Чи потрібен Академії Академічний університет?

Збережено в:
Бібліографічні деталі
Дата:2017
Автор: Кордюк, О.А.
Формат: Стаття
Мова:Ukrainian
Опубліковано: Видавничий дім "Академперіодика" НАН України 2017
Назва видання:Вісник НАН України
Теми:
Онлайн доступ:http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/122454
Теги: Додати тег
Немає тегів, Будьте першим, хто поставить тег для цього запису!
Назва журналу:Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
Цитувати:Чи потрібен Академії Академічний університет? / О.А. Кордюк // Вісник Національної академії наук України. — 2017. — № 5. — С. 66-69. — укр.

Репозитарії

Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
id irk-123456789-122454
record_format dspace
spelling irk-123456789-1224542017-07-06T03:02:56Z Чи потрібен Академії Академічний університет? Кордюк, О.А. Загальні збори НАН України 2017 Article Чи потрібен Академії Академічний університет? / О.А. Кордюк // Вісник Національної академії наук України. — 2017. — № 5. — С. 66-69. — укр. 0372-6436 http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/122454 uk Вісник НАН України Видавничий дім "Академперіодика" НАН України
institution Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
collection DSpace DC
language Ukrainian
topic Загальні збори НАН України
Загальні збори НАН України
spellingShingle Загальні збори НАН України
Загальні збори НАН України
Кордюк, О.А.
Чи потрібен Академії Академічний університет?
Вісник НАН України
format Article
author Кордюк, О.А.
author_facet Кордюк, О.А.
author_sort Кордюк, О.А.
title Чи потрібен Академії Академічний університет?
title_short Чи потрібен Академії Академічний університет?
title_full Чи потрібен Академії Академічний університет?
title_fullStr Чи потрібен Академії Академічний університет?
title_full_unstemmed Чи потрібен Академії Академічний університет?
title_sort чи потрібен академії академічний університет?
publisher Видавничий дім "Академперіодика" НАН України
publishDate 2017
topic_facet Загальні збори НАН України
url http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/122454
citation_txt Чи потрібен Академії Академічний університет? / О.А. Кордюк // Вісник Національної академії наук України. — 2017. — № 5. — С. 66-69. — укр.
series Вісник НАН України
work_keys_str_mv AT kordûkoa čipotríbenakademííakademíčnijuníversitet
first_indexed 2025-07-08T21:44:27Z
last_indexed 2025-07-08T21:44:27Z
_version_ 1837116759271800832
fulltext 66 ISSN 1027-3239. Visn. Nac. Acad. Nauk Ukr. 2017. (5) ЧИ ПОТРІБЕН АКАДЕМІЇ АКАДЕМІЧНИЙ УНІВЕРСИТЕТ? Вельмишановні колеги! Зрозуміло, що запитання, винесене у назву моєї доповіді, є ри- торичним, і я зараз спробую аргументувати це. Рішення про створення Державної наукової установи «Київ- ський академічний університет» НАН України та МОН Укра- їни (КАУ) було прийнято 25 березня 2016 р. на спільному за- сіданні Президії Національної академії наук та колегії Мініс- терства освіти і науки. Коротко розповім, для чого створювався цей Університет, які в нього цілі і завдання. Свого часу я закінчив Київське відділення Московського фізико-технічного інституту (КВ МФТІ), яке згодом було ре- організовано у Фізико-технічний навчально-науковий центр (ФТННЦ) НАН України, а зараз триває процес реорганізації ФТННЦ у Київський академічний університет. Спочатку головною метою створення Академічного універси- тету було бажання зберегти в Україні знамениту «систему фізте- ху», яка була представлена саме Київським відділенням МФТІ. Однак під час роботи над цим проектом стало зрозуміло, що коло завдань КАУ має бути набагато ширшим. Це насамперед поєднання «системи фізтеху» з необхідною, але також і неми- нучою інтеграцією до європейського дослідницького простору і водночас трансформація негативної для України тенденції «від- току мізків» в більш продуктивну «циркуляцію мізків». І для того, щоб неминуче поглиблення міжнародної інтеграції україн- ської науки супроводжувалося такою трансформацією, необхід- не застосування персонального підходу до студентів, який має поєднувати в собі прогресивну систему відбору, персональний супровід та підтримку наукової кар’єри талановитої молоді від початкової стадії навчання до рівня доктора філософії чи док- тора наук. Гарантування такого підходу значною мірою було ха- рактерним і для КВ МФТІ, і для ФТННЦ, а тепер стане одним із основних пріоритетів Київського академічного університету. Крім того, ми зрозуміли, що створення Київського академіч- ного університету можна розглядати як пілотний проект, як чу- КОРДЮК Олександр Анатолійович — член-кореспондент НАН України, виконувач обов’язків директора Фізико-технічного навчально-наукового центру НАН України, завідувач відділу надпровідності Інституту металофізики ім. Г.В. Курдюмова НАН України ISSN 1027-3239. Вісн. НАН України, 2017, № 5 67 ЗАГАЛЬНІ ЗБОРИ НАН УКРАЇНИ дову можливість відпрацювати в умовах Укра- їни структуру та принципи науково-освітньої діяльності, закладені в найкращих дослідниць- ких університетах світу, таких як Каліфор- нійський технологічний інститут (Caltech) чи Массачусетський технологічний інститут (МІТ) у США, Федеральна політехнічна шко- ла Лозанни (EPFL) чи Федеральна вища тех- нічна школа Цюриха (ETH) у Швейцарії. Трохи докладніше поясню, що ми маємо на увазі, кажучи про «систему фізтеху». Ця кон- цепція насправді є системою науково-дос лід- ницького навчання, яка широко використову- ється у провідних університетах США та Єв- ропи, а також у МФТІ, але, на жаль, має мало спільного з поняттям «дослідницького універ- ситету» в Україні. Отже, йдеться про систему дослідно-орієнтованої підготовки фахівців найвищої кваліфікації, яка ґрунтується на по- єднанні двох необхідних складових: (1) висо- коякісної базової освіти і (2) якомога більш раннього залучення студентів до справжньої нау ко во-дослідної роботи та інноваційної ді- яльності. І оскільки Київський академічний університет є прямим наступником Київсько- го відділення МФТІ, то певний досвід у реа- лізації концепції науково-дослідницького уні- верситету ми маємо. Якщо зазирнути в історію, то першу кафе- дру МФТІ в Києві організував у 1967 р. ака- демік В.М. Глушков в Інституті кібернетики. У 1978 р., за ініціативою Бориса Євгеновича Патона, її було розширено і створено власне Київське відділення МФТІ, яке очолив Платон Григорович Костюк, а його заступником став Валентин Тихонович Черепін. Після набуття Україною незалежності КВ МФТІ було реорга- нізовано у ФТННЦ, який очолив В.Т. Черепін. Київське відділення МФТІ функціонувало таким чином: набір студентів здійснювався у Києві, далі вони впродовж 4 років навчалися в МФТІ у м. Долгопрудному під Москвою, здо- буваючи необхідні базові знання та навички, а потім ще два роки продовжували навчання та займалися науковою роботою в Києві на «ба- зових кафедрах» при окремих інститутах Ака- демії. За роки існування Київського відділення МФТІ, з 1978 до 2015 р., було підготовлено 981 молодого науковця, з яких 281 захистив кан- дидатські (половина наразі працює в Україні), 30 — докторські дисертації, а четверо стали членами-кореспондентами НАН України. Процес реформування ФТННЦ в КАУ розпочався ще в 2014 р. Ідею підтримало Мі- ністерство освіти і науки України, але процес узгодження, підготовки документів і очікуван- ня відповідних дозволів розтягнувся в часі. Тим не менш, 14 грудня 2016 р. було ухвалено розпорядження Кабінету Міністрів України про створення державної наукової установи «Київський академічний університет». Як же тепер працюватиме Київський ака- демічний університет? Бакалаврський рівень підготовки студенти КАУ проходитимуть на базі Київського національного університету імені Тараса Шевченка: студенти, які спеціа- лізуються з фізики, біофізики та прикладних інформаційних технологій, — на фізичному факультеті і на факультеті радіофізики, елек- троніки та комп’ютерних систем, а студенти- математики — на механіко-математичному фа- культеті. Вони отримують диплом бакалавра КНУ імені Тараса Шевченка, але навчаються виділеними потоками чи групами за спеціаль- ними навчальними програмами. Починаючи з І курсу студенти КАУ можуть відвідувати факультативні курси та брати участь у науко- вих дослідженнях на базових кафедрах Київ- ського академічного університету, а з ІІІ кур- су вже обов’язково розподіляються на базові академічні кафедри і залучаються до наукової роботи в академічних інститутах чи в центрах досліджень КАУ. Важливо наголосити, що КАУ та КНУ ма- ють бути не конкурентами, а доповнювати один одного. Розділення бакалаврату і магі- стратури є очевидним рішенням, що дозволить ефективно сконцентрувати зусилля професіо- налів на кожному з етапів науково-дослідної освіти: базові курси читатимуть найкращі про- фесійні лектори, а залучати студентів до нау- кових досліджень — професійні науковці, ви- знані у світі експерти за відповідними напря- мами. При цьому спільна робота обох універ- 68 ISSN 1027-3239. Visn. Nac. Acad. Nauk Ukr. 2017. (5) ЗАГАЛЬНІ ЗБОРИ НАН УКРАЇНИ ситетів над підвищенням якості освітніх послуг сприятиме зростанню як їхнього рейтингу, так і престижності наукової діяльності в Україні. З іншого боку, «бакалаври КАУ» в КНУ — це не- великий відсоток студентів, що відчувають схильність до дослідницької роботи і мають шанс спершу це усвідомити, а далі якомога ра- ніше розпочати свою наукову кар’єру, що стане запорукою їх майбутнього успіху. Очевидно, що ці студенти матимуть надалі суттєву пере- вагу при вступі до магістратури КАУ (а згодом і до аспірантури КАУ), де зможуть продовжи- ти навчання на базових кафедрах. З огляду на нинішню ситуацію з науковою сферою в Україні і непопулярність природни- чих наук у суспільстві ми усвідомлюємо край- ню необхідність активної роботи зі шкільною молоддю. І тут ми маємо непоганий досвід. Упродовж багатьох років, починаючи з 1985 р., при Київському відділенні МФТІ, а потім при ФТННЦ, працює Українська заочна фізико- технічна школа (УЗФТШ), яка дає можли- вість талановитим школярам з усіх куточків України реалізувати свої здібності, надаючи їм доступ до якісної фізико-математичної доуні- верситетської підготовки. Іншу, очну, форму факультативної освіти для школярів протягом 16 років пропонує Науково-освітній центр при Інституті теоретичної фізики ім. М.М. Бого- любова НАН України. Обидві ці структури увійшли до створеного при КАУ Центру на- укової освіти, що опікується позашкільною та позауніверситетською науковою освітою, організовує факультативне навчання школя- рів, проводить експериментальні олімпіади та літні й зимові школи. При роботі з молоддю ми тісно співпрацюємо з Малою академією наук, оскільки маємо дуже подібні погляди на роз- виток цієї діяльності. Ми плануємо перетво- рити Центр наукової освіти КАУ на спільний підрозділ КАУ і МАН — Малий академічний університет, який має стати першим етапом для молодих людей, зацікавлених у науко- вій роботі. Саме на цьому етапі вони зможуть спробувати свої сили та вирішити, чи дійсно вони хочуть і можуть присвятити своє життя науковим дослідженням. Для підвищення ефективності дослідниць- кого навчання і дослідницько-інноваційної роботи бакалаврів, магістрів і аспірантів Ки- ївський академічний університет спільно з академічними інститутами створює центри досліджень. Ці центри мають стати важливою складовою трансформації «відтоку мізків» у «циркуляцію мізків». Наукові напрями цен- трів досліджень мають відповідати сучасним тенденціям розвитку фундаментальної та при- кладної науки. Передбачається, що їх наукові проекти фінансуватимуться грантами, отри- маними на конкурсних засадах. Так, до складу ФТННЦ входить лабораторія фізичної елек- троніки, співробітники якої разом із колегами з Інституту металофізики ім. Г.В. Курдюмова НАН України стали переможцями всеукра- їнського конкурсу «Винахід року — 2016» за комплекс винаходів у галузі ультразвукової обробки металів. Розбудовуються міждисци- плінарні Центр науки про дані та Центр кван- тових технологій. Наука про дані, що спира- ється здебільшого на алгоритми машинного навчання, є прикладом міждисциплінарного напряму, що найбільш стрімко розвивається у всьому світі практично в усіх видах людської діяльності, від розпізнавання образів та мови до розшифровки геному, виявлення бозона Хіггса та штучного інтелекту. Робота Центру науки про дані КАУ розпочалася з формуван- ня курсу лекцій з машинного навчання, що проходять в Інституті математики НАН Укра- їни з кінця минулого року. Як я вже говорив, одним із пріоритетів Ки- ївського академічного університету є природ- на інтеграція вченого у міжнародний дослід- ницький простір. Ви всі розумієте, що сучасні наукові дослідження неможливі без тісної міжнародної взаємодії. Для розвитку між- народних зв’язків при КАУ створено Центр міжнародної інтеграції, який організовує міжнародне наукове співробітництво, обмін викладачами та науковими співробітниками, стажування бакалаврів, магістрів і аспірантів у провідних європейських центрах та євро- пейських студентів і аспірантів на кафедрах і в дослідницьких центрах КАУ, проведення ISSN 1027-3239. Вісн. НАН України, 2017, № 5 69 ЗАГАЛЬНІ ЗБОРИ НАН УКРАЇНИ спільних шкіл та конференцій, міжнародну інноваційну діяльність. До Київського академічного університету від ФТННЦ перейшли такі кафедри: • кафедра прикладної фізики та матеріалоз- навства (на базі Інституту електрозварювання ім. Є.О. Патона НАН України); • кафедра фізико-технологічних проблем нанорозмірних систем (на базі Інституту мета- лофізики ім. Г.В. Курдюмова НАН України); • кафедра фундаментальних проблем за- гальної та прикладної фізики (на базі Інститу- ту фізики НАН України); • кафедра біофізики і молекулярної фізіо- логії (на базі Інституту фізіології ім. О.О. Бо- гомольця НАН України); • кафедра теоретичної кібернетики та ме- тодів оптимального управління (на базі Ін- ституту кібернетики ім. В.М. Глушкова НАН України). Крім того, були створені і вже працюють: • кафедра теоретичної та математичної фі- зики (на базі Інституту теоретичної фізики ім. М.М. Боголюбова НАН України); • кафедра математики (на базі Інституту математики НАН України). Найближчим часом планується організація ще двох кафедр, на базі Інституту фізичної хі- мії ім. Л.В. Писаржевського та Інституту фізи- ки напівпровідників ім. В.Є. Лашкарьова. Установи НАН України зацікавлені у ство- ренні кафедр КАУ на власній базі, оскільки тим самим для інституту відкриваються нові можливості для підготовки висококваліфіко- ваних кадрів, залучення до наукової роботи та- лановитих студентів, реалізації перспективних проектів. Наявність кафедри стає своєрідним «знаком якості» в академічному середовищі. Зі свого боку, оновлені кафедри КАУ мають навчитися приваблювати студентів, оскільки тепер працює новий для нас принцип «гроші ходять за студентом». Отже, Київський академічний універси- тет — це дослідницький університет нового типу, який поєднує в собі наукову установу, вищий навчальний заклад та систему відбору, персонального супроводу і підтримки науко- вої кар’єри талановитої молоді від початкової школи до рівня доктора філософії чи докто- ра наук. Головною метою КАУ є відродження науки в Україні, а найближчою соціальною метою — показати, що професія справжнього науковця в Україні може бути престижною. Долучайтеся! Актуальну інформацію про Уні- верситет можна знайти на сайті kau.org.ua. Дякую за увагу!