Вышгородская икона святых князей Бориса и Глеба: истоки образа и эволюция иконографии

В статье реконструируется древнейшее иконное изображение свв. князей Бориса и Глеба XI в. из церкви в Вышгороде, отмечается роль латинской традиции в сложении его иконографии и влияние искусства крестоносцев на появление новых икон святых князей в конце XII—XIII в....

Повний опис

Збережено в:
Бібліографічні деталі
Видавець:Інститут археології НАН України
Дата:2017
Автор: Мусин, А.Е.
Формат: Стаття
Мова:Russian
Опубліковано: Інститут археології НАН України 2017
Назва видання:Археологія і давня історія України
Теми:
Онлайн доступ:http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/161710
Теги: Додати тег
Немає тегів, Будьте першим, хто поставить тег для цього запису!
Цитувати:Вышгородская икона святых князей Бориса и Глеба: истоки образа и эволюция иконографии / А.Е. Мусин // Археологія і давня історія України: Зб. наук. пр. — К.: ІА НАН України, 2017. — Вип. 1 (22). — С. 110-122. — Бібліогр.: 81 назв. — рос.

Репозиторії

Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
id irk-123456789-161710
record_format dspace
spelling irk-123456789-1617102019-12-20T01:25:40Z Вышгородская икона святых князей Бориса и Глеба: истоки образа и эволюция иконографии Мусин, А.Е. Статті В статье реконструируется древнейшее иконное изображение свв. князей Бориса и Глеба XI в. из церкви в Вышгороде, отмечается роль латинской традиции в сложении его иконографии и влияние искусства крестоносцев на появление новых икон святых князей в конце XII—XIII в. У статті подано широкий аналіз еволюції іконографії свв. князів Бориса і Гліба в Східній Європі в XI—XIII ст. Автор демонструє візантійські і європейські елементи в їхній репрезентації. The article presents a comprehensive analysis of the development of the iconography of Saint Princes Boris and Gleb in the Eastern Europe, 11th—13th century. The author shows byzantine and western European elements in the representations. The enigmatic composition on the reliquary-cross and pendant icons where saint brothers are depicted as donators must be interpreted as a scene of aurum coronarium. Such iconography of holy martyrs offering their crowns to Mather of God was broadly presented in the Christian art of Rom during the Late Antiquity and had its revival in the mid — 11th century. Most probably it decorated the frescos in the apse of the church in Vyshgorod build in 1072 by the Prince Izyaslav Yaroslavich who had intensive contacts to the Latin Europe. Additionally, the Princes had been initially buried in medio ecclesiae according Western and not Byzantine tradition. The new iconography where the saints are presented with their swords should be regarded as crusader interpretation of the byzantine image and has nothing to the idea of the originality of the Russian medieval art and special change in the Russian religious mind. 2017 Article Вышгородская икона святых князей Бориса и Глеба: истоки образа и эволюция иконографии / А.Е. Мусин // Археологія і давня історія України: Зб. наук. пр. — К.: ІА НАН України, 2017. — Вип. 1 (22). — С. 110-122. — Бібліогр.: 81 назв. — рос. 2227-4952 http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/161710 246.3(477.41)”11/12” ru Археологія і давня історія України Інститут археології НАН України
institution Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
collection DSpace DC
language Russian
topic Статті
Статті
spellingShingle Статті
Статті
Мусин, А.Е.
Вышгородская икона святых князей Бориса и Глеба: истоки образа и эволюция иконографии
Археологія і давня історія України
description В статье реконструируется древнейшее иконное изображение свв. князей Бориса и Глеба XI в. из церкви в Вышгороде, отмечается роль латинской традиции в сложении его иконографии и влияние искусства крестоносцев на появление новых икон святых князей в конце XII—XIII в.
format Article
author Мусин, А.Е.
author_facet Мусин, А.Е.
author_sort Мусин, А.Е.
title Вышгородская икона святых князей Бориса и Глеба: истоки образа и эволюция иконографии
title_short Вышгородская икона святых князей Бориса и Глеба: истоки образа и эволюция иконографии
title_full Вышгородская икона святых князей Бориса и Глеба: истоки образа и эволюция иконографии
title_fullStr Вышгородская икона святых князей Бориса и Глеба: истоки образа и эволюция иконографии
title_full_unstemmed Вышгородская икона святых князей Бориса и Глеба: истоки образа и эволюция иконографии
title_sort вышгородская икона святых князей бориса и глеба: истоки образа и эволюция иконографии
publisher Інститут археології НАН України
publishDate 2017
topic_facet Статті
url http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/161710
citation_txt Вышгородская икона святых князей Бориса и Глеба: истоки образа и эволюция иконографии / А.Е. Мусин // Археологія і давня історія України: Зб. наук. пр. — К.: ІА НАН України, 2017. — Вип. 1 (22). — С. 110-122. — Бібліогр.: 81 назв. — рос.
series Археологія і давня історія України
work_keys_str_mv AT musinae vyšgorodskaâikonasvâtyhknâzejborisaiglebaistokiobrazaiévolûciâikonografii
first_indexed 2023-06-10T11:12:12Z
last_indexed 2023-06-10T11:12:12Z
_version_ 1796154700781846528