Єпископ Глухівський та Ніжинський Дамаскін (Цедрик) як один із головних ідеологів ІПЦ в Україні
Метою статті є написання біографії одного з відомих і авторитетних церковних діячів Чернігівщини періоду 1920–1930-х рр. єпископа Дамаскіна (Цедрика) як одного з ідеологів та засновників Істинно-Православної (або інакше – Катакомбної) Церкви в Україні та, зокрема, на Чернігівщині. Методи дослідж...
Збережено в:
Дата: | 2020 |
---|---|
Автор: | |
Формат: | Стаття |
Мова: | Ukrainian |
Опубліковано: |
Інститут української археографії та джерелознавства ім. М.С. Грушевського НАН України
2020
|
Назва видання: | Сiверянський літопис |
Теми: | |
Онлайн доступ: | http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/170728 |
Теги: |
Додати тег
Немає тегів, Будьте першим, хто поставить тег для цього запису!
|
Назва журналу: | Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine |
Цитувати: | Єпископ Глухівський та Ніжинський Дамаскін (Цедрик) як один із головних ідеологів ІПЦ в Україні / В. Шуміло // Сіверянський літопис. — 2020. — № 3. — С. 28-60. — Бібліогр.: 11 назв. — укр. |
Репозитарії
Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of UkraineРезюме: | Метою статті є написання біографії одного з відомих і авторитетних
церковних діячів Чернігівщини періоду 1920–1930-х рр. єпископа Дамаскіна
(Цедрика) як одного з ідеологів та засновників Істинно-Православної (або
інакше – Катакомбної) Церкви в Україні та, зокрема, на Чернігівщині. Методи
дослідження добиралися відповідно до мети та базуються на принципі історизму.
Застосовані методи історіографічного аналізу та синтезу, проблемно-хронологічний, ретроспективний та порівняльний методи. Новизна роботи
полягає в тому, що вперше розглянуто життєвий шлях єпископа Дамаскіна не
тільки як церковного діяча або мученика за віру, який жив в епоху переслідування
православної Церкви в СРСР, але саме як одного з головних ідеологів та
засновників Катакомбної Церкви. Розглянуто розвиток світоглядних поглядів
єпископа Дамаскіна, що призвели його до переконання в тому, що компроміс
православної Церкви з радянською владою в питаннях віри неможливий, а єдиний
шлях для збереження внутрішньої свободи Церкви в умовах знищення в СРСР
свободи віросповідання – перехід на нелегальне становище, – «в катакомби».
Висновки. Єпископ Дамаскін (Цедрик) був ідейно близький до видатних
ієрархів ХХ ст.: митрополитів Антонія (Храповицького), Кирила (Смирнова),
Петра (Полянського), архієпископів Антонія (Абашидзе), Андрія (Ухтомського),
Пахомія (Кедрова) та ін. Він приклав багато зусиль для захисту православної
Церкви від «обновленства», зокрема, в Чернігівській єпархії, одним із перших
православних архієреїв засудив політику митрополита Сергія (Страгородського)
щодо підпорядкування Церкви радянській атеїстичній державі. Саме єпископ Дамаскін зумів налагодити зв'язок з Місцеблюстителем патріаршого престолу митрополитом Петром (Полянським), який перебував на засланні, і з'ясувати позицію першоієрарха щодо «сергіянства». Разом з митрополитом Кирилом (Смирновим) він розробив основи ідеології Катакомбної Церкви в СРСР. |
---|