ДЕРЖАВНА ПОЛІТИКА УКРАЇНІЗАЦІЇ СИСТЕМИ ОСВІТИ УКРАЇНСЬКИХ УРЯДІВ У ДОБУ НАЦІОНАЛЬНОЇ РЕВОЛЮЦІЇ (1917-1920 рр.)

The article provides a detailed analysis of the implementation of the state policy of education system’s Ukrainization in the course of the activities of Ukrainian governments (the Ukrainian Central Council, the Ukrainian State of the Hetmanate of Pavlo Skoropadskyi, the Directory of the Ukrainian P...

Ausführliche Beschreibung

Gespeichert in:
Bibliographische Detailangaben
Datum:2024
Hauptverfasser: Kupriychuk, Vasyl, Khmelivska, Svitlana, Ilyin, Igor, Pinkevich, Vladyslav
Format: Artikel
Sprache:English
Veröffentlicht: Zhytomyr Ivan Franko State University 2024
Schlagworte:
Online Zugang:http://eui.zu.edu.ua/article/view/306572
Tags: Tag hinzufügen
Keine Tags, Fügen Sie den ersten Tag hinzu!
Назва журналу:Economics. Management. Innovations

Institution

Economics. Management. Innovations
id eui_zu_edu_ua-article-306572
record_format ojs
institution Economics. Management. Innovations
baseUrl_str
datestamp_date 2024-12-31T09:29:04Z
collection OJS
language English
topic державна політика українізації системи освіти Українських урядів
Українська національна революція
Українська Центральна Рада
Українська Держава Гетьманату Павла Скоропадського
Директорія Української Народної Республіки
spellingShingle державна політика українізації системи освіти Українських урядів
Українська національна революція
Українська Центральна Рада
Українська Держава Гетьманату Павла Скоропадського
Директорія Української Народної Республіки
Kupriychuk, Vasyl
Khmelivska, Svitlana
Ilyin, Igor
Pinkevich, Vladyslav
ДЕРЖАВНА ПОЛІТИКА УКРАЇНІЗАЦІЇ СИСТЕМИ ОСВІТИ УКРАЇНСЬКИХ УРЯДІВ У ДОБУ НАЦІОНАЛЬНОЇ РЕВОЛЮЦІЇ (1917-1920 рр.)
topic_facet державна політика українізації системи освіти Українських урядів
Українська національна революція
Українська Центральна Рада
Українська Держава Гетьманату Павла Скоропадського
Директорія Української Народної Республіки
state policy of education system’s Ukrainianization of Ukrainian governments
Ukrainian national revolution
Ukrainian Central Rada
State of the Hetmanate of Pavlo Skoropadskyi
Directory of the Ukrainian People's Republic
format Article
author Kupriychuk, Vasyl
Khmelivska, Svitlana
Ilyin, Igor
Pinkevich, Vladyslav
author_facet Kupriychuk, Vasyl
Khmelivska, Svitlana
Ilyin, Igor
Pinkevich, Vladyslav
author_sort Kupriychuk, Vasyl
title ДЕРЖАВНА ПОЛІТИКА УКРАЇНІЗАЦІЇ СИСТЕМИ ОСВІТИ УКРАЇНСЬКИХ УРЯДІВ У ДОБУ НАЦІОНАЛЬНОЇ РЕВОЛЮЦІЇ (1917-1920 рр.)
title_short ДЕРЖАВНА ПОЛІТИКА УКРАЇНІЗАЦІЇ СИСТЕМИ ОСВІТИ УКРАЇНСЬКИХ УРЯДІВ У ДОБУ НАЦІОНАЛЬНОЇ РЕВОЛЮЦІЇ (1917-1920 рр.)
title_full ДЕРЖАВНА ПОЛІТИКА УКРАЇНІЗАЦІЇ СИСТЕМИ ОСВІТИ УКРАЇНСЬКИХ УРЯДІВ У ДОБУ НАЦІОНАЛЬНОЇ РЕВОЛЮЦІЇ (1917-1920 рр.)
title_fullStr ДЕРЖАВНА ПОЛІТИКА УКРАЇНІЗАЦІЇ СИСТЕМИ ОСВІТИ УКРАЇНСЬКИХ УРЯДІВ У ДОБУ НАЦІОНАЛЬНОЇ РЕВОЛЮЦІЇ (1917-1920 рр.)
title_full_unstemmed ДЕРЖАВНА ПОЛІТИКА УКРАЇНІЗАЦІЇ СИСТЕМИ ОСВІТИ УКРАЇНСЬКИХ УРЯДІВ У ДОБУ НАЦІОНАЛЬНОЇ РЕВОЛЮЦІЇ (1917-1920 рр.)
title_sort державна політика українізації системи освіти українських урядів у добу національної революції (1917-1920 рр.)
title_alt THE STATE POLICY OF THE EDUCATION SYSTEM’S UKRAINIZATION OF THE UKRAINIAN GOVERNMENTS DURING THE NATIONAL REVOLUTION (1917-1920)
description The article provides a detailed analysis of the implementation of the state policy of education system’s Ukrainization in the course of the activities of Ukrainian governments (the Ukrainian Central Council, the Ukrainian State of the Hetmanate of Pavlo Skoropadskyi, the Directory of the Ukrainian People's Republic) and their influence on the development of the Ukrainian state formation in 1917-1920. The authors analyze a whole galaxy of congresses – (the First All-Ukrainian Teachers' Congress (April 1917), the First All-Ukrainian Peasants' Congress at the beginning of June 1917, the Second All-Ukrainian Teachers' Congress (August 1917)) that determined the position of educators regarding prospects and development of national education in the conditions of revolutionary restructuring of society. The desire of Ukrainian governments to create more opportunities to acquire education in their native language in the national educational institution is highlighted, which was the impetus for the opening of the Ukrainian National University in October 1917 as part of the historical-philological, physical-mathematical and of law faculties. Later similar educational institutions were opened in Mykolaiv, Kharkiv, Odesa. Projects of national universities were developed in Kamianets-Podilskyi and Uman. Also, departments of the Ukrainian language were founded in Kharkiv and Odesa ("classical") universities and four departments of Ukrainian studies - language, literature, history and law at the University of St. Volodymyr. In November 1917 the Ukrainian Scientific and Pedagogical Academy was opened, which became the first national higher educational institution in Ukraine. The state-building policy of Ukrainization of the education system of the government of the Ukrainian Central Rada, which was continued by the government of the Ukrainian State of Hetman P. Skoropadsky, was outlined, which made it possible to create more than 150 Ukrainian gymnasiums. A wide network of general cultural institutions and institutions was founded. In the past, Russian universities in Kyiv, Odesa, Kharkiv, as well as Katerynoslav Mining, Kharkiv Technological and Veterinary and Kyiv Polytechnic Institutes were nationalized and declared Ukrainian. Also, new departments in Ukrainian philology, history, culture, and Western Russian law were opened in scientific institutions, in addition to the existing ones. Kyiv National University was also reformed, turning it into a state. A law was adopted on the establishment of a Ukrainian university in Kamianets-Podilskyi with the prospect of developing higher humanities in Podillia and Western Ukraine and establishing scientific ties with universities in Western Europe.
publisher Zhytomyr Ivan Franko State University
publishDate 2024
url http://eui.zu.edu.ua/article/view/306572
work_keys_str_mv AT kupriychukvasyl thestatepolicyoftheeducationsystemsukrainizationoftheukrainiangovernmentsduringthenationalrevolution19171920
AT khmelivskasvitlana thestatepolicyoftheeducationsystemsukrainizationoftheukrainiangovernmentsduringthenationalrevolution19171920
AT ilyinigor thestatepolicyoftheeducationsystemsukrainizationoftheukrainiangovernmentsduringthenationalrevolution19171920
AT pinkevichvladyslav thestatepolicyoftheeducationsystemsukrainizationoftheukrainiangovernmentsduringthenationalrevolution19171920
AT kupriychukvasyl deržavnapolítikaukraínízacíísistemiosvítiukraínsʹkihurâdívudobunacíonalʹnoírevolûcíí19171920rr
AT khmelivskasvitlana deržavnapolítikaukraínízacíísistemiosvítiukraínsʹkihurâdívudobunacíonalʹnoírevolûcíí19171920rr
AT ilyinigor deržavnapolítikaukraínízacíísistemiosvítiukraínsʹkihurâdívudobunacíonalʹnoírevolûcíí19171920rr
AT pinkevichvladyslav deržavnapolítikaukraínízacíísistemiosvítiukraínsʹkihurâdívudobunacíonalʹnoírevolûcíí19171920rr
AT kupriychukvasyl statepolicyoftheeducationsystemsukrainizationoftheukrainiangovernmentsduringthenationalrevolution19171920
AT khmelivskasvitlana statepolicyoftheeducationsystemsukrainizationoftheukrainiangovernmentsduringthenationalrevolution19171920
AT ilyinigor statepolicyoftheeducationsystemsukrainizationoftheukrainiangovernmentsduringthenationalrevolution19171920
AT pinkevichvladyslav statepolicyoftheeducationsystemsukrainizationoftheukrainiangovernmentsduringthenationalrevolution19171920
first_indexed 2025-12-02T15:28:06Z
last_indexed 2025-12-02T15:28:06Z
_version_ 1850410833284169728
spelling eui_zu_edu_ua-article-3065722024-12-31T09:29:04Z THE STATE POLICY OF THE EDUCATION SYSTEM’S UKRAINIZATION OF THE UKRAINIAN GOVERNMENTS DURING THE NATIONAL REVOLUTION (1917-1920) ДЕРЖАВНА ПОЛІТИКА УКРАЇНІЗАЦІЇ СИСТЕМИ ОСВІТИ УКРАЇНСЬКИХ УРЯДІВ У ДОБУ НАЦІОНАЛЬНОЇ РЕВОЛЮЦІЇ (1917-1920 рр.) Kupriychuk, Vasyl Khmelivska, Svitlana Ilyin, Igor Pinkevich, Vladyslav державна політика українізації системи освіти Українських урядів Українська національна революція Українська Центральна Рада Українська Держава Гетьманату Павла Скоропадського Директорія Української Народної Республіки state policy of education system’s Ukrainianization of Ukrainian governments Ukrainian national revolution Ukrainian Central Rada State of the Hetmanate of Pavlo Skoropadskyi Directory of the Ukrainian People's Republic The article provides a detailed analysis of the implementation of the state policy of education system’s Ukrainization in the course of the activities of Ukrainian governments (the Ukrainian Central Council, the Ukrainian State of the Hetmanate of Pavlo Skoropadskyi, the Directory of the Ukrainian People's Republic) and their influence on the development of the Ukrainian state formation in 1917-1920. The authors analyze a whole galaxy of congresses – (the First All-Ukrainian Teachers' Congress (April 1917), the First All-Ukrainian Peasants' Congress at the beginning of June 1917, the Second All-Ukrainian Teachers' Congress (August 1917)) that determined the position of educators regarding prospects and development of national education in the conditions of revolutionary restructuring of society. The desire of Ukrainian governments to create more opportunities to acquire education in their native language in the national educational institution is highlighted, which was the impetus for the opening of the Ukrainian National University in October 1917 as part of the historical-philological, physical-mathematical and of law faculties. Later similar educational institutions were opened in Mykolaiv, Kharkiv, Odesa. Projects of national universities were developed in Kamianets-Podilskyi and Uman. Also, departments of the Ukrainian language were founded in Kharkiv and Odesa ("classical") universities and four departments of Ukrainian studies - language, literature, history and law at the University of St. Volodymyr. In November 1917 the Ukrainian Scientific and Pedagogical Academy was opened, which became the first national higher educational institution in Ukraine. The state-building policy of Ukrainization of the education system of the government of the Ukrainian Central Rada, which was continued by the government of the Ukrainian State of Hetman P. Skoropadsky, was outlined, which made it possible to create more than 150 Ukrainian gymnasiums. A wide network of general cultural institutions and institutions was founded. In the past, Russian universities in Kyiv, Odesa, Kharkiv, as well as Katerynoslav Mining, Kharkiv Technological and Veterinary and Kyiv Polytechnic Institutes were nationalized and declared Ukrainian. Also, new departments in Ukrainian philology, history, culture, and Western Russian law were opened in scientific institutions, in addition to the existing ones. Kyiv National University was also reformed, turning it into a state. A law was adopted on the establishment of a Ukrainian university in Kamianets-Podilskyi with the prospect of developing higher humanities in Podillia and Western Ukraine and establishing scientific ties with universities in Western Europe. У статті проведено детальний аналіз впровадження державної політики українізації системи освіт в и процесі діяльності Українських урядів (Української Центральної Ради, Української Держави Гетьманату Павла Скоропадського, Директорії Української Народної Республіки) та їх вплив на розвиток Українського державотворення 1917-1920 рр. Проаналізовано цілу плеяду з’їздів (Перший Всеукраїнський учительський з’їзд (квітень 1917 р.), Перший Всеукраїнський селянський з’їзд на початку червня 1917 р., Другий Всеукраїнський учительський з’їзд (серпень 1917 р.) які визначали позицію освітян стосовно перспектив та розвитку народної освіти в умовах революційної перебудови суспільства. Висвітлено прагнення українських урядів створювати більше можливостей здобувати освіту рідною мовою в національному навчальному закладі, що стало поштовхом до відкриття в жовтні 1917 р. Українського народного університету у складі історико-філологічного, фізико-математичного і юридичного факультетів, а згодом аналогічні навчальні заклади були відкриті в Миколаєві, Харкові, Одесі, розроблені проекти національних університетів в Кам’янці-Подільському та Умані. Також, засновувались кафедри української мови в Харківському й Одеському університетах («класичних») та чотири українознавчі кафедри – мови, літератури, історії та права в університеті св. Володимира, а в листопаді 1917 р. відкрито Українську Науково-Педагогічну Академію, яка стала першим національним вищим педагогічним закладом в Україні. Окреслено державотворчу політику українізації системі освіти уряду Української Центральної Ради яку продовжив уряд Української Держави гетьмана П.Скоропадського, що надало можливість створити понад 150 українських гімназій, засновано широку мережу загальнокультурних закладів та установ, одержавлені і проголошені українськими в минулому російські університети у Києві, Одесі, Харкові, а також Катеринославський гірничий, Харківський технологічний і ветеринарний та Київський політехнічний інститути. Також, у наукових закладах, у додаток до уже діючих, відкривалися нові кафедри з української філології, історії, культури, західноруського права, також реформовано Київський народний університет, перетворивши його в державний, було прийнято закон про заснування українського університету у Кам’янець-Подільському з перспективою розвивати вищу гуманітарну науку на Поділлі і Західній Україні та налагодження наукових зв’язків з університетами Західної Європи. Zhytomyr Ivan Franko State University 2024-06-24 Article Article Peer-reviewed Article application/pdf http://eui.zu.edu.ua/article/view/306572 10.35433/ISSN2410-3748-2024-1(34)-2 Economics. Management. Innovations; No. 1(34) (2024): Економіка. Управління. Інновації; 22-37 Економіка. Управління. Інновації; № 1(34) (2024): Економіка. Управління. Інновації; 22-37 2410-3748 10.35433/ISSN2410-3748-2024-1(34) en http://eui.zu.edu.ua/article/view/306572/297955 http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0