ПРОФЕСІЙНА САМОВИЗНАЧЕННІСТЬ МОЛОДІ ТА МОЖЛИВОСТІ ЇЇ РЕАЛІЗАЦІЇ: ВІД СУСПІЛЬНОГО ДОСВІДУ ДО ПРАКТИКИ СЬОГОДЕННЯ

The material is devoted to the problems of professional certainty of young people and the possibilities of their professional self-realization. The article clarifies professional self-determination as a complex, multi-stage process of development of a young person. It integrally reflects a person�...

Повний опис

Збережено в:
Бібліографічні деталі
Дата:2024
Автори: Siry, Evgeny, Zaslavska, Lyudmyla
Формат: Стаття
Мова:Ukrainian
Опубліковано: Zhytomyr Ivan Franko State University 2024
Теми:
Онлайн доступ:http://eui.zu.edu.ua/article/view/317178
Теги: Додати тег
Немає тегів, Будьте першим, хто поставить тег для цього запису!
Назва журналу:Economics. Management. Innovations

Репозитарії

Economics. Management. Innovations
id eui_zu_edu_ua-article-317178
record_format ojs
institution Economics. Management. Innovations
baseUrl_str
datestamp_date 2024-12-31T09:30:00Z
collection OJS
language Ukrainian
topic професійна визначеність
професійна самореалізація
освіта
дослідницька школа
соціальні чинники
spellingShingle професійна визначеність
професійна самореалізація
освіта
дослідницька школа
соціальні чинники
Siry, Evgeny
Zaslavska, Lyudmyla
ПРОФЕСІЙНА САМОВИЗНАЧЕННІСТЬ МОЛОДІ ТА МОЖЛИВОСТІ ЇЇ РЕАЛІЗАЦІЇ: ВІД СУСПІЛЬНОГО ДОСВІДУ ДО ПРАКТИКИ СЬОГОДЕННЯ
topic_facet професійна визначеність
професійна самореалізація
освіта
дослідницька школа
соціальні чинники
professional determination
professional self-realization
education
research school
social factors
format Article
author Siry, Evgeny
Zaslavska, Lyudmyla
author_facet Siry, Evgeny
Zaslavska, Lyudmyla
author_sort Siry, Evgeny
title ПРОФЕСІЙНА САМОВИЗНАЧЕННІСТЬ МОЛОДІ ТА МОЖЛИВОСТІ ЇЇ РЕАЛІЗАЦІЇ: ВІД СУСПІЛЬНОГО ДОСВІДУ ДО ПРАКТИКИ СЬОГОДЕННЯ
title_short ПРОФЕСІЙНА САМОВИЗНАЧЕННІСТЬ МОЛОДІ ТА МОЖЛИВОСТІ ЇЇ РЕАЛІЗАЦІЇ: ВІД СУСПІЛЬНОГО ДОСВІДУ ДО ПРАКТИКИ СЬОГОДЕННЯ
title_full ПРОФЕСІЙНА САМОВИЗНАЧЕННІСТЬ МОЛОДІ ТА МОЖЛИВОСТІ ЇЇ РЕАЛІЗАЦІЇ: ВІД СУСПІЛЬНОГО ДОСВІДУ ДО ПРАКТИКИ СЬОГОДЕННЯ
title_fullStr ПРОФЕСІЙНА САМОВИЗНАЧЕННІСТЬ МОЛОДІ ТА МОЖЛИВОСТІ ЇЇ РЕАЛІЗАЦІЇ: ВІД СУСПІЛЬНОГО ДОСВІДУ ДО ПРАКТИКИ СЬОГОДЕННЯ
title_full_unstemmed ПРОФЕСІЙНА САМОВИЗНАЧЕННІСТЬ МОЛОДІ ТА МОЖЛИВОСТІ ЇЇ РЕАЛІЗАЦІЇ: ВІД СУСПІЛЬНОГО ДОСВІДУ ДО ПРАКТИКИ СЬОГОДЕННЯ
title_sort професійна самовизначенність молоді та можливості її реалізації: від суспільного досвіду до практики сьогодення
title_alt PROFESSIONAL SELF-DETERMINATION AND POSSIBILITIES OF ITS REALIZATION: FROM SOCIOAL EXPERIENCE TO PRESENT PRACTIC
description The material is devoted to the problems of professional certainty of young people and the possibilities of their professional self-realization. The article clarifies professional self-determination as a complex, multi-stage process of development of a young person. It integrally reflects a person's personal and social self-determination. It is shown that professional self-determination is a complex phenomenon, the vectors of which change under different conditions. It is shown that professional self-determination is a complex phenomenon, the vectors of development of which change under different conditions, depending on various systemic and situational social and institutional factors. A decisive role in professional choice is given to education, to which, accordingly, the question of its content is raised. Taking into account the social experience of researching this issue, the material presents an analysis of key research schools, the experience of which illuminates the relevant scientific picture of the content of professional certainty and its implementation. It is shown that in Ukraine, since the years of the USSR, a certain legacy of professional determination has been formed, according to which, without proper higher education, after graduating from high school in the professional field, young people have the minimal opportunity to realize themselves. It is shown that professional self-realization and professional self-determination are always in a dialectical relationship. This is confirmed - both from social experience and from the conclusions of the relevant research schools, which from their own positions investigated this "dialectical" problem. It is shown that professional self-realization and professional self-determination are always in a dialectical relationship for the same reasons - the influence of different configurations of various factors of a systemic and situational nature.  Self-realization in the profession is also a socio-cultural phenomenon that is closely related to a specific social situation under certain circumstances (time, place, conditions) and has an individual character. The main point of this process is the search for a professional image of "myself". These provisions in the system of regulation of the youth employment market should be taken into account in the position of the formation of the tool and the method of its self-organization, not a direct organization in its development.
publisher Zhytomyr Ivan Franko State University
publishDate 2024
url http://eui.zu.edu.ua/article/view/317178
work_keys_str_mv AT siryevgeny professionalselfdeterminationandpossibilitiesofitsrealizationfromsocioalexperiencetopresentpractic
AT zaslavskalyudmyla professionalselfdeterminationandpossibilitiesofitsrealizationfromsocioalexperiencetopresentpractic
AT siryevgeny profesíjnasamoviznačennístʹmolodítamožlivostííírealízacíívídsuspílʹnogodosvídudopraktikisʹogodennâ
AT zaslavskalyudmyla profesíjnasamoviznačennístʹmolodítamožlivostííírealízacíívídsuspílʹnogodosvídudopraktikisʹogodennâ
first_indexed 2025-12-02T15:28:53Z
last_indexed 2025-12-02T15:28:53Z
_version_ 1850410883263496192
spelling eui_zu_edu_ua-article-3171782024-12-31T09:30:00Z PROFESSIONAL SELF-DETERMINATION AND POSSIBILITIES OF ITS REALIZATION: FROM SOCIOAL EXPERIENCE TO PRESENT PRACTIC ПРОФЕСІЙНА САМОВИЗНАЧЕННІСТЬ МОЛОДІ ТА МОЖЛИВОСТІ ЇЇ РЕАЛІЗАЦІЇ: ВІД СУСПІЛЬНОГО ДОСВІДУ ДО ПРАКТИКИ СЬОГОДЕННЯ Siry, Evgeny Zaslavska, Lyudmyla професійна визначеність професійна самореалізація освіта дослідницька школа соціальні чинники professional determination professional self-realization education research school social factors The material is devoted to the problems of professional certainty of young people and the possibilities of their professional self-realization. The article clarifies professional self-determination as a complex, multi-stage process of development of a young person. It integrally reflects a person's personal and social self-determination. It is shown that professional self-determination is a complex phenomenon, the vectors of which change under different conditions. It is shown that professional self-determination is a complex phenomenon, the vectors of development of which change under different conditions, depending on various systemic and situational social and institutional factors. A decisive role in professional choice is given to education, to which, accordingly, the question of its content is raised. Taking into account the social experience of researching this issue, the material presents an analysis of key research schools, the experience of which illuminates the relevant scientific picture of the content of professional certainty and its implementation. It is shown that in Ukraine, since the years of the USSR, a certain legacy of professional determination has been formed, according to which, without proper higher education, after graduating from high school in the professional field, young people have the minimal opportunity to realize themselves. It is shown that professional self-realization and professional self-determination are always in a dialectical relationship. This is confirmed - both from social experience and from the conclusions of the relevant research schools, which from their own positions investigated this "dialectical" problem. It is shown that professional self-realization and professional self-determination are always in a dialectical relationship for the same reasons - the influence of different configurations of various factors of a systemic and situational nature.  Self-realization in the profession is also a socio-cultural phenomenon that is closely related to a specific social situation under certain circumstances (time, place, conditions) and has an individual character. The main point of this process is the search for a professional image of "myself". These provisions in the system of regulation of the youth employment market should be taken into account in the position of the formation of the tool and the method of its self-organization, not a direct organization in its development. Матеріал статті присвячений проблемам професійної визначеності молоді та можливостям її фахової самореалізації. У статті дається уточнення професійному самовизначенню, як складного, багатоступеневого процесу розвитку молодої людини, яке інтегрально відображає особистісне та соціальне її самовизначення. Показано, що професійне самовизначення є складним феноменом, вектори розвитку якого, за різних умов змінюються, в залежності від різних системних та ситуативних соціальних та інституціональних чинників. Вирішальна роль у професійному виборі відводиться освіті, до якої, відповідно, ставиться питання щодо її змісту. З врахуванням суспільного досвіду з дослідження цієї проблематики, в матеріалі подано аналіз ключових дослідницьких шкіл, досвід яких висвітлює відповідну наукову картину змісту професійної визначеності та її реалізації. Показано, що в Україні, ще з років СРСР сформувалася певна спадщина щодо професійної визначенності, за якою, без належної вищої освіти, після закінчення середньої школи в професійній сфері для молоді залишається наймінімальніша можливість реалізуватися. Цьому є підтвердження – як з соціального досвіду, так і з висновків відповідних дослідницьких шкіл, які зі своїх позицій досліджували дану «діалектичну» проблематику. Показано, що професійна самореалізація та професійне самовизначення завжди знаходяться в діалектичних стосунках з тих же причин – впливу різної конфігурації різних чинників системного та ситуативного характеру. Професійна самореалізація є також соціокультурним феноменом, який тісно пов’язаний із конкретною соціальною ситуацією за певних обставин (час, місце, умови), та має індивідуальний характер. Основним моментом цього процесу є пошук професійного образу «себе». Дані положення у системі регулюванні ринку молодіжної зайнятості потрібно враховувати у позиції формування інструменту та способу його самоорганізації, а не прямої організації в його розвитку. Zhytomyr Ivan Franko State University 2024-12-09 Article Article Peer-reviewed Article application/pdf http://eui.zu.edu.ua/article/view/317178 10.35433/ISSN2410-3748-2024-2(35)-9 Economics. Management. Innovations; No. 2(35) (2024): Економіка. Управління. Інновації; 138-154 Економіка. Управління. Інновації; № 2(35) (2024): Економіка. Управління. Інновації; 138-154 2410-3748 10.35433/ISSN2410-3748-2024-2(35) uk http://eui.zu.edu.ua/article/view/317178/307786 http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0