Education Clusters: The Ukrainian Context

The study aims at theoretical and methodological grounding of the role of education clusters in economic development and analysis of their impact on competitiveness enhancement of national education systems, with emphasis on Ukraine. A review of theoretical approaches to interpretati on and definiti...

Повний опис

Збережено в:
Бібліографічні деталі
Дата:2015
Автор: Khmara, M.
Формат: Стаття
Мова:English
Опубліковано: Центр досліджень науково-технічного потенціалу та історії науки ім. Г.М. Доброва НАН України 2015
Назва видання:Наука та наукознавство
Теми:
Онлайн доступ:http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/162584
Теги: Додати тег
Немає тегів, Будьте першим, хто поставить тег для цього запису!
Назва журналу:Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
Цитувати:Education Clusters: The Ukrainian Context / M. Khmara // Наука та наукознавство. — 2015. — № 4. — С. 73-79. — Бібліогр.: 14 назв. — англ.

Репозитарії

Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
id irk-123456789-162584
record_format dspace
spelling irk-123456789-1625842020-01-12T01:26:10Z Education Clusters: The Ukrainian Context Khmara, M. Наука та освіта The study aims at theoretical and methodological grounding of the role of education clusters in economic development and analysis of their impact on competitiveness enhancement of national education systems, with emphasis on Ukraine. A review of theoretical approaches to interpretati on and definition of the notion “education cluster” is made. Information about entities that may be incorporated in education cluster, objectives and expected results of education clusters is given; their advantages compared with traditional education system and their significance in the regional context are shown. Examples of education clusters and research and education clusters currently operating in Ukraine are given. Метою дослідження є теоретико-методологічне обґрунтування ролі освітніх кластерів у розвитку економіки інноваційного типу, а також їх впливу на підвищення конкурентоспроможності національних систем освіти, зокрема в Україні. Виконано огляд теоретичних підходів до тлумачення та визначення поняття «освітній кластер», наведено інформацію про суб’єкти, які можуть бути учасниками освітнього кластеру, про цілі та очікувані результати діяльності освітніх кластерів, показано їх переваги порівняно з традиційною системою освіти, а також їх значення для розвитку регіонів. Наведено приклади освітніх та науково-освітніх кластерів, що нині діють в Україні. Целью исследования является теоретико-методологическое обоснование роли образовательных кластеров в развитии экономики инновационного типа, а также их влияния на повышение конкурентоспособности национальных систем образования, в частности в Украине. Выполнен обзор теоретических подходов к трактовке и определению понятия «образовательный кластер». Приведена информация о субъектах, которые могут быть участниками образовательного кластера, о целях и ожидаемых результатах деятельности образовательных кластеров, показаны их преимущества в сравнении с традиционной системой образования, а также их значение для развития регионов. Даны примеры образовательных и научно-образовательных кластеров, ныне действующих в Украине. 2015 Article Education Clusters: The Ukrainian Context / M. Khmara // Наука та наукознавство. — 2015. — № 4. — С. 73-79. — Бібліогр.: 14 назв. — англ. 0374-3896 http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/162584 339.923.061.1 ЄC: 330.341.1 en Наука та наукознавство Центр досліджень науково-технічного потенціалу та історії науки ім. Г.М. Доброва НАН України
institution Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
collection DSpace DC
language English
topic Наука та освіта
Наука та освіта
spellingShingle Наука та освіта
Наука та освіта
Khmara, M.
Education Clusters: The Ukrainian Context
Наука та наукознавство
description The study aims at theoretical and methodological grounding of the role of education clusters in economic development and analysis of their impact on competitiveness enhancement of national education systems, with emphasis on Ukraine. A review of theoretical approaches to interpretati on and definition of the notion “education cluster” is made. Information about entities that may be incorporated in education cluster, objectives and expected results of education clusters is given; their advantages compared with traditional education system and their significance in the regional context are shown. Examples of education clusters and research and education clusters currently operating in Ukraine are given.
format Article
author Khmara, M.
author_facet Khmara, M.
author_sort Khmara, M.
title Education Clusters: The Ukrainian Context
title_short Education Clusters: The Ukrainian Context
title_full Education Clusters: The Ukrainian Context
title_fullStr Education Clusters: The Ukrainian Context
title_full_unstemmed Education Clusters: The Ukrainian Context
title_sort education clusters: the ukrainian context
publisher Центр досліджень науково-технічного потенціалу та історії науки ім. Г.М. Доброва НАН України
publishDate 2015
topic_facet Наука та освіта
url http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/162584
citation_txt Education Clusters: The Ukrainian Context / M. Khmara // Наука та наукознавство. — 2015. — № 4. — С. 73-79. — Бібліогр.: 14 назв. — англ.
series Наука та наукознавство
work_keys_str_mv AT khmaram educationclusterstheukrainiancontext
first_indexed 2023-10-18T22:09:23Z
last_indexed 2023-10-18T22:09:23Z
_version_ 1796154776738594816