Проблеми виникнення дорожньо-транспортних пригод та дорожньо-транспортного травматизму в Україні.Можливі шляхи їх вирішення
В статті проанализировані причини виникнення дорожньо-транспортних пригод та дорожньо-транспортного травматизму в Україні та запропоновані можливі шляхи іх вирішення....
Gespeichert in:
Datum: | 2012 |
---|---|
Hauptverfasser: | , |
Format: | Artikel |
Sprache: | Ukrainian |
Veröffentlicht: |
Фізико-хімічний інститут ім. О.В. Богатського НАН України
2012
|
Schriftenreihe: | Актуальні проблеми транспортної медицини |
Schlagworte: | |
Online Zugang: | http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/134084 |
Tags: |
Tag hinzufügen
Keine Tags, Fügen Sie den ersten Tag hinzu!
|
Назва журналу: | Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine |
Zitieren: | Проблеми виникнення дорожньо-транспортних пригод та дорожньо-транспортного травматизму в Україні.Можливі шляхи їх вирішення / А.І. Гоженко, Ю.С. Біла // Актуальні проблеми транспортної медицини. — 2012. — № 3 (29). — С. 11-21. — Бібліогр.: 20 назв. — укр. |
Institution
Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraineid |
irk-123456789-134084 |
---|---|
record_format |
dspace |
spelling |
irk-123456789-1340842018-06-13T03:03:55Z Проблеми виникнення дорожньо-транспортних пригод та дорожньо-транспортного травматизму в Україні.Можливі шляхи їх вирішення Гоженко, А.І. Біла, Ю.С. Материалы конференции В статті проанализировані причини виникнення дорожньо-транспортних пригод та дорожньо-транспортного травматизму в Україні та запропоновані можливі шляхи іх вирішення. 2012 Article Проблеми виникнення дорожньо-транспортних пригод та дорожньо-транспортного травматизму в Україні.Можливі шляхи їх вирішення / А.І. Гоженко, Ю.С. Біла // Актуальні проблеми транспортної медицини. — 2012. — № 3 (29). — С. 11-21. — Бібліогр.: 20 назв. — укр. http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/134084 614.86:656.08(477) uk Актуальні проблеми транспортної медицини Фізико-хімічний інститут ім. О.В. Богатського НАН України |
institution |
Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine |
collection |
DSpace DC |
language |
Ukrainian |
topic |
Материалы конференции Материалы конференции |
spellingShingle |
Материалы конференции Материалы конференции Гоженко, А.І. Біла, Ю.С. Проблеми виникнення дорожньо-транспортних пригод та дорожньо-транспортного травматизму в Україні.Можливі шляхи їх вирішення Актуальні проблеми транспортної медицини |
description |
В статті проанализировані причини виникнення дорожньо-транспортних пригод та дорожньо-транспортного травматизму в Україні та запропоновані можливі
шляхи іх вирішення. |
format |
Article |
author |
Гоженко, А.І. Біла, Ю.С. |
author_facet |
Гоженко, А.І. Біла, Ю.С. |
author_sort |
Гоженко, А.І. |
title |
Проблеми виникнення дорожньо-транспортних пригод та дорожньо-транспортного травматизму в Україні.Можливі шляхи їх вирішення |
title_short |
Проблеми виникнення дорожньо-транспортних пригод та дорожньо-транспортного травматизму в Україні.Можливі шляхи їх вирішення |
title_full |
Проблеми виникнення дорожньо-транспортних пригод та дорожньо-транспортного травматизму в Україні.Можливі шляхи їх вирішення |
title_fullStr |
Проблеми виникнення дорожньо-транспортних пригод та дорожньо-транспортного травматизму в Україні.Можливі шляхи їх вирішення |
title_full_unstemmed |
Проблеми виникнення дорожньо-транспортних пригод та дорожньо-транспортного травматизму в Україні.Можливі шляхи їх вирішення |
title_sort |
проблеми виникнення дорожньо-транспортних пригод та дорожньо-транспортного травматизму в україні.можливі шляхи їх вирішення |
publisher |
Фізико-хімічний інститут ім. О.В. Богатського НАН України |
publishDate |
2012 |
topic_facet |
Материалы конференции |
url |
http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/134084 |
citation_txt |
Проблеми виникнення дорожньо-транспортних пригод та дорожньо-транспортного травматизму в Україні.Можливі шляхи їх вирішення / А.І. Гоженко, Ю.С. Біла // Актуальні проблеми транспортної медицини. — 2012. — № 3 (29). — С. 11-21. — Бібліогр.: 20 назв. — укр. |
series |
Актуальні проблеми транспортної медицини |
work_keys_str_mv |
AT goženkoaí problemiviniknennâdorožnʹotransportnihprigodtadorožnʹotransportnogotravmatizmuvukraínímožlivíšlâhiíhviríšennâ AT bílaûs problemiviniknennâdorožnʹotransportnihprigodtadorožnʹotransportnogotravmatizmuvukraínímožlivíšlâhiíhviríšennâ |
first_indexed |
2025-07-09T20:17:16Z |
last_indexed |
2025-07-09T20:17:16Z |
_version_ |
1837201873251074048 |
fulltext |
ACTUAL PROBLEMS OF TRANSPORT MEDICINE �#3 (29), 2012
АКТУАЛЬНЫЕ ПРОБЛЕМЫ ТРАНСПОРТНОЙ МЕДИЦИНЫ � № 3 (29), 2012 г.
11
УДК 614.86:656.08(477)
ПРОБЛЕМИ ВИНИКНЕННЯ ДОРОЖНЬО+ТРАНСПОРТНИХ
ПРИГОД ТА ДОРОЖНЬО+ТРАНСПОРТНОГО ТРАВМАТИЗМУ В
УКРАЇНІ. МОЖЛИВІ ШЛЯХИ ІХ ВИРІШЕННЯ
Гоженко А.І., Біла Ю.С.
Українский науково�дослідний інститут медицини транспорту, м.Одеса
e�mail:zys@ukr.net
В статті проанализировані причини виникнення дорожньо�транспортних при�
год та дорожньо�транспортного травматизму в Україні та запропоновані можливі
шляхи іх вирішення
Ключові слова: аварійність на автомобільному транспорті , автопригода, дорож�
ньо�транспортний травматизм, медичне забезпечення безпеки дорожнього руху.
Вступ
Конституція України визнала най�
вищою соціальною цінністю життя, здо�
ров’я і безпеку людини [1, 2]. Потребу
нового підходу до безпеки дорожнього
руху і вжиття заходів з безпеки доводить
європейський досвід, який свідчить: за�
гибель у дорожньо�транспортній пригоді
(надалі – ДТП) однієї людини спричиняє,
окрім страждань, 1 млн. євро збитків.
Тому всі заходи, які запобігатимуть
смертям у ДТП і коштують до 1 млн.
євро, доцільні [9]. Наслідки ДТП у ЄС зав
дають збитків у розмірі 2% ВВП. В Ук�
раїні збитки від ДТП, за вітчизняною ме�
тодикою підрахунку, становлять 1, 4%
ВВП, а з міжнародною – 3, 5% ВВП [9,
20]. Висока аварійність на автомобільно�
му транспорті та тяжкі втрати мають не�
гативні соціальні й економічні наслідки
для України. Відносна кількість загиблих
у нас усемеро–вдесятеро більша, ніж у
розвинених країнах. А тим часом Євро�
пейський Союз ухвалив програму щодо
зменшення смертності в ДТП на 50% до
2020 року [9, 20].
Найважливіший аспект сучасних
міжнародних відносин – потреба зміни�
ти ставлення до життя і здоров’я люди�
ни [19].
Застаріла та недосконала норма�
тивно�правова база з питань безпеки
руху не може забезпечити зменшення
шкідливих наслідків, що викликає невдо�
волення у суспільстві [3, 5, 6].
Державну програму з безпеки до�
рожнього руху майже не фінансували [4,
7]. Причини смертності від ДТП ретель�
но не аналізували. Тому 2010 року ми
знову вийшли на рівень найгіршого 1990
року щодо травмованих у ДТП. Спад
аварійності у 1990–2000 роках пов’яза�
ний зі спадом в економіці та дефіцитом
пального, а отже, з меншою транспорт�
ною рухомістю. Негативна динаміка ста�
ну безпеки дорожнього руху та потреба
в її поліпшенні ставлять перед органами
влади невідкладне завдання розробити
та реалізувати узгоджені із су спільством
ефективні заходи щодо забезпечення
конституційних прав громадян, захисту
їхнього життя і здоров’я від шкідливих
наслідків автомобілізації [13, 15].
Зростання чисельності автомобіль�
ного парку у світі стає все більш інтен�
сивним, що відображається на розвитку
транспортної сфери і в Україні. Автомо�
білізація країни досягає значних масш�
табів. У таких умовах поряд з позитив�
ними сторонами цього розвитку вималь�
овуються і негативні сторони, такі як
збільшення кількості транспортних за�
собів, що відображується в різкому зро�
станні аварійності [10, 17]. Рівень соц�
Материалы конференции Materials of the Conference
АКТУАЛЬНЫЕ ПРОБЛЕМЫ ТРАНСПОРТНОЙ МЕДИЦИНЫ � № 3 (29), 2012 г.
12
ACTUAL PROBLEMS OF TRANSPORT MEDICINE �#3 (29), 2012
іальних і економічних витрат досить ве�
ликий і безупинно зростає. Сім’ї потер�
пілих опиняються в скрутному економі�
чному становищі, коли вони або втрача�
ють одного з годувальників, або почина�
ють нести додаткові витрати, пов’язані
з доглядом за членом сім’ї, що одержав
травму.
Фактичні дані викликають велику
тривогу. Проте навіть ще більшу триво�
гу викликає їх динаміка. Якщо нинішня
тенденція продовжиться, то до 2020 р.,
згідно з даними досліджень ВООЗ, чис�
ло жителів нашої планети, що щодня ги�
нуть або одержують інвалідизуючі трав�
ми на дорогах, зросте більш ніж на 60%,
і дорожньо�транспортний травматизм
стане однією з провідних причин гло�
бального тягаря хвороб і травм (табл.1).
При цьому найбільш важким цей тягар є
для країн з низьким і середнім рівнем
доходів. На сьогодні саме на ці країни
доводиться 90% всіх випадків смерті і
інвалідизації внаслідок дорожньо�транс�
портних подій (ДТП). Більш того, згідно
прогнозам, в найближчому майбутньому
цей показник зросте до 95% [9, 19, 21].
Cьогоднішній стан дорожнього руху
в Україні як і раніше характеризується
високим рівнем аварійності, величезною
кількістю людських жертв та значними
матеріальними збитками внаслідок до�
рожньо�транспортних пригод (далі �
ДТП) [7].
Виходячи з ситуації , що склалась
на сьогоднішній день та результатів на�
укових досліджень можливо зробити
висновок, що дана проблема потребує
подальшого дослідження.
Мета дослідження: проаналізува�
ти чинники виникнення аварійності на
автомобільному транспорті в Україні та
дорожньо�транспортного травматизму
як медико�соціальної проблеми для сус�
пільства, розробити рекомендації щодо
профілактики виникнення дорожньо�
транспортних пригод та зменшення
наслідків дорожньо�транспортного трав�
матизму.
Матеріали та методи
Методологічною основою виступає
науковий підхід до аналізу питань досл�
ідження шляхом використання статис�
тичного, структурно�функціонального,
формально�логічного, та комплексного
методів дослідження.
Джерелами дослідження є Консти�
туція України, базові закони, що мають
відношення до проблеми дослідження,
власне галузеве законодавство, укази
Президента України, нормативно�пра�
вові акти Кабі�
нету Міністрів
України, накази
та розпорядчі
р і ш е н н я
м і н і с т е р с т в ,
відомств, зок�
рема МОЗ Ук�
раїни та їх
органів облас�
ного рівня,
звіти Міністер�
ства інфраст�
руктури Украї�
ни за період
2000 – 2010рр,
резолюції Гене�
ральної асамб�
леї ООН, листи�
Таблиця 1
Десять провідних причин глобального тягаря хвороб
(динаміка, що прогнозується)
1990 г. 2020 р.
Хвороби або травми I Хвороби або травми
Інфекції нижніх дихальних шляхів II Ішемічна хвороба серця
Діарейні хвороби III Велика уніполярна депресія
Перинатальні патології IV Дорожньо-транспортний
травматизм
Велика уніполярна депресія V Цереброваскулярні хвороби
Ішемічна хвороба серця VI Хронічні обструктивні хвороби легенів
Цереброваскулярні хвороби VII Інфекції нижніх дихальних шляхів
Туберкульоз VIII Туберкульоз
Кір IX Військові дії
Дорожньо-транспортний
травматизм
X Діарейні хвороби
Природжені аномалії XI ВІЛ
1 Для кількісної оцінки обтяжуючих хвороб епідеміологи використовують число років життя, ско-
ректованих з урахуванням непрацездатності (індекс DALY).
ACTUAL PROBLEMS OF TRANSPORT MEDICINE �#3 (29), 2012
АКТУАЛЬНЫЕ ПРОБЛЕМЫ ТРАНСПОРТНОЙ МЕДИЦИНЫ � № 3 (29), 2012 г.
13
звернення ВООЗ і ЄЕК ООН до урядів
країн світу, аналіз дорожньо�транспорт�
них пригод по системі Міністерства охо�
рони здоров’я за період 2005�2010 рр.
Результати та іх обговорення
Критична ситуація, яка склалася у
сфері забезпечення дорожнього руху,
продовжує погіршуватися в результаті
невідповідності наявної дорожньо�
транспортної інфраструктури потребам
суспільства та держави у безпечному
дорожньому русі [7].
Для такої ситуації характерні:
• високий рівень аварійності та тяж�
кості наслідків дорожньо�транспор�
тних пригод (у тому числі дитячий
травматизм). 2012 року очікується
зростання кількості загиблих до 12–
15 тис. осіб і більш на 100 тис. ДТП;
• висока частка серед загиблих людей
найбільш активного працездатного
віку (26–40 років). 2012 року вона
може перевищити 30%;
• дедалі більша диспропорція між при�
ростом кількості автомобілів і ста�
ном дорожньої інфраструктури;
• низький рівень безпеки у перевезен�
нях пасажирів і вантажів, у тому
числі небезпечних;
• недостатнє залучення населення та
громадських об’єднань до роботи із
запобігання ДТП;
• відсутність програмного�цільового
підходу до забезпечення безпеки
дорожнього руху.
Поширеними видами автопригод
залишається зіткнення (58,2%), наїзд на
транспортний засiб, що стоїть (17,1%),
наїзд на перешкоду (14,6%), що загалом
складає 90% вiд усiх дорожньо�транс�
портних пригод.
Найбiльше люди
гинуть при на�
ступних видах
а в т о п р и г о д :
з і т к н е н н я
(32,0%), наїзд на
п е р е ш к о д у
(16,4%), наїзд на
п і ш о х о д а
(35,0%), якi за�
галом складають
83% вiд усiх за�
гиблих на доро�
гах. Відносно
чинників виник�
нення дорожньо�
транспортного
т р а в м а т и з м у
найбiльш значу�
щими є: зіткнен�
ня (43,9%), наїзд
на перешкоду
(11,7%), наїзд на
п і ш о х о д а
(27,1%), якi в
сумi складають
83% вiд усiх
т р а в м а т и ч н и х
Таблиця 2
Регіональний розподіл ДТП з тяжкими наслідками за роками
Тяжкість наслідків
Назва регіону
2008 2009 2010
Тенденцiя
АР Крим 14 15,7 14,9 рiст 0%
Вінницька обл. 20,2 23,3 17,7 зниженння 19%
Волинська обл. 13,6 13,3 13,8 рiст 2%
Дніпропетровська обл. 13 12,7 12,3 зниженння 4%
Донецька обл. 11,3 8,7 8,5 зниженння 15%
Житомирська обл. 20,8 20,8 18,7 зниженння 11%
Закарпатська обл. 18,5 17 17,9 рiст 1%
Запорізька обл. 13,7 12 14,5 рiст 13%
Івано-Франківська обл. 22,8 24 16,6 зниженння 30%
Київська обл. 22,6 20 18,4 зниженння 14%
м.Київ 12,3 7,7 7,5 зниженння 25%
Кіровоградська обл. 21,7 17,9 21,6 рiст 9%
Луганська обл. 12,6 11,9 9,3 зниженння 24%
Львівська обл. 13,4 10,8 11,4 зниженння 6%
Миколаївська обл. 20,5 18,5 14,8 зниженння 25%
Одеська обл. 11,4 10,2 10,4 зниженння 4%
Полтавська обл. 20,7 16,5 18,7 рiст 0%
Рівненська обл. 21,6 24 22,2 зниженння 3%
Сумська обл. 11,6 13 8,7 зниженння 30%
Тернопільська обл. 24,8 14,3 16,8 зниженння 14%
Харківська обл. 12,5 12,2 10,1 зниженння 18%
Херсонська обл. 16,1 20,7 16,3 зниженння 12%
Хмельницька обл. 22 23,2 17,4 зниженння 24%
Черкаська обл. 14 13,7 22,3 рiст 61%
Чернігівська обл. 19,4 14,9 14,5 зниженння 16%
Чернівецька обл. 20,1 16,8 21,2 рiст 15%
м.Севастополь 7,7 6,3 5,5 зниженння 22%
По Україні 15 13,5 12,7 Зниження 10,9%
АКТУАЛЬНЫЕ ПРОБЛЕМЫ ТРАНСПОРТНОЙ МЕДИЦИНЫ � № 3 (29), 2012 г.
14
ACTUAL PROBLEMS OF TRANSPORT MEDICINE �#3 (29), 2012
випадкiв [13, 15, 17].
Тяжкість наслідків дорожньо�
транспортних пригод становить в серед�
ньому 13 загиблих на 100 автопригод з
потерпілими.
На автошляхах держави за участю
водіїв автобусів усіх форм власності
кiлькiсть дорожньо�транспортних пригод
за період 2008�2010рр. збiльшилася на
9,0%, що складає 381 випадок (з 4241
до 4622).
Кількість учасникiв дорожньо�
транспортних пригод за період 2008�
2010рр. за участю водіїв автобусів
збiльшилася на 7,8%, що складає 751
ocобу (з 9665 до 10416), з них кiлькiсть
загиблих зменшилася на 29,5%, що
складає 43 ocоби (з 146 до 103),
кiлькiсть травмованих учасників дорож�
нього руху зменшилася на 16,2%, що
складає 237 ociб (з 1466 до 1229).
На автошляхах держави за період
2008�2010рр. з вини водіїв автобусів усіх
форм власності кiлькiсть дорожньо�
транспортних пригод збiльшилася на
7,5%, що складає 161 випадок (з 2159
до 2320). Кількість учасникiв дорожньо�
транспортних пригод з вини водіїв авто�
бусів збiльшилася на 8,3%, що складає
399 ociб (з 4780
до 5179), з них
кiлькiсть загиб�
лих зменшилася
на 12,8%, що
складає 5 ociб (з
39 до 34),
кiлькiсть травмо�
ваних учасників
дорожнього руху
зменшилася на
13,1%, що скла�
дає 82 ocоби (з
627 до 545).
На авто�
шляхах держави
з вини не твере�
зих водіїв
кiлькiсть дорож�
ньо�транспорт�
них пригод зменшилася на 18,5%, що
складає 438 випадкiв (з 2369 до 1931).
Кількість учасникiв дорожньо�транспор�
тних пригод з вини нетверезих водіїв
зменшилася на 18,3%, що складає 826
ociб (з 4515 до 3689), з них кiлькiсть за�
гиблих зменшилася на 48,0%, що скла�
дає 47 ociб (з 98 до 51), кiлькiсть трав�
мованих учасників дорожнього руху
зменшилася на 31,8%, що складає 339
ociб (з 1066 до 727).
Аналіз основних статистичних по�
казників аварійності свідчить, що ситуа�
ція на дорогах України характеризуєть�
ся нестабільністю, негативною динамі�
кою дорожньо�транспортних пригод та їх
наслідків [18].
В Україні відношення кількості за�
гиблих у ДТП на 1 млн. автомобілів у 7
разів більше ніж в ЄС і США і у 10 разів
більше ніж у Японії. Кількість загиблих на
1 млрд. автомобіле�кілометрів в Україні
– 97, в Німеччині – 14 ( у 7 разів менша),
в Швеції – 8 (у 12 разів менша) [9,13,20].
Тяжкість наслідків ДТП в Україні в 1,5 � 5
разів вища. Кількість загиблих у ДТП в
Україні становить 13% від загиблих у до�
рожніх подіях усієї Європи, тоді як
кількість автомобілів – лише 2% від усь�
ого європейського автомобільного пар�
Таблиця 3
Динаміка ДТП за участю водіїв автобусів
Рік ДТП Заги-
нуло
Число за-
гиблих на
100 ДТП
Пора-
нено
Всього
потерпілих
Питома вага загиб-
лих у загальній
кількості
потерпілих
2008 5079 194 3,8 1707 1901 10,2
2009 4241 146 3,4 1466 1612 9,1
2010 4622 103 2,2 1229 1332 7,7
Таблиця 4
Динаміка ДТП за участю нетверезих водіїв
Рік ДТП Заги-
нуло
Число за-
гиблих на
100 ДТП
Пора-
нено
Всього
потерпілих
Питома вага загиб-
лих у загальній
кількості
потерпілих
2008 3753 210 5,6 1890 2100 10
2009 2369 98 4,1 1066 1164 8,4
2010 1931 51 2,6 727 778 6,6
ACTUAL PROBLEMS OF TRANSPORT MEDICINE �#3 (29), 2012
АКТУАЛЬНЫЕ ПРОБЛЕМЫ ТРАНСПОРТНОЙ МЕДИЦИНЫ � № 3 (29), 2012 г.
15
ку. Ймовірність потрапити в дорожньо�
транспортну пригоду зі смертельним на�
слідком в Україні у п’ять разів вища, ніж
у західноєвропейських країнах. Україна
потрапила у групу країн найвищого ри�
зику щодо безпеки пішоходів [8,15,16].
Відносна кількість загиблих у нас у 7 –
10 разів більша, ніж у розвинених краї�
нах. Наслідки ДТП в Україні завдають
збитків у розмірі 1,4 % ВВП .
Безпека дорожнього руху залежить
від багатьох чинників та факторів. До ос�
новних з них можна віднести наступні:
� низький рівень підготовки водіїв;
� низька дисципліна серед учасників
дорожнього руху, насамперед �
водіїв і пішоходів
� керування транспортом в стані алко�
гольного сп’яніння;
� стан рухомого складу та його нена�
лежна експлуатація;
� фінансовий стан транспортних
підприємств;
� стан автомобільних доріг тощо.
Вищезазначені причини та факто�
ри не тільки впливають на стан безпеки
дорожнього руху, а й здійснюють знач�
ний вплив на важкість медико�соціаль�
них наслідків, таких як інвалідність, втра�
та працездатності на значний проміжок
часу, смертність тощо [11, 12, 15].
Разом з наведеним, використову�
ються і інші підходи до виділення і оцін�
ки ролі окремих чинників ризику. На дум�
ку С. Tingvall (1995), ризик створення
аварійної ситуації пов’язаний з наступ�
ними основними причинами:
� людською помилкою в процесі руху;
� природою кінетичної енергії і силою,
з якої вона впливає на людину в ре�
зультаті таких помилок;
� індивідуальною здатністю переноси�
ти подібну дію;
� якістю і доступністю медичної допо�
моги.
Розглянемо більш детально вплив
цих умов та чинників.
Вплив якості підготовки водіїв на
безпеку руху пов’язаний з тим, що водії,
які не володіють достатніми знаннями та
досвідом, спричиняють аварійні ситуації
та ін [15, 19]. Система підготовки водіїв�
початківців в Україні, на жаль, не відпо�
відає вимогам сьогодення.
Керування транспортом в стані ал�
когольного сп’яніння є однією з основ�
них причин дорожньо�транспортних
пригод. Щорічно близько 20% пригод
трапляється в наслідок порушень правил
дорожнього руху водіями, які знаходять�
ся в стані сп’яніння. Особливу тривогу
викликає той факт, що за останні роки в
3�4 рази виросла кількість водіїв, керу�
ючих транспортними засобами в стані
наркотичного сп’яніння та під дією інших
психоактивних речовин.
Разом з тим, за останні три роки в
Україні, при постійно зростаючій
кількості ДТП, саме в галузі охорони
здоров’я нам вдалося досягти позитив�
них тенденцій.
Відповідно до прогнозів, в період
між 2000 і 2020 рр. смертність від до�
рожньо�транспортних подій знизиться
приблизно на 30% в країнах з високим
прибутком, проте істотно збільшиться в
країнах з низьким і середнім доходом.
Якщо не зробити відповідних дій, до
2020 р. дорожньо�транспортний травма�
тизм може стати третім провідним ком�
понентом глобального тягаря хвороб і
травм [9, 19, 20].
Хоча сектор охорони здоров’я
лише один з багатьох, пов’язаних з без�
пекою на дорогах, йому належить важ�
лива роль в цьому відношенні, включа�
ючи виявлення в максимально можливо�
му ступені — за допомогою епідеміоло�
гічного нагляду за травматизмом і об�
стежень — всіх аспектів дорожньо�
транспортного травматизму за рахунок
систематичного збору даних по тяж�
кості, масштабам, характеристикам і
наслідкам дорожньо�транспортних
подій.
У цій області дуже важлива загаль�
АКТУАЛЬНЫЕ ПРОБЛЕМЫ ТРАНСПОРТНОЙ МЕДИЦИНЫ � № 3 (29), 2012 г.
16
ACTUAL PROBLEMS OF TRANSPORT MEDICINE �#3 (29), 2012
но секторальна співпраця, а державний
сектор цілком може сприяти цьому [7,
8].
Класичній з погляду градації значу�
щості чинників ризику ДТП є Матриця
Хелдона, в якій виділені три фази ДТП
(до його виникнення, в процесі і після) і
три групи чинників: особові особливості
людини (учасника руху), характеристи�
ки транспортного засобу і особливості
навколишнього середовища (в першу
чергу, стан доріг).
Наприклад, у водіїв віком старше
40 років знижуються швидкісні парамет�
ри основних нервових процесів та по�
гіршується увага, а також знижується
сила основних нервових процесів,
лабільність зорового аналізатора, точн�
існо�координаційні реакції. Зниження з
віком швидкості протікання основних не�
рвових процесів (збудження та гальму�
вання) при збереженні їхнього балансу
є основною причиною погіршення з
віком точнісно�координаційного реа-гу�
вання, що реєструється при роботах в
умовах дефіциту часу. Зниження з віком
швидкісних параметрів основних нерво�
вих процесів, очевидно, обумовлює по�
гіршення протікання психічних процесів,
зокрема – здат-ність до концентрації і
переключення уваги та погіршення ко�
роткочасної пам’яті, що відображається
на якості водіння.
Охарактеризуємо вплив деяких з
вказаних чинників (в першу чергу, таких
ведучих, як недотримання швидкісного
режиму і наявність алкогольного сп’яні�
ння) детальніше. Вірогідність аварії, ве�
дучій до травм, пропорційна квадрату
швидкості; вірогідність серйозної аварії
пропорційна швидкості в кубі;
вірогідність аварії із смертельним ре�
зультатом – швидкості в четвертому сту�
пені. Збільшення середньої швидкості на
1 км/год веде до зростання числа аварій
з травмами на 3% і збільшенню числа
аварій із смертельним результатом на 4�
5%. Перевищення швидкості на 5 км/год
понад 60 км/год дає таке ж зростання
відносного ризику аварії з отриманням
травм, яке порівнянне з рівнем змісту
алкоголю в крові, – 0,05 г/дл [12, 15, 18].
Кажучи про особливості “людсько�
го” чинника, можна виділити такі харак�
теристики, як :
· стан здоров’я;
· психофізіологічний статус (увага,
поле зору, час переміщення зору,
час адаптації, відчуття внутрішнього
комфорту/дискомфорту, наявність
втоми, швидкість реакції, культура і
навики водіння, в т.ч. дотримання
швидкісного режиму руху, викорис�
тання ременів безпеки, дотримання
інших правил дорожнього руху, на�
явність алкогольного або наркотич�
ного сп’яніння і ін.
Аналіз показує, що мають місце на�
ступні «людські» чинники, що впливають
на аварійність:
• Професійна непридатність по пси�
хофізіологічних якостях
• Низька професійна підготовка, що
приводить до неправильних дій в
критичній ситуації
• Неготовність водія до роботи
• Фізіологічне стомлення.
Однією з ключових причин високо�
го рівня аварійності та слабкої керова�
ності процесами управління безпекою є
те, що недостатньою мірою проводить�
ся дослідження і не вивчаються причи�
ни виникнення ДТП, причиново�на�
слідковий зв’язок умов і наслідків, що
передували ДТП, були супутниками ДТП
і діяли безпосередньо після ДТП. Не
досліджується поведінка учасників на
різних фазах ДТП. Не здійснюється оц�
інка регуляторного впливу нових законо�
давчих актів, правил, норм, стандартів,
а також змін в організації управління
безпекою та організацією руху [8, 10,
11].
При автомобільних катастрофах
організація лікувально�евакуаційних за�
ходів забезпечує етапність надання ме�
дичної допомоги і евакуацію їх за при�
значенням. Цей вид травматизму най�
ACTUAL PROBLEMS OF TRANSPORT MEDICINE �#3 (29), 2012
АКТУАЛЬНЫЕ ПРОБЛЕМЫ ТРАНСПОРТНОЙ МЕДИЦИНЫ � № 3 (29), 2012 г.
17
поширеніший. За даними ВООЗ, із чис�
ла загиблих у транспортних катастрофах
20% могли бути врятовані, якщо б пер�
ша медична допомога була надана їм у
перші 30 хв. після аварії, а вжиття про�
тишокових заходів у перші 6 год. після
травмування дозволило б зменшити ле�
тальність ще на 25�30% [9, 19, 20] .
Медична допомога має вирішаль�
не значення для життя половини потер�
пілих від наслідків ДТП. За умови своє�
часного та кваліфікованого надання на�
лежної медичної допомоги багато загиб�
лих у ДТП залишилися б жити. За пра�
вилом “золотої години”, якщо потерпіло�
му в аварії не буде надано належну ме�
дичну допомогу впродовж години, шан�
си на виживання через больовий шок,
втрату крові, креш�синдром, ушкоджен�
ня життєво важливих органів незначні
[11, 15].
Дорожньо�транспортний травма�
тизм лягає важким тягарем не тільки на
глобальну і національні економіки, але
також і на сімейні фінанси. Багато сімей
потрапляють в лещата глибокої убогості
у зв’язку з втратою годувальника і до�
датковим тягарем турботи за інваліда�
ми, що стали, членами їх сімей в резуль�
таті дорожніх подій [17].
Кожна смерть, поранення або кал�
іцтво в дорожньо�транспортній події
(ДТП) глибоко впливає на цілий ряд
інших осіб, включаючи родичів і друзів.
У світовому масштабі мільйони людей
переживають смерть або інвалідність
членів сімей в результаті дорожньо�
транспортних подій. Неможливо визна�
чити вартість кожного випадку людських
жертв і страждань, підсумовувати їх і
вивести цифру, яка відображає гло�
бальні соціальні витрати дорожньо�
транспортних подій і травматизму [18].
Економічні витрати дорожніх подій
і травматизму оцінюються в 1% валово�
го національного продукту в країнах з
низьким доходом, 1,5% в країнах з се�
реднім доходом і 2% в країнах з висо�
ким доходом. Загальні витрати в світі
оцінюються в 518 млрд. дол. США в рік.
На країни з низьким і середнім доходом
доводиться 60 млрд. дол. США, тобто
більше, ніж вони одержують у вигляді
допомоги розвитку .
Висновки
Критична ситуація, яка склалася у
сфері забезпечення дорожнього руху,
аварійності, дорожньо�транспортного
травматизму продовжує погіршуватися в
результаті невідповідності наявної до�
рожньо�транспортної інфраструктури
потребам суспільства та держави у без�
печному дорожньому русі.
Для такої ситуації характерні:
• високий рівень аварійності та тяж�
кості наслідків дорожньо�транспор�
тних пригод (у тому числі дитячий
травматизм). 2012 року очікується
зростання кількості загиблих до 12–
15 тис. осіб і більш як 100 тис. ДТП;
• висока частка серед загиблих людей
найбільш активного працездатного
віку (26–40 років). 2012 року вона
може перевищити 30%;
• дедалі більша диспропорція між при�
ростом кількості автомобілів і ста�
ном дорожньої інфраструктури;
• низький рівень безпеки у перевезен�
нях пасажирів і вантажів, у тому
числі небезпечних;
• недостатнє залучення населення та
громадських об’єднань до роботи із
запобігання ДТП;
• відсутність програмного�цільового
підходу до забезпечення безпеки
дорожнього руху.
Основними хибами підходу до за�
безпечення безпеки дорожнього руху
без використання програмно�цільового
методу будуть:
• організаційна роз’єднаність та авто�
номна структура управління держав�
них органів влади всіх рівнів, органів
місцевого самоврядування і гро�
мадських об’єднань;
• неможливість формування єдиних
цільових показників (індикаторів);
АКТУАЛЬНЫЕ ПРОБЛЕМЫ ТРАНСПОРТНОЙ МЕДИЦИНЫ � № 3 (29), 2012 г.
18
ACTUAL PROBLEMS OF TRANSPORT MEDICINE �#3 (29), 2012
• неможливість повного й ефективно�
го використання системного та
комплексного підходів у розробленні
заходів, націлених на забезпечення
безпеки дорожнього руху та пом’як�
шення соціально�економічних
наслідків ДТП;
• відсутність ефективних механізмів
координації та контролю заходів з
підвищення безпеки дорожнього
руху, а також послідовності їхньої
реалізації;
• відсутність системного планування
дій і наявних ресурсів.
За цих умов можна вирізнити такі
основні проблеми:
· відсутність системного підходу до
створення наукових основ організації
та здійснення прикладних досліджень,
виявлення закономірностей виникнен�
ня ДТП, визначення найбільш ефектив�
них соціально прийнятних методівза�
побігання чинникам, які впливають на
виникнення ДТП, а також розробок
методів зниження тяжкості їхніх
наслідків;
· системна криза в організації злагодже�
ної діяльності органів виконавчої вла�
ди на державному, реґіональному та
місцевих рівнях, а також промисло�
вості та суспільних інститутів у сфері
дорожнього руху;
· неготовність учасників дорожнього
руху до надання першої медичної до�
помоги постраждалим у ДТП;
· невідповідність стану здоровя водіїв
автотранспортних засобів умовам
робіт, що ними виконуються.
Аварійність, дорожньо�транспортні
пригоди та дорожньо�транспортний
травматизм – явища, що піддається ра�
ціональному аналізу і коригувальним
діям. Однією з причин високого рівня
аварійності та дорожньо�транспортного
травматизму є недостатнє дослідження
причин виникнення ДТП, причинно�на�
слідкових зв’язків та факторів впливу до
та після ДТП, наслідків введення норма�
тивно�правових актів та змін у органі�
зації управління безпекою руху взагалі
та медичного аспекту зокрема.
План заходів
1. Вдосконалити та закріпити в законо�
давстві правила та порядок розсліду�
вання, збір інформації та аналізуван�
ня ДТП, їх статистичні дослідження,
обробку, зберігання та використання.
Треба класифікувати причини та умо�
ви, що призводять до ДТП. Потрібна
єдина методологія експертно�аналі�
тичного аналізу ДТП для встановлен�
ня причин їх виникнення, що сприя�
тиме підвищенню рівня достовірності
державних статистичних даних.
2. Запровадити гармонізований із зако�
нодавством ЄС порядок формування
та дослідження статистичних даних,
які характеризують ДТП. Створити
систему стандартизованого оформ�
лення матеріалів ДТП, запровадити
порядок надходження цих матеріалів
для експертного аналізу, ведення
державного реєстру ДТП із зазначен�
ням причин їх виникнення, зокрема,
за висновками слідчих і судів, забез�
печення об’єктивної державної стати�
стичної звітності.
3. Створити електронний реєстр з ба�
зою даних ДТП, що мали тяжкі на�
слідки, для аналізу та управлінського
реагування; коригування правил, ви�
мог, стандартів, програм; отримуван�
ня інформації про ДТП від страхо�
виків; відповідної підготовки водіїв,
планування попереджувальної робо�
ти; оцінювання профілактичної робо�
ти державних органів і суб’єктів гос�
подарювання.
4. За результатами системних дослід�
жень розробити класифікацію чин�
ників, що сприяють чи зумовлюють
порушення. Відповідними статистич�
ними дослідженнями виявити основні
напрями дій, що попереджують ДТП.
5. Розслідувати причини ДТП, у яких за�
гинула людина або три особи тяжко
поранено. Це повинні виконувати
бригади фахівців у складі представ�
ACTUAL PROBLEMS OF TRANSPORT MEDICINE �#3 (29), 2012
АКТУАЛЬНЫЕ ПРОБЛЕМЫ ТРАНСПОРТНОЙ МЕДИЦИНЫ � № 3 (29), 2012 г.
19
ників МВС, Мінтрансзв’язку, МНС,
Мінохоронздоров’я, прокуратури, ек�
спертів з безпеки КТЗ і медичних
питань, створювані наказом МНС
(або Мінтрансзв’язку).
6. Закріпити за провідними науково�
дослідними інститутами, університе�
тами функції та обов’язки провідних
організацій з визначених проблем
безпеки дорожнього руху за напря�
мами.
7. Забезпечити систематичний збір,
аналіз та узагальнення результатів
науково�дослідних робіт з проблем
безпеки дорожнього руху провідних
спеціалі зованих наукових закладів
інших країн, рекомендацій і резо�
люцій міжнародних організацій, а та�
кож здійснення глибоких національ�
них наукових досліджень.
8. Передбачати у Державному бюджеті
України фінансування за затвердже�
ним переліком проблем з безпеки до�
рожнього руху на конкурсній основі
наукових досліджень за поданням Ко�
ординаційної ради з питань безпеки.
9. Досліджувати медичні аспекти тяж�
кості наслідків ДТП і регулярно роз�
робляти пропозиції щодо впровад�
ження заходів зменшення медичної
бездіяльності, а також щодо посилен�
ня вимог до пасивної безпеки конст�
рукції КТЗ для зменшення травмуван�
ня.
10. Розробити та закріпити в законо�
давстві завдання, функції, вимоги та
відповідальність у системі надання
потерпілим у ДТП медичної допомо�
ги Державною службою медицини
катастроф, що гарантувала б необх�
ідну, різнопрофільну спеціалізовану
медичну допомогу у будь�якому місці
України не пізніше 30–60 хвилин після
ДТП.
11. Вивчити та законодавчо визначити
гарантоване забезпечення належної
медичної допомоги після ДТП – за
обсягами, часом, видом і місцем
ДТП, кваліфікації персоналу, наяв�
ності медичних засобів з урахуванням
евакуації, а також засобів найближчої
стаціонарної допомоги.
12. Вдосконалювати медичну підготовку
водіїв для надання допомоги потер�
пілим і за спеціальною програмою
медичної підготовки навчати водіїв, а
також працівників ДАІ та МНС, які бе�
руть участь у рятувальних роботах.
13. Розробляти та видавати популярну
медичну літературу про надання пер�
шої допомоги для всіх категорій учас�
ників дорожнього руху. Постійно за�
лучати до цієї діяльності засоби ма�
сової інформації – радіо й телебачен�
ня. Створити короткі кліпи про пра�
вила поведінки водіїв, пасажирів під
час ДТП, правила користування ава�
рійними засобами автомобілів.
14. Унеможливити допуск до дорожньо�
го руху тих КТЗ, які не мають повністю
укомплектованої медичної аптечки.
Затвердити норми комплектації ме�
дичних аптечок для різних видів і
типів КТЗ та залежно від виду авто�
транспортних перевезень.
15. Правильна організація проведення
передрейсових медичних оглядів та
психофізиологічних обстежень водіїв
має бути однією з основних ланок
профілактики дорожньо�транспорт�
них пригод.
16. Розробити й актуалізувати чинні нор�
мативно�правові акти щодо застосу�
вання систем об’єктивного інстру�
ментального контролю за режимом
руху транспортних засобів, викорис�
танням робочого часу та часу відпо�
чинку водіїв.
Література
1. Конституція України: Прийнята на
п’ятій сесії Верховної ради України
28 червня 1996 р. Із змінами внесе�
ними Законом України від 8 грудня
2004 р. № 2222� ІVІ. Станом на 1
січня 2006 р. –К., 2006. – 124 с.
2. Закон України вiд 19.11.1992 №
2801�XII «Основи законодавства Ук�
раїни про охорону здоров’я» – Дос�
АКТУАЛЬНЫЕ ПРОБЛЕМЫ ТРАНСПОРТНОЙ МЕДИЦИНЫ � № 3 (29), 2012 г.
20
ACTUAL PROBLEMS OF TRANSPORT MEDICINE �#3 (29), 2012
туп з інтернету. –www.rada.gov.ua
3. Закон України «Про дорожній рух» /
/ Відомості Верховної Ради України.
— 1993. — № 31. � Ст. 338; 1999. �
№ 19. � Ст. 173.
4. Розпорядження КМУ від 29 січня
2003 р. N 56�р «Про схвалення Дер�
жавної програми забезпечення без�
пеки руху на автомобільних дорогах,
вулицях міст, інших населених
пунктів залізничних переїздах на
2003�2007 роки» //Офіційний вісник
України, 2003 р., № 5, ст. 191
5. Наказ МОЗ України від 24.12.1999 р.
№ 299 “Про затвердження Переліку
захворювань і вад, при яких особа не
може бути допущена до керування
відповідними транспортними засо�
бами”– Доступ з інтернету. –
www.rada.gov.ua
6. Наказ МОЗ України та МВС “Про
затвердження Положення про ме�
дичний огляд кандидатів у водії та
водіїв транспортних засобів” від
5.06.2000 р., № 124/345.
7. Концепція державної програми
підвищення безпеки дорожнього
руху на 2008�2012 роки– Доступ з
інтернету. –www.rada.gov.ua
8. Білоус В. А. Досконала дорожня ме�
режа � основа економічного розвит�
ку держави // Український держ.
лісотехн. ун�т. Науковий вісник. �
Львів, 2005. � Вип.9�11: Сучасна еко�
логія і проблеми сталого розвитку
суспільства. � С.159–163.
9. Всемирный доклад о предупрежде�
нии дорожно�транспортного трав�
матизма: резюме/ редакция Margie
Peden [et al.].Всемирная организа�
ция здравоохранения. � 2006 г., �
54с.
10. Долгополова М. М. Характеристика
систем управління забезпечення
безпеки дорожнього руху в держа�
вах розвинутої автомобілізації //
Вісник. � Запоріжжя, 2005. � N2 (19).
� С.173–179.
11. Мельникова Л.А. Медицинское
обеспечение безопасности дорож�
ного движения. � 2003 г – Доступ з
інтернету. �http://www.healthroad.ru
12. Новиков В.В. Адміністративно�пра�
вові основи профілактики порушень
правил дорожнього руху / Автореф.
дис... канд. юрид. наук. — К., 2000.
13. Потапенко Л. Ю. Аналіз роботи ав�
томобільного транспорту і стану до�
рожнього господарства як складової
частини єдиної транспортної систе�
ми України // Продуктивні сили і ре�
ґіональна економіка. � К., 2006. � Ч.1.
� С.258–264.
14. Резолюция ООН 58/289 „Поліпшен�
ня глобальної безпеки дорожнього
руху” // Материалы Генеральной Ас�
самблеи ООН в документах и резо�
люциях (1995�2005 гг.). –М.: Между�
народные отношения . –С. 248�261.
15. Системы и мероприятия для повы�
шения безопасности движения в
связи с человеческим фактором �
Доступ з інтернету. �
www.neurocom.ru
16. Собакарь Андрій Олексійович, Хол�
мянський Яків Данилович, Таранен�
ко Сергій Михайлович. Основи без�
пеки дорожнього руху: навч. по�
сібник / В.М. Бесчастний (ред.). —
К. : Знання, 2007. — 311
17. Четверухин Б. М. Информационно�
энергетическая оценка безопаснос�
ти дорожного движения // Інфор�
маційні технології в економіці, ме�
неджменті і бізнесі. Проблеми науки,
практики та освіти. � К., 2005. � Ч.1.
� С.362–364.
18. Шульга Андрій Євросоюз допоможе
Україні посилити безпеку руху на
дорогах. – Інтернет�ресурс. – http:/
/ w w w. u k r i n f o r m . u a / u k r / o rd e r /
?id=761510
19. Walt G., Spicer N., Buse K. Mapping
the global health architecture //
Making Sense of Global Health
Governance: The Policy Perspective /
Ed. by K. Buse, W. Hein, N. Drager. –
ACTUAL PROBLEMS OF TRANSPORT MEDICINE �#3 (29), 2012
АКТУАЛЬНЫЕ ПРОБЛЕМЫ ТРАНСПОРТНОЙ МЕДИЦИНЫ � № 3 (29), 2012 г.
21
London: Palgrave Macmillan, 2009. –
P. 74–113.
20. World’s first road death. London,
Roadpeace. . – Інтернет�ресурс. –
http://www.roadpeace.org/articles�
WorldFirstDeath.htmI
Резюме
ПРОБЛЕМЫ ВОЗНИКНОВЕНИЯ
ДОРОЖНО�ТРАНСПОРТНЫХ
ПРОИСШЕСТВИЙ И ДОРОЖНО�
ТРАНСПОРТНОГО ТРАВМАТИЗМА В
УКРАИНЕ. ВОЗМОЖНЫЕ ПУТИ ИХ
РЕШЕНИЯ
Гоженко А.И., Белая Ю.С.
Дорожное движение в Украине по�
прежнему характеризуется высоким
уровнем аварийности, огромным коли�
чеством человеческих жертв и значи�
тельными материальными убытками в
результате дорожно�транспортных про�
исшествий (далее � ДТП).
На сегодня в Украине фактически
отделены от оказания экстренной меди�
цинской помощи пострадавшим работ�
ники милиции, ГАИ, пожарные и другие
категории работников, профессиональ�
ные обязанности которых связаны с до�
рожным, железнодорожным, водным и
воздушным движением. Особенно акту�
альными в этом контексте стают вопро�
сы предоставления качественных меди�
цинских услуг на всех стадиях процесса
управления безопасностью, начиная с
медицинского осмотра водителей и
профилактической и разъяснительной
работы среди всех участников дорожно�
го движения, и заканчивая оказанием
первой медицинской помощи при ДТП.
Состояние безопасности дорожно�
го движения в Украине и последствия
дорожных транспортных происшествий
являются одними из худших в Европе.
За последние десять лет в результате
391134 ДТП погибло 62141 человек,
травмированы � 445832 человека. В
2008 году в Украине зарегистрировано
49,5 тыс. ДТП, в которых погибло 7592
и травмированы 60,02 тыс. человек.
Каждый шестой из травмированных в
ДТП требует постоянного постороннего
ухода и социальной защиты со стороны
государства.
В Украине отношение количества
погибших в ДТП на 1 млн. автомобилей
в 7 раз больше чем в ЕС и США и в 10
раз больше чем в Японии. Количество
погибших на 1 млрд. автомобиле�кило�
метров в Украину � 97, в Германии � 14
(в 7 раз меньше), в Швеции � 8 (в 12 раз
меньше). Тяжесть последствий ДТП в
Украине в 1,5 � 5 раз выше. Количество
погибших в ДТП в Украине составляет
13% от погибших в дорожных происше�
ствиях всей Европы, тогда как количе�
ство автомобилей � лишь 2% от всего
европейского автомобильного парка.
Вероятность попасть в дорожно�транс�
портное происшествие со смертельным
исходом в Украине в пять раз выше, чем
в западноевропейских странах. Украина
попала в группу стран высокого риска по
безопасности пешеходов.
Одним из основных факторов ме�
дицинского обеспечения безопасности
дорожного движения является состоя�
ние здоровья водителя. Высокая интен�
сивность дорожного движения за счет
значительного увеличения количества
автотранспортных средств ставит перед
водителями повышенные требования к
их состояния здоровья.
Своевременно выявить нарушения
и расстройства в состоянии здоровья
водителей возможно лишь при регуляр�
ном прохождении ими медицинских ос�
мотров. Правильная организация прове�
дения предрейсовых медицинских ос�
мотров является одним из основных
звеньев профилактики дорожно�транс�
портных происшествий.
Дорожно�транспортный травма�
тизм поддается рациональному анали�
зу и корректирующим действиям. Одной
из причин высокого уровня аварийнос�
ти и неэффективности медицинского
обеспечения его профилактики являет�
ся недостаточное исследование причин
возникновения ДТП, причинно�след�
АКТУАЛЬНЫЕ ПРОБЛЕМЫ ТРАНСПОРТНОЙ МЕДИЦИНЫ � № 3 (29), 2012 г.
22
ACTUAL PROBLEMS OF TRANSPORT MEDICINE �#3 (29), 2012
ственных связей и факторов влияния до
и после ДТП, последствий введения
нормативно�правовых актов и измене�
ний в организации управления безопас�
ностью движения вообще и медицинс�
кого аспекта частности.
Ключевые слова: аварийность на ав�
томобильном транспорте, автопроис�
шествие, дорожно�транспортный трав�
матизм, медицинское обеспечение
безопасности дорожного движения.
Summary
ТHE PROBLEM OF TRAFFIC ACCIDENTS
AND ROAD TRAFFIC INJURIES IN
UKRAINE. POSSIBLE WAYS OF THEIR
SOLVING
Gozhenko A.I., Belaya Y.S.
Тoday тraffic conditions in Ukraine is
still characterized by high accident rate, a
huge number of casualties and significant
material damage due to accidents.
Currently Ukraine is actually separate
from the emergency aid to victims by
police, traffic police, firefighters and other
categories of workers whose duties
associated with road, railway, waterway
and air traffic. Particularly relevant in this
context a question of quality health
services at all stages of the process safety
management from the medical
examination of drivers and prevention and
outreach to all road users and the provision
of first aid at accidents.
Condition of road safety in Ukraine
and consequences of road accidents are
among the worst in Europe. Over the past
ten years in 391134 accidents were killed
62141 person, injured � 445832 people. In
2008, Ukraine has registered 49.5
thousand accidents, which killed 7592 and
injured 60.02 million people. Every six
injured in an accident requires constant
outside care and social protection of the
state.
In Ukraine, the number of those killed
in road accidents per 1 million vehicles in
7 times more than in the EU and the U.S.
and 10 times more than in Japan. The
death toll of 1 billion car�km in Ukraine �
97, Germany � 14 (7 times less), Sweden
� 8 (12 times less). The severity of the
consequences of accidents in Ukraine in
1,5 � 5 times higher.
Number killed in accident in Ukraine
is 13% of those killed in the road events
across Europe, while the number of cars �
only 2% of the entire European car fleet.
The probability to get into an accident with
fatal consequences in Ukraine five times
higher than in Western countries. Ukraine
got a group of countries most at risk for
the safety of pedestrians.
One of the main factors of medical
support traffic safety is the health of the
driver. The high intensity of traffic by
significantly increasing the number of
vehicles by drivers puts high demands on
their health.
Detect violations and damage to the
health of drivers is only possible when
passing them to regular health care. Proper
organization of medical examinations
before running one of the main parts of
prevention of accidents.
Road traffic injuries � a phenomenon
that is exposed to rational analysis and
corrective action. One reason for the high
accident rate and inefficiency of medical
support its prevention is insufficient
research the causes of accidents, causal
relationships and impacts before and after
the accident, the consequences of the
introduction of regulations and changes in
the organization of traffic safety in general
and medical aspects particular.
Keywords: accident rate in road
transport, Auto, road traffic injuries,
medical support traffic safety.
Впервые поступила в редакцию 03.08.2012 г.
Рекомендована к печати на заседании
редакционной коллегии после рецензирования
|