Очікування «чуда» як основа народної побожності (Київська митрополія, XVIII ст.)
У статті аналізуються матеріали судово-слідчих справ, пов’язаних з освідченням новоявлених «святинь», які проявилися на теренах Київської митрополії у XVIII ст. Особливу увагу приділено типовим моделям зародження та формування народних культів, їх відповідності усталеним в офіційній церкві уявлен...
Збережено в:
Дата: | 2010 |
---|---|
Автор: | |
Формат: | Стаття |
Мова: | Ukrainian |
Опубліковано: |
Інститут історії України НАН України
2010
|
Назва видання: | Український історичний журнал |
Теми: | |
Онлайн доступ: | http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/104948 |
Теги: |
Додати тег
Немає тегів, Будьте першим, хто поставить тег для цього запису!
|
Назва журналу: | Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine |
Цитувати: | Очікування «чуда» як основа народної побожності (Київська митрополія, XVIII ст.) / О.О. Романова // Український історичний журнал. — 2010. — № 1. — С. 84-106. — Бібліогр.: 140 назв. — укр. |
Репозитарії
Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of UkraineРезюме: | У статті аналізуються матеріали судово-слідчих справ, пов’язаних з
освідченням новоявлених «святинь», які проявилися на теренах Київської митрополії у XVIII ст. Особливу увагу приділено типовим моделям зародження та
формування народних культів, їх відповідності усталеним в офіційній церкві
уявленням про святині та ролі у формуванні цих культів самого духівництва.
Проаналізовано основні риси народної побожності, ментальні стереотипи й
установки у сприйнятті сакрального та звичне розуміння способу «прилучитися до благодаті». Автор доходить висновку, що поклоніння «чудодійним» іконам, криницям, каменям тощо ґрунтувалося на традиційній схемі вшанування загальнохристиянських святинь, але без відведення у цьому культі провідного місця церкві. Народні культи могли складатися під покровительством церковної (здебільшого місцевої) ієрархії, а могли існувати і всупереч її бажанням, що аж ніяк не применшувало їх «святості» в очах віруючих. |
---|