Виклики сучасного світу і можливості гуманітарних наук у транзитну епоху
Збережено в:
Дата: | 2016 |
---|---|
Автор: | |
Формат: | Стаття |
Мова: | Ukrainian |
Опубліковано: |
Видавничий дім "Академперіодика" НАН України
2016
|
Назва видання: | Вісник НАН України |
Теми: | |
Онлайн доступ: | http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/104819 |
Теги: |
Додати тег
Немає тегів, Будьте першим, хто поставить тег для цього запису!
|
Назва журналу: | Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine |
Цитувати: | Виклики сучасного світу і можливості гуманітарних наук у транзитну епоху / Т.І. Гундорова // Вісник Національної академії наук України. — 2016. — № 5. — C. 76-79. — укр. |
Репозитарії
Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraineid |
irk-123456789-104819 |
---|---|
record_format |
dspace |
spelling |
irk-123456789-1048192016-07-20T03:02:24Z Виклики сучасного світу і можливості гуманітарних наук у транзитну епоху Гундорова, Т.І. Загальні збори НАН України 2016 Article Виклики сучасного світу і можливості гуманітарних наук у транзитну епоху / Т.І. Гундорова // Вісник Національної академії наук України. — 2016. — № 5. — C. 76-79. — укр. 0372-6436 http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/104819 uk Вісник НАН України Видавничий дім "Академперіодика" НАН України |
institution |
Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine |
collection |
DSpace DC |
language |
Ukrainian |
topic |
Загальні збори НАН України Загальні збори НАН України |
spellingShingle |
Загальні збори НАН України Загальні збори НАН України Гундорова, Т.І. Виклики сучасного світу і можливості гуманітарних наук у транзитну епоху Вісник НАН України |
format |
Article |
author |
Гундорова, Т.І. |
author_facet |
Гундорова, Т.І. |
author_sort |
Гундорова, Т.І. |
title |
Виклики сучасного світу і можливості гуманітарних наук у транзитну епоху |
title_short |
Виклики сучасного світу і можливості гуманітарних наук у транзитну епоху |
title_full |
Виклики сучасного світу і можливості гуманітарних наук у транзитну епоху |
title_fullStr |
Виклики сучасного світу і можливості гуманітарних наук у транзитну епоху |
title_full_unstemmed |
Виклики сучасного світу і можливості гуманітарних наук у транзитну епоху |
title_sort |
виклики сучасного світу і можливості гуманітарних наук у транзитну епоху |
publisher |
Видавничий дім "Академперіодика" НАН України |
publishDate |
2016 |
topic_facet |
Загальні збори НАН України |
url |
http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/104819 |
citation_txt |
Виклики сучасного світу і можливості гуманітарних наук у транзитну епоху / Т.І. Гундорова // Вісник Національної академії наук України. — 2016. — № 5. — C. 76-79. — укр. |
series |
Вісник НАН України |
work_keys_str_mv |
AT gundorovatí viklikisučasnogosvítuímožlivostígumanítarnihnaukutranzitnuepohu |
first_indexed |
2025-07-07T15:55:34Z |
last_indexed |
2025-07-07T15:55:34Z |
_version_ |
1837004211402833920 |
fulltext |
76 ISSN 1027-3239. Visn. Nac. Acad. Nauk Ukr. 2016. (5)
ВИКЛИКИ СУЧАСНОГО СВІТУ
І МОЖЛИВОСТІ ГУМАНІТАРНИХ
НАУК У ТРАНЗИТНУ ЕПОХУ
Я б хотіла привернути увагу Загальних зборів НАН України до
двох важливих тем, які мені видаються сьогодні особливо ак-
туальними, а саме — місця гуманітарних дисциплін у силовому
полі сучасної науки в Україні та потреби реформування самих
гуманітарних наук.
Відомі соціологи і філософи говорять про те, що розрив між
гуманітарними і точними та природничими дисциплінами
упродовж ХХ ст. наростав з небаченою досі силою. В 1960-х
роках виникла навіть ідея про «дві культури», представники
яких не розуміють один одного. Як вони називаються? — ри-
торично запитували соціологи науки Річард Лі та Іммануїл
Валлерстайн. І відповідали: одна з двох культур зазвичай нази-
вається науковою культурою. Інша має багато назв: літератур-
на, філософська, гуманістична культура. Ці культури існують в
ієрархії важливість/корисність, однак яка з них у цій ієрархії є
вищою — досі предмет для дискусій.
Очевидно, що категорії корисності є домінантними, однак і
гуманістична культура, зокрема цінності культурного порядку —
пам’ять, мова, ідентичність, історія — набувають дедалі більшої
важливості в сучасному світі. Серед викликів цього світу упро-
довж останнього півстоліття все виразнішою стає потреба в інтер-
дисциплінарних підходах, з одного боку, і зростає роль публіч-
ності наукового знання, з другого боку. У зв’язку з цим практики,
напрацьовані гуманітарними та соціальними науками, набувають
особливого значення і стають актуальними й для інших напрямів
наукового знання. Адже, за словами відомого французького со-
ціолога П’єра Бурдьє, «”чистий” універсум “найчистішої” науки
є таким же соціальним полем, як і будь-яке інше, з властивими
йому співвідношеннями сил і монополіями, боротьбою і стратегі-
ями, інтересами і прибутками» («Поле науки»).
Коли послуговуватися цими уявленнями Бурдьє, стає зрозу-
мілим, що цінності природничих наук не визначаються так зва-
ною об’єктивністю аналізу, а недоліки гуманітарних наук не зво-
дяться до суб’єктивності тлумачень. Наукова компетентність,
ГУНДОРОВА
Тамара Іванівна —
член-кореспондент НАН України,
завідувач відділу теорії літератури
Інституту літератури
ім. Т.Г. Шевченка НАН України
ISSN 1027-3239. Вісн. НАН України, 2016, № 5 77
ЗАГАЛЬНІ ЗБОРИ НАН УКРАЇНИ
актуальність, престижність, суспільне визнання
тощо в обох цих культурах є символічним капі-
талом і залежать від структури поля, на якому
відбувається боротьба за «науковий авторитет,
що визначається як технічна здатність і — одно-
часно — як соціальна влада».
На цьому полі сучасні гуманітарні науки в
Україні стикаються з особливими виклика-
ми і стають простором особливої боротьби.
Гуманітарні науки, по-перше, виявляються
загроженими спадом інтересу до гуманітар-
них дисциплін у цілому світі, що, до речі, ви-
кликане припиненням холодної війни напри-
кінці ХХ ст., а по-друге, українські гуманітарії
опинилися перед викликами пострадянського
типу, пов’язаними з потребою трансформації
колишніх радянських моделей ідеологізовано-
го і політизованого знання та відповідних їм
інституцій, а також інтеграцією в сучасний сві-
товий науковий простір. Я б назвала цю ситуа-
цію транзитною, вона виразно критична щодо
минулого, однак заражена ним. Для опису її
найбільш відповідним стає префікс пост-. Як
пострадянську я досліджую цю культуру у сво-
їй книжці «Транзитна культура», аналізуючи
симптоми травми, спричиненої посттоталітар-
ною і постколоніальною ситуацією, яку пере-
живає сучасна Україна. Транзитна свідомість
заражена ресентиментом (заздрістю) щодо Ін-
шого, пронизана трансгенераційною травмою
пам’яті, супроводжується кічезацією культур-
них і політичних символів.
Транзитна епоха відзначена кардинальними
зсувами в методології, у практиках та інститу-
ціях, пов’язаних із гуманітарним знанням. Зсу-
ви ці народжуються передусім у відповідь на
зміни глобальної картини світу, а також спосо-
бів та інструментів її описування. Змінюється
характер самого гуманітарного знання — воно
стає полідисциплінарним, техноінформацій-
ним, менше заангажованим політично, але
більше прагматично орієнтованим, а також
консюмерним, тобто вбудованим у суспільство
спектаклю. Складаються нові умови для функ-
ціонування такого знання — зокрема, пов’язані
з особливою роллю експертних спільнот, зрос-
танням ролі інформаційних медій, глобаліза-
Відомі соціологи і філософи, наприклад Р. Лі та І. Вал-
лерстайн, говорять про те, що розрив між гуманітар-
ними і точними та природничими дисциплінами упро-
довж ХХ ст. наростав з небаченою досі силою. В 1960-х
роках виникла навіть ідея про «дві культури», пред-
ставники яких не розуміють один одного
П’єр Бурдьє: «”чистий” універсум найбільш “чистої”
науки є таким же соціальним полем, як і будь-яке
інше, з властивими йому співвідношеннями сил і мо-
нополіями, боротьбою і стратегіями, інтересами і при-
бутками» («Поле науки»)
цією культурних і соціальних практик. Ви-
никають і нові форми легітимізації знання,
пов’язані з народженням публічної науки,
ігровими способами репрезентації, інтермеді-
альністю гуманітарного мислення кінця ХХ —
початку ХХІ ст. Ці та інші виклики потребують
перегляду старих, часто романтичних і позити-
вістських уявлень про гуманітарну культуру та
її методологію і збільшують відповідальність
гу ма ні таріїв-науковців.
Нові методологічні напрями, які активно
розвиваються починаючи з кінця ХХ ст., дають
78 ISSN 1027-3239. Visn. Nac. Acad. Nauk Ukr. 2016. (5)
ЗАГАЛЬНІ ЗБОРИ НАН УКРАЇНИ
поштовх розвитку дисциплінам, об’єднаним
загальною назвою культурної антропології,
або культурних студій, у поле яких потрапля-
ють літературознавство, мовознавство, історія,
етнологія та інші дисципліни. Ідеться про на-
родження цілого ряду нових студій — гендер-
них, постколоніальних, медіа-студій, студій
травми, студій популярної культури тощо.
В літературознавстві йдеться вже не лише про
дослідження жанрів, стилів, біографій, а й про
дослідження пам’яті та ідентичності, маскулін-
ності й тілесності, літератури катастроф і ро-
ману травми. Ці, здавалося б, часткові і мета-
форичні напрями сьогодні вже становлять со-
бою напрацьовані і значною мірою теоретично
відрефлексовані на Заході напрями. В Україну
вони пробиваються, як випадкові й екзотичні
гості, оскільки гуманітарні науки досі часто зо-
рієнтовані на старі моделі знання, не в останню
чергу через брак знання іноземних мов та неін-
тегрованість у світовий гуманітарний простір.
Усе це ставить питання про розроблення нових
напрямів і включення у світовий гуманітарний
науковий простір, у якому Україна, на жаль,
ще мало помітна.
Особливо важлива гуманітарна тематика
сьогодні пов’язана з темами війни, насильства,
пам’яті, а в загальнішому плані — проблемою
Іншого — національно, сексуально, расово,
мовно інакшого та встановленням діалогу з
ним. Саме цими проблемами займаються пост-
колоніальні студії. Сьогодні ці студії вклю-
чають у себе аналіз таких актуальних тем, як
міграція, національна історіографія та націо-
нальний літературний канон, стосунки центру
і периферії, розподіл влади між метрополією і
провінцією, контроль за знанням. Для україн-
ської історії, культури, літератури ця тематика
особливо актуальна і болісна. При цьому мова
може іти принаймні про такі аспекти розвитку
постколоніальних студій в Україні, як:
а) переоцінка історичного минулого з нової,
постколоніальної перспективи;
б) дослідження текстів і загалом голосів тих,
хто асоціюється з мігрантами або іншими мен-
шинами (останнє включає ревізію літератур-
ного канону);
в) аналіз «дворівневої» форми репрезентації
в так званих (напів)колоніалізованих культу-
рах, до яких можна зарахувати й українську;
г) дослідження інтелектуальної спадщини
тих українських авторів, які опонують ідеям
євроцентризму та орієнталізму;
д) аналіз питання культурної гібридності і
двомовності (випадок Гоголя/Ґоґоля) та ін.
Ці та інші напрями постколоніальних дослі-
джень сьогодні актуальні для українознавства,
як і для інших східноєвропейських регіональ-
них студій.
Особливо важливим для розвитку постко-
лоніальних студій в Україні, зокрема в аспекті
євроінтеграції, є аналіз теорії «орієнталізму»
й орієнталізації (включно із самоорієнталіза-
цією), що наділяє «Орієнт» «онтологічною та
епістемологічною різницею, яка проводиться
між “Сходом” і (в переважній більшості випад-
ків) “Заходом”», як твердив Едвард Саїд. При
цьому можна говорити, однак, і про зворотну
методологічну перспективу, а саме — про скла-
дання окциденталізму як деколонізаційної тео-
рії і, що важливо для нас, про український варі-
ант окциденталізму. Загально кажучи, окциден-
талізм, подібно до орієнталізму, є дискурсом про
Іншого, який говорить про діалог із Заходом та
про рецепцію Заходу з боку так званого «схід-
ного світу», або «Орієнту», до якого належала,
починаючи з часів романтизму, і Україна.
Зверну увагу на факт народження україн-
ського окциденталізму в середині ХХ ст. в колі
Монографії Т.І. Гундорової «Постколоніалізм. Генера-
ції. Культура» (2015) та «Транзитна культура» (2013)
ISSN 1027-3239. Вісн. НАН України, 2016, № 5 79
ЗАГАЛЬНІ ЗБОРИ НАН УКРАЇНИ
інтелектуалів і письменників повоєнної Євро-
пи, що опинилися в таборах для переміщених
осіб, так званих ДІ-ПІ. Серед них особливе
місце належить Юрію Шевельову — пізніше
всесвітньо відомому українському лінгвісту,
критику, есеїсту, який у повоєнній Німеччині
недвозначно заявив про народження нового
українського світогляду — антеїзму. З одно-
го боку, антеїзм — ідея глибоко європейська,
яка відсилає до грецької міфології і оповідей
про Антея, що здобуває силу через зв’язок з
матір’ю Землею, тобто вводить Україну в кон-
текст європейської цивілізації, з другого боку,
через антеїзм Шевельов заявляє про існування
епістемологічного «іншого», не вповні захід-
ного світу, з яким ідентифікує себе українська
повоєнна людина.
Те, що поява такої оптики не є річчю випад-
ковою, Шевельов засвідчує статтею «Тойнбі
чи Хвильовий, або про межі оракулів сучас-
ности» (1948). Фактично український критик
не просто співвідносить філософську концеп-
цію відомого британського філософа історії
Арнольда Тойнбі, яку він називає «може несві-
домим, але послідовним звеличенням сучас-
ної західної цивілізації», з поглядами Миколи
Хвильового. Шевельов вдається до своєрід-
ної ревізії самої ідеї Заходу. «Бо нема єдиної
на весь світ західної культури», твердить він
і навіть кидає виклик: «Там, де засліплений
своєю національною цивілізацією, цивіліза-
цією Англії і її посестер, Тойнбі бачить кінець
усього світу, там ми говоримо: ні. Ні, бо саме
тепер слово починає належати нам і нашим
посестрам». Відтак він закликає «не тулитися
до Європи, а усвідомлювати і розвивати своє
і цим способом розвивати Європу. Власне не
рятуватися при Європі, а рятувати Європу».
Руйнування європоцентризму критик вважає
закономірним процесом, оскільки «…коли за-
непадають старі центри, їм на зміну з новими
національними цінностями приходять пери-
ферії, які стають новими центрами». Таким
новим центром, який вступає в діалог із За-
ходом, він схильний бачити і український світ,
включно з ідеєю «азіатського ренесансу» Ми-
коли Хвильового.
Ще однією ідеєю, суголосною із сучасною
постколоніальною парадигмою, є концепція
«безґрунтянства», яку також розвиває Шеве-
льов. Інакше кажучи, це тема міграції, або пе-
реміщення, яка набуває в середині ХХ ст. пер-
сонального значення для багатьох українців, а
у ХХІ ст. стає однією з глобальних тенденцій.
Цю меланхолійну тугу за безґрунтям Шеве-
льов називає «страхом бути здмухненим з міс-
ця. Страхом почати все, буквально все знову і
знову спочатку». Але водночас він відзначає,
що у ХХ ст. «є своя солодкість у безґрунтянстві
і в жадобі ґрунту, і ще не знати, де першопри-
чина сучасного безґрунтянства: в зовнішній
механіці воєн і революцій, чи в тому, що в душі
людини зародилася туга за безґрунтям?».
Так на гребені кризи європейського духу
після Другої світової війни виникають особли-
ві умови для складання українського окциден-
талізму — як теорії деколонізації, обстоюючи
яку, українські інтелектуали розпочинають
діалог з найбільшими західними мислителями
і з фундаментальними ідеями євроцентризму.
Постколоніальна теорія, про яку я сьогодні
говорила, є лише одним із напрямів сучасної
методології, якої потребує і яку вже сьогодні
розвиває українська гуманітаристика. Вона
може служити знаряддям, яке не лише дозво-
ляє переглянути домінантні моделі національ-
ної історіографії, а й допомагає вписати їх у
сучасні дискурсивні контексти західної науки.
І в цьому діалозі та синхронізації із Заходом —
одна з можливостей розвитку української гу-
манітаристики в сучасну транзитну епоху.
Юрій Шевельов (1908—2002)
|