Генезис розвитку методології дослідження ресторанного сектора економіки

У статті розглядаються проблеми оцінки стратегічного розвитку, пропонуються сучасні підходи в ресторанному бізнесі до вибору методів аналізу й діагностики, що ґрунтуються на конкретних цілях і різних підходах до дослідження, а також враховуючи вплив факторів макро- і мікрооточення....

Ausführliche Beschreibung

Gespeichert in:
Bibliographische Detailangaben
Datum:2008
Hauptverfasser: Шубін, О.О., Антонова, В.А.
Format: Artikel
Sprache:Ukrainian
Veröffentlicht: Інститут економіко-правових досліджень НАН України 2008
Schlagworte:
Online Zugang:http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/12096
Tags: Tag hinzufügen
Keine Tags, Fügen Sie den ersten Tag hinzu!
Назва журналу:Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
Zitieren:Генезис розвитку методології дослідження ресторанного сектора економіки / О.О. Шубін, В.А. Антонова // Прометей. — 2008. — № 2(26). — С. 107-110. — Бібліогр.: 10 назв. — укр.

Institution

Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
id irk-123456789-12096
record_format dspace
spelling irk-123456789-120962010-09-24T12:02:59Z Генезис розвитку методології дослідження ресторанного сектора економіки Шубін, О.О. Антонова, В.А. Стратегії розвитку підприємства в умовах ринкової економіки У статті розглядаються проблеми оцінки стратегічного розвитку, пропонуються сучасні підходи в ресторанному бізнесі до вибору методів аналізу й діагностики, що ґрунтуються на конкретних цілях і різних підходах до дослідження, а також враховуючи вплив факторів макро- і мікрооточення. В статье рассматриваются проблемы оценки стратегического развития, предлагаются современные подходы в ресторанном бизнесе к выбору методов анализа и диагностики, основывающиеся на конкретных целях и различных подходах к исследованию, а также учитывающие воздействие факторов макро- и микроокружения. 2008 Article Генезис розвитку методології дослідження ресторанного сектора економіки / О.О. Шубін, В.А. Антонова // Прометей. — 2008. — № 2(26). — С. 107-110. — Бібліогр.: 10 назв. — укр. 1814-8913 http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/12096 338.46:640.43 uk Інститут економіко-правових досліджень НАН України
institution Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
collection DSpace DC
language Ukrainian
topic Стратегії розвитку підприємства в умовах ринкової економіки
Стратегії розвитку підприємства в умовах ринкової економіки
spellingShingle Стратегії розвитку підприємства в умовах ринкової економіки
Стратегії розвитку підприємства в умовах ринкової економіки
Шубін, О.О.
Антонова, В.А.
Генезис розвитку методології дослідження ресторанного сектора економіки
description У статті розглядаються проблеми оцінки стратегічного розвитку, пропонуються сучасні підходи в ресторанному бізнесі до вибору методів аналізу й діагностики, що ґрунтуються на конкретних цілях і різних підходах до дослідження, а також враховуючи вплив факторів макро- і мікрооточення.
format Article
author Шубін, О.О.
Антонова, В.А.
author_facet Шубін, О.О.
Антонова, В.А.
author_sort Шубін, О.О.
title Генезис розвитку методології дослідження ресторанного сектора економіки
title_short Генезис розвитку методології дослідження ресторанного сектора економіки
title_full Генезис розвитку методології дослідження ресторанного сектора економіки
title_fullStr Генезис розвитку методології дослідження ресторанного сектора економіки
title_full_unstemmed Генезис розвитку методології дослідження ресторанного сектора економіки
title_sort генезис розвитку методології дослідження ресторанного сектора економіки
publisher Інститут економіко-правових досліджень НАН України
publishDate 2008
topic_facet Стратегії розвитку підприємства в умовах ринкової економіки
url http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/12096
citation_txt Генезис розвитку методології дослідження ресторанного сектора економіки / О.О. Шубін, В.А. Антонова // Прометей. — 2008. — № 2(26). — С. 107-110. — Бібліогр.: 10 назв. — укр.
work_keys_str_mv AT šubínoo genezisrozvitkumetodologíídoslídžennârestorannogosektoraekonomíki
AT antonovava genezisrozvitkumetodologíídoslídžennârestorannogosektoraekonomíki
first_indexed 2025-07-02T14:14:02Z
last_indexed 2025-07-02T14:14:02Z
_version_ 1836544837774475264
fulltext СТРАТЕГІЇ РОЗВИТКУ ПІДПРИЄМСТВА В УМОВАХ РИНКОВОЇ ЕКОНОМІКИ УДК 338.46:640.43 О.О. Шубін* В.А. Антонова** ГЕНЕЗИС РОЗВИТКУ МЕТОДОЛОГІЇ ДОСЛІДЖЕННЯ РЕСТОРАННОГО СЕКТОРА ЕКОНОМІКИ У статті розглядаються проблеми оцінки стратегічного розвитку, пропонуються сучасні підходи в ре- сторанному бізнесі до вибору методів аналізу й діагностики, що ґрунтуються на конкретних цілях і різних підходах до дослідження, а також враховуючи вплив факторів макро- і мікрооточення. В статье рассматриваются проблемы оценки стратегического развития, предлагаются современные подходы в ресторанном бизнесе к выбору методов анализа и диагностики, основывающиеся на конкрет- ных целях и различных подходах к исследованию, а также учитывающие воздействие факторов макро- и микроокружения. Постановка проблеми. Сучасні економічні умови, що характеризуються високою динамічністю зовнішнього середовища, припу- скають використання стратегічного управління розвитком ресторанного бізнесу, що дозволяє вра- ховувати та адекватно й вчасно реагувати на зміни в економіці. Однак, вітчизняні підприємства зіштовхуються із проблемою, що укладається в недоліку кваліфікованих кадрів аналітиків, здат- них розробляти варіанти стратегічних рішень і володіючих відповідним методичним забезпечен- ням. Також потрібне використання різноманітного інструментарію аналізу й діагностики розвитку із застосуванням різних методів і підходів. Тому вдо- сконалювання інструментарію дослідження має велике значення, вчасно й актуально, виступає основою успіху й ефективності аналітичної ро- боти. Ніж глибше здійснюється проникнення в сутність досліджуваних явищ, тим більше точні методи дослідження потрібні. Аналіз останніх досліджень. Особлива роль у становленні стратегічного аналізу як області діяльності належить Ансоффу І. [1], Карлоффу Б., Стрикленду А. Дж., Томпсону А.А. [8], Портеру М. й ін. Значний внесок в область аналітичного забезпечення стратегічного управління розвитком внесли Абдуліна С.Н., Винокуров В.А. [2], Єфремов В.С. [3], Забєлін П.В., Герчикова І.Н., Мерзликіна Г.С. [5], П’ятницька Г.Т. [6], Радченко К.Ф. [7], Шершньова З.Є. [9] й ін. Роботи цих вче- них відображають особливості застосування аналітичних методів стратегічного управління, в тому числі й розвитком, для рівня підприємств. Однак, незважаючи на велику кількість публікацій в області застосування аналітичних методів у системі стратегічного управління роз- витком, усе ще залишається невирішеним ряд питань, що стосується використання цього інструментарію в процесі планування й контролю розвитку ресторанного бізнесу. У цьому зв’язку, важливим і новим підходом є застосування аналізу й діагностики в стратегічному управлінні розвитком ресторан- ного сектора економіки, що функціонує в рамках сфери послуг. Основні концептуальні положення діаг- ностики в економічній науці знайшли відбиття в працях вчених-економістів Баролі М., Броуна Д., Шевраль М., Янга Я., Бердникової Т.Б., Глазова М.М., Марковой В.Д. й інших. Більшість авторів визна- чають діагностику як оцінку стану економічних об’єктів у трансформаційних умовах з метою * Шубін О.О. – ректор, д-р екон. наук, професор. ** Антонова В.А. – докторант, канд. екон. наук, доцент. Донецький національний університет економіки і торгівлі ім. М. Туган-Барановського, м. Донецьк. 108 СТРАТЕГІЇ РОЗВИТКУ ПІДПРИЄМСТВА В УМОВАХ РИНКОВОЇ ЕКОНОМІКИ виявлення проблем розвитку й перспективних напрямків їхнього рішення. Незважаючи на досить значну кількість розробок, використання аналізу й діагностики в системі стратегічного управління розвитком ресторанного бізнесу ще розвинено недостат- ньо. Тому метою даної статті є теоретичне й методологічне обґрунтування можливості вико- ристання сучасного інструментарію дослідження в ресторанному секторі як важливому елементі сфери послуг й економіці України в цілому. Виклад основного матеріалу. Важливою методологічною рисою аналізу й діагностики виступає здатність встановлювати причинно- наслідкові зв’язки й забезпечувати кількісно- якісний вимір впливу факторів на результати діяльності. Використання методу аналізу проявляється через ряд конкретних методик аналітичного дослідження шляхом вивчення окремих сторін господарської діяльності або комплексного аналізу. Причому розмаїтість методів і необхідна точність в оцінках показників розвитку залежать від мети дослідження й умов, у яких здійснюється діяльність. Методи аналізу й діагностики стратегічного розвитку являють собою діалектичний підхід до дослідження господарських процесів, що забезпечує системне, комплексне, органічно взаємозалежне вивчення різних видів діяльності підприємств, їхніх підрозділів й об’єднань, а та- кож інших ланок народного господарства з метою об’єктивної оцінки результатів роботи, виконання й мобілізації резервів підвищення ефективності, забезпечення необхідною інформацією для прийняття оптимальних рішень по управлінню стратегічним розвитком ресторанного бізнесу й економіки країни. Причому залежно від мети дослідження приймаються ті або інші групи методів, об’єднаних відповідними критеріями. Найпоширенішими класифікаційними ознаками є: спосіб відбиття кінцевих результатів (графічні, економіко-математичні, логічні); можливість розробки управлінських рішень (стратегічні, одномоментні); спосіб оцінки (індикаторні, матричні); напрямок формування інформаційної бази (експертні, критеріальні); співвідношення об’єктивних і суб’єктивних початків (математичні, евристичні). Останнім часом методики дослідження ста- ли більше різноманітними й удосконаленими. Важливим кроком вважається використання ма- тематичних методів в економічних дослідженнях, що робить аналіз і діагностику розвитку більше глибоким і науково обґрунтованим. Комплексне дослідження ресторанної сфери за параметрами, що визначають її стан на пер- спективу, можливо деякою мірою з використан- ням таких методів як: STEP-аналіз, SWOT-аналіз, SPACE-аналіз, GAP-аналіз, LOTS-аналіз, PIMS- аналіз й ін. [5; 8; 9]. За допомогою STEP-аналізу провадиться оцінка впливу факторів маркетингового середо- вища на діяльність і розвиток підприємств хар- чування, а результати представляються у вигляді матриці, по осях якої відзначаються враховані фактори й чинність їхнього впливу. Аналіз позиції підприємства в конкурентно- му оточенні здійснюється за допомогою SWOT- аналізу, який дозволяє стабілізувати процес обробки інформації з використанням власних оцінок і висновків, і урахіванням факторів макро- і мікрооточення. Популярність у сучасних умовах методу SPACE-аналізу обумовлена тим, що основна увага приділяється чотирьом критеріям: економічному потенціалу, привабливості бізнесу, стабільності середовища й конкурентним перевагам. При цьо- му аналіз стратегії підприємства можливий навіть при її відсутності. Процес здійснюється шляхом сценарного прогнозування, що й обумовлює очевидність його застосування в аналізі й діагностиці стратегічного розвитку підприємств і ресторанного бізнесу в цілому. Широке застосування метод GAP-аналізу одержав спочатку в закордонній практиці. Його головним завданням виступає визначен- ня невідповідності (або розриву) між цілями підприємства і їхніх можливостей. Все це підкреслює доцільність застосування даного ме- тоду й у вітчизняній економіці й для ресторанної сфери зокрема. Метод LOTS-аналізу дає можливість розро- бити таку позицію для господарюючого суб’єкта, що буде гармоніювати із зовнішнім макро- і мікрооточенням. Використання методу PIMS у сучасних умо- вах зводиться до вивчення найбільш загальних підходів й адаптація їх до умов вітчизняного ре- сторанного бізнесу. Поки що ціль проведення даного аналізу в ресторанній сфері обмежується визначенням конкретних стратегій, прийнятних для певних ринкових умов. Поряд із названими вище, в аналізі й діагностиці стратегічного розвитку ресторанного сектора економіки широке поширення мають і різні універсальні методи. Так, метод порівнянь найбільше часто використовуваний для цих цілей. З його допомогою здійснюється оцінка будь-якому досліджуваному показнику, і чим більше баз порівняння, тим глибше результати дослідження. 109ПРОМЕТЕЙ 2008 №2(26) Метод порівнянь виступає початковою стадією аналізу й діагностики, виявляє характер змін досліджуваних показників і показує тенденції й інтенсивність розвитку підприємств і ресто- ранного бізнесу в цілому. Однак, надалі цілком логічно виникає необхідність у встановленні й вивченні причин виявлених направленостей, об’єктивній оцінці й вживанні заходів по їхній підтримці, стабілізації або усуненню. Одночасно широке використання в практиці аналізу й діагностики розвитку має метод середніх і відносних величин. Метод середніх вели- чин доцільний у невеликих однорідних групах підприємств. Він доповнює характеристики абсо- лютних даних. Причому, щонайкраще динаміка змін проглядається по ланцюговим, а не по базис- них темпах росту (табл. 1). Як видно з таблиці, саме ланцюгові темпи ро- сту дають можливість побачити прискорення або вповільнення темпів, визначити стабільність або хаотичність розвитку. І на цій основі розробити заходи щодо регулювання діяльності й прогнози стратегічного розвитку ресторанного бізнесу на подальшу перспективу. Аналіз і діагностику розвитку ресторанного сектора економіки необхідно провадити також з використанням індексного методу [10]. Він дозволяє не тільки зіставити рівні досліджуваного явища, але й визначити економічну значущість причин, які пояснюють абсолютне розходжен- ня порівнюваних рівнів. У підсумку отриму- ються індивідуальні індекси росту (зниження) показників, що характеризують стратегічний роз- виток ресторанної сфери. На рівні окремих підприємств харчуван- ня можливо прораховувати залежність будь- якого показника від різних факторів середови- ща. Прикладом служить двухфакторна індексна мультиплікативна модель. З її допомогою простежується вплив на рост (зниження), напри- клад, товарообігу кількості реалізованих продуктів і зміни чисельності виробничих працівників, цін на продукти й ін. факторів. Раніше використався ряд методів: 1) визна- чення узагальнюючих показників господарської діяльності й розвитку підприємства харчуван- ня на основі трудових витрат; 2) планування на основі нормативної вартості обробки кулінарної продукції; 3) визначення чисельності населення, що користується послугами підприємств харчу- вання на основі різних коефіцієнтів споживання страв або середньої вартості покупки. Але засто- сування їх у сучасних умовах обмежено певними об’єктивними причинами, основними з яких є: 1) застарілі коефіцієнти трудомісткості блюд і виробів (не переглядалися більше 20 років). У сучасних умовах розходження в трудомісткості виробляємої продукції очевидні навіть у межах одного підприємства протягом тижня, місяця й іншого часового періоду; 2) неможливістю за- стосування для різних типів підприємств як загальнодоступної мережі, так і застосування з певною часткою умовності для закритої мережі завдяки розходженням у системі ціноутворення й рівнях націнки на різних підприємствах ресто- ранного сектора економіки; 3) великий «розбіг» кількості споживачів на різних типах підприємств як протягом дня, так і тижня, місяця, року. Розробка прогнозів розвитку ресторанного бізнесу може і повинна здійснюватися за допо- могою різних методів: від використання склад- них економічних моделей, побудованих мате- матичними методами з використанням велико- Таблиця 1 Базисні й ланцюгові темпи зростання окремих показників розвитку ресторанного бізнесу    ,    -  .    ,      -          -  . ,        .      - -  ,     ,    - .        ,          -  . 1).  1            2002 2003 2004 2005 2006 1. /  1  -   , %  2000 . 137,1 138,56 156,53 189,84  2,39. -   , %  .  119,36 101,07 112,97 118,93 125,94 2. /  1   -   , %  2000 . 103,15 107,7 125,39 171,6 182,09 -   , %  .  101,24 102,11 116,27 122,69 110,55 3. /  1 . .    -   , %  2000. 85,38 86,67 86,87 86,87 73,33 -   , %  .  83,58 85,96 88,37 90,19 93,59    ,       -     ,    -  .         - 110 СТРАТЕГІЇ РОЗВИТКУ ПІДПРИЄМСТВА В УМОВАХ РИНКОВОЇ ЕКОНОМІКИ го масиву статистичної інформації до простих припущень. Оскільки підприємства харчування являються здебільшого малими, які не мають фахівців, що володіють складним економіко- математичним апаратом, а спеціальних служб, які займаються для підприємств такими розра- хунками й дослідженнями в Україні поки не ство- рено, найбільш доцільним сьогодні бачиться для підприємств харчування просте припущення. Це цілком логічно зважаючи на те, що невеликі підприємства, як правило, не володіють достатнім обсягом інформації, необхідним для застосування в економіко-математичних розрахунках. На підприємствах ресторанного бізнесу пови- нен оцінюватися також наявний у розпорядженні потенціал. Його рівень найчастіше оцінюється в інших сферах або експрес методом, або деталізованим (визначається цілями й широ- тою дослідження). Головне, щоб методика мала універсальність, була структурована й отримані результати були доступні для розуміння персона- лу різних ієрархічних рівнів. Висновки. Таким чином, на підставі проведе- ного дослідження можна зробити наступні вис- новки: 1. Застосування тих або інших методів обумовлюється різними цілями аналізу й діагностики, а також різними підходами до їхнього проведення. 2. Використання різноманітних методів у дослідженнях розвитку ресторанного бізнесу дає можливість виявити причини незадовільного ста- ну й запропонувати ефективні шляхи їхнього усу- нення й розвитку надалі. 3. На вибір методу аналізу й діагностики роз- витку в сучасних умовах впливають різноманітні фактори, серед яких слід зазначити основні: не пропрацьованість методологічної бази на підприємствах ресторанного сектора економіки; відсутність або неповнота необхідної достовірної й порівнянної інформації; практична складність і трудомісткість за- стосування сучасних економіко-математичних методів і моделей; обмежене в рамках одного підприємства за- стосування сучасних інформаційних технологій; відсутність спеціальних служб (у зв’язку з ма- лими обсягами діяльності й ін. об'єктивних при- чин), що займаються здійсненням стратегічних аналітичних і діагностичних досліджень й обґрунтуванням стратегічних рішень щодо усу- ненню виявлених проблем і досягненню постав- лених цілей. Подальші наші дослідження передбача- ють виявлення факторів, що впливають на стратегічний розвиток ресторанного бізнесу для розробки діючих напрямків і можливість управління розвитком з урахуванням виявлених залежностей. Література Ансофф И. Новая корпоративная страте- 1. гия / Пер. с англ. – СПб: Издательство «Питер», 1999. – 416 с. Винокуров В.А. Организация стратегиче-2. ского управления на предприятии. – М.: Центр экономики и маркетинга, 1996. – 160 с. Ефремов В.С. Стратегия бизнеса. 3. Концепции и методы планирования. – М.: Издательство «Финпресс», 1998. – 234 с. Кіндрацька Г.І. Стратегічний менед- 4. жмент. – К.: Знання, 2006. – 366 с. Мерзликина Г.С., Шаховская Л.С. Оценка 5. экономической состоятельности предпри- ятия: Монография. – Волгоград: ВолгГТУ, 1998. – 426 с. П’ятницька Г.Т. Управління підпри-6. ємством в епоху глобалізму: Моногра фія. – К.: “Логос”, 2006. – 568 с. Радченко К.І. Стратегічний аналіз у 7. бізнесі. – Вид. 2-ге доп. – Львів: «Новий світ-2000», «Альтаїр-2002», 2003. – 272 с. Томпсон А.Л., Стрикленд А. Дж. 8. Стратегический менеджмент. Искусство разработки и реализации стратегии: Учебник для вузов / Пер. с англ. – М.: Банки и биржи, ЮНИТИ, 1998. – 576 с. Шершньова З.Є., Оборська С.В. Стратегічне 9. управління. – К.: КНЕУ, 1999. – 384 с. Чернова Т.В. Экономическая статистика: 10. Учебное пособие. – Таганрог: Изд-во ТРТУ, 1999. – 140 с. Поступила до редакції 01.10.08 © О.О. Шубін, В.А. Антонова, 2008