Іформаційно-комунікаційні технології при вивченні інтегрованої дисципліни "Анатомія і фізіологія людини" в вищих медичних навчальних закладах I-II рівнів акредитації
У статті висвітлені проблеми використання інформаційно-комунікаційних технологій при вивченні інтегрованої дисципліни «Анатомія і фізіологія людини» в вищих медичних навчальних закладах І-ІІ рівнів акредитації....
Gespeichert in:
Datum: | 2013 |
---|---|
Hauptverfasser: | , , |
Format: | Artikel |
Sprache: | Ukrainian |
Veröffentlicht: |
Фізико-хімічний інститут ім. О.В. Богатського НАН України
2013
|
Schriftenreihe: | Актуальні проблеми транспортної медицини |
Schlagworte: | |
Online Zugang: | http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/139607 |
Tags: |
Tag hinzufügen
Keine Tags, Fügen Sie den ersten Tag hinzu!
|
Назва журналу: | Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine |
Zitieren: | Іформаційно-комунікаційні технології при вивченні інтегрованої дисципліни "Анатомія і фізіологія людини" в вищих медичних навчальних закладах I-II рівнів акредитації / Н.М. Ващенко, Ю.Ф. Педанов, А.І. Гоженко // Актуальні проблеми транспортної медицини. — 2013. — № 2, т. 2 (32-II). — С. 24-28. — Бібліогр.: 8 назв. — укр. |
Institution
Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraineid |
irk-123456789-139607 |
---|---|
record_format |
dspace |
spelling |
irk-123456789-1396072018-06-21T03:04:10Z Іформаційно-комунікаційні технології при вивченні інтегрованої дисципліни "Анатомія і фізіологія людини" в вищих медичних навчальних закладах I-II рівнів акредитації Ващенко, Н.М. Педанов, Ю.Ф. Гоженко, А.І. Клинические аспекты медицины транспорта У статті висвітлені проблеми використання інформаційно-комунікаційних технологій при вивченні інтегрованої дисципліни «Анатомія і фізіологія людини» в вищих медичних навчальних закладах І-ІІ рівнів акредитації. В статье представлены проблемы использования информационно-коммуникационных технологий при изучении интегрированной дисциплины «Анатомия и физиология человека» в высших медицинских учебных заведениях I-II уровней аккредитации. The article presents the problems of the using of informative-communication technologies at studying the integrated discipline of “Human Anatomy and Physiology “ at higher educational establishment of І-ІІ accreditation levels. 2013 Article Іформаційно-комунікаційні технології при вивченні інтегрованої дисципліни "Анатомія і фізіологія людини" в вищих медичних навчальних закладах I-II рівнів акредитації / Н.М. Ващенко, Ю.Ф. Педанов, А.І. Гоженко // Актуальні проблеми транспортної медицини. — 2013. — № 2, т. 2 (32-II). — С. 24-28. — Бібліогр.: 8 назв. — укр. http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/139607 611/.612 uk Актуальні проблеми транспортної медицини Фізико-хімічний інститут ім. О.В. Богатського НАН України |
institution |
Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine |
collection |
DSpace DC |
language |
Ukrainian |
topic |
Клинические аспекты медицины транспорта Клинические аспекты медицины транспорта |
spellingShingle |
Клинические аспекты медицины транспорта Клинические аспекты медицины транспорта Ващенко, Н.М. Педанов, Ю.Ф. Гоженко, А.І. Іформаційно-комунікаційні технології при вивченні інтегрованої дисципліни "Анатомія і фізіологія людини" в вищих медичних навчальних закладах I-II рівнів акредитації Актуальні проблеми транспортної медицини |
description |
У статті висвітлені проблеми використання інформаційно-комунікаційних технологій при вивченні інтегрованої дисципліни «Анатомія і фізіологія людини» в вищих
медичних навчальних закладах І-ІІ рівнів акредитації. |
format |
Article |
author |
Ващенко, Н.М. Педанов, Ю.Ф. Гоженко, А.І. |
author_facet |
Ващенко, Н.М. Педанов, Ю.Ф. Гоженко, А.І. |
author_sort |
Ващенко, Н.М. |
title |
Іформаційно-комунікаційні технології при вивченні інтегрованої дисципліни "Анатомія і фізіологія людини" в вищих медичних навчальних закладах I-II рівнів акредитації |
title_short |
Іформаційно-комунікаційні технології при вивченні інтегрованої дисципліни "Анатомія і фізіологія людини" в вищих медичних навчальних закладах I-II рівнів акредитації |
title_full |
Іформаційно-комунікаційні технології при вивченні інтегрованої дисципліни "Анатомія і фізіологія людини" в вищих медичних навчальних закладах I-II рівнів акредитації |
title_fullStr |
Іформаційно-комунікаційні технології при вивченні інтегрованої дисципліни "Анатомія і фізіологія людини" в вищих медичних навчальних закладах I-II рівнів акредитації |
title_full_unstemmed |
Іформаційно-комунікаційні технології при вивченні інтегрованої дисципліни "Анатомія і фізіологія людини" в вищих медичних навчальних закладах I-II рівнів акредитації |
title_sort |
іформаційно-комунікаційні технології при вивченні інтегрованої дисципліни "анатомія і фізіологія людини" в вищих медичних навчальних закладах i-ii рівнів акредитації |
publisher |
Фізико-хімічний інститут ім. О.В. Богатського НАН України |
publishDate |
2013 |
topic_facet |
Клинические аспекты медицины транспорта |
url |
http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/139607 |
citation_txt |
Іформаційно-комунікаційні технології при вивченні інтегрованої дисципліни "Анатомія і фізіологія людини" в вищих медичних навчальних закладах I-II рівнів акредитації / Н.М. Ващенко, Ю.Ф. Педанов, А.І. Гоженко // Актуальні проблеми транспортної медицини. — 2013. — № 2, т. 2 (32-II). — С. 24-28. — Бібліогр.: 8 назв. — укр. |
series |
Актуальні проблеми транспортної медицини |
work_keys_str_mv |
AT vaŝenkonm íformacíjnokomuníkacíjnítehnologííprivivčennííntegrovanoídisciplínianatomíâífízíologíâlûdinivviŝihmedičnihnavčalʹnihzakladahiiirívnívakreditacíí AT pedanovûf íformacíjnokomuníkacíjnítehnologííprivivčennííntegrovanoídisciplínianatomíâífízíologíâlûdinivviŝihmedičnihnavčalʹnihzakladahiiirívnívakreditacíí AT goženkoaí íformacíjnokomuníkacíjnítehnologííprivivčennííntegrovanoídisciplínianatomíâífízíologíâlûdinivviŝihmedičnihnavčalʹnihzakladahiiirívnívakreditacíí |
first_indexed |
2025-07-10T08:38:32Z |
last_indexed |
2025-07-10T08:38:32Z |
_version_ |
1837248529310941184 |
fulltext |
24
АКТУАЛЬНЫЕ ПРОБЛЕМЫ ТРАНСПОРТНОЙ МЕДИЦИНЫ � № 2 т. II (32�II), 2013 г.
ACTUAL PROBLEMS OF TRANSPORT MEDICINE �#2 v. II (32�II), 2013
експериментальних даних у медицині
: навч. пос. для студ. / О. П. Мінцер,
Ю. В. Вороненко, В. В. Власов. – К. :
Вища школа, 2003. – 350 с. – (Інфор�
маційні технології в охороні здоров’я
і практичній медицині : у 10�и кн./ О.
П. Мінцер; кн. 5).
3. Трухачева Н.В. Математическая ста�
тистика в медико�биологических ис�
следованиях с применением пакета
Statistica / Н.В. Трухачева. – Москва:
ГЭОТАР�Медиа, 2012. – 384 с.
Резюме
МЕХАНІЗМИ ФОРМУВАННЯ
ДИЗРЕГУЛЯТОРНИХ СТАНІВ У ВОДІЇВ
АВТОТРАНСПОРТУ
Горша О.В., Щулипенко Л.І.
На підставі багатомірного фактор�
ного аналізу встановлено провідні пато�
генетичні механізми порушень регуляції
та адаптації при дизрегуляторному стані
у водіїв автотранспорту. Дизрегулятор�
ний стан визначається, перш за все, ак�
тивністю симпатичного відділу ВНС, ста�
ном обміну речовин, що забезпечують
діяльність ВНС, станом афекторно�ефек�
торної взаємодії рефлекторних реакцій, а
потім станом міжнейронних зв’язків в
ЦНС і активністю парасимпатичного
відділу ВНС.
Ключові слова: водії автотранспорту,
дизрегуляторний стан, патогенетичні
механізми.
Summary
MECHANISMS OF FORMATION
DYSREGULATION STATUS OF THE
MOTOR TRANSPORT DRIVERS
Gorsha O.V., Schulipenko L.I.
On the basis of multivariate factor
analysis established the leading
pathogenetic mechanisms of adjustment
disorder with dysregulated status of drivers
of vehicles. Dysregulated state is
determined by the activity of the
sympathetic division of the ANS, the state
of metabolism, the state of interneuron
connections in the central nervous system
and the activity of the parasympathetic
division of the ANS.
Keywords: drivers of vehicles,
dizregulyatornoe state pathogenetic
mechanisms.
Впервые поступила в редакцию 16.05.2013 г.
Рекомендована к печати на заседании
редакционной коллегии после рецензирования
Державний освітній стандарт Украї�
ни пред’являє високі вимоги до сучасної
вищої школи. Короткі терміни навчання,
великі об’єми інформації і жорсткі вимо�
ги до знань, умінь і навичок студентів —
УДК 611/.612
ІНФОРМАЦІЙНО�КОМУНІКАЦІЙНІ ТЕХНОЛОГІЇ ПРИ ВИВЧЕННІ
ІНТЕГРОВАНОЇ ДИСЦИПЛІНИ «АНАТОМІЯ І ФІЗІОЛОГІЯ
ЛЮДИНИ» В ВИЩИХ МЕДИЧНИХ НАВЧАЛЬНИХ ЗАКЛАДАХ I�II
РІВНІВ АКРЕДИТАЦІЇ
Ващенко Н.М., Педанов Ю.Ф., Гоженко А.І.
Одеське обласне базове медичне училище
Український НДІ медицини транспорту МОЗ України, Одеса
У статті висвітлені проблеми використання інформаційно�комунікаційних техно�
логій при вивченні інтегрованої дисципліни «Анатомія і фізіологія людини» в вищих
медичних навчальних закладах І�ІІ рівнів акредитації.
Ключові слова: інформаційно"комунікаційні технології, анатомія і фізіологія людини
ось сучасні умови освітнього процесу.
Високі запити неможливо задовольнити,
ґрунтуючись тільки на традиційних мето�
дах і засобах педагогічних технологій.
Потрібні нові підходи до організації на�
25
АКТУАЛЬНЫЕ ПРОБЛЕМЫ ТРАНСПОРТНОЙ МЕДИЦИНЫ � № 2 т. II (32�II), 2013 г.
ACTUAL PROBLEMS OF TRANSPORT MEDICINE �#2 v. II (32�II), 2013
вчання, які підтримуються прогресивни�
ми інформаційними технологіями, зокре�
ма, мультимедіа і інтерактивні.
У 21 столітті викладання у вищому
медичному навчальному закладі (ВНЗ) І�
ІІ рівнів акредитації характеризується
широким використанням новітніх науко�
містких технологій. Впровадження сучас�
них автоматизованих систем діагностики
захворювань, використання досягнення
молекулярної біології, комплексних ліку�
вальних і реабілітаційних фармакологіч�
них технологій вимагає постійної роботи
з ефективного поєднання класичних
форм викладання з новими підходами до
навчання майбутніх медичних працівників
різного профілю.
Це спонукає до пошуків нових син�
тетичних, інтегральних форм навчання,
що базуються на використанні широкого
спектру традиційних і нових інформацій�
них технологій і технічних засобів, які
використовують для “доставки” навчаль�
ного матеріалу, його самостійного вив�
чення, організації діалогового обміну між
викладачем і студентом.
Медичне забезпечення працівників
транспорту в значній мірі залежить від
фахового рівня молодших медичних
спеціалістів – медичних сестер, по�
мічників лікаря (фельдшерів), медичних
лаборантів.
До базових медичних знань слід
віднести морфофункціональні дисципліни
–анатомію і фізіологію людини. Удоскона�
лення їх викладання є важливим напрям�
ком підготовки кваліфікованих праців�
ників в галузі. Одним із напрямків пол�
іпшення даного процесу є використання
інформаційно�комунікаційних технологій
(ІКТ).
В умовах інформатизації освіти важ�
ливу роль мають інформаційні технології,
що дозволяють викладачеві модернізува�
ти навчально�виховний процес. Вони
мають унікальні дидактичні можливості,
активно застосовується для передачі
інформації і забезпечення взаємодії вик�
ладача і студента, створює можливості
для підвищення якості навчання. ІКТ і
мультимедійні технології дозволяють
значно розширити можливості традицій�
них методів викладання, створювати
власні оригінальні методичні прийоми,
використовувати інноваційні педагогічні
технології.
Завдання викладача — правильно і
ефективно використовувати сучасні тех�
нології, які відкривають великі можливості
розширення освітніх рамок [1, 2, 3, 4, 5].
Основна мета вивчення курсу інтег�
рованої дисципліни «Анатомія і фізіологія
людини» полягає в тому, щоб студент не
лише отримав теоретичні знання, але й
зміг використати їх для обстеження пац�
ієнта, постановки попереднього діагнозу
[6, 7, 8].
Реалізувати ці завдання допомага�
ють сучасні методики з використанням
нових ІКТ, мультимедіа, інтернет�ре�
сурсів.
Видатні філософи і педагоги мину�
лого у своїх працях приходили до виснов�
ку: в правильно організованому навчанні
потрібно залучити усю сенсорну сферу
студента, спираючись при цьому на “зо�
лоте правило дидактики” — наочність.
Для вирішення цього завдання ком�
п’ютерні технології пропонують цілий ар�
сенал засобів. Велике значення має
інформаційно�довідкове забезпечення
усіх видів заняття, моделювання і демон�
страція об’єктів, що вивчаються, явищ і
процесів, підтримка активних форм на�
вчання, своєчасний контроль і оцінка
знань студентів. У зв’язку з цим викладач
стимулює якісну підготовку студентів,
формує уміння самостійно мислити, зна�
ходити шляхи вирішення проблеми, не
зупинятися в складній навчальній ситу�
ації, завжди досягати поставленої мети.
Основне завдання викладача зводиться
не до викладу готових знань, а до орган�
ізації навчання.
Основна мета організації навчаль�
ного процесу — досягнення високого
рівня практичних навичок, формування
професійних вмінь. Але студенти, які на�
26
АКТУАЛЬНЫЕ ПРОБЛЕМЫ ТРАНСПОРТНОЙ МЕДИЦИНЫ � № 2 т. II (32�II), 2013 г.
ACTUAL PROBLEMS OF TRANSPORT MEDICINE �#2 v. II (32�II), 2013
вчаються в медичних ВНЗ І�ІІ рівня акре�
дитації зустрічають труднощі, пов’язані з
новими умовами та методами навчання.
Високі вимоги до навчального процесу на
фоні ознайомчих знань та недостатньої
підготовленості до самостійної роботи
стають для них особливо вразливими.
Вирішення проблеми потрібно починати
з першого курсу – в цей час відбувається
процес адаптації до обраної професії.
Перш за все, необхідно приділяти особ�
ливу увагу фундаментальним положен�
ням теоретичної медицини, як то:
� Організм – єдине ціле (саморегуля�
ція, збереження функцій, стійкість);
� Єдність організму та середовища
(адаптація, мінливість, пристосуван�
ня);
� Нервізм (рефлекси безумовні та
умовні);
� Гомеостаз (відносно постійний склад
внутрішнього середовища – біологічні
константи, саморегуляція, пристосу�
вальний характер);
� Нейрогуморальна регуляція функцій
організму;
� Взаємообумовленість структури і
функції;
� Взаємозв’язок норми та патології.
Суттєву допомогу для вирішення
цих проблем може надати застосування
інтерактивних методів навчання. Комп’ю�
тер допомагає заощадити час на занятті,
ілюструвати матеріал, важкі для розумін�
ня моменти показати в динаміці, повто�
рити важко засвоюваний матеріал, дифе�
ренціювати заняття індивідуальними
особливостями кожного студента, бере
на себе функцію контролю знань. Серед
освітніх технологій, що використовують
комп’ютер в якості дидактичних засобів,
найбільше застосування на заняттях з
анатомії і фізіології людини отримали
методи інформаційного ресурсу, комп’ю�
терного моделювання.
Сучасні методи дозволяють активі�
зувати розумову діяльність студента, коли
він не просто сприймає інформацію, а діє.
Інтернет для викладача — це велика
кількість методичного матеріалу, і тому
робота з мережею інтернет увійшла до
повсякденної практики. Мультимедійні
технології підвищують мотивацію сту�
дентів на занятті, дозволяють створюва�
ти атмосферу зацікавленості, орієнтують
їх на задоволення професійного інтересу
до вибраної спеціальності. Вивчення ме�
тодів обробки інформації на ПК допускає
знайомство студентів з різними текстови�
ми і графічними редакторами з базами
даних і динамічними таблицями, а також
створення і обробку відео�, аудіо� і граф�
ічних файлів.
Комп’ютерні технології дозволяють
перейти до нових форм навчання, до
творчої роботи. Завдяки мультимедійним
презентаціям студенти розвивають умін�
ня працювати з інформацією, розширю�
ють свій освітній і професійний кругозір.
Слід зазначити, що світогляд у медиків
формується протягом всього життя, і
тому цей процес продовжується надалі на
старших курсах при вивченні клінічних
дисциплін, та після закінчення ВНЗ.
У ВНЗ ІІІ�ІY рівнів акредитації мор�
фофункціональні дисципліни вивчаються
більш поглиблено і з високим обсягом,
але у ВНЗ І�ІІ рівнів акредитації більш
доцільно засвоювати інтегровану дисцип�
ліну «Анатомія і фізіологія людини», як це
рекомендовано нашими пращурами і
вивчається за кордоном.
Висока оснащеність освітнього про�
цесу засобами інформатизації дозволяє
постійно підвищувати якість підготовки
майбутніх фахівців. Широкі можливості
використання електронних джерел інфор�
мації перетворили викладача на настав�
ника, який не стільки повідомляє нову
інформацію, скільки керує розвитком сту�
дента, співпрацює з ним при рішенні по�
ставлених навчальних завдань. Змінила�
ся і позиція студента. Він повинен не
лише володіти знаннями, але і бути здат�
ним самостійно і активно діяти.
У зв’язку з цим, в процесі навчання
студент повинен виступати активним суб�
27
АКТУАЛЬНЫЕ ПРОБЛЕМЫ ТРАНСПОРТНОЙ МЕДИЦИНЫ � № 2 т. II (32�II), 2013 г.
ACTUAL PROBLEMS OF TRANSPORT MEDICINE �#2 v. II (32�II), 2013
’єктом, що несе відповідальність за ре�
зультати своєї навчальної діяльності.
Висновки
1. Інформаційні технології слід викори�
стати тільки тоді. коли це використан�
ня дає безперечний педагогічний
ефект, і ні в якому випадку не можна
вважати застосування комп’ютера
даниною часу або перетворювати
його в модне захоплення.
2. Використання інформаційних техно�
логій дозволяє значно розширити
об’єм матеріалу, що вивчається,
різноманітити форми і засоби його
сприйняття.
3. Із застосуванням ІКТ реальнішим
стає завдання підвищення якості ос�
віти, оскільки на зміну авторитарним,
іллюстративно�пояснювальним мето�
дам, спрямованим на механічне зас�
воєння студентами фактологічних
знань, приходять методи, орієнтовані
на оволодіння умінням самостійно
придбавати нові знання з викорис�
танням сучасних технологій.
4. Можливості використання ІКТ у сфері
освіти не мають меж, що дозволяє
педагогам якісно змінити зміст, мето�
ди і організаційні форми навчання.
Використання комп’ютера — потуж�
ний засіб для створення оптимальних
умов роботи на занятті, але воно має
бути доцільне і методично обґрунто�
ване.
5. Поширення сучасних інформаційних
технологій полегшує роботу виклада�
ча і викликає інтерес у студентів, дає
додатковий стимул у вивченні дис�
ципліни і дозволяє студентам роз�
крити свої творчі здібності.
Література
1. Друзьев А.П. Применение инноваци�
онных технологий в преподавании
морфологии // Современные науко�
емкие технологии. – 2009. – № 11 –
С. 41�49.
2. Ващенко Н.М. Розвиток сучасної си�
стеми вищої освіти в Україні //
MateriaBy IX mi’dzynarodowej naukowi�
praktycznej konferencji «Europejska
nauka XXI powiek – 2013» (07 — 15
maja 2013 roku). – 2013, Vol. 23
Medycyna — S. 91�93.
3. Ващенко Н.М. Інформаційні техно�
логії: предмет дослідження і засіб
навчання // Научный прогресс на
рубеже тысячелетий: Сборник мате�
р.конф. – Днепропетровск, 2013. —
С. 24�26
4. www.rae.ru/snt/?section = content&op
= show_article&article_id = 6807
5. Будапештсько�Віденська декларація
про створення Європейського про�
стору вищої освіти. – 12 березня
2010 р.
6. Педанов Ю.Ф. Практическое пособие
по анатомии и физиологии человека
/Ю.Ф.Педанов, под ред. А.И.Гоженко�
Одесса: Астропринт, 2008�52 с.
7. h t tp : / /ca ta lo g .n u cleu s in c. co m /
nucleusindex.php Проект 3D Medical
Animations
8. Педанов Ю.Ф., Славута О.П., Гожен�
ко А.І. Кредитно�модульна система
організації навчального процесу у
вищих медичних (фармацевтичних)
навчальних закладах України на ново�
му етапі: Матер.Х Ювілейної Всеукр.
Навч.�наук. конф. (Тернопіль, 18�19
квіт. 2013 р.: у 2 ч. (Терноп. держ. мед.
ун�т ім. І.Я. Горбачевського. – Тер�
нопіль: ТДМУ, 2013� Ч.2. – С. 613�615.
Резюме
ИНФОРМАЦИОННО�
КОММУННИКАЦИОННЫЕ ТЕХНОЛОГИИ
ПРИ ИЗУЧЕНИИ ИНТЕГРИРОВАННОЙ
ДИСЦИПЛИНЫ «АНАТОМИЯ И
ФИЗИОЛОГИЯ ЧЕЛОВЕКА» В ВЫСШИХ
МЕДИЦНСКИХ УЧЕБНЫХ ЗАВЕДЕНИЯХ
I�II УРОВНЕЙ АККРЕДИТАЦИИ
Ващенко Н.Н., Педанов Ю.Ф.,
Гоженко А.И.
В статье представлены проблемы
использования информационно�комму�
никационных технологий при изучении
интегрированной дисциплины «Анатомия
и физиология человека» в высших меди�
28
АКТУАЛЬНЫЕ ПРОБЛЕМЫ ТРАНСПОРТНОЙ МЕДИЦИНЫ � № 2 т. II (32�II), 2013 г.
ACTUAL PROBLEMS OF TRANSPORT MEDICINE �#2 v. II (32�II), 2013
цинских учебных заведениях I�II уровней
аккредитации.
Ключевые слова: информационно"ком"
муникационные технологии, анатомия и
физиология человека
Summary
INFORMATIVELY�COMMUNICATION
TECHNOLOGIES AT STUDYING OF THE
INTEGRATED DISCIPLINE “HUMAN
ANATOMY AND PHYSIOLOGY” AT HIGHER
EDUCATIONAL ESTABLISHMENT OF THE
I�II ACCREDITATION LEVELS
Vashchenko N.N.,
Pedanov Yu.F., Gozhenko A.I.
The article presents the problems of
the using of informative�communication
technologies at studying the integrated
discipline of “Human Anatomy and
Physiology “ at higher educational
establishment of І�ІІ accreditation levels.
Key words: informative"communication
technologies, Human Anatomy and
Physiology
Впервые поступила в редакцию 03.05.2013 г.
Рекомендована к печати на заседании
редакционной коллегии после рецензирования
Вступление
Рациональное проведение психо�
физиологического отбора базируется на
надежной научной основе, поскольку
вопрос правильного выбора профессии
и успешной деятельности на конкретном
рабочем посту имеет не только обще�
ственное, но и личное значение, т.к.
обеспечивает сохранение здоровья и
профилактику профессиональных забо�
леваний работающих. Это относится к
категориям специалистов, деятельность
которых сопряжена с высоким нервно�
эмоциональным напряжением, повы�
шенными требованиями к анализатор�
ным системам, памяти, вниманию, не�
рвно�психической устойчивости, пра�
УДК 613.6+616.1
ОПРЕДЕЛЕНИЕ ПРОФЕССИОНАЛЬНЫХ ФАКТОРОВ РИСКА
СЕРДЕЧНОСОСУДИСТЫХ ЗАБОЛЕВАНИЙ У ВОДИТЕЛЕЙ
ПОЖАРНЫХ МАШИН
Пузанова А.Г., Волченюк Н.В.
Украинский НИИ медицины транспорта, Одесса
Работа посвящена изучению профессиональных факторов риска сердечнососу�
дистых заболеваний водителей пожарных машин. Определены наиболее уязвимые
возрастные и стажевые группы, подверженные максимально повреждающему эффекту
профессионально вредных факторов, и высоким риском заболевания сердечнососу�
дистой системы.
Ключевые слова: профессиональные факторы риска, психоэмоциональный стресс,
сердечнососудистые заболевания, функциональное состояние.
вильности выполнения сложных и ответ�
ственных задач при дефиците времени
и в экстремальной обстановке. Ведь
назначение на работу лиц, не обладаю�
щих должностными качествами ЦНС и
анализаторов, может, вероятно, сказать�
ся на состоянии здоровья и функцио�
нальном нарушении центральной не�
рвной и сердечнососудистой систем [1].
В число методов, используемых в
задачах профотбора и определения
профпригодности, принято включать ме�
тоды определения основных и частных
свойств НС и особенностей вегетатив�
ной регуляции [3]. Для понимания меха�
низмов психического и вегетативного
|