Commercialization of Intellectual Property Rights as Foundation for Innovation

Introduction. Innovations are considered impossible without intellectual, creative work of authors. Inventors and others are involved into this process. Ukraine has approved striving to become technologically developed and competitive member of international relationships in the view of informatio...

Повний опис

Збережено в:
Бібліографічні деталі
Видавець:Видавничий дім "Академперіодика" НАН України
Дата:2019
Автори: Kodynetz, А., Maidanyk, L.
Формат: Стаття
Мова:English
Опубліковано: Видавничий дім "Академперіодика" НАН України 2019
Назва видання:Наука та інновації
Теми:
Онлайн доступ:http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/174056
Теги: Додати тег
Немає тегів, Будьте першим, хто поставить тег для цього запису!
Цитувати:Commercialization of Intellectual Property Rights as Foundation for Innovation / А. Kodynetz, L. Maidanyk // Наука та інновації. — 2019. — Т. 15, № 4. — С. 91-102. — Бібліогр.: 19 назв. — англ.

Репозиторії

Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
id irk-123456789-174056
record_format dspace
institution Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
collection DSpace DC
language English
topic Правова охорона інтелектуальної власності
Правова охорона інтелектуальної власності
spellingShingle Правова охорона інтелектуальної власності
Правова охорона інтелектуальної власності
Kodynetz, А.
Maidanyk, L.
Commercialization of Intellectual Property Rights as Foundation for Innovation
Наука та інновації
description Introduction. Innovations are considered impossible without intellectual, creative work of authors. Inventors and others are involved into this process. Ukraine has approved striving to become technologically developed and competitive member of international relationships in the view of information era. Problem Statement. Most of patents issued in Ukraine do not provide profitability for patented technical solutions. Thus, effective commercialization of intellectual property rights is crucial on the way to the developed innovative economics of Ukraine. Commercialization of intellectual property rights is considered as the foundation for innovation process. Purpose. The purpose is to disclose the concept of commercialization of intellectual property rights. Materials and Methods. The concept and elements of intellectual property commercialization have been analyzed. Results. The commercialization of intellectual property rights is characterized by graduality, which is reflected in stages which are realized one after another. Conclusions. The following stages (elements) of commercialization of intellectual property have been identified: identification of the object of intellectual property and obtaining a security document, unless otherwise provided by law; marketing (product identification, market analysis, sales channels, pricing, audit), which includes, in addition to the above promotion of the product / service using the object of intellectual property; valuation of intellectual property (cost method, market (comparative), income methods of valuation); intellectual property rights insurance; search for users and conclusion of agreements with them on exploitation of intellectual property rights. The research has focused on some types of agreements connected directly or indirectly with intellectual property: license, license agreement, assignment agreement, franchise agreement, non-disclosure (confidentiality) agreement, and collaboration agreement.
format Article
author Kodynetz, А.
Maidanyk, L.
author_facet Kodynetz, А.
Maidanyk, L.
author_sort Kodynetz, А.
title Commercialization of Intellectual Property Rights as Foundation for Innovation
title_short Commercialization of Intellectual Property Rights as Foundation for Innovation
title_full Commercialization of Intellectual Property Rights as Foundation for Innovation
title_fullStr Commercialization of Intellectual Property Rights as Foundation for Innovation
title_full_unstemmed Commercialization of Intellectual Property Rights as Foundation for Innovation
title_sort commercialization of intellectual property rights as foundation for innovation
publisher Видавничий дім "Академперіодика" НАН України
publishDate 2019
topic_facet Правова охорона інтелектуальної власності
url http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/174056
citation_txt Commercialization of Intellectual Property Rights as Foundation for Innovation / А. Kodynetz, L. Maidanyk // Наука та інновації. — 2019. — Т. 15, № 4. — С. 91-102. — Бібліогр.: 19 назв. — англ.
series Наука та інновації
work_keys_str_mv AT kodynetza commercializationofintellectualpropertyrightsasfoundationforinnovation
AT maidanykl commercializationofintellectualpropertyrightsasfoundationforinnovation
first_indexed 2023-10-18T22:35:31Z
last_indexed 2023-10-18T22:35:31Z
_version_ 1796155920235888640
spelling irk-123456789-1740562020-12-31T01:26:12Z Commercialization of Intellectual Property Rights as Foundation for Innovation Kodynetz, А. Maidanyk, L. Правова охорона інтелектуальної власності Introduction. Innovations are considered impossible without intellectual, creative work of authors. Inventors and others are involved into this process. Ukraine has approved striving to become technologically developed and competitive member of international relationships in the view of information era. Problem Statement. Most of patents issued in Ukraine do not provide profitability for patented technical solutions. Thus, effective commercialization of intellectual property rights is crucial on the way to the developed innovative economics of Ukraine. Commercialization of intellectual property rights is considered as the foundation for innovation process. Purpose. The purpose is to disclose the concept of commercialization of intellectual property rights. Materials and Methods. The concept and elements of intellectual property commercialization have been analyzed. Results. The commercialization of intellectual property rights is characterized by graduality, which is reflected in stages which are realized one after another. Conclusions. The following stages (elements) of commercialization of intellectual property have been identified: identification of the object of intellectual property and obtaining a security document, unless otherwise provided by law; marketing (product identification, market analysis, sales channels, pricing, audit), which includes, in addition to the above promotion of the product / service using the object of intellectual property; valuation of intellectual property (cost method, market (comparative), income methods of valuation); intellectual property rights insurance; search for users and conclusion of agreements with them on exploitation of intellectual property rights. The research has focused on some types of agreements connected directly or indirectly with intellectual property: license, license agreement, assignment agreement, franchise agreement, non-disclosure (confidentiality) agreement, and collaboration agreement. Вступ. Інновації неможливі без інтелектуальної, творчої праці авторів, винахідників та інших суб'єктів інноваційного процесу. Україна прагне стати технологічно розвиненим і конкурентоспроможним учасником міжнародних відносин в умовах інформаційної ери. Проблематика. Комерціалізація прав інтелектуальної власності розглядається як основа інноваційного процесу, якій притаманна поступовіть. Більшість виданих в Україні патентів не забезпечують прибутковості охоронюваних технічних рішень, тоді як ефективна комерціалізація прав інтелектуальної власності є важливою складовою розвитку інноваційної економіки України. Мета. Розкрити поняття комерціалізації прав інтелектуальної власності. Матеріали й методи. Методи аналізу понять та складових комерціалізації інтелектуальної власності. Результати. Доведено, що комерціалізація прав на результати інтелектуальної діяльності як системне явище являє собою комплекс суспільних відносин (економічних, юридичних тощо), які забезпечують сприйняття цих прав як товару, оскільки потреба в ньому інших осіб дає можливість правоволодільцю отримувати прибуток завдяки введенню цих прав в оборот. Комерціалізація прав інтелектуальної власності характеризується поступовістю, що відображається в етапах, реалізація яких відбувається почергово. Висновки. Виокремлено такі етапи комерціалізації інтелектуальної власності: ідентифікація об'єкту інтелектуальної власності і отримання охоронного документа; маркетинг (ідентифікація товару, аналіз ринку, канали збуту, ціноутворення, аудит), який включає, крім зазначеного вище, просування (рекламування) товару/послуги із використанням об'єкту інтелектуальної власності; оцінка об'єкту інтелектуальної власності (за витратним, ринковим (порівняльним), дохідним методами оцінки); страхування майнових прав інтелектуальної власності; пошук користувачів та укладання з ними договорів щодо розпоряджання майновими правами інтелектуальної власності. Дослідження зосереджено на договорах, пов'язаних з інтелектуальною власністю: ліцензіях, ліцензійних договорах, договорах про відчуження майнових прав, договорах франчайзингу, договорах про нерозголошення, договорах про співпрацю. Введение. Инновации невозможны без интеллектуального, творческого труда авторов, изобретателей и других субъектов данного процесса. Украина стремится стать технологически развитым и конкурентоспособным участни- ком международных отношений. Проблематика. Коммерциализация прав интеллектуальной собственности рассматривается как основа иннова- ционного процесса, которой присуща постепенность. Большинство выданных в Украине патентов не обеспечивают прибыльности технических решений, тогда как коммерциализация прав интеллектуальной собственности является важной составляющей инновационной экономики Украины. Цель. Раскрыть понятие коммерциализации прав интеллектуальной собственности. Материалы и методы. Проведен анализ понятия и составляющих коммерциализации интеллектуальной собст- венности. Результаты. Доказано, что коммерциализация прав на результаты интеллектуальной деятельности, как системное явление, представляет собой комплекс общественных отношений (экономических, юридических и т.д.), обеспечивающих восприятие этих прав как товара, потребность в котором других лиц дает возможность право обладателю получать прибыль вследствие введения этих прав в оборот. Коммерциализация прав интеллектуальной собственности характеризуется постепенностью, что отображается в этапах, которые реализуются один за другим. Выводы. Выделены следующие этапы коммерциализации интеллектуальной собственности: идентификация объекта интеллектуальной собственности и получения охранного документа; маркетинг (идентификация товара, анализ рынка, каналы сбыта, ценообразования, аудит), включающий помимо указанного выше продвижения (рекламы) товара/услуги с применением объекта интеллектуальной собственности; оценка объекта интеллектуальной собственности (по затратным, рыночным (сравнительным), доходным методами оценки); страхование имущественных прав интеллектуальной собственности; поиск пользователей и заключения с ними договоров о распоряжении имущественными правами интеллектуальной собственности. 2019 Article Commercialization of Intellectual Property Rights as Foundation for Innovation / А. Kodynetz, L. Maidanyk // Наука та інновації. — 2019. — Т. 15, № 4. — С. 91-102. — Бібліогр.: 19 назв. — англ. 1815-2066 DOI: doi.org/10.15407/scin15.04.091 http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/174056 en Наука та інновації Видавничий дім "Академперіодика" НАН України