ОЦІНКА ЕФЕКТИВНОСТІ ФРАНЧАЙЗИНГУ У ГОТЕЛЬНОМУ БІЗНЕСІ
The development of tourism is inextricably linked with the effective functioning of accommodation facilities, which in many countries form a significant share of gross domestic product. The hotel complex of Ukraine needs development and significant investment resources for reconstruction and bringin...
Gespeichert in:
| Datum: | 2021 |
|---|---|
| Hauptverfasser: | , |
| Format: | Artikel |
| Sprache: | Ukrainian |
| Veröffentlicht: |
Zhytomyr Ivan Franko State University
2021
|
| Schlagworte: | |
| Online Zugang: | http://eui.zu.edu.ua/article/view/246297 |
| Tags: |
Tag hinzufügen
Keine Tags, Fügen Sie den ersten Tag hinzu!
|
| Назва журналу: | Economics. Management. Innovations |
Institution
Economics. Management. Innovations| id |
eui_zu_edu_ua-article-246297 |
|---|---|
| record_format |
ojs |
| institution |
Economics. Management. Innovations |
| baseUrl_str |
|
| datestamp_date |
2021-12-06T13:49:53Z |
| collection |
OJS |
| language |
Ukrainian |
| topic |
готель франчайзинг готельний бізнес управління ефективність пандемія. |
| spellingShingle |
готель франчайзинг готельний бізнес управління ефективність пандемія. Pavlova, Svitlana Zaichuk, Anastasiia ОЦІНКА ЕФЕКТИВНОСТІ ФРАНЧАЙЗИНГУ У ГОТЕЛЬНОМУ БІЗНЕСІ |
| topic_facet |
hotel franchising hotel business management efficiency pandemic. готель франчайзинг готельний бізнес управління ефективність пандемія. |
| format |
Article |
| author |
Pavlova, Svitlana Zaichuk, Anastasiia |
| author_facet |
Pavlova, Svitlana Zaichuk, Anastasiia |
| author_sort |
Pavlova, Svitlana |
| title |
ОЦІНКА ЕФЕКТИВНОСТІ ФРАНЧАЙЗИНГУ У ГОТЕЛЬНОМУ БІЗНЕСІ |
| title_short |
ОЦІНКА ЕФЕКТИВНОСТІ ФРАНЧАЙЗИНГУ У ГОТЕЛЬНОМУ БІЗНЕСІ |
| title_full |
ОЦІНКА ЕФЕКТИВНОСТІ ФРАНЧАЙЗИНГУ У ГОТЕЛЬНОМУ БІЗНЕСІ |
| title_fullStr |
ОЦІНКА ЕФЕКТИВНОСТІ ФРАНЧАЙЗИНГУ У ГОТЕЛЬНОМУ БІЗНЕСІ |
| title_full_unstemmed |
ОЦІНКА ЕФЕКТИВНОСТІ ФРАНЧАЙЗИНГУ У ГОТЕЛЬНОМУ БІЗНЕСІ |
| title_sort |
оцінка ефективності франчайзингу у готельному бізнесі |
| title_alt |
EVALUATION OF THE EFFICIENCY OF FRANCHISING IN THE HOTEL BUSINESS |
| description |
The development of tourism is inextricably linked with the effective functioning of accommodation facilities, which in many countries form a significant share of gross domestic product. The hotel complex of Ukraine needs development and significant investment resources for reconstruction and bringing to international standards. Franchising can become an effective and efficient mechanism for conducting hotel business, which will reduce the risk of business activities, optimize investment, increase the level of hospitality services. The article analyzes the conceptual approaches to the organization of hotel business on a franchise basis in the Ukrainian market, explores the essence and mechanism of business processes on a franchise basis, outlines the economic relations between participants in such relations, identifies advantages and disadvantages of franchising for participants: franchisor and franchisees.
In order to assess the effectiveness of opening hotels under franchise agreements, in addition to financial indicators based on discount estimates, it is necessary to take into account the additional benefits that franchisees will receive from consulting services of the franchisor, such as concessional lending, rent, transfer of contracts with suppliers and contractors. reduction of the period of reaching full capacity, transfer of the established business practice, etc. It is the transfer of an efficient business model that will reduce operational risks and guarantee high economic performance.
The state and prospects of hotel activities in the conditions of activity restriction due to the COVID-19 pandemic are also considered. Crisis conditions of economic activity always give impetus to new ideas and development of new services. The vectors of further development are the informatization of most technological operations in the industry, and the optimization of operating costs, the formation of a new product, such as renting office space for business people who are ready to work and relax at the same time. |
| publisher |
Zhytomyr Ivan Franko State University |
| publishDate |
2021 |
| url |
http://eui.zu.edu.ua/article/view/246297 |
| work_keys_str_mv |
AT pavlovasvitlana evaluationoftheefficiencyoffranchisinginthehotelbusiness AT zaichukanastasiia evaluationoftheefficiencyoffranchisinginthehotelbusiness AT pavlovasvitlana ocínkaefektivnostífrančajzinguugotelʹnomubíznesí AT zaichukanastasiia ocínkaefektivnostífrančajzinguugotelʹnomubíznesí |
| first_indexed |
2025-12-02T15:25:49Z |
| last_indexed |
2025-12-02T15:25:49Z |
| _version_ |
1850410690204925952 |
| spelling |
eui_zu_edu_ua-article-2462972021-12-06T13:49:53Z EVALUATION OF THE EFFICIENCY OF FRANCHISING IN THE HOTEL BUSINESS ОЦІНКА ЕФЕКТИВНОСТІ ФРАНЧАЙЗИНГУ У ГОТЕЛЬНОМУ БІЗНЕСІ Pavlova, Svitlana Zaichuk, Anastasiia hotel, franchising, hotel business, management, efficiency, pandemic. готель, франчайзинг, готельний бізнес, управління, ефективність, пандемія. The development of tourism is inextricably linked with the effective functioning of accommodation facilities, which in many countries form a significant share of gross domestic product. The hotel complex of Ukraine needs development and significant investment resources for reconstruction and bringing to international standards. Franchising can become an effective and efficient mechanism for conducting hotel business, which will reduce the risk of business activities, optimize investment, increase the level of hospitality services. The article analyzes the conceptual approaches to the organization of hotel business on a franchise basis in the Ukrainian market, explores the essence and mechanism of business processes on a franchise basis, outlines the economic relations between participants in such relations, identifies advantages and disadvantages of franchising for participants: franchisor and franchisees. In order to assess the effectiveness of opening hotels under franchise agreements, in addition to financial indicators based on discount estimates, it is necessary to take into account the additional benefits that franchisees will receive from consulting services of the franchisor, such as concessional lending, rent, transfer of contracts with suppliers and contractors. reduction of the period of reaching full capacity, transfer of the established business practice, etc. It is the transfer of an efficient business model that will reduce operational risks and guarantee high economic performance. The state and prospects of hotel activities in the conditions of activity restriction due to the COVID-19 pandemic are also considered. Crisis conditions of economic activity always give impetus to new ideas and development of new services. The vectors of further development are the informatization of most technological operations in the industry, and the optimization of operating costs, the formation of a new product, such as renting office space for business people who are ready to work and relax at the same time. Розвиток туризму нерозривно пов'язаний з ефективним функціонуванням закладів розміщення, які в багатьох країнах формують досить суттєву частку валового внутрішнього продукту. Готельний комплекс України потребує розвитку та досить значних інвестиційних ресурсів для реконструкції та приведення до міжнародних стандартів. Франчайзинг може стати дієвим та ефективним механізмом ведення готельного бізнесу, що дозволить зменшити ризик підприємницької діяльності, оптимізувати інвестиції, підвищити рівень надання послуг гостинності. У статті проведено аналіз концептуальних підходів до організації готельного бізнесу на засадах франчайзингу на українському ринку, досліджено сутність та механізм здійснення бізнес-процесів на засадах франчайзингу, окреслені економічні відносини між учасниками в рамках таких відносин, визначені переваги та недоліки франчайзингу для учасників процесу: франчайзера та франчайзі. Обґрунтовано для оцінки ефективності відкриття готелів за договорами франчайзингу крім фінансових показників, заснованих на дисконтних оцінках, необхідно брати до уваги додаткові вигоди, які франчайзі отримає за рахунок консалтингових послуг франчайзера, наприклад, з надання пільгового кредитування, оренди, передачі договорів з постачальниками та підрядниками, скорочення періоду виходу на повну потужність, передачу напрацьованої практики ведення бізнесу тощо. Саме передача моделі ефективного бізнесу дозволить зменшити операційні ризики та гарантувати високі економічні показники. Також розглянуто стан та перспективи діяльності готельних господарств в умовах обмеження діяльності через пандемію COVID-19. Кризові умови економічної діяльності завжди дають поштовх новим ідеям та розробці нових послуг. Векторами наступного розвитку вважаємо інформатизацію більшої частини технологічних операцій у галузі, і оптимізацію операційних витрат, формування нового продукту, такого як оренда офісного простору для ділових людей, які готові працювати і відпочивати одночасно. Zhytomyr Ivan Franko State University 2021-12-06 Article Article Peer-reviewed Article application/pdf http://eui.zu.edu.ua/article/view/246297 10.35433/ISSN2410-3748-2021-2(29)-5 Economics. Management. Innovations; No. 2(29) (2021): Економіка. Управління. Інновації Економіка. Управління. Інновації; № 2(29) (2021): Економіка. Управління. Інновації 2410-3748 uk http://eui.zu.edu.ua/article/view/246297/243837 Copyright (c) 2021 Світлана Павлова, Анастасія Зайчук http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |