СУЧАСНІ ТЕНДЕНЦІЇ РОЗВИТКУ РИНКУ МОЛОЧНОЇ ПРОДУКЦІЇ
The conducted research testifies to the significant influence of modern events on the dairy market development both in Ukraine and in the whole world. In the dairy industry of Ukraine, there is a significant crisis deepening: there is a tendency to reduce the number of cows and, consequently, reduce...
Збережено в:
| Дата: | 2021 |
|---|---|
| Автори: | , |
| Формат: | Стаття |
| Мова: | Ukrainian |
| Опубліковано: |
Zhytomyr Ivan Franko State University
2021
|
| Теми: | |
| Онлайн доступ: | http://eui.zu.edu.ua/article/view/246306 |
| Теги: |
Додати тег
Немає тегів, Будьте першим, хто поставить тег для цього запису!
|
| Назва журналу: | Economics. Management. Innovations |
Репозитарії
Economics. Management. Innovations| id |
eui_zu_edu_ua-article-246306 |
|---|---|
| record_format |
ojs |
| institution |
Economics. Management. Innovations |
| baseUrl_str |
|
| datestamp_date |
2021-12-06T13:49:53Z |
| collection |
OJS |
| language |
Ukrainian |
| topic |
ринок молочна продукція молокопереробна галузь маркетингові інструменти криза продажі продукти. |
| spellingShingle |
ринок молочна продукція молокопереробна галузь маркетингові інструменти криза продажі продукти. Pavlovska, Liudmyla Kaschuck, Kateryna СУЧАСНІ ТЕНДЕНЦІЇ РОЗВИТКУ РИНКУ МОЛОЧНОЇ ПРОДУКЦІЇ |
| topic_facet |
market dairy products dairy industry marketing tools crisis sales products. ринок молочна продукція молокопереробна галузь маркетингові інструменти криза продажі продукти. |
| format |
Article |
| author |
Pavlovska, Liudmyla Kaschuck, Kateryna |
| author_facet |
Pavlovska, Liudmyla Kaschuck, Kateryna |
| author_sort |
Pavlovska, Liudmyla |
| title |
СУЧАСНІ ТЕНДЕНЦІЇ РОЗВИТКУ РИНКУ МОЛОЧНОЇ ПРОДУКЦІЇ |
| title_short |
СУЧАСНІ ТЕНДЕНЦІЇ РОЗВИТКУ РИНКУ МОЛОЧНОЇ ПРОДУКЦІЇ |
| title_full |
СУЧАСНІ ТЕНДЕНЦІЇ РОЗВИТКУ РИНКУ МОЛОЧНОЇ ПРОДУКЦІЇ |
| title_fullStr |
СУЧАСНІ ТЕНДЕНЦІЇ РОЗВИТКУ РИНКУ МОЛОЧНОЇ ПРОДУКЦІЇ |
| title_full_unstemmed |
СУЧАСНІ ТЕНДЕНЦІЇ РОЗВИТКУ РИНКУ МОЛОЧНОЇ ПРОДУКЦІЇ |
| title_sort |
сучасні тенденції розвитку ринку молочної продукції |
| title_alt |
CURRENT TRENDS OF DAIRY MARKET DEVELOPMENT |
| description |
The conducted research testifies to the significant influence of modern events on the dairy market development both in Ukraine and in the whole world. In the dairy industry of Ukraine, there is a significant crisis deepening: there is a tendency to reduce the number of cows and, consequently, reduce the raw milk production. Key indicators of the dairy industry continue to decline.
The article covers the main modern market’s tendencies of dairy products development. The most important among them are: a significant increase in the weighted average price of raw materials for the dairy industry – raw milk; reduction of dairy products sales in general in small packages; increase in butter and hard cheeses consumption and gradual decrease in drinking milk consumption, fermented products, dairy drinks, as well as soft cheeses (cottage cheese); changing the range of desserts from drinking versions to versions of spoons, flavors, types of additives and forms of packaging; the use of cereal ingredients, crispy, muesli, which will play the role of a healthy snack; increasing consumption of healthy foods that increase resistance to disease; acquisition of lactose-free products’ new value; development of alternative plant-based products; growth of services via the Internet; increasing the role of "clean" label; introduction of new products and tastes that are especially appreciated by consumers; growing interest in long-ripening cheeses; sales growth in the "free from" segment; development of the natural yogurt market; special attention to the preferences of the elderly; the desire for more complex, interactive and green packaging of dairy products with additional features.
Despite the deepening crisis in the dairy industry, the widespread introduction of various marketing tools, the introduction of innovations with an emphasis on organic dairy products, whose market is growing every year, will not only keep sales at the previous level, but while taking advantage of new dairy products’ consumer needs and new opportunities, redistribute income and expand the economic activity of dairy enterprises. And the adoption of Law № 6155 is a significant factor in improving the economic situation of food producers, establishing a fair distribution of value added in the producer-processor-consumer chain, ensuring food security and taking into account changes that comply with EU directives. |
| publisher |
Zhytomyr Ivan Franko State University |
| publishDate |
2021 |
| url |
http://eui.zu.edu.ua/article/view/246306 |
| work_keys_str_mv |
AT pavlovskaliudmyla currenttrendsofdairymarketdevelopment AT kaschuckkateryna currenttrendsofdairymarketdevelopment AT pavlovskaliudmyla sučasnítendencíírozvitkurinkumoločnoíprodukcíí AT kaschuckkateryna sučasnítendencíírozvitkurinkumoločnoíprodukcíí |
| first_indexed |
2025-12-02T15:25:52Z |
| last_indexed |
2025-12-02T15:25:52Z |
| _version_ |
1850410693233213440 |
| spelling |
eui_zu_edu_ua-article-2463062021-12-06T13:49:53Z CURRENT TRENDS OF DAIRY MARKET DEVELOPMENT СУЧАСНІ ТЕНДЕНЦІЇ РОЗВИТКУ РИНКУ МОЛОЧНОЇ ПРОДУКЦІЇ Pavlovska, Liudmyla Kaschuck, Kateryna market, dairy products, dairy industry, marketing tools, crisis, sales, products. ринок, молочна продукція, молокопереробна галузь, маркетингові інструменти, криза, продажі, продукти. The conducted research testifies to the significant influence of modern events on the dairy market development both in Ukraine and in the whole world. In the dairy industry of Ukraine, there is a significant crisis deepening: there is a tendency to reduce the number of cows and, consequently, reduce the raw milk production. Key indicators of the dairy industry continue to decline. The article covers the main modern market’s tendencies of dairy products development. The most important among them are: a significant increase in the weighted average price of raw materials for the dairy industry – raw milk; reduction of dairy products sales in general in small packages; increase in butter and hard cheeses consumption and gradual decrease in drinking milk consumption, fermented products, dairy drinks, as well as soft cheeses (cottage cheese); changing the range of desserts from drinking versions to versions of spoons, flavors, types of additives and forms of packaging; the use of cereal ingredients, crispy, muesli, which will play the role of a healthy snack; increasing consumption of healthy foods that increase resistance to disease; acquisition of lactose-free products’ new value; development of alternative plant-based products; growth of services via the Internet; increasing the role of "clean" label; introduction of new products and tastes that are especially appreciated by consumers; growing interest in long-ripening cheeses; sales growth in the "free from" segment; development of the natural yogurt market; special attention to the preferences of the elderly; the desire for more complex, interactive and green packaging of dairy products with additional features. Despite the deepening crisis in the dairy industry, the widespread introduction of various marketing tools, the introduction of innovations with an emphasis on organic dairy products, whose market is growing every year, will not only keep sales at the previous level, but while taking advantage of new dairy products’ consumer needs and new opportunities, redistribute income and expand the economic activity of dairy enterprises. And the adoption of Law № 6155 is a significant factor in improving the economic situation of food producers, establishing a fair distribution of value added in the producer-processor-consumer chain, ensuring food security and taking into account changes that comply with EU directives. Проведені дослідження свідчать про значний вплив сучасних подій на розвиток ринку молочної продукції як в Україні, так і в цілому світі. В молочній галузі України спостерігається значне поглиблення кризи: триває тенденція до скорочення поголів'я корів і, відповідно, зменшення виробництва молокосировини. Ключові показники розвитку молочної індустрії і надалі знижуються. Встановлені основні тенденції розвитку сучасного ринку молочної продукції. Найважливішими серед них є: значне зростання середньозваженої ціни сировини для молочної промисловості – сирого молока; зменшення продажів молочної продукції в цілому у невеликих упаковках; збільшення споживання масла та твердих сирів та поступове зменшення споживання питного молока, ферментованих продуктів, молочних напоїв, а також м’яких сирів (творога); зміна асортименту десертів від питних версій до версій ложок, смакових сумішей, видів добавок та форм упаковки; використання зернових інгредієнтів, хрустких, мюслі, які зіграють роль здорового перекушування; зростання споживання здорових продуктів, що підвищують опірність хворобам; набуття нової цінності безлактозних продуктів; розробка альтернативних продуктів на рослинній основі; зростання послуг через інтернет; збільшення ролі «чистої» етикетки; введення нових продуктів та смаків, що особливо цінують споживачі; зростання інтересу до сирів, що довго дозрівають; ріст продажів у сегменті "free from"; розвиток ринку натурального йогурту; особлива увага уподобанням людей похилого віку; прагнення до більш складної, інтерактивної та зеленої упаковки молочних продуктів з додатковими функціями. Не дивлячись на поглиблення кризових явищ у молокопереробній галузі, широке впровадження різноманітних маркетингових інструментів, впровадження інновацій з акцентами на органічну молочну продукцію, ринок якої за оцінками експертів щороку зростає, дозволить не тільки зберегли продажі на попередньому рівні, а, скориставшись новими потребами споживачів на ринку молочної продукції та новими можливостями, перерозподілити доходи та розширити економічну діяльність молокопереробних підприємств. А прийняття законопроєкту № 6155 є суттєвим фактором покращення економічного стану виробників харчових продуктів, встановлення справедливого розподілу додаткової вартості на ланцюгу виробник-переробник-споживач, забезпечення продовольчої безпеку та врахування змін, які відповідають директивам ЄС. Zhytomyr Ivan Franko State University 2021-12-06 Article Article Peer-reviewed Article application/pdf http://eui.zu.edu.ua/article/view/246306 10.35433/ISSN2410-3748-2021-2(29)-6 Economics. Management. Innovations; No. 2(29) (2021): Економіка. Управління. Інновації Економіка. Управління. Інновації; № 2(29) (2021): Економіка. Управління. Інновації 2410-3748 uk http://eui.zu.edu.ua/article/view/246306/243839 Copyright (c) 2021 Людмила Павловська, Катерина Кащук http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |