ТЕОРЕТИЧНІ ПІДХОДИ ДО ВИЗНАЧЕННЯ ГУМАНІЗАЦІЇ ДЕРЖАВНОГО УПРАВЛІННЯ У ЗАРУБІЖНІЙ ТА ВІТЧИЗНЯНІЙ ЛІТЕРАТУРІ
The article examines theoretical approaches to defining the humanization of public administration in both foreign and domestic literature. It highlights that humanization of public administration is a complex system regulating social relations through all types of state activities. Continuous reform...
Збережено в:
| Дата: | 2025 |
|---|---|
| Автори: | , , |
| Формат: | Стаття |
| Мова: | English |
| Опубліковано: |
Zhytomyr Ivan Franko State University
2025
|
| Теми: | |
| Онлайн доступ: | http://eui.zu.edu.ua/article/view/333374 |
| Теги: |
Додати тег
Немає тегів, Будьте першим, хто поставить тег для цього запису!
|
| Назва журналу: | Economics. Management. Innovations |
Репозитарії
Economics. Management. Innovations| id |
eui_zu_edu_ua-article-333374 |
|---|---|
| record_format |
ojs |
| institution |
Economics. Management. Innovations |
| baseUrl_str |
|
| datestamp_date |
2025-06-24T08:41:42Z |
| collection |
OJS |
| language |
English |
| topic |
гуманізація державного управління децентралізація деконцентрація адміністративні послуги місцеве самоврядування модернізація повноваження органи державної влади. |
| spellingShingle |
гуманізація державного управління децентралізація деконцентрація адміністративні послуги місцеве самоврядування модернізація повноваження органи державної влади. Kupriychuk, Vasyl Ilyin, Igor Pinkevich, Vladyslav ТЕОРЕТИЧНІ ПІДХОДИ ДО ВИЗНАЧЕННЯ ГУМАНІЗАЦІЇ ДЕРЖАВНОГО УПРАВЛІННЯ У ЗАРУБІЖНІЙ ТА ВІТЧИЗНЯНІЙ ЛІТЕРАТУРІ |
| topic_facet |
humanization of public administration decentralizatio deconcentration administrative services local self-government modernizatio powers public authorities гуманізація державного управління децентралізація деконцентрація адміністративні послуги місцеве самоврядування модернізація повноваження органи державної влади. |
| format |
Article |
| author |
Kupriychuk, Vasyl Ilyin, Igor Pinkevich, Vladyslav |
| author_facet |
Kupriychuk, Vasyl Ilyin, Igor Pinkevich, Vladyslav |
| author_sort |
Kupriychuk, Vasyl |
| title |
ТЕОРЕТИЧНІ ПІДХОДИ ДО ВИЗНАЧЕННЯ ГУМАНІЗАЦІЇ ДЕРЖАВНОГО УПРАВЛІННЯ У ЗАРУБІЖНІЙ ТА ВІТЧИЗНЯНІЙ ЛІТЕРАТУРІ |
| title_short |
ТЕОРЕТИЧНІ ПІДХОДИ ДО ВИЗНАЧЕННЯ ГУМАНІЗАЦІЇ ДЕРЖАВНОГО УПРАВЛІННЯ У ЗАРУБІЖНІЙ ТА ВІТЧИЗНЯНІЙ ЛІТЕРАТУРІ |
| title_full |
ТЕОРЕТИЧНІ ПІДХОДИ ДО ВИЗНАЧЕННЯ ГУМАНІЗАЦІЇ ДЕРЖАВНОГО УПРАВЛІННЯ У ЗАРУБІЖНІЙ ТА ВІТЧИЗНЯНІЙ ЛІТЕРАТУРІ |
| title_fullStr |
ТЕОРЕТИЧНІ ПІДХОДИ ДО ВИЗНАЧЕННЯ ГУМАНІЗАЦІЇ ДЕРЖАВНОГО УПРАВЛІННЯ У ЗАРУБІЖНІЙ ТА ВІТЧИЗНЯНІЙ ЛІТЕРАТУРІ |
| title_full_unstemmed |
ТЕОРЕТИЧНІ ПІДХОДИ ДО ВИЗНАЧЕННЯ ГУМАНІЗАЦІЇ ДЕРЖАВНОГО УПРАВЛІННЯ У ЗАРУБІЖНІЙ ТА ВІТЧИЗНЯНІЙ ЛІТЕРАТУРІ |
| title_sort |
теоретичні підходи до визначення гуманізації державного управління у зарубіжній та вітчизняній літературі |
| title_alt |
THEORETICAL APPROACHES TO THE IMPORTANCE OF HUMANIZATION OF GOVERNMENT MANAGEMENT IN FOREIGN AND WHITE LITERATURE |
| description |
The article examines theoretical approaches to defining the humanization of public administration in both foreign and domestic literature. It highlights that humanization of public administration is a complex system regulating social relations through all types of state activities. Continuous reform of this system has become a key resource for societal progress.
The study notes important topics such as the organization of national unity, the people as a historical community, mutual respect among individuals, the formation of a new concept of public administration, and the role of public institutions in delivering administrative services. These issues are discussed in the works of well-known foreign researchers like O. Glynsky, E. Vokopola, B. Gurne, D. Martin, G. Wright, D. Rou, and D. Soulier.
It is proven that the successful implementation of a state development strategy requires a public administration system capable of quickly and effectively responding to global social changes. This system must reshape the content of administrative services to meet the evolving needs of citizens. In other words, it must become more human-centered.
Achieving this goal requires adapting the structures, workflows, and operational tasks of public administration to new mechanisms of change. Since the late 20th century, these changes have particularly affected the sphere of administrative services. These services help ensure the stability of public administration relations.
Global experience shows that different countries use varied approaches and forms to humanize public administration. These differences depend on the nature of public administration relations and the concentration of administrative powers, either in executive authorities or local self-government bodies. This distinction shapes the specific features of public administration services offered by authorities.
The concept of administrative services is fundamental in the organizational activities of various government bodies. Services are seen as activities aimed at satisfying specific interests and needs, while administrative refers to management functions. Management involves the systematic and purposeful influence of people on social systems or their parts, using knowledge of inherent laws to achieve set goals.
This understanding highlights the primary purpose of humanizing public administration: to ensure the functioning and development of society. In this process, every citizen is recognized as the highest value. |
| publisher |
Zhytomyr Ivan Franko State University |
| publishDate |
2025 |
| url |
http://eui.zu.edu.ua/article/view/333374 |
| work_keys_str_mv |
AT kupriychukvasyl theoreticalapproachestotheimportanceofhumanizationofgovernmentmanagementinforeignandwhiteliterature AT ilyinigor theoreticalapproachestotheimportanceofhumanizationofgovernmentmanagementinforeignandwhiteliterature AT pinkevichvladyslav theoreticalapproachestotheimportanceofhumanizationofgovernmentmanagementinforeignandwhiteliterature AT kupriychukvasyl teoretičnípídhodidoviznačennâgumanízacííderžavnogoupravlínnâuzarubížníjtavítčiznâníjlíteraturí AT ilyinigor teoretičnípídhodidoviznačennâgumanízacííderžavnogoupravlínnâuzarubížníjtavítčiznâníjlíteraturí AT pinkevichvladyslav teoretičnípídhodidoviznačennâgumanízacííderžavnogoupravlínnâuzarubížníjtavítčiznâníjlíteraturí |
| first_indexed |
2025-12-02T15:29:30Z |
| last_indexed |
2025-12-02T15:29:30Z |
| _version_ |
1851774481431789568 |
| spelling |
eui_zu_edu_ua-article-3333742025-06-24T08:41:42Z THEORETICAL APPROACHES TO THE IMPORTANCE OF HUMANIZATION OF GOVERNMENT MANAGEMENT IN FOREIGN AND WHITE LITERATURE ТЕОРЕТИЧНІ ПІДХОДИ ДО ВИЗНАЧЕННЯ ГУМАНІЗАЦІЇ ДЕРЖАВНОГО УПРАВЛІННЯ У ЗАРУБІЖНІЙ ТА ВІТЧИЗНЯНІЙ ЛІТЕРАТУРІ Kupriychuk, Vasyl Ilyin, Igor Pinkevich, Vladyslav humanization of public administration decentralizatio deconcentration administrative services local self-government modernizatio powers public authorities гуманізація державного управління децентралізація деконцентрація адміністративні послуги місцеве самоврядування модернізація повноваження органи державної влади. The article examines theoretical approaches to defining the humanization of public administration in both foreign and domestic literature. It highlights that humanization of public administration is a complex system regulating social relations through all types of state activities. Continuous reform of this system has become a key resource for societal progress. The study notes important topics such as the organization of national unity, the people as a historical community, mutual respect among individuals, the formation of a new concept of public administration, and the role of public institutions in delivering administrative services. These issues are discussed in the works of well-known foreign researchers like O. Glynsky, E. Vokopola, B. Gurne, D. Martin, G. Wright, D. Rou, and D. Soulier. It is proven that the successful implementation of a state development strategy requires a public administration system capable of quickly and effectively responding to global social changes. This system must reshape the content of administrative services to meet the evolving needs of citizens. In other words, it must become more human-centered. Achieving this goal requires adapting the structures, workflows, and operational tasks of public administration to new mechanisms of change. Since the late 20th century, these changes have particularly affected the sphere of administrative services. These services help ensure the stability of public administration relations. Global experience shows that different countries use varied approaches and forms to humanize public administration. These differences depend on the nature of public administration relations and the concentration of administrative powers, either in executive authorities or local self-government bodies. This distinction shapes the specific features of public administration services offered by authorities. The concept of administrative services is fundamental in the organizational activities of various government bodies. Services are seen as activities aimed at satisfying specific interests and needs, while administrative refers to management functions. Management involves the systematic and purposeful influence of people on social systems or their parts, using knowledge of inherent laws to achieve set goals. This understanding highlights the primary purpose of humanizing public administration: to ensure the functioning and development of society. In this process, every citizen is recognized as the highest value. У статті проаналізовано теоретичні підходи до визначення гуманізації державного управління у зарубіжній та вітчизняній літературі. Зазначено, що гуманізація державного управління, як сукупності усіх видів діяльності держави, являє собою складну систему з регулювання суспільних відносин, а його перманентне реформування стало одним з основних ресурсів прогресу суспільства. З’ясовано, що проблемам організації єдності нації, народу як історичної спільності, поваги однієї людини до іншої, формування новоїконцепції державного управління, ролі державних установ у наданні управлінських послуг тощо присвячені роботи відомих зарубіжних дослідників таких як О.Глинський, Е.Вокопола, Б.Гурне, Д.Мартін, Г.Райт, Д.Ру, Д.Сульє та інші. Доведено, що реалізація стратегії розвитку держави можлива за умови спроможності системи державного управління швидко та ефективно реагувати на зміни у суспільстві на глобальному рівні, переформовувати зміст державно-управлінських послуг у залежності від потреб громадян, тобто гуманізувати його. Це в свою чергу вимагає пристосування структур, роботи та оперативних завдань до механізмів цих змін, до яких від кінця минулого століття належить і сфера управлінських послуг, що здатна забезпечити стійкість системи державно-управлінських відносин. Світовий досвід формування механізмів гуманізації державного управління з боку органів влади вказує на наявність різних підходів та форм в організації такого роду діяльності, що може залежати від сутності державно-управлінських відносин в цілому та зосередженості на їх боці певних учасників владно – розпорядчих повноважень. Цим визначаються особливості державно-управлінських послуг, що їх мають забезпечувати органи влади: виконавчої чи місцевого самоврядування. Поняття надання управлінських послуг визначається як базове у певній частині змісту організаційної діяльності різних органів влади: послуги – діяльність, спрямована на задоволення певних інтересів та потреб; управлінські – похідне від управління. Слова управління, управляти, є базовими для поняття управлінські, як систематично здійснюваний цілеспрямований вплив людей на суспільну систему в цілому чи на її окремі ланки за допомогою пізнання й використання властивих систем і об’єктивних закономірностей для досягнення поставленої мети. Цим підкреслюється найголовніше призначення гуманізації державного управління – забезпечення функціонування та розвитку суспільства, для якого кожен громадянин є найвищою цінністю. Zhytomyr Ivan Franko State University 2025-06-20 Article Article Peer-reviewed Article application/pdf http://eui.zu.edu.ua/article/view/333374 10.35433/ISSN2410-3748-2024-1(36)-3 Economics. Management. Innovations; No. 1(36) (2025): Економіка. Управління. Інновації; 48-61 Економіка. Управління. Інновації; № 1(36) (2025): Економіка. Управління. Інновації; 48-61 2410-3748 en http://eui.zu.edu.ua/article/view/333374/322287 http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |