Російська культура як “інший” у спадщині Миколи Хвильового та модель подолання окциденталізму у проекті Миколи Куліша

Висловлюється припущення про наявність принаймні двох позицій у творчому пошуку культурної ідентичності діячів пізнього модерну, умовно “проект Хвильового” та “проект Куліша”. Перший – “євразійський” – значною мірою міфологізований потяг до абстрактної Європи й лівокомуністичне зречення найближчо...

Повний опис

Збережено в:
Бібліографічні деталі
Видавець:Інститут літератури ім. Т.Г. Шевченка НАН України
Дата:2010
Автор: Свербілова, Т.
Формат: Стаття
Мова:Ukrainian
Опубліковано: Інститут літератури ім. Т.Г. Шевченка НАН України 2010
Назва видання:Слово і Час
Теми:
Онлайн доступ:http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/141188
Теги: Додати тег
Немає тегів, Будьте першим, хто поставить тег для цього запису!
Цитувати:Російська культура як “інший” у спадщині Миколи Хвильового та модель подолання окциденталізму у проекті Миколи Куліша / Т. Свербілова // Слово і Час. — 2010. — № 1. — С. 3-17. — Бібліогр.: 24 назв. — укp.

Репозиторії

Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
id irk-123456789-141188
record_format dspace
spelling irk-123456789-1411882018-08-13T01:23:16Z Російська культура як “інший” у спадщині Миколи Хвильового та модель подолання окциденталізму у проекті Миколи Куліша Свербілова, Т. ХХ століття Висловлюється припущення про наявність принаймні двох позицій у творчому пошуку культурної ідентичності діячів пізнього модерну, умовно “проект Хвильового” та “проект Куліша”. Перший – “євразійський” – значною мірою міфологізований потяг до абстрактної Європи й лівокомуністичне зречення найближчого культурного оточення набридлого колонізатора – метрополії Москви – може бути визначений як окцидентальний. Образ російської літератури в ньому будується за моделями російської соціологічної критики. Другий, значно поміркованіший, умовно визначений як східнослов’янський. Він орієнтований на коло історичного діалогу з найближчими культурами, передусім російською, справді євразійською, на відміну від межового типу української культури. Пропонується розглядати рецепцію російського культурного тексту українською культурою як частину власного культурного досвіду. Це погляд “Іншого” на сусіда. Цей погляд унікальний, він не присутній у базовій культурі метрополії. І тим він цікавий. The article explores two modes of search for Ukrainian cultural identity typical for the late Modernity, that is, M.Khvylyovy’s and M.Kulish’s projects. Whereas M.Khvyliovy constructed the image of Russian literature according to the models of Russian sociological criticism, M.Kulish preferred to enter into a dialogue with East-European values. The author proposes to study the Ukrainian reception of Russian cultural text as a part of our own cultural experience, i.e., as a unique impression of the neighbour as seen by “the Other”. Высказывается предположение о наличии по крайней мере двух позиций в творческом поиске культурной идентичности деятелей украинского позднего модернизма, условно “проект Хвылевого” и “проект Кулиша”. Первый – “евразийский” – в значительной мере мифологизированное тяготение к абстрактной Европе и левокоммунистичнское отречение от ближайшего культурного окружения колонизатора – метрополии Москвы, – может быть определен как окцидентальный. Образ русской литературы в нем строится по моделям русской социологической критики. Второй, значительно более умеренный, условно определен как восточнославянский. Он ориентирован на круг исторического диалога с ближайшими культурами, прежде всего русской, действительно евразийской, в отличие от пограничного типа украинской культуры. Предлагается рассматривать рецепцию русского культурного текста украинской культурой как часть собственного культурного опыта. Это взгляд “Другого” на соседа, взгляд уникальный, не присутствующий в базовой культуре метрополии. И тем он интересен. 2010 Article Російська культура як “інший” у спадщині Миколи Хвильового та модель подолання окциденталізму у проекті Миколи Куліша / Т. Свербілова // Слово і Час. — 2010. — № 1. — С. 3-17. — Бібліогр.: 24 назв. — укp. 0236-1477 http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/141188 uk Слово і Час Інститут літератури ім. Т.Г. Шевченка НАН України
institution Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
collection DSpace DC
language Ukrainian
topic ХХ століття
ХХ століття
spellingShingle ХХ століття
ХХ століття
Свербілова, Т.
Російська культура як “інший” у спадщині Миколи Хвильового та модель подолання окциденталізму у проекті Миколи Куліша
Слово і Час
description Висловлюється припущення про наявність принаймні двох позицій у творчому пошуку культурної ідентичності діячів пізнього модерну, умовно “проект Хвильового” та “проект Куліша”. Перший – “євразійський” – значною мірою міфологізований потяг до абстрактної Європи й лівокомуністичне зречення найближчого культурного оточення набридлого колонізатора – метрополії Москви – може бути визначений як окцидентальний. Образ російської літератури в ньому будується за моделями російської соціологічної критики. Другий, значно поміркованіший, умовно визначений як східнослов’янський. Він орієнтований на коло історичного діалогу з найближчими культурами, передусім російською, справді євразійською, на відміну від межового типу української культури. Пропонується розглядати рецепцію російського культурного тексту українською культурою як частину власного культурного досвіду. Це погляд “Іншого” на сусіда. Цей погляд унікальний, він не присутній у базовій культурі метрополії. І тим він цікавий.
format Article
author Свербілова, Т.
author_facet Свербілова, Т.
author_sort Свербілова, Т.
title Російська культура як “інший” у спадщині Миколи Хвильового та модель подолання окциденталізму у проекті Миколи Куліша
title_short Російська культура як “інший” у спадщині Миколи Хвильового та модель подолання окциденталізму у проекті Миколи Куліша
title_full Російська культура як “інший” у спадщині Миколи Хвильового та модель подолання окциденталізму у проекті Миколи Куліша
title_fullStr Російська культура як “інший” у спадщині Миколи Хвильового та модель подолання окциденталізму у проекті Миколи Куліша
title_full_unstemmed Російська культура як “інший” у спадщині Миколи Хвильового та модель подолання окциденталізму у проекті Миколи Куліша
title_sort російська культура як “інший” у спадщині миколи хвильового та модель подолання окциденталізму у проекті миколи куліша
publisher Інститут літератури ім. Т.Г. Шевченка НАН України
publishDate 2010
topic_facet ХХ століття
url http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/141188
citation_txt Російська культура як “інший” у спадщині Миколи Хвильового та модель подолання окциденталізму у проекті Миколи Куліша / Т. Свербілова // Слово і Час. — 2010. — № 1. — С. 3-17. — Бібліогр.: 24 назв. — укp.
series Слово і Час
work_keys_str_mv AT sverbílovat rosíjsʹkakulʹturaâkínšijuspadŝinímikolihvilʹovogotamodelʹpodolannâokcidentalízmuuproektímikolikulíša
first_indexed 2023-10-18T21:24:18Z
last_indexed 2023-10-18T21:24:18Z
_version_ 1796152722708234240