СУЧАСНІ ТЕНДЕНЦІЇ РОЗВИТКУ РИНКУ МОЛОЧНОЇ ПРОДУКЦІЇ

The conducted research testifies to the significant influence of modern events on the dairy market development both in Ukraine and in the whole world. In the dairy industry of Ukraine, there is a significant crisis deepening: there is a tendency to reduce the number of cows and, consequently, reduce...

Повний опис

Збережено в:
Бібліографічні деталі
Дата:2021
Автори: Pavlovska, Liudmyla, Kaschuck, Kateryna
Формат: Стаття
Мова:Ukrainian
Опубліковано: Zhytomyr Ivan Franko State University 2021
Теми:
Онлайн доступ:http://eui.zu.edu.ua/article/view/246306
Теги: Додати тег
Немає тегів, Будьте першим, хто поставить тег для цього запису!
Назва журналу:Economics. Management. Innovations

Репозитарії

Economics. Management. Innovations
id eui_zu_edu_ua-article-246306
record_format ojs
institution Economics. Management. Innovations
baseUrl_str
datestamp_date 2021-12-06T13:49:53Z
collection OJS
language Ukrainian
topic ринок
молочна продукція
молокопереробна галузь
маркетингові інструменти
криза
продажі
продукти.
spellingShingle ринок
молочна продукція
молокопереробна галузь
маркетингові інструменти
криза
продажі
продукти.
Pavlovska, Liudmyla
Kaschuck, Kateryna
СУЧАСНІ ТЕНДЕНЦІЇ РОЗВИТКУ РИНКУ МОЛОЧНОЇ ПРОДУКЦІЇ
topic_facet market
dairy products
dairy industry
marketing tools
crisis
sales
products.
ринок
молочна продукція
молокопереробна галузь
маркетингові інструменти
криза
продажі
продукти.
format Article
author Pavlovska, Liudmyla
Kaschuck, Kateryna
author_facet Pavlovska, Liudmyla
Kaschuck, Kateryna
author_sort Pavlovska, Liudmyla
title СУЧАСНІ ТЕНДЕНЦІЇ РОЗВИТКУ РИНКУ МОЛОЧНОЇ ПРОДУКЦІЇ
title_short СУЧАСНІ ТЕНДЕНЦІЇ РОЗВИТКУ РИНКУ МОЛОЧНОЇ ПРОДУКЦІЇ
title_full СУЧАСНІ ТЕНДЕНЦІЇ РОЗВИТКУ РИНКУ МОЛОЧНОЇ ПРОДУКЦІЇ
title_fullStr СУЧАСНІ ТЕНДЕНЦІЇ РОЗВИТКУ РИНКУ МОЛОЧНОЇ ПРОДУКЦІЇ
title_full_unstemmed СУЧАСНІ ТЕНДЕНЦІЇ РОЗВИТКУ РИНКУ МОЛОЧНОЇ ПРОДУКЦІЇ
title_sort сучасні тенденції розвитку ринку молочної продукції
title_alt CURRENT TRENDS OF DAIRY MARKET DEVELOPMENT
description The conducted research testifies to the significant influence of modern events on the dairy market development both in Ukraine and in the whole world. In the dairy industry of Ukraine, there is a significant crisis deepening: there is a tendency to reduce the number of cows and, consequently, reduce the raw milk production. Key indicators of the dairy industry continue to decline. The article covers the main modern market’s tendencies of dairy products development. The most important among them are: a significant increase in the weighted average price of raw materials for the dairy industry – raw milk; reduction of dairy products sales in general in small packages; increase in butter and hard cheeses consumption and gradual decrease in drinking milk consumption, fermented products, dairy drinks, as well as soft cheeses (cottage cheese); changing the range of desserts from drinking versions to versions of spoons, flavors, types of additives and forms of packaging; the use of cereal ingredients, crispy, muesli, which will play the role of a healthy snack; increasing consumption of healthy foods that increase resistance to disease; acquisition of lactose-free products’ new value; development of alternative plant-based products; growth of services via the Internet; increasing the role of "clean" label; introduction of new products and tastes that are especially appreciated by consumers; growing interest in long-ripening cheeses; sales growth in the "free from" segment; development of the natural yogurt market; special attention to the preferences of the elderly; the desire for more complex, interactive and green packaging of dairy products with additional features. Despite the deepening crisis in the dairy industry, the widespread introduction of various marketing tools, the introduction of innovations with an emphasis on organic dairy products, whose market is growing every year, will not only keep sales at the previous level, but while taking advantage of new dairy products’ consumer needs and new opportunities, redistribute income and expand the economic activity of dairy enterprises. And the adoption of Law № 6155 is a significant factor in improving the economic situation of food producers, establishing a fair distribution of value added in the producer-processor-consumer chain, ensuring food security and taking into account changes that comply with EU directives.
publisher Zhytomyr Ivan Franko State University
publishDate 2021
url http://eui.zu.edu.ua/article/view/246306
work_keys_str_mv AT pavlovskaliudmyla currenttrendsofdairymarketdevelopment
AT kaschuckkateryna currenttrendsofdairymarketdevelopment
AT pavlovskaliudmyla sučasnítendencíírozvitkurinkumoločnoíprodukcíí
AT kaschuckkateryna sučasnítendencíírozvitkurinkumoločnoíprodukcíí
first_indexed 2025-12-02T15:25:52Z
last_indexed 2025-12-02T15:25:52Z
_version_ 1850410693233213440
spelling eui_zu_edu_ua-article-2463062021-12-06T13:49:53Z CURRENT TRENDS OF DAIRY MARKET DEVELOPMENT СУЧАСНІ ТЕНДЕНЦІЇ РОЗВИТКУ РИНКУ МОЛОЧНОЇ ПРОДУКЦІЇ Pavlovska, Liudmyla Kaschuck, Kateryna market, dairy products, dairy industry, marketing tools, crisis, sales, products. ринок, молочна продукція, молокопереробна галузь, маркетингові інструменти, криза, продажі, продукти. The conducted research testifies to the significant influence of modern events on the dairy market development both in Ukraine and in the whole world. In the dairy industry of Ukraine, there is a significant crisis deepening: there is a tendency to reduce the number of cows and, consequently, reduce the raw milk production. Key indicators of the dairy industry continue to decline. The article covers the main modern market’s tendencies of dairy products development. The most important among them are: a significant increase in the weighted average price of raw materials for the dairy industry – raw milk; reduction of dairy products sales in general in small packages; increase in butter and hard cheeses consumption and gradual decrease in drinking milk consumption, fermented products, dairy drinks, as well as soft cheeses (cottage cheese); changing the range of desserts from drinking versions to versions of spoons, flavors, types of additives and forms of packaging; the use of cereal ingredients, crispy, muesli, which will play the role of a healthy snack; increasing consumption of healthy foods that increase resistance to disease; acquisition of lactose-free products’ new value; development of alternative plant-based products; growth of services via the Internet; increasing the role of "clean" label; introduction of new products and tastes that are especially appreciated by consumers; growing interest in long-ripening cheeses; sales growth in the "free from" segment; development of the natural yogurt market; special attention to the preferences of the elderly; the desire for more complex, interactive and green packaging of dairy products with additional features. Despite the deepening crisis in the dairy industry, the widespread introduction of various marketing tools, the introduction of innovations with an emphasis on organic dairy products, whose market is growing every year, will not only keep sales at the previous level, but while taking advantage of new dairy products’ consumer needs and new opportunities, redistribute income and expand the economic activity of dairy enterprises. And the adoption of Law № 6155 is a significant factor in improving the economic situation of food producers, establishing a fair distribution of value added in the producer-processor-consumer chain, ensuring food security and taking into account changes that comply with EU directives. Проведені дослідження свідчать про значний вплив сучасних подій на розвиток ринку молочної продукції як в Україні, так і в цілому світі. В молочній галузі України спостерігається значне поглиблення кризи: триває тенденція до скорочення поголів'я корів і, відповідно, зменшення виробництва молокосировини. Ключові показники розвитку молочної індустрії і надалі знижуються. Встановлені основні тенденції розвитку сучасного ринку молочної продукції. Найважливішими серед них є: значне зростання середньозваженої ціни сировини для молочної промисловості – сирого молока; зменшення продажів молочної продукції в цілому у невеликих упаковках; збільшення споживання масла та твердих сирів та поступове зменшення споживання питного молока, ферментованих продуктів, молочних напоїв, а також м’яких сирів (творога); зміна асортименту десертів від питних версій до версій ложок, смакових сумішей, видів добавок та форм упаковки; використання зернових інгредієнтів, хрустких, мюслі, які зіграють роль здорового перекушування; зростання споживання здорових продуктів, що підвищують опірність хворобам; набуття нової цінності безлактозних продуктів; розробка альтернативних продуктів на рослинній основі; зростання послуг через інтернет; збільшення ролі «чистої» етикетки; введення нових продуктів та смаків, що особливо цінують споживачі; зростання інтересу до сирів, що довго дозрівають; ріст продажів у сегменті "free from"; розвиток ринку натурального йогурту; особлива увага уподобанням людей похилого віку; прагнення до більш складної, інтерактивної та зеленої упаковки молочних продуктів з додатковими функціями. Не дивлячись на поглиблення кризових явищ у молокопереробній галузі, широке впровадження різноманітних маркетингових інструментів, впровадження  інновацій з акцентами на органічну молочну продукцію, ринок якої за оцінками експертів щороку зростає, дозволить не тільки зберегли продажі на попередньому рівні, а, скориставшись новими потребами споживачів на ринку молочної продукції та новими можливостями, перерозподілити доходи та розширити економічну діяльність молокопереробних підприємств. А прийняття законопроєкту № 6155 є суттєвим фактором покращення економічного стану виробників харчових продуктів, встановлення справедливого розподілу додаткової вартості на ланцюгу виробник-переробник-споживач, забезпечення продовольчої безпеку та врахування змін, які відповідають директивам ЄС. Zhytomyr Ivan Franko State University 2021-12-06 Article Article Peer-reviewed Article application/pdf http://eui.zu.edu.ua/article/view/246306 10.35433/ISSN2410-3748-2021-2(29)-6 Economics. Management. Innovations; No. 2(29) (2021): Економіка. Управління. Інновації Економіка. Управління. Інновації; № 2(29) (2021): Економіка. Управління. Інновації 2410-3748 uk http://eui.zu.edu.ua/article/view/246306/243839 Copyright (c) 2021 Людмила Павловська, Катерина Кащук http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0