КРЕАТИВНИЙ МАРКЕТИНГ ЯК ВАЖЛИВИЙ ІНСТРУМЕНТ ІННОВАЦІЙНОГО РОЗВИТКУ ЕКОНОМІКИ

The article identifies the most important areas of development of creative marketing, which are the result of creative "imagination" of the marketer. In essence, this is the freedom to make a marketing decision based on market conditions, experience, knowledge, consumer behavior in each ma...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Date:2021
Main Authors: Dembowska, Barbara, Kalinichenko, Olena, Poita, Iryna
Format: Article
Language:Ukrainian
Published: Zhytomyr Ivan Franko State University 2021
Subjects:
Online Access:http://eui.zu.edu.ua/article/view/234654
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Journal Title:Economics. Management. Innovations

Institution

Economics. Management. Innovations
id eui_zu_edu_ua-article-234654
record_format ojs
institution Economics. Management. Innovations
baseUrl_str
datestamp_date 2021-06-17T05:17:35Z
collection OJS
language Ukrainian
topic креатив
креативність
інноваційний процес
креативний маркетинг
стратегія передбачення
реактивна стратегія.
spellingShingle креатив
креативність
інноваційний процес
креативний маркетинг
стратегія передбачення
реактивна стратегія.
Dembowska, Barbara
Kalinichenko, Olena
Poita, Iryna
КРЕАТИВНИЙ МАРКЕТИНГ ЯК ВАЖЛИВИЙ ІНСТРУМЕНТ ІННОВАЦІЙНОГО РОЗВИТКУ ЕКОНОМІКИ
topic_facet creativity
innovation process
creative marketing
foresight strategy
reactive strategy.
креатив
креативність
інноваційний процес
креативний маркетинг
стратегія передбачення
реактивна стратегія.
format Article
author Dembowska, Barbara
Kalinichenko, Olena
Poita, Iryna
author_facet Dembowska, Barbara
Kalinichenko, Olena
Poita, Iryna
author_sort Dembowska, Barbara
title КРЕАТИВНИЙ МАРКЕТИНГ ЯК ВАЖЛИВИЙ ІНСТРУМЕНТ ІННОВАЦІЙНОГО РОЗВИТКУ ЕКОНОМІКИ
title_short КРЕАТИВНИЙ МАРКЕТИНГ ЯК ВАЖЛИВИЙ ІНСТРУМЕНТ ІННОВАЦІЙНОГО РОЗВИТКУ ЕКОНОМІКИ
title_full КРЕАТИВНИЙ МАРКЕТИНГ ЯК ВАЖЛИВИЙ ІНСТРУМЕНТ ІННОВАЦІЙНОГО РОЗВИТКУ ЕКОНОМІКИ
title_fullStr КРЕАТИВНИЙ МАРКЕТИНГ ЯК ВАЖЛИВИЙ ІНСТРУМЕНТ ІННОВАЦІЙНОГО РОЗВИТКУ ЕКОНОМІКИ
title_full_unstemmed КРЕАТИВНИЙ МАРКЕТИНГ ЯК ВАЖЛИВИЙ ІНСТРУМЕНТ ІННОВАЦІЙНОГО РОЗВИТКУ ЕКОНОМІКИ
title_sort креативний маркетинг як важливий інструмент інноваційного розвитку економіки
title_alt CREATIVE MARKETING AS A TOOL OF INNOVATIVE DEVELOPMENT OF THE ECONOMY
description The article identifies the most important areas of development of creative marketing, which are the result of creative "imagination" of the marketer. In essence, this is the freedom to make a marketing decision based on market conditions, experience, knowledge, consumer behavior in each market segment. Thus, a great responsibility in this case lies with the marketer, who must have a non-standard thinking, the talent to creatively perceive the situation in the market and use them, as well as be able to choose a non-traditional marketing option that would immediately attract consumers, make them stay longer near this product or its advertising. This is the main difference between creative and traditional marketing - the ability to attract the attention of the buyer, to surprise him. The marketer must have a lateral thinking, which is to shift from traditional thinking, breaking the standard approaches to any particular idea, finding an original way to express it, creating something radically new. The article proposes a synthetic technology of innovation, which includes all components of the socio-economic system: society, economy and society and creates a sequence. It is proved that the use of a creative marketing approach is reflected in the product and its characteristics: novelty of the product, non-standard product, purposefulness in use, development. The article reveals the essence, advantages and disadvantages of implementing creative marketing strategies, including anticipation strategy and reactive strategy. Introduction and use of a creative approach to marketing activities of the enterprise is a key element of modern entrepreneurship, which plays a key role in achieving goals. The right combination of creative approach and pragmatic view is the key to the effective functioning of the enterprise in modern market conditions.
publisher Zhytomyr Ivan Franko State University
publishDate 2021
url http://eui.zu.edu.ua/article/view/234654
work_keys_str_mv AT dembowskabarbara creativemarketingasatoolofinnovativedevelopmentoftheeconomy
AT kalinichenkoolena creativemarketingasatoolofinnovativedevelopmentoftheeconomy
AT poitairyna creativemarketingasatoolofinnovativedevelopmentoftheeconomy
AT dembowskabarbara kreativnijmarketingâkvažlivijínstrumentínnovacíjnogorozvitkuekonomíki
AT kalinichenkoolena kreativnijmarketingâkvažlivijínstrumentínnovacíjnogorozvitkuekonomíki
AT poitairyna kreativnijmarketingâkvažlivijínstrumentínnovacíjnogorozvitkuekonomíki
first_indexed 2025-12-02T15:25:27Z
last_indexed 2025-12-02T15:25:27Z
_version_ 1850410666284810240
spelling eui_zu_edu_ua-article-2346542021-06-17T05:17:35Z CREATIVE MARKETING AS A TOOL OF INNOVATIVE DEVELOPMENT OF THE ECONOMY КРЕАТИВНИЙ МАРКЕТИНГ ЯК ВАЖЛИВИЙ ІНСТРУМЕНТ ІННОВАЦІЙНОГО РОЗВИТКУ ЕКОНОМІКИ Dembowska, Barbara Kalinichenko, Olena Poita, Iryna creativity, innovation process, creative marketing, foresight strategy, reactive strategy. креатив, креативність, інноваційний процес, креативний маркетинг, стратегія передбачення, реактивна стратегія. The article identifies the most important areas of development of creative marketing, which are the result of creative "imagination" of the marketer. In essence, this is the freedom to make a marketing decision based on market conditions, experience, knowledge, consumer behavior in each market segment. Thus, a great responsibility in this case lies with the marketer, who must have a non-standard thinking, the talent to creatively perceive the situation in the market and use them, as well as be able to choose a non-traditional marketing option that would immediately attract consumers, make them stay longer near this product or its advertising. This is the main difference between creative and traditional marketing - the ability to attract the attention of the buyer, to surprise him. The marketer must have a lateral thinking, which is to shift from traditional thinking, breaking the standard approaches to any particular idea, finding an original way to express it, creating something radically new. The article proposes a synthetic technology of innovation, which includes all components of the socio-economic system: society, economy and society and creates a sequence. It is proved that the use of a creative marketing approach is reflected in the product and its characteristics: novelty of the product, non-standard product, purposefulness in use, development. The article reveals the essence, advantages and disadvantages of implementing creative marketing strategies, including anticipation strategy and reactive strategy. Introduction and use of a creative approach to marketing activities of the enterprise is a key element of modern entrepreneurship, which plays a key role in achieving goals. The right combination of creative approach and pragmatic view is the key to the effective functioning of the enterprise in modern market conditions. В статті визначені найважливіші напрямами розвитку креативного маркетингу, що полягають у результаті творчої «фантазії» маркетолога. По суті, це свобода в прийнятті маркетингового рішення з урахуванням кон’юнктури ринку, досвіду, знань, поведінки споживача в кожному сегменті ринку. Таким чином, велика відповідальність в даному випадку лягає саме на маркетолога, який повинен мати нестандартне мислення, талант креативно сприймати, що відбуваються на ринку ситуації і користуватися ними, а також вміти вибрати такий нетрадиційний варіант маркетингу, який би відразу привернув споживача, змусив довше зупинитися біля даного продукту або його реклами. В цьому і полягає основна відмінність креативного маркетингу від традиційного - вміння звернути на себе увагу покупця, здивувати його. Маркетолог повинен володіти латеральним мисленням, яке полягає в зміщенні від традиційного мислення, розриві стандартних підходів до будь-якої певної ідеї, пошуку оригінального способу її вираження, створення чогось кардинально нового. В статті пропонуються синтетична технологія інноватики, яка включає всі компоненти соціально-економічної системи: соціум, економіку і суспільство та створюють послідовність. Доведено, що використання креативного маркетингового підходу відображається в товарі та його характеристиках: новизна товару, нестандартність товару, цілеспрямованість у використанні, розвиток. В статті розкрито сутність, переваги та недоліки впровадження стратегій креативного маркетингу, зокрема стратегію передбачення та реактивну стратегію. Впровадження та використання креативного підходу до маркетингової діяльності підприємства виступає основним елементом сучасного підприємництва, яка відіграє ключову роль в досягненні цілей. Правильне поєднання творчого, креативного підходу та прагматичного погляду є запорукою ефективного функціонування підприємства в сучасних ринкових умовах господарювання. Zhytomyr Ivan Franko State University 2021-06-17 Article Article Peer-reviewed Article application/pdf http://eui.zu.edu.ua/article/view/234654 10.35433/ISSN2410-3748-2021-1(28)-2 Economics. Management. Innovations; No. 1(28) (2021): Економіка. Управління. Інновації Економіка. Управління. Інновації; № 1(28) (2021): Економіка. Управління. Інновації 2410-3748 10.35433/emi.vi1(28) uk http://eui.zu.edu.ua/article/view/234654/238774 Copyright (c) 2021 Barbara Dembowska , Olena Kalinichenko, Iryna Poita http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0