Енергетична стратегія України: розвиток теплозабезпечення
Мета розробки проекту Енергетичної стратегії України на період до 2035 р. передбачає актуалізацію положень Енергетичної стратегії України на період до 2030 року, врахування існуючих загроз енергетичній безпеці України та забезпечення виконання міжнародних зобов’язань. У статті наведено дані порівнял...
Збережено в:
Дата: | 2015 |
---|---|
Автори: | , , |
Формат: | Стаття |
Мова: | Ukrainian |
Опубліковано: |
Інститут технічної теплофізики НАН України
2015
|
Назва видання: | Промышленная теплотехника |
Теми: | |
Онлайн доступ: | http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/142163 |
Теги: |
Додати тег
Немає тегів, Будьте першим, хто поставить тег для цього запису!
|
Назва журналу: | Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine |
Цитувати: | Енергетична стратегія України: розвиток теплозабезпечення / А.А. Долінський, Б.І. Басок, Є.Т. Базєєв // Промышленная теплотехника. — 2015. — Т. 37, № 2. — С. 3-11. — Бібліогр.: 6 назв. — укр. |
Репозитарії
Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraineid |
irk-123456789-142163 |
---|---|
record_format |
dspace |
spelling |
irk-123456789-1421632018-09-30T01:23:08Z Енергетична стратегія України: розвиток теплозабезпечення Долінський, А.А. Басок, Б.І. Базєєв, Є.Т. Коммунальная и промышленная теплоэнергетика Мета розробки проекту Енергетичної стратегії України на період до 2035 р. передбачає актуалізацію положень Енергетичної стратегії України на період до 2030 року, врахування існуючих загроз енергетичній безпеці України та забезпечення виконання міжнародних зобов’язань. У статті наведено дані порівняльного аналізу деяких цільових індикаторів стратегічного розвитку важливої галузі ЕС-35, а саме – системи теплозабезпечення населених пунктів України, отриманих двома незалежними експертними групами: зосередженими в НІСД і в Інституті технічної теплофізики НАН України (ІТТФ НАН України). Цель разработки Энергетической стратегии Украины на период до 2035 г. (ЕС-35) предполагает актуализацию положений обновленной Энергетической стратегии Украины на период до 2030 года, учета существующих угроз энергетической безопасности Украины и обеспечения выполнения международных обязательств. В статье приведены данные сравнительного анализа некоторых целевых индикаторов стратегического развития важной отрасли ЕС-35, а именно – системы теплообеспечения населенных пунктов Украины, полученных двумя независимыми экспертными группами: сосредоточенными в НИСИ и в Институте технической теплофизики НАН Украины (ИТТФ НАН Украины). The aim of the Ukraine Energy strategy project till 2035 (EU-35) involves the development of updating provisions of the Ukrainian Energy Strategy until 2030, taking into account existing threats to energy security of Ukraine and meeting its international obligations. The article shows the comparative analysis of some indicators of strategic development target important sector of the EU-35 – namely heating system settlements of Ukraine received two independent expert groups, concentrated in NISS and the Institute of Engineering Thermophysics, National Academy of Sciences of Ukraine (Institute of Engineering Thermophysics, NAS of Ukraine). 2015 Article Енергетична стратегія України: розвиток теплозабезпечення / А.А. Долінський, Б.І. Басок, Є.Т. Базєєв // Промышленная теплотехника. — 2015. — Т. 37, № 2. — С. 3-11. — Бібліогр.: 6 назв. — укр. 0204-3602 DOI: https://doi.org/10.31472/ihe.2.2015.01 http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/142163 658.264 uk Промышленная теплотехника Інститут технічної теплофізики НАН України |
institution |
Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine |
collection |
DSpace DC |
language |
Ukrainian |
topic |
Коммунальная и промышленная теплоэнергетика Коммунальная и промышленная теплоэнергетика |
spellingShingle |
Коммунальная и промышленная теплоэнергетика Коммунальная и промышленная теплоэнергетика Долінський, А.А. Басок, Б.І. Базєєв, Є.Т. Енергетична стратегія України: розвиток теплозабезпечення Промышленная теплотехника |
description |
Мета розробки проекту Енергетичної стратегії України на період до 2035 р. передбачає актуалізацію положень Енергетичної стратегії України на період до 2030 року, врахування існуючих загроз енергетичній безпеці України та забезпечення виконання міжнародних зобов’язань. У статті наведено дані порівняльного аналізу деяких цільових індикаторів стратегічного розвитку важливої галузі ЕС-35, а саме – системи теплозабезпечення населених пунктів України, отриманих двома незалежними експертними групами: зосередженими в НІСД і в Інституті технічної теплофізики НАН України (ІТТФ НАН України). |
format |
Article |
author |
Долінський, А.А. Басок, Б.І. Базєєв, Є.Т. |
author_facet |
Долінський, А.А. Басок, Б.І. Базєєв, Є.Т. |
author_sort |
Долінський, А.А. |
title |
Енергетична стратегія України: розвиток теплозабезпечення |
title_short |
Енергетична стратегія України: розвиток теплозабезпечення |
title_full |
Енергетична стратегія України: розвиток теплозабезпечення |
title_fullStr |
Енергетична стратегія України: розвиток теплозабезпечення |
title_full_unstemmed |
Енергетична стратегія України: розвиток теплозабезпечення |
title_sort |
енергетична стратегія україни: розвиток теплозабезпечення |
publisher |
Інститут технічної теплофізики НАН України |
publishDate |
2015 |
topic_facet |
Коммунальная и промышленная теплоэнергетика |
url |
http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/142163 |
citation_txt |
Енергетична стратегія України: розвиток теплозабезпечення / А.А. Долінський, Б.І. Басок, Є.Т. Базєєв // Промышленная теплотехника. — 2015. — Т. 37, № 2. — С. 3-11. — Бібліогр.: 6 назв. — укр. |
series |
Промышленная теплотехника |
work_keys_str_mv |
AT dolínsʹkijaa energetičnastrategíâukraínirozvitokteplozabezpečennâ AT basokbí energetičnastrategíâukraínirozvitokteplozabezpečennâ AT bazêêvêt energetičnastrategíâukraínirozvitokteplozabezpečennâ |
first_indexed |
2025-07-10T14:19:12Z |
last_indexed |
2025-07-10T14:19:12Z |
_version_ |
1837269948727033856 |
fulltext |
ISSN 0204-3602. Пром. теплотехника, 2015, т. 37, №2 3
Одним із предметів фундаментальних дос-
ліджень наукових установ енергетичного про-
філю є проблеми розвитку виробничої сфери
паливно-енергетичного комплексу (ПЕК) країни,
підвищення ефективності використання енергії,
розширення паливно-енергетичної бази шляхом
диверсифікації енергоресурсів (яку можна тех-
нологічно реалізувати і економічно виправдати).
Фундаментальні дослідження наукових уста-
нов суспільних наук стосовно енергетики по-
Проект Энергетической страте-
гии Украины на период до 2035 г.
(ЕС-35), разработанный Националь-
ным институтом стратегических ис-
следований (НИСИ) по инициативе
Минэнергоугля по заказу Объедине-
ния энергетических предприятий
«Отраслевой резервно-инвестицион-
ный фонд развития энергетики»
(ОЭП «ГРИФРЕ») и во исполне-
ние решения Совета национальной
безопасности и обороны Украины
от 28 апреля 2014 «О состоянии
обеспечения энергетической безо-
пасности в связи с ситуацией по по-
ставкам природного газа в Украину»,
введенного в действие Указом Пре-
зидента Украины № 448/2014 от
1 мая 2014 года. Цель разработки
проекта предполагает актуализацию
положений обновленной Энергети-
ческой стратегии Украины на пе-
риод до 2030 года, учета существу-
ющих угроз энергетической безо-
пасности Украины и обеспечения
выполнения международных обя-
зательств. В статье приведены дан-
ные сравнительного анализа неко-
торых целевых индикаторов стра-
тегического развития важной от-
расли ЕС-35, а именно – системы
теплообеспечения населенных пун-
ктов Украины, полученных двумя
независимыми экспертными груп-
пами: сосредоточенными в НИСИ
и в Институте технической тепло-
физики НАН Украины (ИТТФ НАН
Украины).
Проект Енергетичної стратегії
України на період до 2035 р. (ЕС-35),
розроблений Національним інститу-
том стратегічних досліджень (НІСД)
за ініціативи Міненерговугілля на
замовлення Об’єднання енергетич-
них підприємств «Галузевий ре-
зервно-інвестиційний фонд розвит-
ку енергетики» (ОЕП «ГРІФРЕ») та
на виконання рішення Ради націо-
нальної безпеки і оборони України
від 28 квітня 2014 року «Про стан
забезпечення енергетичної безпеки
у зв’язку з ситуацією щодо поста-
чання природного газу в Україну»,
уведеного в дію Указом Президен-
та України № 448/2014 від 1 травня
2014 року. Мета розробки проекту
передбачає актуалізацію положень
Енергетичної стратегії України на
період до 2030 року, врахування іс-
нуючих загроз енергетичній безпе-
ці України та забезпечення вико-
нання міжнародних зобов’язань. У
статті наведено дані порівняльного
аналізу деяких цільових індикаторів
стратегічного розвитку важливої га-
лузі ЕС-35, а саме – системи тепло-
забезпечення населених пунктів Ук-
раїни, отриманих двома незалежни-
ми експертними групами: зосеред-
женими в НІСД і в Інституті тех-
нічної теплофізики НАН України
(ІТТФ НАН України).
Ukraine Energy strategy project
till 2035 (EU-35), developed by the
National Institute for Strategic Studies
(NISS) initiated Minenergouglya cus-
tom combining power plants "Branch
reserve-investment fund of energy"
(OED "GRIFRE") and pursuant of the
national security and defense Council
of Ukraine on April 28, 2014 "On the
state to ensure energy security in con-
nection with the situation concerning
the supply of natural gas to Ukraine",
put into effect by the Ukrainian president
decree № 448/2014 of 1 May 2014. The
aim of the project involves the deve-
lopment of updating provisions of the
Ukrainian Energy Strategy until 2030,
taking into account existing threats to
energy security of Ukraine and meeting
its international obligations. The article
shows the comparative analysis of some
indicators of strategic development tar-
get important sector of the EU-35 –
namely heating system settlements
of Ukraine received two independent
expert groups, concentrated in NISS and
the Institute of Engineering Thermo-
physics, National Academy of Sciences
of Ukraine (Institute of Engineering
Thermophysics, NAS of Ukraine).
Бібл. 6, табл. 2.
Ключові слова: енергетична стратегія, теплозабезпечення, експертні оцінки, цільові індикатори, па-
ливно-енергетичний баланс, технологічні показники.
УДК 658.264
ЕНЕРГЕТИЧНА СТРАТЕГІЯ УКРАЇНИ: РОЗВИТОК ТЕПЛОЗАБЕЗПЕЧЕННЯ
(До обговорення проекту енергетичної стратегії україни на період до 2035 року)
Долінський А.А., академік НАН України, Басок Б.І., член-кореспондент НАН України,
Базєєв Є.Т., канд. техн. наук
Інститут технічної теплофізики НАН України, 03680, м. Київ, вул. Желябова, 2,а
КОММУНАЛЬНАЯ И ПРОМЫШЛЕННАЯ ТЕПЛОЭНЕРГЕТИКА
ISSN 0204-3602. Пром. теплотехника, 2015, т. 37, №24
КОММУНАЛЬНАЯ И ПРОМЫШЛЕННАЯ ТЕПЛОЭНЕРГЕТИКА
в'язані з вирішенням проблем соціально-еконо-
мічних процесів, розробкою і вдосконаленням
законів, нормативно-правових і ринкових відно-
син, з визначенням цінової та податкової полі-
тики, спрямованої, в тому числі, на створення
привабливості для інвестиційних проектів.
Результати такого роду фундаментальних
досліджень, при яких соціально-економічні ас-
пекти тісно пов’язані з природно-технічними,
слугують методичною базою для наукового об-
ґрунтування енергетичної політики країни, а го-
ловним завданням наукових установ при цьому
є активна участь у розробці відповідних доку-
ментів державного значення у вигляді доктрин,
концепцій, стратегій, програм, а також важливих
національних енергетичних проектів.
У розробці науково-обґрунтованої ефектив-
ної стратегії свого розвитку, безсумнівно, потре-
бує і своєрідний комплекс в рамках ПЕК та жит-
лово-комунального господарства (ЖКГ) – тепло-
забезпечення населених пунктів України, що і
було відображено постановою КМ України [1].
При цьому теплопостачання розглядається не
тільки як складна фізико-технічна виробнича
система, але і як комплекс, тісно пов'язаний з ін-
шими галузями економіки, з соціально-еконо-
мічними складовими енергетики, з прогнозами
демографічних трендів і містобудування, інвес-
тиційної та тарифною політикою, екологією.
Прогнозування розвитку теплопостачання
проходить в ускладнених умовах. Технологічні
та управлінські проблеми теплопостачання вкрай
загострилися і стали явними для виробника, спо-
живача тепла, місцевих та державних органів
влади. Нецивілізовані економічні відносини по-
чатку 90-х років, фізичне і моральне зношення
основних виробничих фондів систем теплопо-
стачання, невмотивоване руйнування в ряді місць
централізованого теплопостачання, непрозора
цінова і тарифна політика і інші негативні прояви
загострили наявні загрози та створили нові для
надійного теплопостачання країни. Увійшовши в
практику такий критерій як комерційна ефек-
тивність привів до перегляду відносин «поста-
чальник – споживач тепла», що не завжди від-
повідало інтересам загальнонаціональної еконо-
міки. Стався безпрецедентний підйом світових
цін на енергоресурси в період 2003-2009 років,
а потім різке їх падіння до теперішнього часу.
У цих умовах ускладнюється власне процес
прогнозування стратегічного розвитку ПЕК і
його галузі – теплопостачанні.
Прогнозування стратегічних перспектив роз-
витку теплопостачання з урахуванням тісних
міжгалузевих зв'язків цього комплексу енерге-
тики з іншими енергоємними секторами еконо-
міки і прогнозами їх розвитку покликане вик-
лючити або послабити дію факторів-загроз різної
природи, створити інноваційний і ефективний
комплекс, комфортні умови для проживання та
роботи населення, забезпечити енергетичну без-
пеку країни.
Розвиток ПЕК по сценарним прогнозам
всіх національних енергетичних програм і стра-
тегій – Енергетична програма України на період
до 2010 року (1996), Енергетична стратегія Ук-
раїни на період до 2030 року (2006), Оновлена
енергетична стратегія на період до 2030 року
(2013 р.) [2] – не забезпечило досягнення основ-
них цільових індикаторів. В даний час роз-
робляється третій варіант проекту Енергетич-
ної стратегії України на період до 2035 року
(розробник – НІСД). Істотно відстають від реа-
лій і прогнози російської енергетичної стратегії
ЕС-2030, відбувається їх коригування на період
до 2035 року.
Для вирішення такого роду проблем важ-
ко будувати довгострокові прогнози, тому їх
основні показники не залишаються постійними,
а змінюються в залежності від численних не-
передбачуваних обставин, як у поточному, так і
в прогнозованому періодах. «Сучасна наука не
має засобів впевненого прогнозування розвит-
ку соціально-економічних процесів та виробни-
чих систем (в т.ч. енергетичних) на такий три-
валий період, але дозволяє будувати засобами
системного аналізу логічно досить узгоджені
(несуперечливі) сценарії, хоча і без оцінки пов-
ноти їх складу та ймовірності реалізації» [3].
П'ятнадцятирічний досвід періодичної роз-
робки Енергетичної стратегії Росії з викорис-
танням створеного в Інституті енергетичних
досліджень РАН інструментарію Модельно-Ін-
формаційний Комплекс Енергетичні Перспек-
тиви (МІКЕП-МICEP), який встановлює і від-
слідковує прямі і зворотні зв'язки прогнозова-
ISSN 0204-3602. Пром. теплотехника, 2015, т. 37, №2 5
КОММУНАЛЬНАЯ И ПРОМЫШЛЕННАЯ ТЕПЛОЭНЕРГЕТИКА
ного розвитку енергетики та її галузей і по-
кликаного явити собою науково-обґрунтовану
методологію прогнозування в тріаді «економіка-
енергетика-екологія», дав можливість оцінити
достовірність отриманих результатів. Була під-
тверджена прийнятна реалізованість одержува-
них на МІКЕП основних показників і трендів
розвитку енергетики. «Але ще не вироблені
об'єктивні критерії оцінки якості прогностич-
них інструментів і тому висновок про їх ефек-
тивність залишається значною мірою суб'єктив-
ним. «Досвід використання МІКЕП при фор-
муванні енергетичної політики країни дає під-
ставу для стриманого оптимізму і дозволяє про-
довжувати сизифів труд з визначення невизна-
ченості майбутнього» [3].
Для Національної стратегії, як регуляторно-
го документа, строго не визначені структура і
перелік необхідних розділів, як це передбаче-
но законом України про концепції та державні
цільові програми. Зміст, основні положення
стратегії – це точка зору фахівців з визначення
цілей, пріоритетів, шляхів і механізмів їх до-
сягнення при вирішенні проблем національно-
го значення.
Кінцевою метою розробки Національної
стратегії теплопостачання населених пунктів
України є визначення прогнозів аргументова-
них діапазонів значень цільових індикаторів,
але, головним чином, формування державної
політики для розвитку теплопостачання з ви-
робленням шляхів та механізмів її реалізації в
прогнозованому періоді при організації взаємо-
діючих державних і професійних структур. Не-
обхідна підтримка інноваційних процесів ново-
введень як власне в комунальній теплоенерге-
тиці, індивідуально-побутовому секторі, так і в
суміжних галузях.
Наскільки нам відомо, в Україні поки не
реалізований інструментарій рівня МІКЕП для
прогнозування соціально-економічних процесів,
розвитку енергетичних та інших систем. Вико-
ристовуються переважно результати фундамен-
тальних наукових досліджень, що проходять
апробацію в експертних оцінках і колективно-
дискусійних процедурах c залученням широко-
го кола фахівців, експертів та осіб, що прийма-
ють рішення.
Фахівцями Інституту технічної теплофізики
НАН України при участі спеціалістів інших ін-
ститутів НАН України (Інституту загальної
енергетики, Інституту економіки і прогнозуван-
ня, Інституту газу, Інституту вугільних енерго-
технологій, Ради по вивченню продуктивних
сил України, Інституту демографії та соціаль-
них досліджень та державного науково-дослід-
ного інституту будівельних конструкцій Мін-
регіону України) виконано науково-дослідний
проект «Розробка проекту Національної стра-
тегії теплопостачання населених пунктів Укра-
їни» (надалі скорочено – Теплостратегія) [4-6].
Основні показники прогнозного тренду отримані
також з використаннями евристичних процедур
при наявності «об’єктивно розмитих перспек-
тив розвитку тріади «економіка-енергетика-еко-
логія». Були інтегровані знання, досвід і гіпо-
тези провідних спеціалістів академічних інсти-
тутів різного профілю для отримання узгодже-
них узагальнень та висновків.
Вперше прогноз стратегічного розвитку те-
плозабезпечення населених пунктів України в
якості окремого розділу, представлений в про-
екті Енергетичної стратегії України на період
до 2035 р. (ЕС-35). Проект опубліковано 19.01.
2015 р. на офіційному веб-сайті Міненергову-
гілля в рубриці «Громадське обговорення нор-
мативно-правових актів».
Доцільно порівняти деякі прогнозовані по-
казники індикаторів стратегічного розвитку те-
плопостачання населених пунктів України, на-
ведених в двох незалежних документах (які ма-
ють регуляторний характер) – Теплостратегія
(ІТТФ НАН України) і ЕС-35 (НІСД).
Самий складний прогноз для теплопоста-
чання пов’язаний з паливно-енергетичним ба-
лансом. Він визначається можливими сценарі-
ями споживання тепла і палива населенням та
бюджетною сферою, що в свою чергу залежить
від очікуваних умов життя населення, питомо-
го теплоспоживання будівель, тенденцій в місто-
будівній політиці, кліматичного фактору, тісних
зв’язків з іншими галузями економіки.
Порівнювання прогнозованих значень ста-
ном на 2030 р. деяких індикаторів ЕС-35 із зна-
ченням індикаторів Теплостратегії стосовно те-
плозабезпечення показує, що вони досить близькі
(див. табл. 1).
ISSN 0204-3602. Пром. теплотехника, 2015, т. 37, №26
КОММУНАЛЬНАЯ И ПРОМЫШЛЕННАЯ ТЕПЛОЭНЕРГЕТИКА
Табл. 1. Порівняння деяких прогнозних індикаторів щодо теплозабезпечення у Теплостратегії і в ЕС-35
Індикатори Теплостратегія ЕС-35
Частка біопалива у паливозабезпеченні, % 8…10 9,3
Частка власних паливно-енергетичних ресурсів для власного
попиту, % 85…90 > 70
Частка вітчизняного теплоенергетичного устаткування, % 40…50 > (40…60)
Відношення резервної потужності до потужності максимального
навантаження, % 13…15 16
Питома витрата палива на виробництво 1 Гкал, кг у.п. 145 150
Питомі річні витрати на опалення, кВт·годин/м2 площі в рік 100…120 80
Витрати в теплових мережах, % від генерації теплоти 10…12 12
Частка відновлюваних джерел енергії у валовому споживанні
енергії, %
26,7 (для сфери
теплозабезпечення) 18
Частка місцевих альтернативних видів палива в місцевих
паливно-енергетичних балансах, % до загального споживання
23,8 (для сфери
теплозабезпечення) 18
Використання енергії довкілля, % в балансі 13,5 (для сфери
теплозабезпечення) 6,0*
* – з врахуванням частки сфери теплозабезпечення в загальнодержавному паливно-енергетичному
балансі
Табл. 2. «Дорожня карта» реалізації стратегій для сфери теплозабезпечення
Теплостратегія
Регуляторні та організаційні цілі:
В сфері законодавства – прийняття законів:
• Про річний паливно-енергетичний баланс країни;
• Про енергоефективність будівель;
• Оновленого Житлового кодексу України;
• Про зменшення теплового забруднення довкілля;
• Корегування законів «Про теплопостачання», «Про енергозбереження»;
• Про об’єднання власників помешкань в багатоквартирних будинках;
• Про створення інфраструктури регіональних ринків первинного палива.
Регуляторні документи:
• про юридичне відокремлення підприємств генерації теплоти від транспорту теплоти, усунення
монополії на теплопостачання;
• про енергосервісні компанії;
• про перформанс-контракти;
• про якість теплової енергії для потреб опалення та гарячого водопостачання.
ISSN 0204-3602. Пром. теплотехника, 2015, т. 37, №2 7
КОММУНАЛЬНАЯ И ПРОМЫШЛЕННАЯ ТЕПЛОЭНЕРГЕТИКА
Економічні цілі:
• Переведення теплозабезпечення з категорії надання послуги в категорію продажу теплоти як
товару;
• Відмова від принципу оплати за опалення в залежності від обсягу житлової площі і перехід
до оплати за реально споживану теплову енергію;
• Оплата за гаряче водопостачання лише по результатам обліку споживаної гарячої води
належної якості;
• Введення зонного (протягом часу доби) тарифу або ціни на гаряче водопостачання;
• Економічне заохочення підприємств, , що здійснюють господарську діяльність у сфері тепло-
забезпечення, до підвищення показників якості надання теплових послуг. Встановлення для
цих підприємств максимального рівня рентабельності;
• Обов'язкове врахування в ціні/тарифі інвестиційної складової для реалізації пріоритетних
інвестиційних проектів.
Тарифна політика і її цілі:
• На першому етапі реалізації стратегії при дії існуючої дотаційної політики держави вказані
дотації поширювати лише на обсяг гарантованої Житловим кодексом житлової площі на од-
ного мешканця (крім однокімнатних квартир), а надлишок площі оплачувати по комерційній
(ринковій) вартості теплових послуг;
• На другому етапі реалізації стратегії поступово реалізувати відмову від дотаційних механіз-
мів – державних субвенцій НАК «Нафтогазу України», перехресного субсидіювання, залишив-
ши лише адресне субсидіювання соціально незахищених прошарків населення і то лише в
обсягах житлової площі на одного мешканця, яка передбачена Житловим кодексом;
• Облік та легітимність всіх додаткових житлових будівель (квартир, дач тощо), їх теплопоста-
чання – по ринковому (комерційному) тарифу;
• Теплопостачання всіх нежитлових споруд (бані, теплиці, гаражі тощо) – по ринковому (комер-
ційному) тарифу.
Технологічні цілі:
• Активне залучення в енергобаланс альтернативних скидних енергоресурсів промисловості та
біоенергетики;
• Використання для теплозабезпечення населених пунктів надлишкової теплової енергії про-
мисловості ;
• Обов’язковий облік теплової енергії на всіх ланках ланцюжка: генерація – транспорт – розпо-
діл – кінцеве використання;
• Встановлення оптимального співвідношення централізованих та децентралізованих систем
теплопостачання. Відновлення централізованих систем гарячого водопостачання;
• Впровадження системних підходів до управління сферою теплозабезпечення:
1. Smart Metering – технології «розумного» обліку;
2. Біллінгові системи;
3. Smart Grid технології (технології самодіагностики, аналізу і звіту).
Технічні заходи:
• реалізація пятирічних регіональних програм модернізації комунальної теплоенергетики;
• створення і реалізація програм підтримки теплозабезпечення іидивідуально-побутового сектору.
ISSN 0204-3602. Пром. теплотехника, 2015, т. 37, №28
КОММУНАЛЬНАЯ И ПРОМЫШЛЕННАЯ ТЕПЛОЭНЕРГЕТИКА
Забезпечення енергоефективності будівель:
• впровадження в практику будівництва сучасних інженерно-конструктивних систем теплоізо-
ляційної оболонки, інженерного обладнання, виробів та матеріалів;
• введення в дію законодавчих актів, технічних регламентів, державних будівельних норм та
національних стандартів з енергоефективності будівель;
• запровадження енергетичної паспортизації та сертифікації будівель;
ЕС-35
• забезпечення практики щорічного прогнозу розвитку систем енергозабезпечення, оцінки по-
треб та прогнозу введення в експлуатацію потужностей, врахування впливу зміни клімату на
рівні й режими енергоспоживання та адаптацію енергетики до таких змін;
• розроблення законодавства та затвердження схем (планів) децентралізації систем енергоза-
безпечення на місцевому рівні (розроблення місцевих програм децентралізації енергозабезпе-
чення, зокрема затвердження схем теплопостачання населених пунктів (з розширенням частки
відновлювальної енергетики та локальних палив, передусім біомаси та відходів), схем комп-
лексного використання водних і гідроенергетичних ресурсів малих річок України та розміщення
на них об′єктів малої гідроенергетики тощо);
• удосконалення законодавства державно-приватного партнерства в частині встановлення вимог
досягнення чітко визначених цілей реалізації проектів в енергетичній сфері узгоджених із
цілями Стратегії;
• розроблення програми структурної перебудови енергетики відповідно до оновленої структури
національної економіки України та інтеграції енергетичних ринків України та ЄС;
• забезпечення державної підтримки впровадження енергетичних технологій та систем управ-
ління (програми підтримки фундаментальних та прикладних наукових досліджень, стимулю-
вання впровадження інноваційних технологій);
• створення системи науково-технічних центрів розвитку технологій, проведення наукових дос-
ліджень та розвитку кадрового потенціалу енергетики (гранти, стипендії, фінансування нав-
чання за кордоном);
• затвердження законодавства (до 2016) та забезпечення реформування (до 2018) системи енер-
гетичних субсидій шляхом:
- поетапного підвищення цін для населення та досягнення економічно обґрунтованого рівня у
2018 р.;
- забезпечення поступового переходу до запровадження, з 2019 року, системи надання адресної
монетарної допомоги з метою компенсації збільшення цін на енергоносії для малозабезпечених
категорій споживачів;
• завершення до 2019 року переходу до єдиних принципів ціноутворення всіх категорій спожи-
вачів, ліквідація перехресного субсидування;
• ліквідації «витратної» методології формування тарифів в сферах де запровадження конкурен-
ції є обмеженим природними монополістами (системи енергопостачання);
• завершення формування інститутів управління багатоквартирними будинками (передусім
об'єднання співвласників багатоквартирних будинків);
• забезпечення повноцінного приладного обліку потоків енергоресурсів та енергії та перехід до
розрахунків на основі показів приладного обліку;
ISSN 0204-3602. Пром. теплотехника, 2015, т. 37, №2 9
КОММУНАЛЬНАЯ И ПРОМЫШЛЕННАЯ ТЕПЛОЭНЕРГЕТИКА
Схожість та подібність заходів і механізмів
реалізації запропонованих стратегій в сфері теп-
лозабезпечення на початкових етапах виконання
відображає інформація табл. 2.
Висновки
1. Важливим є наявність в ЕС-35 окремого
розділу «Пріоритети розвитку систем теплопоста-
чання та теплозабезпечення населених пунктів».
Одночасно вважаємо за необхідність розробити
інший регуляторний документ – «Національну
стратегію теплозабезпечення населених пунктів
України», як це передбачено Постановою КМ
України від 07.05.2008 р. № 456 «Про створен-
ня Міжвідомчої робочої групи з розроблення
Національної стратегії теплозабезпечення».
2. Порівняльний аналіз прогнозованих по-
казників, визначених двома незалежними ек-
спертними групами при розробці двох проектів
• створення власника житла в багатоквартирних будинках (створення ОСББ) як інструменту
для реалізації колективних заходів підвищення енергоефективності багатоквартирних будинків;
• забезпечення спільного фінансування державою й ОСББ першого капітального ремонту жит-
лового будинку;
• забезпечення 100% комерційного обліку споживання енергоресурсів у житловій сфері;
• запровадження вимог щодо рівня енергоефективності побутового, офісного та опалювального
обладнання, енерговикористання у будівлях;
• встановлення цільових показників зниження енергоспоживання будівель об’єктів бюджетної
сфери та запровадження системи енергетичного моніторингу об’єктів бюджетної сфери (на
рівні місцевих органів влади та відомчої підпорядкованості відповідно до підпорядкованості
головного розпорядника бюджетних коштів);
• завершити встановлення вимірювальних приладів по всій системі теплопостачання, включа-
ючи побудинкові лічильники тепла та проаналізувати можливості просування в бік поквартир-
ного обліку;
• забезпечити перехід до тарифів, що відповідають витратам та обсягам споживання, скасуван-
ня перехресного субсидування;
• оптимізація місцевих систем теплопостачання на основі економічної ефективності, узгодження
централізації та децентралізації теплопостачання;
• забезпечити приладний облік теплоспоживання на всьому ланцюжку «виробництво – поста-
чання – споживання (включаючи домогосподарства)»;
• завершення лібералізації внутрішнього ринку теплової енергії, розділення ринку послуг з
теплопостачання та тепло генерування;
• запровадження механізму «альтернативної котельні» передбачає визначення економічно об-
ґрунтованого граничного рівня ціни на теплову енергію, що відповідає ціні на теплову енергію
від альтернативного джерела теплопостачання при застосуванні найкращих доступних техно-
логій;
• удосконалення законодавства в частині встановлення вимог щодо використання відновлю-
вальної енергетики на місцевому рівні.
по стратегічному розвитку теплозабезпечення –
Теплостратегії та ЕС-35 – показав достатнє уз-
годження даних, що підсилює ступінь об’єктив-
ності отриманих оцінок по двох стратегіях.
3. Бажано було б доповнити ЕС-35 підроз-
ділом: «Можливі ризики реалізації ЕС-35».
4. В цілому ЕС-35 являє собою документ,
який заслуговую на пильну увагу науково-тех-
нічної та енергетичної громадськості, загалом
внутрішньо несуперечливий і може подавати-
ся до подальшого розгляду та погодження в ор-
ганах законодавчої або\та виконавчої влади (ВР
України, КМ України, РНБО).
ЛІТЕРАТУРА
1. Постанова Кабінету Міністрів України
№ 465 від 07.05.2008 «Про створення Міжві-
домчої робочої групи з розроблення Національ-
ISSN 0204-3602. Пром. теплотехника, 2015, т. 37, №210
КОММУНАЛЬНАЯ И ПРОМЫШЛЕННАЯ ТЕПЛОЭНЕРГЕТИКА
ної стратегії теплозабезпечення».
2. Оновлена Енергетична стратегія України
на період до 2030 року. Розпорядження Кабінету
Міністрів України № 1071-р від 24.07.2013 «Про
схвалення Енергетичної стратегії України на пе-
ріод до 2030 року».
3. Макаров А.А. Методы и результаты про-
гнозирования развития энергетики России // Изв.
РАН. Энергетика. – 2010 – №4. – С. 26-40.
4. Долінський А.А., Басок Б.І., Базєєв Є.Т. Ці-
льові орієнтири проекту Національної стратегії
теплозабезпечення населених пунктів України.
Частина 1. Вихідні умови розробки стратегії, ос-
новні пріоритети, інноваційний розвиток сфери
теплозабезпечення // Промислова теплотехніка. –
2014. – т.36. – №2. – С. 54-69.
5. Долінський А.А., Басок Б.І., Базєєв Є.Т.
Цільові орієнтири проекту Національної стра-
тегії теплозабезпечення населених пунктів Ук-
раїни. Частина 2. Механізми реалізації, цільові
індикатори, моніторинг виконання і очікувані
результати // Промислова теплотехніка. – 2014. –
т.36. – №3. – С. 45-55.
6. Патон Б.Є., Долінський А.А., Геєць В.М.,
Кухарь В.П., Басок Б.І., Базєєв Є.Т., Подолець Р.З.
Пріоритети Національної стратегії теплозабез-
печення населених пунктів України // Вісник
НАН України. – 2014. – № 9. – С. 29-47.
POWER STRATEGY OF UKRAINE:
DEVELOPMENT OF LOCALITY HEATING
Dolinskiy A.A., Basok B.I., Bazeev E.T.
Institute of Engineering Thermophysics
of the National Academy of Sciences of Ukraine,
vul. Zhelyabova, 2a, Kyiv, 03680, Ukraine
Ukraine Energy strategy project till 2035 (EU-
35), developed by the National Institute for
Strategic Studies (NISS) initiated Minenergouglya
custom combining power plants "Branch reserve-
investment fund of energy" (OED "GRIFRE")
and pursuant of the national security and defense
Council of Ukraine on April 28, 2014 "On the
state to ensure energy security in connection with
the situation concerning the supply of natural
gas to Ukraine", put into effect by the Ukrainian
president decree № 448/2014 of 1 May 2014.
The aim of the project involves the development
of updating provisions of the Ukrainian Energy
Strategy until 2030, taking into account existing
threats to energy security of Ukraine and meeting
its international obligations. The article shows
the comparative analysis of some indicators of
strategic development target important sector of
the EU-35 – namely heating system settlements
of Ukraine received two independent expert
groups, concentrated in NISS and the Institute of
Engineering Thermophysics, National Academy
of Sciences of Ukraine (Institute of Engineering
Thermophysics, NAS of Ukraine).
References 6, tables 2.
Key words: energy strategy, heating, expert eva-
luation, target indicators, energy balance, process
indicators.
1. Postanova kabіnetu mіnіstrіv Ukraini № 465
vіd 07.05.2008 «Pro stvorennya mіzhvіdomchoi
robochoi grupi z rozroblennya nacіonalnoi strategіi
teplozabezpechennya».
2. Onovlena energetichna strategіya Ukraini
na perіod do 2030 roku. rozporyadzhennya kabіnetu
mіnіstrіv Ukraini № 1071-r vіd 24.07.2013 «pro
shvalennya energetichnoi strategіi Ukraini na perіod
do 2030 roku».
3. Makarov A.A. Metody i rezultaty progno-
zirovaniya razvitiya energetiki Rossii // Izv. RAN.
energetika. – 2010 – №4. – s. 26-40.
ISSN 0204-3602. Пром. теплотехника, 2015, т. 37, №2 11
КОММУНАЛЬНАЯ И ПРОМЫШЛЕННАЯ ТЕПЛОЭНЕРГЕТИКА
4. Dolіnskij A.A., Basok B.І., Bazeev E.T.
Cіlovі orіentiri proektu nacіonalnoi strategii tep-
lozabezpechennya naselenix punktіv Ukraini. Chas-
tina 1. Vixіdnі umovi rozrobki strategії, osnovnі
prіoriteti, іnnovacіjnij rozvitok sferi teplozabez-
pechennya // Promislova teplotexnіka. – 2014. –
t.36. – №2. – s. 54-69.
5. Dolіnskij A.A., Basok B.І., Bazeev E.T.
Cіlovі orіentiri proektu nacіonalnoi strategіi teplo-
zabezpechennya naselenix punktіv Ukraini. Chas-
tina 2. Mexanіzmi realіzacіi, cіlovі іndikatori,
monіtoring vikonannya і ochіkuvanі rezultati //
Promislova teplotehnіka. – 2014. – t.36. – №3. –
s. 45-55.
6. Paton B.E., Dolіnskij A.A., Geets V.M., Kuxar
V.P., Basok B.І., Bazeev E.T, Podolets R.Z. Prіori-
teti nacіonalnoї strategії teplozabezpechennya na-
selenih punktіv Ukraini // Vіsnik NAN Ukraini. –
2014. – № 9. – s. 29-47.
Получено 20.02.2015
Received 20.02.2015
|