АНАЛІЗ КОНКУРЕНТОСПРОМОЖНОСТІ ПІДПРИЄМСТВ СФЕРИ ПОСЛУГ Й ОСНОВНІ НАПРЯМИ ЇЇ ПІДВИЩЕННЯ

The article analyzes the interpretation of the concept of "competition" by various authors. It has been found that this concept currently does not fully meet the criteria of systematization and comprehensiveness, which makes it difficult to definitively determine whether competition is a p...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Date:2024
Main Authors: Burtovska, Viktoriia, Klimova, Inna
Format: Article
Language:Ukrainian
Published: Zhytomyr Ivan Franko State University 2024
Subjects:
Online Access:http://eui.zu.edu.ua/article/view/317141
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Journal Title:Economics. Management. Innovations

Institution

Economics. Management. Innovations
id eui_zu_edu_ua-article-317141
record_format ojs
institution Economics. Management. Innovations
baseUrl_str
datestamp_date 2024-12-31T09:30:00Z
collection OJS
language Ukrainian
topic конкуренція
конкурентоспроможність підприємства
управління
клінінг
аутсорсинг
spellingShingle конкуренція
конкурентоспроможність підприємства
управління
клінінг
аутсорсинг
Burtovska, Viktoriia
Klimova, Inna
АНАЛІЗ КОНКУРЕНТОСПРОМОЖНОСТІ ПІДПРИЄМСТВ СФЕРИ ПОСЛУГ Й ОСНОВНІ НАПРЯМИ ЇЇ ПІДВИЩЕННЯ
topic_facet конкуренція
конкурентоспроможність підприємства
управління
клінінг
аутсорсинг
competition
enterprise competitiveness
management
cleaning
outsourcing
format Article
author Burtovska, Viktoriia
Klimova, Inna
author_facet Burtovska, Viktoriia
Klimova, Inna
author_sort Burtovska, Viktoriia
title АНАЛІЗ КОНКУРЕНТОСПРОМОЖНОСТІ ПІДПРИЄМСТВ СФЕРИ ПОСЛУГ Й ОСНОВНІ НАПРЯМИ ЇЇ ПІДВИЩЕННЯ
title_short АНАЛІЗ КОНКУРЕНТОСПРОМОЖНОСТІ ПІДПРИЄМСТВ СФЕРИ ПОСЛУГ Й ОСНОВНІ НАПРЯМИ ЇЇ ПІДВИЩЕННЯ
title_full АНАЛІЗ КОНКУРЕНТОСПРОМОЖНОСТІ ПІДПРИЄМСТВ СФЕРИ ПОСЛУГ Й ОСНОВНІ НАПРЯМИ ЇЇ ПІДВИЩЕННЯ
title_fullStr АНАЛІЗ КОНКУРЕНТОСПРОМОЖНОСТІ ПІДПРИЄМСТВ СФЕРИ ПОСЛУГ Й ОСНОВНІ НАПРЯМИ ЇЇ ПІДВИЩЕННЯ
title_full_unstemmed АНАЛІЗ КОНКУРЕНТОСПРОМОЖНОСТІ ПІДПРИЄМСТВ СФЕРИ ПОСЛУГ Й ОСНОВНІ НАПРЯМИ ЇЇ ПІДВИЩЕННЯ
title_sort аналіз конкурентоспроможності підприємств сфери послуг й основні напрями її підвищення
title_alt ANALYSIS OF THE COMPETITIVENESS OF SERVICE SECTOR ENTERPRISES AND KEY APPROACHES TO ITS IMPROVEMENT
description The article analyzes the interpretation of the concept of "competition" by various authors. It has been found that this concept currently does not fully meet the criteria of systematization and comprehensiveness, which makes it difficult to definitively determine whether competition is a process, a state, an aspiration, or another category. It has been proven that many existing definitions do not encompass competition as a phenomenon inherent not only to economic but also to social, production, and even biological systems. The conducted research has shown that it is advisable to study the relationship between competitiveness at the country level, individual enterprises, and specific products, as competitiveness is a synthesis of many economic categories. It has been proven that managing the competitiveness of an enterprise is a specific aspect of enterprise management, the goal of which is to form, develop, and realize competitive advantages and ensure the viability of the enterprise as a subject of higher-level economic competition. To manage the level of competitiveness, the enterprise must create a system of measures that will significantly influence the level of competitiveness to bring it to an optimal or desired state and maintain this state in the future. The article presents the results of a PEST analysis of the studied enterprise, identifying factors that have a positive and negative impact on the cleaning services market in Zhytomyr and the company LLC "KlinMarket" in particular. The analysis of the competitive environment showed that LLC " KlinMarket" does not lag behind its competitors in all compared characteristics. The article contains recommendations for increasing the competitiveness of  LLC " KlinMarket" namely: choosing a differentiation strategy, focusing on internet presence, implementing innovations, and paying attention to human resources, as the company experiences staff turnover. To improve the competitiveness management system, it is necessary to introduce effective tools for market and competitor analysis, optimize internal processes, and promote personnel development. This will allow the company to quickly respond to market changes and maintain competitive advantages.
publisher Zhytomyr Ivan Franko State University
publishDate 2024
url http://eui.zu.edu.ua/article/view/317141
work_keys_str_mv AT burtovskaviktoriia analysisofthecompetitivenessofservicesectorenterprisesandkeyapproachestoitsimprovement
AT klimovainna analysisofthecompetitivenessofservicesectorenterprisesandkeyapproachestoitsimprovement
AT burtovskaviktoriia analízkonkurentospromožnostípídpriêmstvsferiposlugjosnovnínaprâmiíípídviŝennâ
AT klimovainna analízkonkurentospromožnostípídpriêmstvsferiposlugjosnovnínaprâmiíípídviŝennâ
first_indexed 2025-12-02T15:28:30Z
last_indexed 2025-12-02T15:28:30Z
_version_ 1850410858955407360
spelling eui_zu_edu_ua-article-3171412024-12-31T09:30:00Z ANALYSIS OF THE COMPETITIVENESS OF SERVICE SECTOR ENTERPRISES AND KEY APPROACHES TO ITS IMPROVEMENT АНАЛІЗ КОНКУРЕНТОСПРОМОЖНОСТІ ПІДПРИЄМСТВ СФЕРИ ПОСЛУГ Й ОСНОВНІ НАПРЯМИ ЇЇ ПІДВИЩЕННЯ Burtovska, Viktoriia Klimova, Inna конкуренція конкурентоспроможність підприємства управління клінінг аутсорсинг competition enterprise competitiveness management cleaning outsourcing The article analyzes the interpretation of the concept of "competition" by various authors. It has been found that this concept currently does not fully meet the criteria of systematization and comprehensiveness, which makes it difficult to definitively determine whether competition is a process, a state, an aspiration, or another category. It has been proven that many existing definitions do not encompass competition as a phenomenon inherent not only to economic but also to social, production, and even biological systems. The conducted research has shown that it is advisable to study the relationship between competitiveness at the country level, individual enterprises, and specific products, as competitiveness is a synthesis of many economic categories. It has been proven that managing the competitiveness of an enterprise is a specific aspect of enterprise management, the goal of which is to form, develop, and realize competitive advantages and ensure the viability of the enterprise as a subject of higher-level economic competition. To manage the level of competitiveness, the enterprise must create a system of measures that will significantly influence the level of competitiveness to bring it to an optimal or desired state and maintain this state in the future. The article presents the results of a PEST analysis of the studied enterprise, identifying factors that have a positive and negative impact on the cleaning services market in Zhytomyr and the company LLC "KlinMarket" in particular. The analysis of the competitive environment showed that LLC " KlinMarket" does not lag behind its competitors in all compared characteristics. The article contains recommendations for increasing the competitiveness of  LLC " KlinMarket" namely: choosing a differentiation strategy, focusing on internet presence, implementing innovations, and paying attention to human resources, as the company experiences staff turnover. To improve the competitiveness management system, it is necessary to introduce effective tools for market and competitor analysis, optimize internal processes, and promote personnel development. This will allow the company to quickly respond to market changes and maintain competitive advantages. В статті проаналізовано трактування поняття “конкуренція” різними авторами. З’ясовано, що наразі це поняття не повністю відповідає критеріям системності та комплексності, що не дає змоги однозначно визначити, чи конкуренція є процесом, станом, прагненням чи іншою категорією. Доведено, що багато існуючих визначень не охоплюють конкуренцію як явище, притаманне не лише економічним, але й соціальним, виробничим та навіть біологічним системам. Проведене дослідження показало, що доцільним є вивчення зв’язку між конкурентоспроможністю на рівні країни, окремих підприємств та конкретних товарів, оскільки конкурентоспроможність є синтезом багатьох економічних категорій. Для ефективного управління конкурентоспроможністю підприємство має розробити та впровадити систему заходів, що дозволять постійно оцінювати рівень конкурентоспроможності, виявляти потенційні загрози та можливості, а також розробляти стратегії для досягнення бажаних результатів. У статті наведено результати PEST-аналізу досліджуваного підприємства, де виявлено фактори, які надають позитивний і негативний вплив на ринок клінінгових послуг м. Житомира і компанію ТОВ «КлінМаркет» зокрема. Аналіз конкурентного середовища показав, що компанія ТОВ «КлінМаркет» за всіма порівнюваним характеристиками не поступається фірмам-конкурентам. Стаття містить рекомендації для підвищення конкурентоспроможності ТОВ «Клінмаркет», а саме: обрати стратегію диференціації, також зосередити свою увагу на інтернет-присутності, впроваджувати інновації та звернути увагу на людський ресурс, так як в компанії спостерігається плинність кадрів. Для вдосконалення системи управління конкурентоспроможністю слід запровадити ефективні інструменти аналізу ринку та конкурентів, оптимізувати внутрішні процеси та сприяти розвитку персоналу. Це дозволить компанії швидко реагувати на зміни на ринку і зберігати конкурентні переваги. Zhytomyr Ivan Franko State University 2024-12-09 Article Article Peer-reviewed Article application/pdf http://eui.zu.edu.ua/article/view/317141 10.35433/ISSN2410-3748-2024-2(35)-1 Economics. Management. Innovations; No. 2(35) (2024): Економіка. Управління. Інновації; 7-19 Економіка. Управління. Інновації; № 2(35) (2024): Економіка. Управління. Інновації; 7-19 2410-3748 10.35433/ISSN2410-3748-2024-2(35) uk http://eui.zu.edu.ua/article/view/317141/307719 http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0