko, Lidiia M. Іmprovement of protection dam of the мarine approach channel Danube-Black Sea |
topic_facet |
огороджувальна дамба трансформація хвиль циркуляція деформація дна хвильове навантаження protective dam wave transformation circulation bottom deformation wave load |
format |
Article |
author |
Khomicky, Vitalii V. Ostroverkh, Borys M. Tkachenko, Viktor A. Voskoboinick, Vladimir A. Tereshchenko, Lidiia M. |
author_facet |
Khomicky, Vitalii V. Ostroverkh, Borys M. Tkachenko, Viktor A. Voskoboinick, Vladimir A. Tereshchenko, Lidiia M. |
author_sort |
Khomicky, Vitalii V. |
title |
Іmprovement of protection dam of the мarine approach channel Danube-Black Sea |
title_short |
Іmprovement of protection dam of the мarine approach channel Danube-Black Sea |
title_full |
Іmprovement of protection dam of the мarine approach channel Danube-Black Sea |
title_fullStr |
Іmprovement of protection dam of the мarine approach channel Danube-Black Sea |
title_full_unstemmed |
Іmprovement of protection dam of the мarine approach channel Danube-Black Sea |
title_sort |
іmprovement of protection dam of the мarine approach channel danube-black sea |
title_alt |
Удосконалення захисної огороджувальної дамби морського підхідного каналу Дунай-Чорне море |
description |
One of the important tasks for Ukraine is to restore navigation on the mouth of the Danube Bistre, using it as a European-Asian way from the Baltic Sea to the Black Sea, and then to the East. Restoration of the deep-sea navigation of the Danube-Black Sea River has begun about ten years ago and has been progressing with great difficulty and interruptions. A protective enclosing dam of the Maritime approach channel of the Danube-Black Sea deep-water vessel was built in the water area of the Bystre estuary of the Kiliya Delta of the Danube River. This paper presents the results of mathematical and physical modeling of the improvement and reconstruction of the protection dam of the Maritime approach channel of the Danube-Black Sea deep-sea navigation. Numerical calculations of the transformation of wind waves in the water area near the dam for the most dangerous wind directions in stormy conditions are carried out. For mathematical modeling, the maximum values of wind and wave height were used, which were observed during the entire research period in the area of the dam. Within the framework of refraction theory, wave transformation calculations were performed for the most wave-dangerous directions of wind acceleration, namely, northeast, east, southeast and south wind directions. The results of calculations show that the construction of a protective dam at the exit of the Bystre estuary leads to a significant reduction in wave heights (almost twice) and their lengths by more than 1.5 times, which will ensure a smooth approach and exit of vessels to the Bystre estuary. To assess the characteristics of storm surges and wind waves in the study area was set "hypothetical" storm, when uniform in space and constant in time wind blows over the entire Black Sea. Simulations of wind waves were performed by the 3-step method of nested grids. Calculations were performed for twelve options directly. The morphodynamic calculations showed the areas of circulating near bottom currents inside the dam protected area and the peculiarities of the bottom deformation due to wave motion and storm rise of sea level. Experimental studies on a fragment of the dam model revealed the areas of greatest wave loads, features of wave transformation and pressure fields on the dam ridge. On the basis of theoretical and experimental researches the new step form of the dam which withstands storm wave loads is proposed. |
publisher |
Kyiv National University of Construction and Architecture |
publishDate |
2020 |
url |
https://es-journal.in.ua/article/view/213162 |
work_keys_str_mv |
AT khomickyvitaliiv ímprovementofprotectiondamofthemarineapproachchanneldanubeblacksea AT ostroverkhborysm ímprovementofprotectiondamofthemarineapproachchanneldanubeblacksea AT tkachenkoviktora ímprovementofprotectiondamofthemarineapproachchanneldanubeblacksea AT voskoboinickvladimira ímprovementofprotectiondamofthemarineapproachchanneldanubeblacksea AT tereshchenkolidiiam ímprovementofprotectiondamofthemarineapproachchanneldanubeblacksea AT khomickyvitaliiv udoskonalennâzahisnoíogorodžuvalʹnoídambimorsʹkogopídhídnogokanaludunajčornemore AT ostroverkhborysm udoskonalennâzahisnoíogorodžuvalʹnoídambimorsʹkogopídhídnogokanaludunajčornemore AT tkachenkoviktora udoskonalennâzahisnoíogorodžuvalʹnoídambimorsʹkogopídhídnogokanaludunajčornemore AT voskoboinickvladimira udoskonalennâzahisnoíogorodžuvalʹnoídambimorsʹkogopídhídnogokanaludunajčornemore AT tereshchenkolidiiam udoskonalennâzahisnoíogorodžuvalʹnoídambimorsʹkogopídhídnogokanaludunajčornemore |
first_indexed |
2024-04-21T19:46:29Z |
last_indexed |
2024-04-21T19:46:29Z |
_version_ |
1796974879370641408 |
spelling |
es-journalinua-article-2131622020-10-01T10:47:53Z Іmprovement of protection dam of the мarine approach channel Danube-Black Sea Удосконалення захисної огороджувальної дамби морського підхідного каналу Дунай-Чорне море Khomicky, Vitalii V. Ostroverkh, Borys M. Tkachenko, Viktor A. Voskoboinick, Vladimir A. Tereshchenko, Lidiia M. огороджувальна дамба трансформація хвиль циркуляція деформація дна хвильове навантаження protective dam wave transformation circulation bottom deformation wave load One of the important tasks for Ukraine is to restore navigation on the mouth of the Danube Bistre, using it as a European-Asian way from the Baltic Sea to the Black Sea, and then to the East. Restoration of the deep-sea navigation of the Danube-Black Sea River has begun about ten years ago and has been progressing with great difficulty and interruptions. A protective enclosing dam of the Maritime approach channel of the Danube-Black Sea deep-water vessel was built in the water area of the Bystre estuary of the Kiliya Delta of the Danube River. This paper presents the results of mathematical and physical modeling of the improvement and reconstruction of the protection dam of the Maritime approach channel of the Danube-Black Sea deep-sea navigation. Numerical calculations of the transformation of wind waves in the water area near the dam for the most dangerous wind directions in stormy conditions are carried out. For mathematical modeling, the maximum values of wind and wave height were used, which were observed during the entire research period in the area of the dam. Within the framework of refraction theory, wave transformation calculations were performed for the most wave-dangerous directions of wind acceleration, namely, northeast, east, southeast and south wind directions. The results of calculations show that the construction of a protective dam at the exit of the Bystre estuary leads to a significant reduction in wave heights (almost twice) and their lengths by more than 1.5 times, which will ensure a smooth approach and exit of vessels to the Bystre estuary. To assess the characteristics of storm surges and wind waves in the study area was set "hypothetical" storm, when uniform in space and constant in time wind blows over the entire Black Sea. Simulations of wind waves were performed by the 3-step method of nested grids. Calculations were performed for twelve options directly. The morphodynamic calculations showed the areas of circulating near bottom currents inside the dam protected area and the peculiarities of the bottom deformation due to wave motion and storm rise of sea level. Experimental studies on a fragment of the dam model revealed the areas of greatest wave loads, features of wave transformation and pressure fields on the dam ridge. On the basis of theoretical and experimental researches the new step form of the dam which withstands storm wave loads is proposed. Одним з важливих завдань для України є відновлення судноплавства по гирлу Дунаю Бистре, використовуючи його як європейсько-азійську магістраль від Балтійського моря у Чорне море, а далі в країни Сходу. Відновлення глибоководного суднового ходу р. Дунай-Чорне море було розпочато близько десяти років тому і просувалося з великими труднощами і перервами. Було збудовано захисну огороджувальну дамбу морського підхідного каналу глибоководного суднового ходу Дунай-Чорне море в акваторії гирла Бистре Килійської дельти р. Дунай. В роботі представлено результати математичного та фізичного моделювання щодо удосконалення та реконструкції цієї огороджувальної дамби. Проведені чисельні розрахунки трансформації вітрових хвиль в акваторії поблизу дамби для найбільш небезпечних напрямків вітру в штормових умовах. Для математичного моделювання використовувались максимальні значення вітру та висоти хвилі, які спостерігались за весь період досліджень в районі огороджувальної дамби. В рамках рефракційної теорії виконані розрахунки трансформації хвиль для найбільш хвиленебезпечних напрямків розгону вітру, а саме, північно-східного, східного, південно-східного та південного напрямків вітру. Результати розрахунків показують, що будівництво захисної огороджувальної дамби на виході з гирла Бистре призводить до значного зменшення висот хвиль (майже вдвічі) та їх довжин більше, ніж у 1,5 раза, що забезпечить безпроблемний захід і вихід суден у гирло Бистре. Для оцінки характеристик штормових нагонів і вітрового хвилювання в досліджуваному районі задавався «гіпотетичний» шторм, коли над всім Чорним морем діє однорідний по простору і постійний за часом вітер, взятий за дослідний період. Моделювання вітрового хвилювання проводилися 3-кроковим методом вкладених сіток. Розрахунки виконувалися для дванадцяти варіантів напряму. Морфодинамічні розрахунки показали області циркуляційних придонних течій усередині захисної дамби та особливості деформації дна під дією хвильового руху та штормових нагонів. Експериментальні дослідження на фрагменті моделі дамби виявили області найбільших хвильових навантажень, особливості трансформації хвиль та поля тиску на гребені дамби. На базі теоретичних і експериментальних досліджень запропонована нова ступенева форма дамби, яка витримує штормові хвильові навантаження. Kyiv National University of Construction and Architecture 2020-09-17 Article Article application/pdf https://es-journal.in.ua/article/view/213162 10.32347/2411-4049.2020.3.57-77 Environmental safety and natural resources; Vol. 35 No. 3 (2020): Environmental safety and natural resources; 57-77 Екологічна безпека та природокористування; Том 35 № 3 (2020): Екологічна безпека та природокористування; 57-77 2616-2121 2411-4049 10.32347/2411-4049.2020.3 uk https://es-journal.in.ua/article/view/213162/213236 Авторське право (c) 2020 Vitalii V. Khomicky, Borys M. Ostroverkh, Viktor A. Tkachenko, Vladimir A. Voskoboinick, Lidiia M. Tereshchenko https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |