Книга буття у настінному розписі Спасо-Преображенського собору (ХІ ст.) м. Чернігова

Мета цієї публікації – детально розглянути та описати монументальний живопис центральної бані та верхньої частини північної нави одного з найдавніших храмів Придніпровʼя – Спасо-Преображенського собору (XI ст.) Чернігова, показати логічну узгодженість композицій стінопису, сюжетну послідовність і...

Повний опис

Збережено в:
Бібліографічні деталі
Видавець:Інститут української археографії та джерелознавства ім. М.С. Грушевського НАН України
Дата:2020
Автор: Гаркуша, А.
Формат: Стаття
Мова:Ukrainian
Опубліковано: Інститут української археографії та джерелознавства ім. М.С. Грушевського НАН України 2020
Назва видання:Сiверянський літопис
Теми:
Онлайн доступ:http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/173232
Теги: Додати тег
Немає тегів, Будьте першим, хто поставить тег для цього запису!
Цитувати:Книга буття у настінному розписі Спасо-Преображенського собору (ХІ ст.) м. Чернігова / А. Гаркуша // Сіверянський літопис. — 2020. — № 4. — С. 12-23. — Бібліогр.: 13 назв. — укр.

Репозиторії

Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
id irk-123456789-173232
record_format dspace
institution Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
collection DSpace DC
language Ukrainian
topic Iсторія міст і сіл
Iсторія міст і сіл
spellingShingle Iсторія міст і сіл
Iсторія міст і сіл
Гаркуша, А.
Книга буття у настінному розписі Спасо-Преображенського собору (ХІ ст.) м. Чернігова
Сiверянський літопис
description Мета цієї публікації – детально розглянути та описати монументальний живопис центральної бані та верхньої частини північної нави одного з найдавніших храмів Придніпровʼя – Спасо-Преображенського собору (XI ст.) Чернігова, показати логічну узгодженість композицій стінопису, сюжетну послідовність і цілісність загального художнього задуму, а також укотре привернути увагу до настінного розпису, створеного у першій чверті ХІХ ст. як важливої складової внутрішнього опорядження древнього храму. Методи, на яких ґрунтується дослідження, оскільки йдеться про мистецький твір, добиралися відповідно до обʼєкта. Передусім це методи опису, аналізу та інтерпретації. Наукова новизна полягає в тому, що вперше детально описуються й аналізуються композиції стінопису, який складає основу декору соборного інтерʼєру. Аналізується відповідність проєктному задуму наявних композицій, розкривається логічний звʼязок між ними, що, у свою чергу, вказує на цілісність художнього задуму. Висновки. Детальний опис та аналіз композицій дозволив зʼясувати, що живопис центральної бані і підбанного простору Спасо-Преображенського собору складається з трьох композиційних частин і створює сюжетну лінію, яку можна назвати «Створення світу» і яка ілюструє першу главу Книги Буття. У верхній частині північної нави розміщено також три композиційні частини, що утворюють завершену сюжетну лінію, яку умовно можна визначити як «Повстання проти Творця та покарання за це повстання». Дві з трьох названих композицій є ілюстраціями до 2-ї та 6–7 глав Книги Буття.
format Article
author Гаркуша, А.
author_facet Гаркуша, А.
author_sort Гаркуша, А.
title Книга буття у настінному розписі Спасо-Преображенського собору (ХІ ст.) м. Чернігова
title_short Книга буття у настінному розписі Спасо-Преображенського собору (ХІ ст.) м. Чернігова
title_full Книга буття у настінному розписі Спасо-Преображенського собору (ХІ ст.) м. Чернігова
title_fullStr Книга буття у настінному розписі Спасо-Преображенського собору (ХІ ст.) м. Чернігова
title_full_unstemmed Книга буття у настінному розписі Спасо-Преображенського собору (ХІ ст.) м. Чернігова
title_sort книга буття у настінному розписі спасо-преображенського собору (хі ст.) м. чернігова
publisher Інститут української археографії та джерелознавства ім. М.С. Грушевського НАН України
publishDate 2020
topic_facet Iсторія міст і сіл
url http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/173232
citation_txt Книга буття у настінному розписі Спасо-Преображенського собору (ХІ ст.) м. Чернігова / А. Гаркуша // Сіверянський літопис. — 2020. — № 4. — С. 12-23. — Бібліогр.: 13 назв. — укр.
series Сiверянський літопис
work_keys_str_mv AT garkušaa knigabuttâunastínnomurozpisíspasopreobražensʹkogosoboruhístmčernígova
first_indexed 2023-10-18T22:33:38Z
last_indexed 2023-10-18T22:33:38Z
_version_ 1796155836792307712
spelling irk-123456789-1732322020-11-28T01:26:37Z Книга буття у настінному розписі Спасо-Преображенського собору (ХІ ст.) м. Чернігова Гаркуша, А. Iсторія міст і сіл Мета цієї публікації – детально розглянути та описати монументальний живопис центральної бані та верхньої частини північної нави одного з найдавніших храмів Придніпровʼя – Спасо-Преображенського собору (XI ст.) Чернігова, показати логічну узгодженість композицій стінопису, сюжетну послідовність і цілісність загального художнього задуму, а також укотре привернути увагу до настінного розпису, створеного у першій чверті ХІХ ст. як важливої складової внутрішнього опорядження древнього храму. Методи, на яких ґрунтується дослідження, оскільки йдеться про мистецький твір, добиралися відповідно до обʼєкта. Передусім це методи опису, аналізу та інтерпретації. Наукова новизна полягає в тому, що вперше детально описуються й аналізуються композиції стінопису, який складає основу декору соборного інтерʼєру. Аналізується відповідність проєктному задуму наявних композицій, розкривається логічний звʼязок між ними, що, у свою чергу, вказує на цілісність художнього задуму. Висновки. Детальний опис та аналіз композицій дозволив зʼясувати, що живопис центральної бані і підбанного простору Спасо-Преображенського собору складається з трьох композиційних частин і створює сюжетну лінію, яку можна назвати «Створення світу» і яка ілюструє першу главу Книги Буття. У верхній частині північної нави розміщено також три композиційні частини, що утворюють завершену сюжетну лінію, яку умовно можна визначити як «Повстання проти Творця та покарання за це повстання». Дві з трьох названих композицій є ілюстраціями до 2-ї та 6–7 глав Книги Буття. The purpose of this publication is to consider in detail and describe the monumental painting of the upper part of the central (main dome) and northern nave of one of the oldest temples of the Trans Dnipro region – the Transfiguration Cathedral (11th century) Chernihiv, to show the logical consistency of frescoes, plot sequence and the integrity of the overall artistic design, as well as once again to draw attention to the mural, created in the first quarter of the nineteenth century, as an important interior decoration of the ancient temple. The methods on which the research is basedwere selected according to the object as a work of art. First of all, these are methods of description, analysis and interpretation. The scientific novelty is that for the first time the compositions of the fresco, which form the basis of the interior decoration of the cathedral, are described and analyzed in detail. The correspondence of the available compositions to the project idea is analyzed, the logical connection between them is revealed, which in its turn indicates the integrity of the artistic idea. Conclusions. A detailed description and analysis of the compositions revealed that the painting of the central dome and the under dome space of the Transfiguration Cathedral consists of three compositions that create a plotline. It can be called the «Creation of the World» and it illustrates the first chapter of the Book of Genesis. This line is connected to another one located in the upper part of the northern nave. It also consists of three compositions – «The Rejection of Sinful Angels», «Life in the Paradise» and «The Deluge». They can be defined conditionally as «The Rebellion against the Creator and Punishment for This Rebellion». Two of the three named compositions are illustrations for the 2nd and 7th chapters of the Book of Genesis. Both plotlines illustrate certain verses from the 1st, 2nd, 3rd, 6th and 7th chapters of the Book of Genesis. 2020 Article Книга буття у настінному розписі Спасо-Преображенського собору (ХІ ст.) м. Чернігова / А. Гаркуша // Сіверянський літопис. — 2020. — № 4. — С. 12-23. — Бібліогр.: 13 назв. — укр. 2518-7430 DOI: 10.5281/zenodo.4018346 http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/173232 75.052.046.3:27–242]:271.2-523.41(477.51–25)«18» uk Сiверянський літопис Інститут української археографії та джерелознавства ім. М.С. Грушевського НАН України