МАРКЕТИНГОВЕ ДОСЛІДЖЕННЯ ПОВЕДІНКИ СПОЖИВАЧІВ В СЕРЕДОВИЩІ ЦИФРОВОЇ ІНФРАСТРУКТУРИ

The article is devoted to marketing research on consumer behaviour in the environment of digital infrastructure. It has been established that marketing research of consumer behaviour in the environment of digital infrastructure models strong systems of interaction with consumers by accurately defini...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Date:2023
Main Authors: Yushkevych, Olena, Vikarchuk, Olga, Zaburmekha, Yevhena
Format: Article
Language:English
Published: Zhytomyr Ivan Franko State University 2023
Subjects:
Online Access:http://eui.zu.edu.ua/article/view/295148
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Journal Title:Economics. Management. Innovations

Institution

Economics. Management. Innovations
id eui_zu_edu_ua-article-295148
record_format ojs
institution Economics. Management. Innovations
baseUrl_str
datestamp_date 2024-12-31T09:28:22Z
collection OJS
language English
topic маркетингові дослідження
поведінка споживача
середовище цифрової інфраструктури
стратегії цифровізації
інструменти цифрової трансформації
spellingShingle маркетингові дослідження
поведінка споживача
середовище цифрової інфраструктури
стратегії цифровізації
інструменти цифрової трансформації
Yushkevych, Olena
Vikarchuk, Olga
Zaburmekha, Yevhena
МАРКЕТИНГОВЕ ДОСЛІДЖЕННЯ ПОВЕДІНКИ СПОЖИВАЧІВ В СЕРЕДОВИЩІ ЦИФРОВОЇ ІНФРАСТРУКТУРИ
topic_facet marketing research
consumer behaviour
digital infrastructure environment
digitalization strategies
digital transformation tools
digital product presentation
consumption structure
маркетингові дослідження
поведінка споживача
середовище цифрової інфраструктури
стратегії цифровізації
інструменти цифрової трансформації
format Article
author Yushkevych, Olena
Vikarchuk, Olga
Zaburmekha, Yevhena
author_facet Yushkevych, Olena
Vikarchuk, Olga
Zaburmekha, Yevhena
author_sort Yushkevych, Olena
title МАРКЕТИНГОВЕ ДОСЛІДЖЕННЯ ПОВЕДІНКИ СПОЖИВАЧІВ В СЕРЕДОВИЩІ ЦИФРОВОЇ ІНФРАСТРУКТУРИ
title_short МАРКЕТИНГОВЕ ДОСЛІДЖЕННЯ ПОВЕДІНКИ СПОЖИВАЧІВ В СЕРЕДОВИЩІ ЦИФРОВОЇ ІНФРАСТРУКТУРИ
title_full МАРКЕТИНГОВЕ ДОСЛІДЖЕННЯ ПОВЕДІНКИ СПОЖИВАЧІВ В СЕРЕДОВИЩІ ЦИФРОВОЇ ІНФРАСТРУКТУРИ
title_fullStr МАРКЕТИНГОВЕ ДОСЛІДЖЕННЯ ПОВЕДІНКИ СПОЖИВАЧІВ В СЕРЕДОВИЩІ ЦИФРОВОЇ ІНФРАСТРУКТУРИ
title_full_unstemmed МАРКЕТИНГОВЕ ДОСЛІДЖЕННЯ ПОВЕДІНКИ СПОЖИВАЧІВ В СЕРЕДОВИЩІ ЦИФРОВОЇ ІНФРАСТРУКТУРИ
title_sort маркетингове дослідження поведінки споживачів в середовищі цифрової інфраструктури
title_alt MARKETING RESEARCH OF CONSUMER BEHAVIOUR IN A DIGITAL INFRASTRUCTURE ENVIRONMENT
description The article is devoted to marketing research on consumer behaviour in the environment of digital infrastructure. It has been established that marketing research of consumer behaviour in the environment of digital infrastructure models strong systems of interaction with consumers by accurately defining their needs and requests, individualising products and services, operational tracking, and responding to the behaviour of each specific consumer. Research has shown that in a digital infrastructure environment, price is not the primary factor determining choice. First of all, the consumer correlates the characteristics and properties of the goods with his ideal ideas about them (the standard of consumer properties), and in the event of a match, he proceeds to evaluate the possibilities of its purchase, taking into account the price and available income. It has been proven that the environment of the digital infrastructure determines a rational consumer choice under the conditions of a high speed of the reproduction cycle, which singles out time as the main valuable resource, which is associated with the growth of alternative costs of the consumer demand formation process and its implementation. It was found that the development of digitalization has an ambiguous effect on the behaviour of the modern consumer: on the one hand, the possibilities of consumer access to new goods and services are expanding in the shortest possible time, and on the other hand, the level of consumer requirements is increasing, which increases competition between manufacturers and stimulates them to search for new forms of interaction with the consumer. The stages of making a purchase decision by a consumer and the possibility of influence on their opinion by digitalization tools are outlined: awareness of the need, search for information on how to solve problems, evaluation of found solutions to the problem, purchase decision, reaction to the purchase. The elements of digitalization strategies for purchasing behaviour in the context of digital transformation are defined. The services of digital presentation of the product and delivery of goods have been updated, and the frequency of online purchases has increased due to changes in the structure of consumption. It has been proven that the active development of digital technologies and methods of their use necessitated an evolutionary transition from the category of e-services to “digital services”, which take into account the complex influence of the Internet and accompanying digital technologies on the formation of modern business models of companies and the format of their interaction with product consumers and services.
publisher Zhytomyr Ivan Franko State University
publishDate 2023
url http://eui.zu.edu.ua/article/view/295148
work_keys_str_mv AT yushkevycholena marketingresearchofconsumerbehaviourinadigitalinfrastructureenvironment
AT vikarchukolga marketingresearchofconsumerbehaviourinadigitalinfrastructureenvironment
AT zaburmekhayevhena marketingresearchofconsumerbehaviourinadigitalinfrastructureenvironment
AT yushkevycholena marketingovedoslídžennâpovedínkispoživačívvseredoviŝícifrovoíínfrastrukturi
AT vikarchukolga marketingovedoslídžennâpovedínkispoživačívvseredoviŝícifrovoíínfrastrukturi
AT zaburmekhayevhena marketingovedoslídžennâpovedínkispoživačívvseredoviŝícifrovoíínfrastrukturi
first_indexed 2025-12-02T15:27:57Z
last_indexed 2025-12-02T15:27:57Z
_version_ 1850410824309407744
spelling eui_zu_edu_ua-article-2951482024-12-31T09:28:22Z MARKETING RESEARCH OF CONSUMER BEHAVIOUR IN A DIGITAL INFRASTRUCTURE ENVIRONMENT МАРКЕТИНГОВЕ ДОСЛІДЖЕННЯ ПОВЕДІНКИ СПОЖИВАЧІВ В СЕРЕДОВИЩІ ЦИФРОВОЇ ІНФРАСТРУКТУРИ Yushkevych, Olena Vikarchuk, Olga Zaburmekha, Yevhena marketing research consumer behaviour digital infrastructure environment digitalization strategies digital transformation tools digital product presentation consumption structure маркетингові дослідження поведінка споживача середовище цифрової інфраструктури стратегії цифровізації інструменти цифрової трансформації The article is devoted to marketing research on consumer behaviour in the environment of digital infrastructure. It has been established that marketing research of consumer behaviour in the environment of digital infrastructure models strong systems of interaction with consumers by accurately defining their needs and requests, individualising products and services, operational tracking, and responding to the behaviour of each specific consumer. Research has shown that in a digital infrastructure environment, price is not the primary factor determining choice. First of all, the consumer correlates the characteristics and properties of the goods with his ideal ideas about them (the standard of consumer properties), and in the event of a match, he proceeds to evaluate the possibilities of its purchase, taking into account the price and available income. It has been proven that the environment of the digital infrastructure determines a rational consumer choice under the conditions of a high speed of the reproduction cycle, which singles out time as the main valuable resource, which is associated with the growth of alternative costs of the consumer demand formation process and its implementation. It was found that the development of digitalization has an ambiguous effect on the behaviour of the modern consumer: on the one hand, the possibilities of consumer access to new goods and services are expanding in the shortest possible time, and on the other hand, the level of consumer requirements is increasing, which increases competition between manufacturers and stimulates them to search for new forms of interaction with the consumer. The stages of making a purchase decision by a consumer and the possibility of influence on their opinion by digitalization tools are outlined: awareness of the need, search for information on how to solve problems, evaluation of found solutions to the problem, purchase decision, reaction to the purchase. The elements of digitalization strategies for purchasing behaviour in the context of digital transformation are defined. The services of digital presentation of the product and delivery of goods have been updated, and the frequency of online purchases has increased due to changes in the structure of consumption. It has been proven that the active development of digital technologies and methods of their use necessitated an evolutionary transition from the category of e-services to “digital services”, which take into account the complex influence of the Internet and accompanying digital technologies on the formation of modern business models of companies and the format of their interaction with product consumers and services. Стаття присвячена маркетинговим дослідженням поведінки споживачів в середовищі цифрової інфраструктури. Встановлено, що маркетингове дослідження поведінки споживачів в середовищі цифрової інфраструктури моделює міцні системи взаємодії зі споживачами шляхом точного визначення їх потреб та запитів, індивідуалізації продукції та обслуговування, оперативного відстеження та реагування на поведінку кожного конкретного споживача. Дослідження показали, що в умовах середовища цифрової інфраструктури ціна не є основним фактором, що визначає вибір. Насамперед споживач співвідносить характеристики та властивості благ з його ідеальними уявленнями про них (еталоном споживчих властивостей), і у разі збігу, переходить вже до оцінки можливостей його придбання з урахуванням ціни та наявного доходу. Доведено, що середовище цифрової інфраструктури, визначає раціональний споживчий вибір за умов високої швидкості відтворювального циклу, що виокремлює час як основний цінний ресурс, з яким пов’язане зростання альтернативних витрат процесу формування споживчого попиту та його реалізації. З’ясовано, що розвиток цифровізації неоднозначно впливає на поведінку сучасного споживача – з одного боку, розширюються можливості доступу споживачів до нових товарів та послуг у найкоротші терміни, а з іншого – підвищуються рівень споживчих вимог, що посилює конкуренцію між виробниками та стимулює їх до пошуку нових форм взаємодії зі споживачем. Окреслено етапи прийняття купівельного рішення споживачем та можливість впливу на їх думку інструментів цифровізації: усвідомлення потреби, пошук інформації про те як вирішити проблем, оцінка знайдених варіантів вирішення проблеми, купівельне рішення, реакція на покупку. Визначено елементи стратегій цифровізації купівельної поведінки в контексті цифрової трансформації. Актуалізовано послуги цифрової презентації продукту та доставки товарів, зростання частоти онлайн купівель внаслідок змін у структурі споживання. Доведено, що активний розвиток цифрових технологій та способів їх використання зумовив необхідність еволюційного переходу від категорії е-послуг до «цифрових послуг», що враховують комплексний вплив мережі інтернет та супутніх цифрових технологій на формування сучасних бізнес-моделей компаній та формат їх взаємодії зі споживачами продуктів та послуг. Zhytomyr Ivan Franko State University 2023-12-27 Article Article Peer-reviewed Article application/pdf http://eui.zu.edu.ua/article/view/295148 10.35433/ISSN2410-3748-2023-2(33)-7 Economics. Management. Innovations; No. 2(33) (2023): Економіка. Управління. Інновації. Економіка. Управління. Інновації; № 2(33) (2023): Економіка. Управління. Інновації. 2410-3748 10.35433/ISSN2410-3748-2023-2(33) en http://eui.zu.edu.ua/article/view/295148/288017 http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0