ШТУЧНИЙ ІНТЕЛЕКТ У СФЕРІ ГОСТИННОСТІ: МІСЦЕ ІНТЕГРУВАННЯ, СПЕЦИФІКА ВИКОРИСТАННЯ ТА ВПЛИВ НА ДОХОДИ ПІДПРИЄМСТВА
The use of artificial intelligence in various areas of business has become the basis of successful competitive business. It is widespread in all spheres of economic activity, in various areas of business and serves as an indispensable assistant in the everyday life of every person. The prevalence of...
Gespeichert in:
| Datum: | 2023 |
|---|---|
| Hauptverfasser: | , , , , |
| Format: | Artikel |
| Sprache: | Ukrainian |
| Veröffentlicht: |
Zhytomyr Ivan Franko State University
2023
|
| Schlagworte: | |
| Online Zugang: | http://eui.zu.edu.ua/article/view/283100 |
| Tags: |
Tag hinzufügen
Keine Tags, Fügen Sie den ersten Tag hinzu!
|
| Назва журналу: | Economics. Management. Innovations |
Institution
Economics. Management. Innovations| id |
eui_zu_edu_ua-article-283100 |
|---|---|
| record_format |
ojs |
| institution |
Economics. Management. Innovations |
| baseUrl_str |
|
| datestamp_date |
2024-12-31T09:27:40Z |
| collection |
OJS |
| language |
Ukrainian |
| topic |
Штучний інтелект сфера гостинності автоматизація цифрові трансформації конкурентоспроможність економічна ефективність збільшення доходів зниження витрат управління еластичність бізнесу |
| spellingShingle |
Штучний інтелект сфера гостинності автоматизація цифрові трансформації конкурентоспроможність економічна ефективність збільшення доходів зниження витрат управління еластичність бізнесу Fostolovych, Valentyna Боцян, Тетяна Pavlova, Svitlana Fostolovych, Ruslan Gurtovy, Oleksandr ШТУЧНИЙ ІНТЕЛЕКТ У СФЕРІ ГОСТИННОСТІ: МІСЦЕ ІНТЕГРУВАННЯ, СПЕЦИФІКА ВИКОРИСТАННЯ ТА ВПЛИВ НА ДОХОДИ ПІДПРИЄМСТВА |
| topic_facet |
Штучний інтелект сфера гостинності автоматизація цифрові трансформації конкурентоспроможність економічна ефективність збільшення доходів зниження витрат управління еластичність бізнесу Artificial Intelligence Hospitality Automation Digital Transformation Competitiveness Economic Efficiency Revenue Increase Cost Reduction Management Business Elasticity |
| format |
Article |
| author |
Fostolovych, Valentyna Боцян, Тетяна Pavlova, Svitlana Fostolovych, Ruslan Gurtovy, Oleksandr |
| author_facet |
Fostolovych, Valentyna Боцян, Тетяна Pavlova, Svitlana Fostolovych, Ruslan Gurtovy, Oleksandr |
| author_sort |
Fostolovych, Valentyna |
| title |
ШТУЧНИЙ ІНТЕЛЕКТ У СФЕРІ ГОСТИННОСТІ: МІСЦЕ ІНТЕГРУВАННЯ, СПЕЦИФІКА ВИКОРИСТАННЯ ТА ВПЛИВ НА ДОХОДИ ПІДПРИЄМСТВА |
| title_short |
ШТУЧНИЙ ІНТЕЛЕКТ У СФЕРІ ГОСТИННОСТІ: МІСЦЕ ІНТЕГРУВАННЯ, СПЕЦИФІКА ВИКОРИСТАННЯ ТА ВПЛИВ НА ДОХОДИ ПІДПРИЄМСТВА |
| title_full |
ШТУЧНИЙ ІНТЕЛЕКТ У СФЕРІ ГОСТИННОСТІ: МІСЦЕ ІНТЕГРУВАННЯ, СПЕЦИФІКА ВИКОРИСТАННЯ ТА ВПЛИВ НА ДОХОДИ ПІДПРИЄМСТВА |
| title_fullStr |
ШТУЧНИЙ ІНТЕЛЕКТ У СФЕРІ ГОСТИННОСТІ: МІСЦЕ ІНТЕГРУВАННЯ, СПЕЦИФІКА ВИКОРИСТАННЯ ТА ВПЛИВ НА ДОХОДИ ПІДПРИЄМСТВА |
| title_full_unstemmed |
ШТУЧНИЙ ІНТЕЛЕКТ У СФЕРІ ГОСТИННОСТІ: МІСЦЕ ІНТЕГРУВАННЯ, СПЕЦИФІКА ВИКОРИСТАННЯ ТА ВПЛИВ НА ДОХОДИ ПІДПРИЄМСТВА |
| title_sort |
штучний інтелект у сфері гостинності: місце інтегрування, специфіка використання та вплив на доходи підприємства |
| title_alt |
RTIFICIAL INTELLIGENCE IN HOSPITALITY: PLACE OF INTEGRATION, SPECIFIC USE AND IMPACT ON BUSINESS REVENUES |
| description |
The use of artificial intelligence in various areas of business has become the basis of successful competitive business. It is widespread in all spheres of economic activity, in various areas of business and serves as an indispensable assistant in the everyday life of every person. The prevalence of its use is so versatile that we do not always even realize who we are talking to and who performs certain functions. Chat-bots have become commonplace without which the activity of any company cannot be imagined. Artificial intelligence video games are an everyday entertainment tool. The face recognition function is used not only in business activities, but also in the everyday life of every person when using this function on the phone when identifying in various mobile applications. Self-driving cars, the work of which is based on artificial intelligence, trajectory planning, recognition of obstacles, development of the most optimal route - this is all a function performed by artificial intelligence. Work with voice applications (Alexa, Siri, Google Assistant, targeted advertising) is based on artificial intelligence. That is, the main function of artificial intelligence is the ability to generate processes performed by human intelligence. The teachings of John McCarthy, in the process of researching the ability of the computer to learn (1956), changed the course of human development, business development and transformed the era of industrialism into the era of knowledge and human intelligence (the era of postindustrial development). The functionality of artificial intelligence is so wide that it can also be used to work on the technological process of interaction with customers. Artificial intelligence performs audience segmentation, forms recommendations and optimizes production processes in marketing companies. In the process of analyzing the SEO strategy, artificial intelligence contributes to search optimization, the development of decision algorithms within the framework of the development strategy. When using artificial intelligence in the production security system, an array of data from cameras and sensors is analyzed, constantly compared with regulatory data, and an algorithm for the safest management solution is formed. Security against fraudulent actions in the financial and business spheres, customer loyalty research, risk classification and even court cases - all this can be done today by this unique, human-made development. HR specialists use artificial intelligence to select personnel for companies, and education specialists use it to develop training programs for people with special needs, in the training process, as training simulators. The field of hospitality is specific in the integration of artificial intelligence in technological processes, in the management system, in the communication system with customers and in the process of attracting guests. Only with the introduction of innovative digital technologies can hotel and restaurant businesses achieve the required level of competitiveness and economic efficiency. |
| publisher |
Zhytomyr Ivan Franko State University |
| publishDate |
2023 |
| url |
http://eui.zu.edu.ua/article/view/283100 |
| work_keys_str_mv |
AT fostolovychvalentyna rtificialintelligenceinhospitalityplaceofintegrationspecificuseandimpactonbusinessrevenues AT bocântetâna rtificialintelligenceinhospitalityplaceofintegrationspecificuseandimpactonbusinessrevenues AT pavlovasvitlana rtificialintelligenceinhospitalityplaceofintegrationspecificuseandimpactonbusinessrevenues AT fostolovychruslan rtificialintelligenceinhospitalityplaceofintegrationspecificuseandimpactonbusinessrevenues AT gurtovyoleksandr rtificialintelligenceinhospitalityplaceofintegrationspecificuseandimpactonbusinessrevenues AT fostolovychvalentyna štučnijíntelektusferígostinnostímísceíntegruvannâspecifíkavikoristannâtavplivnadohodipídpriêmstva AT bocântetâna štučnijíntelektusferígostinnostímísceíntegruvannâspecifíkavikoristannâtavplivnadohodipídpriêmstva AT pavlovasvitlana štučnijíntelektusferígostinnostímísceíntegruvannâspecifíkavikoristannâtavplivnadohodipídpriêmstva AT fostolovychruslan štučnijíntelektusferígostinnostímísceíntegruvannâspecifíkavikoristannâtavplivnadohodipídpriêmstva AT gurtovyoleksandr štučnijíntelektusferígostinnostímísceíntegruvannâspecifíkavikoristannâtavplivnadohodipídpriêmstva |
| first_indexed |
2025-12-02T15:27:32Z |
| last_indexed |
2025-12-02T15:27:32Z |
| _version_ |
1850410797829718016 |
| spelling |
eui_zu_edu_ua-article-2831002024-12-31T09:27:40Z RTIFICIAL INTELLIGENCE IN HOSPITALITY: PLACE OF INTEGRATION, SPECIFIC USE AND IMPACT ON BUSINESS REVENUES ШТУЧНИЙ ІНТЕЛЕКТ У СФЕРІ ГОСТИННОСТІ: МІСЦЕ ІНТЕГРУВАННЯ, СПЕЦИФІКА ВИКОРИСТАННЯ ТА ВПЛИВ НА ДОХОДИ ПІДПРИЄМСТВА Fostolovych, Valentyna Боцян, Тетяна Pavlova, Svitlana Fostolovych, Ruslan Gurtovy, Oleksandr Штучний інтелект сфера гостинності автоматизація цифрові трансформації конкурентоспроможність економічна ефективність збільшення доходів зниження витрат управління еластичність бізнесу Artificial Intelligence Hospitality Automation Digital Transformation Competitiveness Economic Efficiency Revenue Increase Cost Reduction Management Business Elasticity The use of artificial intelligence in various areas of business has become the basis of successful competitive business. It is widespread in all spheres of economic activity, in various areas of business and serves as an indispensable assistant in the everyday life of every person. The prevalence of its use is so versatile that we do not always even realize who we are talking to and who performs certain functions. Chat-bots have become commonplace without which the activity of any company cannot be imagined. Artificial intelligence video games are an everyday entertainment tool. The face recognition function is used not only in business activities, but also in the everyday life of every person when using this function on the phone when identifying in various mobile applications. Self-driving cars, the work of which is based on artificial intelligence, trajectory planning, recognition of obstacles, development of the most optimal route - this is all a function performed by artificial intelligence. Work with voice applications (Alexa, Siri, Google Assistant, targeted advertising) is based on artificial intelligence. That is, the main function of artificial intelligence is the ability to generate processes performed by human intelligence. The teachings of John McCarthy, in the process of researching the ability of the computer to learn (1956), changed the course of human development, business development and transformed the era of industrialism into the era of knowledge and human intelligence (the era of postindustrial development). The functionality of artificial intelligence is so wide that it can also be used to work on the technological process of interaction with customers. Artificial intelligence performs audience segmentation, forms recommendations and optimizes production processes in marketing companies. In the process of analyzing the SEO strategy, artificial intelligence contributes to search optimization, the development of decision algorithms within the framework of the development strategy. When using artificial intelligence in the production security system, an array of data from cameras and sensors is analyzed, constantly compared with regulatory data, and an algorithm for the safest management solution is formed. Security against fraudulent actions in the financial and business spheres, customer loyalty research, risk classification and even court cases - all this can be done today by this unique, human-made development. HR specialists use artificial intelligence to select personnel for companies, and education specialists use it to develop training programs for people with special needs, in the training process, as training simulators. The field of hospitality is specific in the integration of artificial intelligence in technological processes, in the management system, in the communication system with customers and in the process of attracting guests. Only with the introduction of innovative digital technologies can hotel and restaurant businesses achieve the required level of competitiveness and economic efficiency. Використання штучного інтелекту у різних сферах бізнесу стало основою успішного конкурентоспроможного бізнесу. Він є поширеним в усіх сферах господарської діяльності, у різних сферах бізнесу та слугує незамінним помічником у повсякденному житті кожної людини. Поширеність його використання є настільки різнобічним, що ми не завжди навіть усвідомлюємо із ким спілкуємось та хто виконує ті чи інші функції. Чат-боти стали звичною справою без якої діяльність будь-якої компанії годі собі і уявити. Відеоігри із штучним інтелектом слугують повсякденним інструментом у сфері розваг. Функція розпізнавання обличчя використовується не лише у бізнесовій діяльності, але і у звичайному житті кожної людини при користуванні даною функцією на телефоні при ідентифікації у різних мобільних додатках. Безпілотні автомобілі, робота яких основана на штучному інтелекті, прокладання траєкторії, розпізнання перешкод, розробка найбільш оптимального маршруту – це все функція, яку виконує штучний інтелект. Робота із голосовими додатками (Alexa, Siri, Google Assistant, таргетингова реклама) функціонує на основі штучного інтелекту. Тобто, головною функціє штучного інтелекту є спроможність генерувати процеси, які виконує людський інтелект. Вчення Джона МакКарті, в процесі дослідження можливості комп’ютера навчатись (1956 р.) змінило хід розвитку людства, розвитку бізнесу та перетворило епоху індустріалізму у епоху знань та людського інтелекту (епоха постіндустріального розвитку). Функціонал штучного інтелекту є на стільки широким, що використовувати його можна також для роботи на технологічному процесі взаємозв’язку із клієнтами. У маркетингових компаніях штучний інтелект здійснює сегментування аудиторії, формує рекомендації та здійснює оптимізацію виробничих процесів. В процесі аналізу SEO-стратегії штучний інтелект сприяє пошуковій оптимізації, розробці алгоритмів рішень в межах стратегії розвитку. При використанні штучного інтелекту в системі безпеки на виробництві аналізується масив даних із камер і датчиків, співставляється постійно із нормативними даними та формується алгоритм найбільш безпечного управлінського рішення. Убезпечення від шахрайських дій у фінансовій і підприємницькій сфері, дослідження лояльності клієнтів, класифікація ризиків та навіть вирішення судових справ – усе це на сьогодні може виконувати ця унікальна, створена людиною розробка. HR-спеціалісти за допомогою штучного інтелекту підбирають кадри для підприємств, а спеціалісти сфери освіти за його допомогою розробляють програми навчання для осіб із особливими потребами, у навчальному процесі, як навчальні тренажери. Сфера гостинності є специфічною у інтегруванні штучного інтелекту в технологічні процеси, у систему управління, в комунікативну систему із клієнтами та в процес залучення гостей. Лише при впровадженні інноваційних цифрових технологій заклади готельного та ресторанного бізнесу можуть досягти необхідного рівня конкурентоспроможності та економічної ефективності. Zhytomyr Ivan Franko State University 2023-06-27 Article Article Peer-reviewed Article application/pdf http://eui.zu.edu.ua/article/view/283100 10.35433/ISSN2410-3748-2023-1(32)-10 Economics. Management. Innovations; No. 1(32) (2023): Економіка. Управління. Інновації Економіка. Управління. Інновації; № 1(32) (2023): Економіка. Управління. Інновації 2410-3748 10.35433/ISSN2410-3748-2023-1(32) uk http://eui.zu.edu.ua/article/view/283100/277279 http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |