Торгово-военные пути скифского времени и «татарские дороги» на южном прикордонье Правобережной Лесостепи
В статье приведены сведения о двух ключевых территориях на торгово-военных путях скифского и козацкого периодов, проходивших через низовья Тясмина и бассейн Великой Выси....
Збережено в:
Дата: | 2015 |
---|---|
Автори: | , |
Формат: | Стаття |
Мова: | Russian |
Опубліковано: |
Інститут археології НАН України
2015
|
Назва видання: | Археологія і давня історія України |
Теми: | |
Онлайн доступ: | http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/161307 |
Теги: |
Додати тег
Немає тегів, Будьте першим, хто поставить тег для цього запису!
|
Назва журналу: | Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine |
Цитувати: | Торгово-военные пути скифского времени и "татарские дороги" на южном прикордонье Правобережной Лесостепи / В.И. Полтавец, С.С. Бессонова // Археологія і давня історія України: Зб. наук. пр. — К.: ІА НАН України, 2015. — Вип. 4 (17). — С. 100-113. — Бібліогр.: 53 назв. — рос. |
Репозитарії
Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraineid |
irk-123456789-161307 |
---|---|
record_format |
dspace |
spelling |
irk-123456789-1613072019-12-06T01:26:19Z Торгово-военные пути скифского времени и «татарские дороги» на южном прикордонье Правобережной Лесостепи Полтавец, В.И. Бессонова, С.С. Статті В статье приведены сведения о двух ключевых территориях на торгово-военных путях скифского и козацкого периодов, проходивших через низовья Тясмина и бассейн Великой Выси. В писемних джерелах XVI—XVIII ст. відомі «татарські шляхи» в Діпровському Правобережжі, які поєднували Дике поле з Лісостепом і проходили через перевози на прикордонних річках. Це Крилов/Новогеоргієвськ в пониззі Тясмину і Златополь/ Новомиргород на Великій Висі. Ці міста згадуються переважно у зв'язку з воєнними набігами і руйнуваннями. Безсумнівним є важливе стратегічне і торговельне (особливо у XVIII ст.) значення цих поселень. Подібну ситуацію можна припускати й для скіфського періоду. Це підтверджують дружинні курганні могильники поблизу с. Журовка в басейні Великої Висі і Світловодський могильник на р. Цибульник (притока Тясмину) неподалік Дніпра. За скіфських часів, до кінця V — початку IV ст. до н. е., шляхи вздовж Дніпра мали насамперед стратегічне значення, на відміну від переважно торгівельних шляхів в басейні Великої Висі. В козацькі часи, коли існували розвинені річкова і морська торгівля, шляхи вздовж Дніпра мали першорядне стратегічне значення. До того ж, тут знаходилися головні історичні осередки запорожців — від Києва і Канева до Каменської Січі. Всі вони виникли поряд з великими переправами, що підкреслює значення торгівлі в житті запорожців. Суттєве значення мали також природні багатства в районі переправ, в тому числі сприятливі умови для розвиненого скотарства і особливо конярства. In written sources of XVI—XVIII centuries there are known «Tatar roads» on the right bank of the Dnipro river that connected Wild Field with forest-steppe and passed through the border rivers crossing. These are Krylov / Novogeorgiyevsk in the Lower Tyasmyn and Zlatopol / Novomyrhorod on the Great Vys river. The cities are mentioned mainly in connection with military invasions and devastation. Undoubtedly there is an important strategic and trade [especially in the XVIII century] value of these settlements. A similar situation can be assumed for the Scythian period. That fact can be confirmed by the fighting squad burial mounds near the village Zhurovka in the basin of the Great Vys and Svetlovodsky cemetery on the Tsybulnik river [inflow of Tyasmyn river] not far from the Dnipro river. In the Scythian time, until the end of the V — the beginning of the IV centuries BC, the roads along the Dnipro had mostly military significance, in contrast to the mainly commercial roads in the Great Vys basin. In Cossack times, when there were developed river and maritime trade, the road along the Dnipro had primary strategic importance. Besides, here were located the main historical centers of the Zaporozhye Cossacks — starting from Kiev and Kanev to Kamenskaya Sech. All of them were formed around major river crossings, which underline the major role of trading in the life of the Cossacks. Not less important role played natural resources in the area of the crossings, including good conditions for developed cattle-breeding and especially horsebreeding. 2015 Article Торгово-военные пути скифского времени и "татарские дороги" на южном прикордонье Правобережной Лесостепи / В.И. Полтавец, С.С. Бессонова // Археологія і давня історія України: Зб. наук. пр. — К.: ІА НАН України, 2015. — Вип. 4 (17). — С. 100-113. — Бібліогр.: 53 назв. — рос. 2227-4952 http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/161307 904:94:711.7[477.46]”638+654” ru Археологія і давня історія України Інститут археології НАН України |
institution |
Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine |
collection |
DSpace DC |
language |
Russian |
topic |
Статті Статті |
spellingShingle |
Статті Статті Полтавец, В.И. Бессонова, С.С. Торгово-военные пути скифского времени и «татарские дороги» на южном прикордонье Правобережной Лесостепи Археологія і давня історія України |
description |
В статье приведены сведения о двух ключевых территориях на торгово-военных путях скифского и козацкого периодов, проходивших через низовья Тясмина и бассейн Великой Выси. |
format |
Article |
author |
Полтавец, В.И. Бессонова, С.С. |
author_facet |
Полтавец, В.И. Бессонова, С.С. |
author_sort |
Полтавец, В.И. |
title |
Торгово-военные пути скифского времени и «татарские дороги» на южном прикордонье Правобережной Лесостепи |
title_short |
Торгово-военные пути скифского времени и «татарские дороги» на южном прикордонье Правобережной Лесостепи |
title_full |
Торгово-военные пути скифского времени и «татарские дороги» на южном прикордонье Правобережной Лесостепи |
title_fullStr |
Торгово-военные пути скифского времени и «татарские дороги» на южном прикордонье Правобережной Лесостепи |
title_full_unstemmed |
Торгово-военные пути скифского времени и «татарские дороги» на южном прикордонье Правобережной Лесостепи |
title_sort |
торгово-военные пути скифского времени и «татарские дороги» на южном прикордонье правобережной лесостепи |
publisher |
Інститут археології НАН України |
publishDate |
2015 |
topic_facet |
Статті |
url |
http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/161307 |
citation_txt |
Торгово-военные пути скифского времени и "татарские дороги" на южном прикордонье Правобережной Лесостепи / В.И. Полтавец, С.С. Бессонова // Археологія і давня історія України: Зб. наук. пр. — К.: ІА НАН України, 2015. — Вип. 4 (17). — С. 100-113. — Бібліогр.: 53 назв. — рос. |
series |
Археологія і давня історія України |
work_keys_str_mv |
AT poltavecvi torgovovoennyeputiskifskogovremeniitatarskiedoroginaûžnomprikordonʹepravoberežnojlesostepi AT bessonovass torgovovoennyeputiskifskogovremeniitatarskiedoroginaûžnomprikordonʹepravoberežnojlesostepi |
first_indexed |
2023-06-10T11:11:07Z |
last_indexed |
2023-06-10T11:11:07Z |
_version_ |
1796154663390674944 |