Риторична стратегія «Слова про Закон і Благодать» митрополита Іларіона
Стаття є спробою погляду на «Слово про Закон і Благодать» як на цілісний і добре скомпонований твір. Мета статті – окреслити імовірну риторичну стратегію митрополита Іларіона, беручи до уваги історико-політичні та суспільно-церковні виклики, пов'язані, зокрема, з постаттю князя Володимира та п...
Збережено в:
Дата: | 2020 |
---|---|
Автор: | |
Формат: | Стаття |
Мова: | Ukrainian |
Опубліковано: |
Інститут української археографії та джерелознавства ім. М.С. Грушевського НАН України
2020
|
Назва видання: | Сiверянський літопис |
Теми: | |
Онлайн доступ: | http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/170736 |
Теги: |
Додати тег
Немає тегів, Будьте першим, хто поставить тег для цього запису!
|
Назва журналу: | Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine |
Цитувати: | Риторична стратегія «Слова про Закон і Благодать» митрополита Іларіона / О. Чапля // Сіверянський літопис. — 2020. — № 3. — С. 157-163. — Бібліогр.: 7 назв. — укр. |
Репозитарії
Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraineid |
irk-123456789-170736 |
---|---|
record_format |
dspace |
spelling |
irk-123456789-1707362020-08-06T01:26:52Z Риторична стратегія «Слова про Закон і Благодать» митрополита Іларіона Чапля, О. Філологічні студії Стаття є спробою погляду на «Слово про Закон і Благодать» як на цілісний і добре скомпонований твір. Мета статті – окреслити імовірну риторичну стратегію митрополита Іларіона, беручи до уваги історико-політичні та суспільно-церковні виклики, пов'язані, зокрема, з постаттю князя Володимира та потребою зарахування його до лику святих Київської Церкви. Методологія дослідження орієнтована на застосування інструментів герменевтичного та феноменологічного методів, а також елементів структурного підходу. Наукова новизна дослідження полягає в аналізі категорій класичної риторики: етосу, логосу, патосу – для трактування Іларіонового вибору жанру, тем і способів нарації як рішення досвідченого оратора, який уміло реалізував сугестивні завдання проповіді. Висновки. Митрополит Іларіон, маючи практичну мету, намагався поєднати зміст і форму мовленого, щоби досягти оптимального впливу на реципієнтів. Аби переконати авдиторію у святості князя Володимира, він опрацював тему старозавітного Закону і Благодаті – нового християнського «закону» спасіння, що видається, за людськими мірками, дещо абсурдним. Словам оратора слухачі вірять завдяки духовному авторитетові самого проповідника та завдяки рясному цитуванню Святого Письма, що становить близько третини текстової канви твору. Говорячи про претендента на канонізацію, Іларіон уподібнював Володимира до апостола Павла й імператора Константина, а водночас наголошував на належності Київської Церкви до апостольської та Візантійської традицій. До проповіді у звичній формі Іларіон додавав частини, ритмічно близькі до літургійної поезії. The article is dedicated to the Sermon on Law and Grace as a coherent and wellcomposed work. The purpose of the article is to outline the probable rhetorical strategy of Metropolitan Ilarion, taking into account the historical, political, and socio-ecclesiastical challenges related, in particular, to the figure of Grand Prince Volodymyr counted among the saints of the Kyivan Church. The research methodology focused on the use of tools of hermeneutics and phenomenological methods, as well as elements of the structural approach. The scientific novelty of the study lies in the analysis of categories of classical rhetoric - ethos, logos, pathos - to interpret Ilarion’s choice of genre, themes, and methods of narration as a solution of an experienced speaker who skillfully implemented the suggestive tasks of the sermon. Conclusions. Metropolitan Ilarion, having a practical goal, tried to combine the content and form of speech to achieve optimal impact on recipients. To convince the audience of the sanctity of Prince Volodymyr, he elaborates on the theme of the Old Testament Law and Grace - the new Christian “law” of salvation, which seems somewhat absurd by human standards. The listeners trust the speaker due to his spiritual authority of the preacher, and due to the abundant citation of the Holy Scriptures. Speaking of the contender for canonization, Ilarion likens Volodymyr to the Apostle Paul and Emperor Constantine, and at the same time, emphasizes the belonging of the Kyivan Church to the apostolic and Byzantine traditions. Ilarion weaves parts that are rhythmically close to liturgical poetry into the usual form of the sermon. 2020 Article Риторична стратегія «Слова про Закон і Благодать» митрополита Іларіона / О. Чапля // Сіверянський літопис. — 2020. — № 3. — С. 157-163. — Бібліогр.: 7 назв. — укр. 2518-7430 DOI: 10.5281/zenodo.3949972 http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/170736 821.161.2Іла7Сло:808.5]:82.09 uk Сiверянський літопис Інститут української археографії та джерелознавства ім. М.С. Грушевського НАН України |
institution |
Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine |
collection |
DSpace DC |
language |
Ukrainian |
topic |
Філологічні студії Філологічні студії |
spellingShingle |
Філологічні студії Філологічні студії Чапля, О. Риторична стратегія «Слова про Закон і Благодать» митрополита Іларіона Сiверянський літопис |
description |
Стаття є спробою погляду на «Слово про Закон і Благодать» як на цілісний і
добре скомпонований твір. Мета статті – окреслити імовірну риторичну стратегію митрополита Іларіона, беручи до уваги історико-політичні та суспільно-церковні виклики, пов'язані, зокрема, з постаттю князя Володимира та потребою зарахування його до лику святих Київської Церкви. Методологія дослідження
орієнтована на застосування інструментів герменевтичного та феноменологічного методів, а також елементів структурного підходу. Наукова новизна дослідження полягає в аналізі категорій класичної риторики: етосу, логосу, патосу
– для трактування Іларіонового вибору жанру, тем і способів нарації як рішення
досвідченого оратора, який уміло реалізував сугестивні завдання проповіді. Висновки. Митрополит Іларіон, маючи практичну мету, намагався поєднати зміст
і форму мовленого, щоби досягти оптимального впливу на реципієнтів. Аби переконати авдиторію у святості князя Володимира, він опрацював тему старозавітного Закону і Благодаті – нового християнського «закону» спасіння, що видається, за людськими мірками, дещо абсурдним. Словам оратора слухачі вірять
завдяки духовному авторитетові самого проповідника та завдяки рясному цитуванню Святого Письма, що становить близько третини текстової канви твору. Говорячи про претендента на канонізацію, Іларіон уподібнював Володимира до
апостола Павла й імператора Константина, а водночас наголошував на належності Київської Церкви до апостольської та Візантійської традицій. До проповіді у звичній формі Іларіон додавав частини, ритмічно близькі до літургійної поезії. |
format |
Article |
author |
Чапля, О. |
author_facet |
Чапля, О. |
author_sort |
Чапля, О. |
title |
Риторична стратегія «Слова про Закон і Благодать» митрополита Іларіона |
title_short |
Риторична стратегія «Слова про Закон і Благодать» митрополита Іларіона |
title_full |
Риторична стратегія «Слова про Закон і Благодать» митрополита Іларіона |
title_fullStr |
Риторична стратегія «Слова про Закон і Благодать» митрополита Іларіона |
title_full_unstemmed |
Риторична стратегія «Слова про Закон і Благодать» митрополита Іларіона |
title_sort |
риторична стратегія «слова про закон і благодать» митрополита іларіона |
publisher |
Інститут української археографії та джерелознавства ім. М.С. Грушевського НАН України |
publishDate |
2020 |
topic_facet |
Філологічні студії |
url |
http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/170736 |
citation_txt |
Риторична стратегія «Слова про Закон і Благодать» митрополита Іларіона / О. Чапля // Сіверянський літопис. — 2020. — № 3. — С. 157-163. — Бібліогр.: 7 назв. — укр. |
series |
Сiверянський літопис |
work_keys_str_mv |
AT čaplâo ritoričnastrategíâslovaprozakoníblagodatʹmitropolitaílaríona |
first_indexed |
2023-10-18T22:27:59Z |
last_indexed |
2023-10-18T22:27:59Z |
_version_ |
1796155589883068416 |