Образ мавки в українській міфології та повісті Докії Гуменної "Небесний змій"
У статті розглянуто специфіку образу мавки в українській міфології та в повісті Д. Гуменної «Небесний змій». На основі праць Ф.Потушняка, В.Шухевича, В.Гнатюка та інших дослідників з’ясовано, що мавка сприймалася нашими предками і як богиня рослинності, і як богиня смерті. Мавка в українській мі...
Збережено в:
Дата: | 2019 |
---|---|
Автор: | |
Формат: | Стаття |
Мова: | Ukrainian |
Опубліковано: |
Інститут літератури ім. Т.Г. Шевченка НАН України
2019
|
Назва видання: | Філологічний дискурс |
Теми: | |
Онлайн доступ: | http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/178746 |
Теги: |
Додати тег
Немає тегів, Будьте першим, хто поставить тег для цього запису!
|
Назва журналу: | Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine |
Цитувати: | Образ мавки в українській міфології та повісті Докії Гуменної "Небесний змій" / О. Тиховська // Філологічний дискурс: Зб. наук. праць. — 2019. — Вип. 9. — С. 168-179. — Бібліогр.: 11 назв. — укр. |
Репозитарії
Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of UkraineРезюме: | У статті розглянуто специфіку образу мавки в українській
міфології та в повісті Д. Гуменної «Небесний змій». На основі праць
Ф.Потушняка, В.Шухевича, В.Гнатюка та інших дослідників
з’ясовано, що мавка сприймалася нашими предками і як богиня
рослинності, і як богиня смерті. Мавка в українській міфології
постає уособленням демонічної фемінності (негативної Аніми), котра
зводить зі світу чоловіків, наславши на них блуд (дезорієнтацію на
місцевості) або зваблює й лоскоче до смерті. Семантично близьким до
образу мавки на Закарпатті є мана та повітруля, на Гуцульщині –
лісниця, образи всіх цих персонажів амбівалентні й мають
архетипну природу. Ці міфологічні персонажі увібрали в себе страх
людини перед смертю та перед темною стороною власної
особистості. З психологічної точки зору, в образі мавки-мани об’єктивувався страх чоловіків перед можливістю бути захопленими
жіночою красою (чарами), втратити чітке бачення реальності та здатність тверезо мислити через пристрасть до жінки –
метафорично: піддатися блуду. Д.Гуменна в повісті «Небесний змій» акцентувала увагу читача на амбівалентності образу мавки,
реконструювала давній язичницький обряд, пов’язаний з проводами русалок/мавок та вбивством ними царя-жертви. |
---|