Цивілізаційний вибір України: парадигма осмислення і стратегія дії (стенограма наукової доповіді на засіданні Президії НАН України 29 березня 2017 р.)
У Національній доповіді на основі сучасних теоретичних концепцій та аналізу політичних практик представлено результати дослідження передумов, стану і перспектив реалізації нового етапу цивілізаційного розвитку України в контексті сучасних суспільно-політичних змін, визначено ризики й можливі загро...
Gespeichert in:
Datum: | 2017 |
---|---|
1. Verfasser: | |
Format: | Artikel |
Sprache: | Ukrainian |
Veröffentlicht: |
Видавничий дім "Академперіодика" НАН України
2017
|
Schriftenreihe: | Вісник НАН України |
Schlagworte: | |
Online Zugang: | http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/122472 |
Tags: |
Tag hinzufügen
Keine Tags, Fügen Sie den ersten Tag hinzu!
|
Назва журналу: | Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine |
Zitieren: | Цивілізаційний вибір України: парадигма осмислення і стратегія дії (стенограма наукової доповіді на засіданні Президії НАН України 29 березня 2017 р.) / С.І. Пирожков // Вісник Національної академії наук України. — 2017. — № 6. — С. 42-50. — укр. |
Institution
Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraineid |
irk-123456789-122472 |
---|---|
record_format |
dspace |
spelling |
irk-123456789-1224722017-07-07T03:02:53Z Цивілізаційний вибір України: парадигма осмислення і стратегія дії (стенограма наукової доповіді на засіданні Президії НАН України 29 березня 2017 р.) Пирожков, С.І. З кафедри Президії НАН України У Національній доповіді на основі сучасних теоретичних концепцій та аналізу політичних практик представлено результати дослідження передумов, стану і перспектив реалізації нового етапу цивілізаційного розвитку України в контексті сучасних суспільно-політичних змін, визначено ризики й можливі загрози Українській державі та національній ідентичності. Виокремлено стратегічні напрями втілення проекту цивілізаційного розвитку України, його законодавчого і політико-управлінського забезпечення, реформування соціокультурної, освітньої та наукової сфер, шляхи активізації політичної участі громадян. Визначено ймовірні наслідки втілення цивілізаційного проекту шляхом зіставлення здобутків і можливих втрат за наслідками реалізації стратегій цивілізаційних змін, вірогідних глобальних викликів цивілізаційному розвиткові України. 2017 Article Цивілізаційний вибір України: парадигма осмислення і стратегія дії (стенограма наукової доповіді на засіданні Президії НАН України 29 березня 2017 р.) / С.І. Пирожков // Вісник Національної академії наук України. — 2017. — № 6. — С. 42-50. — укр. 0372-6436 http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/122472 uk Вісник НАН України Видавничий дім "Академперіодика" НАН України |
institution |
Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine |
collection |
DSpace DC |
language |
Ukrainian |
topic |
З кафедри Президії НАН України З кафедри Президії НАН України |
spellingShingle |
З кафедри Президії НАН України З кафедри Президії НАН України Пирожков, С.І. Цивілізаційний вибір України: парадигма осмислення і стратегія дії (стенограма наукової доповіді на засіданні Президії НАН України 29 березня 2017 р.) Вісник НАН України |
description |
У Національній доповіді на основі сучасних теоретичних концепцій та аналізу політичних практик представлено результати дослідження передумов, стану і перспектив реалізації нового етапу цивілізаційного розвитку
України в контексті сучасних суспільно-політичних змін, визначено ризики
й можливі загрози Українській державі та національній ідентичності. Виокремлено стратегічні напрями втілення проекту цивілізаційного розвитку України, його законодавчого і політико-управлінського забезпечення,
реформування соціокультурної, освітньої та наукової сфер, шляхи активізації політичної участі громадян. Визначено ймовірні наслідки втілення
цивілізаційного проекту шляхом зіставлення здобутків і можливих втрат за наслідками реалізації стратегій цивілізаційних змін, вірогідних глобальних викликів цивілізаційному розвиткові України. |
format |
Article |
author |
Пирожков, С.І. |
author_facet |
Пирожков, С.І. |
author_sort |
Пирожков, С.І. |
title |
Цивілізаційний вибір України: парадигма осмислення і стратегія дії (стенограма наукової доповіді на засіданні Президії НАН України 29 березня 2017 р.) |
title_short |
Цивілізаційний вибір України: парадигма осмислення і стратегія дії (стенограма наукової доповіді на засіданні Президії НАН України 29 березня 2017 р.) |
title_full |
Цивілізаційний вибір України: парадигма осмислення і стратегія дії (стенограма наукової доповіді на засіданні Президії НАН України 29 березня 2017 р.) |
title_fullStr |
Цивілізаційний вибір України: парадигма осмислення і стратегія дії (стенограма наукової доповіді на засіданні Президії НАН України 29 березня 2017 р.) |
title_full_unstemmed |
Цивілізаційний вибір України: парадигма осмислення і стратегія дії (стенограма наукової доповіді на засіданні Президії НАН України 29 березня 2017 р.) |
title_sort |
цивілізаційний вибір україни: парадигма осмислення і стратегія дії (стенограма наукової доповіді на засіданні президії нан україни 29 березня 2017 р.) |
publisher |
Видавничий дім "Академперіодика" НАН України |
publishDate |
2017 |
topic_facet |
З кафедри Президії НАН України |
url |
http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/122472 |
citation_txt |
Цивілізаційний вибір України: парадигма осмислення і стратегія дії (стенограма наукової доповіді на засіданні Президії НАН України 29 березня 2017 р.) / С.І. Пирожков // Вісник Національної академії наук України. — 2017. — № 6. — С. 42-50. — укр. |
series |
Вісник НАН України |
work_keys_str_mv |
AT pirožkovsí civílízacíjnijvibírukraíniparadigmaosmislennâístrategíâdíístenogramanaukovoídopovídínazasídanníprezidíínanukraíni29bereznâ2017r |
first_indexed |
2025-07-08T21:45:57Z |
last_indexed |
2025-07-08T21:45:57Z |
_version_ |
1837116853296562176 |
fulltext |
42 ISSN 1027-3239. Visn. Nac. Acad. Nauk Ukr. 2017. (6)
ЦИВІЛІЗАЦІЙНИЙ ВИБІР
УКРАЇНИ: ПАРАДИГМА
ОСМИСЛЕННЯ І СТРАТЕГІЯ ДІЇ
Стенограма наукової доповіді на засіданні
Президії НАН України 29 березня 2017 року
У Національній доповіді на основі сучасних теоретичних концепцій та ана-
лізу політичних практик представлено результати дослідження переду-
мов, стану і перспектив реалізації нового етапу цивілізаційного розвитку
України в контексті сучасних суспільно-політичних змін, визначено ризики
й можливі загрози Українській державі та національній ідентичності. Ви-
окремлено стратегічні напрями втілення проекту цивілізаційного розви-
тку України, його законодавчого і політико-управлінського забезпечення,
реформування соціокультурної, освітньої та наукової сфер, шляхи активі-
зації політичної участі громадян. Визначено ймовірні наслідки втілення
цивілізаційного проекту шляхом зіставлення здобутків і можливих втрат
за наслідками реалізації стратегій цивілізаційних змін, вірогідних глобаль-
них викликів цивілізаційному розвиткові України.
Шановні члени Президії! Шановні присутні!
Вашій увазі пропонується 7-ма Національна доповідь «Цивілі-
заційний вибір України: парадигма осмислення і стратегія дії»,
підготовлена вченими установ Секції суспільних і гуманітар-
них наук НАН України. Вибір теми доповіді зумовлений тим,
що в 2016 р. Україна відзначила 25-річницю своєї державної
незалежності. Це слушна нагода для осмислення того шляху,
який ми вже пройшли, для з’ясування, які уподобання і ціннос-
ті сповідує сучасне українське суспільство, який образ майбут-
нього ми прагнемо сформувати для наступних поколінь.
У сучасному мінливому світі, коли порушується усталений
міжнародний порядок, стрімко розвиваються новітні техноло-
гії і комунікації, глобалізуються економічні та етнокультурні
відносини у напрямі становлення цілісної планетарної циві-
лізації, кожна країна робить власний вибір свого стратегічно-
го розвитку. Ще Макс Вебер у ХІХ ст. показав, що розвиток
цивілізації зумовлений не стільки об’єктивними законами її
функціонування, скільки «прагненнями, інтересами, потреба-
ми, цінностями людей, їхнім розумінням процесів суспільного
ПИРОЖКОВ
Сергій Іванович —
академік НАН України,
віце-президент НАН України,
голова Секції суспільних
і гуманітарних наук
НАН України
ISSN 1027-3239. Вісн. НАН України, 2017, № 6 43
З КАФЕДРИ ПРЕЗИДІЇ НАН УКРАЇНИ
розвитку, тобто суб’єктивними чинниками».
У цьому ж столітті з’явилося багато наукових
праць, у яких доводилося, що причиною де-
градації та занепаду багатьох могутніх держав
античності та середньовіччя був передусім за-
непад моралі, гуманістичних цінностей, втрата
перспективи розвитку, а не лише протиріччя
економічних та суспільних відносин чи по-
літичної діяльності. Ще більш справедливо
це для суспільств, які у стислі терміни мають
здійснити докорінне реформування всіх сфер
своєї життєдіяльності, чітко знаючи відповідь
на запитання: куди ми йдемо. Світовий досвід
доводить, що найбільшого успіху досягають
держави, які розвиваються у річищі усвідом-
леного цивілізаційного проекту.
У широкому розумінні поняття «цивіліза-
ція» виражає рівень, ступінь суспільного роз-
витку матеріальної і духовної культури. Фран-
цузькі філософи-просвітники називали циві-
лізованим суспільство, засноване на засадах
розуму і справедливості.
Сучасне розуміння цивілізації охоплює ве-
лику людську спільноту, розміщену у певному
географічному просторі, з історично усталеним
способом життєдіяльності, який визначається
рівнем і характером соціокультурного і техно-
логічного розвитку, формами їх прояву, функ-
ціонуванням і поширенням культурних норм,
цінностей, комунікативних практик, зразків
поведінки, що регулюють відносини у соціумі.
Світова цивілізаційна типологія та місце
України в сучасних цивілізаціях. На сьогодні
ще не вдалося скласти вичерпний і загально-
визнаний перелік усіх цивілізацій, що існу-
вали колись та існують нині. Однак питання
соціогуманітарного ґатунку набувають осо-
бливої гостроти, а саме поняття «цивілізація»
Рис. 1. Цивілізаційна типологізація світу
44 ISSN 1027-3239. Visn. Nac. Acad. Nauk Ukr. 2017. (6)
З КАФЕДРИ ПРЕЗИДІЇ НАН УКРАЇНИ
актуалізувалося не лише як категорія історико-
культурного аналізу, а й як категорія суспільно-
політичної практики, що дещо ускладнює його
застосування через вплив поточної суспільно-
політичної кон’юнктури. Враховуючи динамі-
ку цивілізаційної інтеграції, автори доповіді
запропонували типологію, що складається з
трьох глобальних цивілізаційних світів — по
кількості ціннісно-ментальних принципів, які
розвинулися на основі трьох світових релігій
(рис. 1).
У результаті маємо:
1) християнський цивілізаційний світ, що
складається з північноатлантичної (протес-
тантської), південноатлантичної (католицької),
а також православної цивілізацій. Північноат-
лантична та південноатлантична цивілізації
разом утворюють інтегральну євроатлантичну,
а православна цивілізація може бути поділена
на дві великі групи: західно-православну, до
якої значною мірою належить Україна, та євра-
зійську (московсько-православну);
2) східний, або буддійський, цивілізаційний
світ, у який входить індійсько-південноазій-
ська цивілізація та китайсько-далекосхідна
цивілізація;
3) мусульманський цивілізаційний світ.
Визначення цивілізаційної приналежності
України поки що відбувається як вибір між
найбільш обговорюваними типологічними
моделями: 1) наша країна належить до євроат-
лантичної цивілізації; 2) вона є самобутньою
східноєвропейською субцивілізацією; 3) одна
її частина належить до євроатлантичної циві-
лізації, а інша – до євразійської (московсько-
православної) цивілізації (рис. 2). Оскільки
Україна не перебуває в епіцентрі жодної з
цивілізацій, то, відповідно, не може повністю
належати до якоїсь з них. Тому логічно гово-
рити про наявність у суспільстві хоча й супе-
речливих, але реально існуючих двох цивіліза-
ційних ідентифікацій: євроатлантичної і пра-
вославної, ядрами яких є північноатлантична
(протестантська) та євразійська (московсько-
православна).
Отже, в Україні ще не вирішена проблема
подолання системної «кризи цивілізаційної
самоідентифікації», яка, хоча й притаманна
більшості сучасних держав світу у зв’язку з
процесами глобалізації, в нашій країні від-
чувається особливо гостро в контексті гли-
боких соціально-економічних і політичних
трансформацій, гібридної війни РФ проти на-
шої держави на Донбасі та анексії Криму. Це
Рис. 2. Лінія розмежування євроатлантичної цивілізації з православною цивілізацією в Європі
ISSN 1027-3239. Вісн. НАН України, 2017, № 6 45
З КАФЕДРИ ПРЕЗИДІЇ НАН УКРАЇНИ
зумовлює цивілізаційну розколотість україн-
ського суспільства, показником чого є супе-
речність між декларативною орієнтацією на
цивілізаційну модель розвинутого Заходу та
уявленнями щодо тих практик, які характерні
для обраного вектора розвитку.
У більшості випадків надання народам спіль-
них цивілізаційних рис відбувалося примусом.
Так було, наприклад, із розширенням просторів
християнського та ісламського цивілізаційних
світів у часи середньовіччя. Примусовою була
й спроба творення «радянської цивілізації» у
минулому столітті. Проте у ХХІ ст. така при-
мусовість не тільки неприпустима, а й немож-
лива. Цивілізаційні зміни в сучасних країнах,
особливо в поліетнічних, мають відбуватися на
основі суспільного діалогу й консенсу су — вони
означають цивілізаційний вибір, який робить
влада, еліта і народ. Це повною мірою стосу-
ється й України.
Що таке цивілізаційний вибір? Це вибір
способу життя і цінностей, які є продуктивни-
ми для розвитку країни та її громадян. І вже
на цій основі обираються зовнішньополітичні
партнери, союзи, блоки тощо. Тому цивіліза-
ційний вибір — це вибір не місця у світі, а па-
радигми і стратегій реалізації власного посту-
пу у світі.
Не можна не визнати, що цивілізаційний ви-
бір країни не повинен суперечити архетипам
культури й особливостям ментальності її на-
селення. У доповіді ми свідомо використову-
ємо поняття цивілізаційний вибір, а не вибір
цивілізації. Звісно, цивілізацію не можна об-
рати, вона органічно розвивається протягом
багатьох століть. Проте розвиток цивілізації
постійно потребує усвідомленого вибору сус-
пільством того чи іншого шляху його розви-
тку. Отже, цивілізаційний вибір країни озна-
чає певну корекцію цивілізаційного розвитку,
формування нового цивілізаційного проекту, в
якому і буде визначено спосіб життя та цін-
ності як усвідомлені орієнтири суспільства і
держави.
Які ж основні тенденції ціннісних орієн-
тацій сучасного українського суспільства?
Наша держава підійшла до такого етапу своєї
історії, коли вирішення проблем політично-
го і соціально-економічного розвитку стало
невід’ємним від питання про цінності та мо-
ральні принципи усіх видів суспільної комуні-
кації — ділової, політичної, культурної.
Уявлення про ставлення населення щодо
Європейського Союзу дають результати со-
ціологічних опитувань (рис. 3). Наведені дані
свідчать, що готовність українців до вибору на
користь Європи навіть на рівні декларацій не
є однозначною. Хоча частка тих, хто ставиться
до цього позитивно, постійно зростає, і в 2016 р.
досягла 48 %. Разом з тим, існують разючі від-
мінності в уявленнях наших громадян про ті
ресурси, що використовуються, відповідно,
у нас і на Заході для практичного вирішення
проблеми соціального просування. Вагомість
інтелекту у підвищенні свого соціального ста-
новища у нас українці оцінюють майже вдвічі
нижче, ніж у країнах Заходу. Замість інтелекту
найбільш потужним компенсуючим ресурсом
в Україні вважається вміння іноді йти в обхід
закону, наявність впливових друзів чи родичів
і заможних батьків. Ці ресурси наші громадяни
вважають у 5–6 разів важливішими в умовах
України, ніж у країнах Заходу.
Для 45 % населення України більш близь-
кі цінності і норми східнослов’янських країн.
Рис. 3. Ставлення громадян до вступу України в ЄС;
розподіл відповідей на запитання «Як Ви ставитеся
до вступу України до Європейського Союзу?»
46 ISSN 1027-3239. Visn. Nac. Acad. Nauk Ukr. 2017. (6)
З КАФЕДРИ ПРЕЗИДІЇ НАН УКРАЇНИ
Орієнтуються на цінності країн Західної Єв-
ропи 33 % громадян. Маємо виражену супе-
реч ність між декларативним цивілізаційним
вибором і ціннісними орієнтаціями, що й поро-
джує утопічні настрої. Отже, у цивілізаційно-
культурних орієнтаціях населення України
дуже диференційоване, а значна його частина
перебуває у стані невизначеності.
Показником ставлення населення до рин-
кових відносин і приватної власності є його
ставлення до купівлі-продажу землі. Адже у
нашій історії все, що пов’язано із землею, має
надмірне емоційне навантаження. Сама поста-
новка питання про її купівлю-продаж багатьма
сприймається як святотатство, блюзнірство,
що позначається на відповідях на нього, як це
відображено на рис. 4. Проти купівлі-продажу
землі виступає більш як половина членів усіх
вікових груп, за винятком однієї — молодь у
віці до 29 років (48 % підтримки ринку землі).
І навпаки, чим старший вік групи, тим більше
серед неї противників купівлі-продажу того,
що прийнято вважати основним багатством
країни.
Отже, ставлення населення до купівлі-
продажу землі показує, крім усього іншого,
як культурні коди впливають на установки
населення в економічній сфері. Культурно-
історичні настанови можуть бути сильнішими
за раціональні економічні аргументи.
Крім того, в країні є значний прошарок лю-
дей, у яких ще не сформувалися певні цивілі-
заційні цінності в економічній сфері внаслідок
складних внутрішніх психологічних конфлік-
тів на особистісному рівні, через дискомфорт
непристосованості до нових суспільних умов,
через дисонанс між внутрішніми установками
і ринковими реаліями тощо. Ця група охоплює
досить велику кількість громадян — від 20 до
30 % опитаних залежно від змісту запитання.
У подальшому число людей у цій групі визна-
чатиметься результатами дій влади, і може так
статися, що саме вони, врешті-решт, остаточно
переважать шальку терезів на підтримку чи на
гальмування європейських моделей життєвого
укладу.
В Україні від початку 90-х років минулого
століття вектор суспільного розвитку посту-
пово розгортався і продовжує розгортатися від
пріоритету цінності суспільства до пріоритету
цінності особистості. Перші роки незалежнос-
ті були часом радикальних суспільних транс-
формацій, які супроводжувалися в офіційній
сфері згортанням колективістських орієнта-
цій. Щоб зрозуміти, які культурні та цивіліза-
ційні тренди спостерігаються в нашій країні, їх
Рис. 4. Ставлення громадян до можливості купівлі-продажу землі; розподіл відповідей на
запитання «Чи можна, на Вашу думку, дозволити купівлю-продаж землі?»
ISSN 1027-3239. Вісн. НАН України, 2017, № 6 47
З КАФЕДРИ ПРЕЗИДІЇ НАН УКРАЇНИ
потрібно дослідити не лише через декларації
та формальні інституційні приписи (законо-
давчі рішення), а й через систему актуальних
практик. Саме в них людина демонструє свої
ціннісні орієнтири.
Продовжує діяти один з визначальних чин-
ників цивілізаційної невизначеності — неста-
більність соціальної структури. Слід конста-
тувати, що Україна ще не стала суспільством
середнього класу, об’єднаного спільними ін-
тересами, що визначають загальний цивіліза-
ційний вектор розвитку держави. Соціальна
невпевненість значною мірою зумовлена руди-
ментами радянської практики «керівного все-
владдя», яка у квазіринкових умовах набула
обличчя неофеодалізму з його глибокою прір-
вою між правлячою верствою і суспільною ма-
сою у політичних, ідеологічних, соціально-еко-
но міч них проявах. Призвичаєність до неофео-
далізму, рудименти «радянської цивілізації»
посилюють пасивність, байдужість населення
до технологічного занепаду країни та її низької
конкурентоспроможності, до демографічної
депопуляції, до екологічної кризи і спричине-
ного нею погіршення здоров’я людей.
Що таке цивілізаційний проект для укра-
їнського суспільства та держави? Мета та
основні риси цивілізаційного проекту Украї-
ни. Здійснення продуктивного цивілізаційно-
го вибору України означає створення її цивілі-
заційного проекту — образу майбутнього, який
породжує стратегію вільної, гідної та ефек-
тивної реалізації у світі, в процесі якої куль-
турна самобутність поєднується з цивіліза-
ційним поступом. Інакше кажучи, цивілізацій-
ний проект України — це проект, який робить
нашу країну суб’єктом геополітики та історії, а
її громадян — захищеними та вільними.
Цивілізаційний проект України, як і будь-
який інший, є ідеальною і бажаною моделлю
соціуму. Проте, для того щоб ця модель не
була утопічною, в її побудові слід врахову-
вати реальні тенденції розвитку суспільства.
Передусім слід усвідомлювати, що наявний
цивілізаційний розвиток України є доволі су-
перечливим явищем, в якому маємо поєднан-
ня спрямованості до гуманізації, забезпечення
гідності й самореалізації людини, характерних
для «відкритого суспільства», з тенденціями
олігархічного неофеодалізму.
Цивілізаційний проект України не може не
мати своєю метою суспільство розвитку люди-
ни, її гідної самореалізації. Це передбачає на-
дання рівних умов для набуття освіти та спра-
ведливу й ефективну дію «соціальних ліфтів».
Для цього потрібно актуалізувати відповідну
атмосферу у суспільстві. Йдеться насамперед
про суспільство толерантності і діалогу, в яко-
му маємо відповідність цивілізаційного розви-
тку України архетипам культури та менталь-
ним особливостям людей, що в ній живуть,
суспільство довіри та соціального і політично-
го партнерства.
У своєму цивілізаційному проекті Україна
постає як інформаційно-мережеве суспільство,
яке є наукомістким, таким, що потребує по-
стійних інновацій. Сучасна інформаційна ци-
вілізація постає як IT-цивілізація: цивілізація
інноваційних інформаційних технологій в на-
уці, освіті, економіці, політиці, екології.
Продуктивний цивілізаційний проект Украї-
ни може відбутися лише на основі світоглядних
трансформацій. І ці трансформації не можуть
нав’язуватися або укорінюватися внаслідок
маніпуляцій, адже це призводитиме до від-
кидання цих трансформацій або до рецидивів
утопічної свідомості, на якій було побудовано
цивілізаційний проект колишнього СРСР.
Стратегії втілення цивілізаційного про-
екту України. Серед першочергових завдань
Стратегії цивілізаційного оновлення України
є подолання бідності, зменшення економіч-
но необґрунтованої нерівності, утвердження
справедливого розподілу доходів, зокрема,
шляхом зміни принципу розподілу доходів у
суспільстві внаслідок перенесення основного
податкового навантаження з груп населення
з низьким і середнім доходом на заможні про-
шарки суспільства.
Докорінні зміни мають стосуватися, по-
перше, контролю над дотриманням законодав-
ства всіма без винятку; по-друге, перенесення
акцентів з популістичної підтримки всіх на
створення умов для заробляння коштів усіма;
48 ISSN 1027-3239. Visn. Nac. Acad. Nauk Ukr. 2017. (6)
З КАФЕДРИ ПРЕЗИДІЇ НАН УКРАЇНИ
по-третє, принципової зміни політики доходів
як такої.
Чи є можливості кардинальної зміни полі-
тики доходів в умовах економічної кризи і не-
стачі коштів у сфері публічних фінансів? Ви-
дається, що так. Зокрема, нагальною є потреба
в переорієнтації всієї системи надання допо-
моги нужденним на стимулювання підвищення
оплати праці. Не менш важливий крок — по-
долання корупції, масштабна присутність якої
в українському суспільстві стає нездоланною
перешкодою для всіх наших цивілізаційних
намірів.
Стратегія цивілізаційного оновлення без-
умовно має здійснюватися централізовано,
але з обов’язковим урахуванням місцевої со-
ціокультурної специфіки і традиційних упо-
добань населення регіонів. Реалізація стратегії
має узгоджуватися з процесами децентраліза-
ції, але так, щоб остання не спричинила знижен-
ня керованості державою й не дестабілізувала
політичну ситуацію всередині країни.
У центрі цивілізаційного оновлення країни
повинне бути продовження і поглиблення де-
мократичних реформ, подолання перешкод на
цьому шляху, насамперед опору з боку олігар-
хічних кланів, звиклих до системи корупцій-
ного вирішення своїх бізнес-проблем.
Загальний підсумок демократичних реформ
має полягати в оновленні наявних і запро-
вадженні нових норм і традицій національної
політичної культури. Зокрема, слід знайти
формулу, яка б оптимально поєднувала право
народного депутата на власну позицію неза-
лежно від позиції його партії і водночас його
внутрішню відповідальність за перебування у
депутатському корпусі в ситуації, коли ці по-
зиції несумісні.
Входження у світовий цивілізаційний про-
стір — це передусім входження у європейський
спільний ринок. Зробити такий крок може
лише конкурентоспроможна економіка, засно-
вана на інноваціях. Створення такої економіки
силами тільки приватного бізнесу неможливе.
Потрібна політика відповідальності уряду за
спрямованість інвестицій відповідно до дер-
жавних інтересів. Нагальність державної під-
тримки науково-технічних інновацій випливає
із загального суспільного ставлення до науки
як одного з головних факторів розвитку краї-
ни. Першочерговим кроком держави має бути
збільшення бюджетних витрат на науку та ін-
новації, а також застосування різноманітних
опосередкованих методів підтримки наукових
досліджень.
Зміна цивілізаційної парадигми національ-
ного розвитку неминуче призведе до ряду
складних суспільних проблем. Найперша з
них — психологічна адаптація призвичаєно-
го до патерналістських відносин населення до
справжньої демократії, яка передбачає рівно-
правний діалог з владою.
Проблема переходу до сучасної демократії
пов’язана і ще з однією проблемою — пробле-
мою загальної культури суспільства та її по-
літичного варіанту, насамперед утвердження
норм толерантності, раціонально обґрунто-
ваної справедливості, взаємоповаги, що у куль-
турно та ідеологічно розколотому українсько-
му суспільстві відбувається з великими труд-
нощами.
Що буде з Україною в разі неспроможності
сформувати та втілити власний цивілізацій-
ний проект? Україна відбулася як незалежна
держава, як суб’єкт європейської і світової по-
літики, і потрібно зрозуміти, куди ми рухаємо-
ся, хто наші партнери і хто, м’яко кажучи, наші
конкуренти. Але, вивчаючи і українську ситуа-
цію, і зарубіжний досвід, ми маємо усвідомлю-
вати, що доля України — у руках патріотичної
влади і народу.
Слід припинити шукати чужих людей, які
прийдуть і все зроблять за нас. Ніхто за укра-
їнців не виграє війну, не поборе всеосяжну ко-
рупцію і розкрадання ресурсів країни, не про-
веде економічну, політичну і судову реформи,
не очистить регіони від сміттєзвалищ. Це має
зробити чесна влада і народ. Чесну владу не
знайдеш на стороні, а весь народ не відправиш
за кордон. Весь час просити допомогу за кор-
доном, щоб її розкрасти, проїсти, — це повний
глухий кут.
Підписавши Угоду про асоціацію, сучасна
влада брала великі зобов’язання перед ЄС і
ISSN 1027-3239. Вісн. НАН України, 2017, № 6 49
З КАФЕДРИ ПРЕЗИДІЇ НАН УКРАЇНИ
своїми громадянами: позбавити недоторкан-
ності суддів і народних депутатів, прийняти
новий виборчий закон європейського зразка,
підняти життєвий рівень населення, викоре-
нити корупцію тощо. На жаль, майже нічого з
цього ще не виконано.
Реальна ситуація навколо України серйозно
змінюється. З одного боку, зростає агресія і зо-
внішньополітична активність Росії, однією з
цілей якої є інтеграція України в «рускій мір»
та встановлення тотального контролю над її ре-
сурсами, а з іншого — згасає інтерес до України
з боку ЄС і США, оскільки вони вже не вірять
нашим модерністським обіцянкам, утопічним
прожектам, а більше зосереджуються на вирі-
шенні власних національних інтересів. Якщо
українська влада нічого не вдіє, ми можемо по-
вторити драматичні події нашої історії, коли
Україна втрачала не тільки свою незалежність,
а й власну державність. Тому необхідно здій-
снювати наукове політичне прогнозування
майбутнього України у новій міжнародній ре-
альності.
Для набуття повноцінної суб’єктності Укра-
їні необхідно розв’язати проблему цивілізацій-
ного протистояння із сучасною Росією. Важ-
ливо усвідомлювати, що протистояння Укра-
їни з Росією уособлює протистояння Росії з
євроатлантичною спільнотою, в якому Україна
виступає суб’єктом — частиною Європи.
Україна як ініціатор ноосферної цивіліза-
ції? І на завершення хочу сказати кілька слів
поза змістом Національної доповіді. У 1937–
1938 рр. В.І. Вернадський узагальнив учення про
ноосферу в книзі «Наукова думка як планетне
явище», яка серед його праць посідає особливе
місце. У книзі містяться глибокі роздуми щодо
еволюції людства в геологічному та соціально-
історичному масштабах часу. На думку бага-
тьох дослідників, це перший у все світній лі-
тературі досвід узагальнення еволюції нашої
планети як єдиного космічного, геологічного,
біогенного та антропогенного процесу. У роботі
розкривається провідна перетворювальна роль
науки і соціально-організованої праці людства
у сучасному і майбутньому планети.
Сьогодні є підстави говорити, що геніальний
учений і філософ сформулював методологічні
основи, спираючись на які можна запропо-
нувати концепцію планетарної «ноосферної
цивілізації — науки, інженерії, технологій і
людини», що рухається на зміну традиційній,
заснованій на ціннісно-ментальних принципах
трьох глобальних цивілізаційних світів: хрис-
тиянського, буддійського і мусульманського
(рис. 5).
Сучасна людська цивілізація є глобальною,
як яскраво показав В.І. Вернадський у своїй
концепції ноосфери. Вона інтегрує різні на-
роди і країни на базі спільних гуманістичних
Рис. 5. Перехід до ноосферної цивілізації
50 ISSN 1027-3239. Visn. Nac. Acad. Nauk Ukr. 2017. (6)
З КАФЕДРИ ПРЕЗИДІЇ НАН УКРАЇНИ
цінностей. Завдання створення цивілізацій-
ного проекту України на сучасному етапі по-
новому актуалізує значення науки. На моє
переконання, вчені на основі системного ана-
лізу сучасних глобальних загроз та викликів
нашій державі здатні створювати парадигми
цивілізаційних реформ, а також оцінювати гу-
манітарні небезпеки і ризики на цьому шляху,
здійснюючи креативне узагальнення стратегій
та футурологічних сценаріїв майбутнього роз-
витку України.
Лише завдяки такій ролі науки цивілізацій-
ний проект України буде не проектом цивіліза-
ції буферу між Заходом та Сходом, а проектом
цивілізації гуманістичних інновацій — проек-
том ноосферної цивілізації гідної самореаліза-
ції людини. Його гаслом повинно стати: «гід-
на самореалізація людини — сильна країна».
Втілення такого проекту в життя в науково
обґрунтованому вигляді є фундаментальною
умовою забезпечення національної безпеки і
самого існування України як незалежної дер-
жави.
Дякую за увагу!
За матеріалами засідання
підготувала О.О. МЕЛЕЖИК
|