Spatial strategies of firms under Stackelberg competention

The paper explores a spatial duopoly of firms under Stackelberg competition, when one of the firms is a leader in term of product volume. The equilibrium spatial strategies of firms are found. In the process of the analysis of equilibrium stability, it is proved that the transport tariff is a bifurc...

Повний опис

Збережено в:
Бібліографічні деталі
Видавець:Інститут телекомунікацій і глобального інформаційного простору НАН України
Дата:2018
Автор: Melnikov, S.
Формат: Стаття
Мова:English
Опубліковано: Інститут телекомунікацій і глобального інформаційного простору НАН України 2018
Назва видання:Математичне моделювання в економіці
Теми:
Онлайн доступ:http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/162058
Теги: Додати тег
Немає тегів, Будьте першим, хто поставить тег для цього запису!
Цитувати:Spatial strategies of firms under Stackelberg competention / S. Melnikov // Математичне моделювання в економіці. — 2018. — № 4(13). — С. 82-93. — Бібліогр.: 14 назв. — укр.

Репозиторії

Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
id irk-123456789-162058
record_format dspace
spelling irk-123456789-1620582019-12-31T01:25:58Z Spatial strategies of firms under Stackelberg competention Melnikov, S. Аналіз, оцінка та прогнозування в економіці The paper explores a spatial duopoly of firms under Stackelberg competition, when one of the firms is a leader in term of product volume. The equilibrium spatial strategies of firms are found. In the process of the analysis of equilibrium stability, it is proved that the transport tariff is a bifurcation parameter for firms. It was found that the change in the central agglomeration strategy to the differentiation strategy occurs at the point of transcritical bifurcation. The conditions for full coverage of the markets for both strategies are defined. It is obtained that the information asymmetry leads to asymmetry of equilibrium locations of firms. It is established that under differentiation strategy, the follower can due to the space factor overcome information asymmetry in the nearest markets and get a profit more than the leader. В работе исследована пространственная дуополия фирм в условиях конкуренции Штакельберга, когда одна из фирм является лидером по объему продукции. Найдены равновесные пространственные стратегии фирм. В ходе анализа устойчивости равновесия доказано, что транспортный тариф является бифуркационным параметром для фирм. Найдено, что изменение стратегии центральной агломерации на стратегию дифференциации происходит в точке транскритической бифуркации. Определены условия полного покрытия рынка для обеих стратегий. Получено, что информационная асимметрия приводит к асимметрии равновесного расположения фирм. Установлено, что при дифференциации последователь может на прилегающих рынках преодолеть информационную асимметрию за счет фактора пространства и получить прибыль больше, чем у лидера. 2018 Article Spatial strategies of firms under Stackelberg competention / S. Melnikov // Математичне моделювання в економіці. — 2018. — № 4(13). — С. 82-93. — Бібліогр.: 14 назв. — укр. 2409-8876 http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/162058 519.865:338.518 en Математичне моделювання в економіці Інститут телекомунікацій і глобального інформаційного простору НАН України
institution Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
collection DSpace DC
language English
topic Аналіз, оцінка та прогнозування в економіці
Аналіз, оцінка та прогнозування в економіці
spellingShingle Аналіз, оцінка та прогнозування в економіці
Аналіз, оцінка та прогнозування в економіці
Melnikov, S.
Spatial strategies of firms under Stackelberg competention
Математичне моделювання в економіці
description The paper explores a spatial duopoly of firms under Stackelberg competition, when one of the firms is a leader in term of product volume. The equilibrium spatial strategies of firms are found. In the process of the analysis of equilibrium stability, it is proved that the transport tariff is a bifurcation parameter for firms. It was found that the change in the central agglomeration strategy to the differentiation strategy occurs at the point of transcritical bifurcation. The conditions for full coverage of the markets for both strategies are defined. It is obtained that the information asymmetry leads to asymmetry of equilibrium locations of firms. It is established that under differentiation strategy, the follower can due to the space factor overcome information asymmetry in the nearest markets and get a profit more than the leader.
format Article
author Melnikov, S.
author_facet Melnikov, S.
author_sort Melnikov, S.
title Spatial strategies of firms under Stackelberg competention
title_short Spatial strategies of firms under Stackelberg competention
title_full Spatial strategies of firms under Stackelberg competention
title_fullStr Spatial strategies of firms under Stackelberg competention
title_full_unstemmed Spatial strategies of firms under Stackelberg competention
title_sort spatial strategies of firms under stackelberg competention
publisher Інститут телекомунікацій і глобального інформаційного простору НАН України
publishDate 2018
topic_facet Аналіз, оцінка та прогнозування в економіці
url http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/162058
citation_txt Spatial strategies of firms under Stackelberg competention / S. Melnikov // Математичне моделювання в економіці. — 2018. — № 4(13). — С. 82-93. — Бібліогр.: 14 назв. — укр.
series Математичне моделювання в економіці
work_keys_str_mv AT melnikovs spatialstrategiesoffirmsunderstackelbergcompetention
first_indexed 2023-10-18T22:08:18Z
last_indexed 2023-10-18T22:08:18Z
_version_ 1796154729875636224