Історія як засіб пропаґанди: британська та німецька історіографії періоду Першої світової війни
Мета дослідження – порівняти історіографії Великобританії й Німеччини періоду Першої світової війни у створенні ними образу ворога для визначення спільних рис та особливостей у різних соціальних контекстах. Методологія дослідження ґрунтується на засобах історичної компаративістики (порівняння за...
Збережено в:
Видавець: | Інститут історії України НАН України |
---|---|
Дата: | 2019 |
Автори: | , |
Формат: | Стаття |
Мова: | Ukrainian |
Опубліковано: |
Інститут історії України НАН України
2019
|
Назва видання: | Український історичний журнал |
Теми: | |
Онлайн доступ: | http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/179483 |
Теги: |
Додати тег
Немає тегів, Будьте першим, хто поставить тег для цього запису!
|
Цитувати: | Історія як засіб пропаґанди: британська та німецька історіографії періоду Першої світової війни / С. Стельмах, С. Котова // Український історичний журнал. — 2019. — № 4. — С. 135-156. — Бібліогр.: 77 назв. — укр. |
Репозиторії
Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraineid |
irk-123456789-179483 |
---|---|
record_format |
dspace |
institution |
Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine |
collection |
DSpace DC |
language |
Ukrainian |
topic |
Методологія. Історіографія. Джерелознавство Методологія. Історіографія. Джерелознавство |
spellingShingle |
Методологія. Історіографія. Джерелознавство Методологія. Історіографія. Джерелознавство Стельмах, С. Котова, С. Історія як засіб пропаґанди: британська та німецька історіографії періоду Першої світової війни Український історичний журнал |
description |
Мета дослідження – порівняти історіографії Великобританії й
Німеччини періоду Першої світової війни у створенні ними образу ворога для
визначення спільних рис та особливостей у різних соціальних контекстах.
Методологія дослідження ґрунтується на засобах історичної компаративістики (порівняння за аналогією й контрастом), із використанням інструментів контекстуальної методології та концепції «наративних шаблонів»
Дж.Верча. Наукова новизна. На основі широкого кола історіографічних
джерел та опублікованих документів здійснено порівняльне дослідження ролі
історичних наук Великобританії й Німеччини у пропаґандистських акціях і
формуванні у суспільствах воюючих країн образу ворога. Висновки. Перетворення Німеччини на центр розвитку історичної науки та перейняття іншими країнами її канонів професіоналізації й інституціоналізації породжувало
в її істориків почуття зверхності та некритичності до власних інтерпретацій і висновків. Незавершені процеси інституціоналізації історичної науки
у Великобританії, потужний вплив німецьких канонів науковості та професіоналізації, міцна кооперація з німецькими колеґами обумовили доволі слабку втягненість британських істориків у пропаґандистські акції на першому
етапі війни. З її початком німецькі історики були майже одностайними в
тому, що один із найважливіших методологічних принципів «об’єктивності»
(або «неупередженості») має поступитися національно-патріотичному самовираженню і професійна історіографія перетворилася на «historia militants».
Для британських істориків ця проблема не стояла так гостро, оскільки незавершені процеси професіоналізації практично споріднювали історичні дослідження з літературною творчістю. Найкраще участь істориків у пропаґандистській діяльності було організаційно забезпечено у Великобританії. На
початковому етапі війни вона полягала у виданні численних науково-популярних памфлетів із німецької та австро-угорської історії, минулого слов’янських
народів Балканського півострова та ін. Німецькі історики, маючи достатньо
потужну інституційну базу, корпоративні органи і глибоку соціологізацію,
використовували численну періодику, у тому числі й фаховий друкований орган «Historische Zeitschrift» для того, щоб вести аґресивну війну на «історичному фронті». |
format |
Article |
author |
Стельмах, С. Котова, С. |
author_facet |
Стельмах, С. Котова, С. |
author_sort |
Стельмах, С. |
title |
Історія як засіб пропаґанди: британська та німецька історіографії періоду Першої світової війни |
title_short |
Історія як засіб пропаґанди: британська та німецька історіографії періоду Першої світової війни |
title_full |
Історія як засіб пропаґанди: британська та німецька історіографії періоду Першої світової війни |
title_fullStr |
Історія як засіб пропаґанди: британська та німецька історіографії періоду Першої світової війни |
title_full_unstemmed |
Історія як засіб пропаґанди: британська та німецька історіографії періоду Першої світової війни |
title_sort |
історія як засіб пропаґанди: британська та німецька історіографії періоду першої світової війни |
publisher |
Інститут історії України НАН України |
publishDate |
2019 |
topic_facet |
Методологія. Історіографія. Джерелознавство |
url |
http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/179483 |
citation_txt |
Історія як засіб пропаґанди: британська та німецька історіографії періоду Першої світової війни / С. Стельмах, С. Котова // Український історичний журнал. — 2019. — № 4. — С. 135-156. — Бібліогр.: 77 назв. — укр. |
series |
Український історичний журнал |
work_keys_str_mv |
AT stelʹmahs ístoríââkzasíbpropagandibritansʹkatanímecʹkaístoríografííperíoduperšoísvítovoívíjni AT kotovas ístoríââkzasíbpropagandibritansʹkatanímecʹkaístoríografííperíoduperšoísvítovoívíjni |
first_indexed |
2023-10-18T22:48:13Z |
last_indexed |
2023-10-18T22:48:13Z |
_version_ |
1796156476195078144 |
spelling |
irk-123456789-1794832021-05-14T01:26:17Z Історія як засіб пропаґанди: британська та німецька історіографії періоду Першої світової війни Стельмах, С. Котова, С. Методологія. Історіографія. Джерелознавство Мета дослідження – порівняти історіографії Великобританії й Німеччини періоду Першої світової війни у створенні ними образу ворога для визначення спільних рис та особливостей у різних соціальних контекстах. Методологія дослідження ґрунтується на засобах історичної компаративістики (порівняння за аналогією й контрастом), із використанням інструментів контекстуальної методології та концепції «наративних шаблонів» Дж.Верча. Наукова новизна. На основі широкого кола історіографічних джерел та опублікованих документів здійснено порівняльне дослідження ролі історичних наук Великобританії й Німеччини у пропаґандистських акціях і формуванні у суспільствах воюючих країн образу ворога. Висновки. Перетворення Німеччини на центр розвитку історичної науки та перейняття іншими країнами її канонів професіоналізації й інституціоналізації породжувало в її істориків почуття зверхності та некритичності до власних інтерпретацій і висновків. Незавершені процеси інституціоналізації історичної науки у Великобританії, потужний вплив німецьких канонів науковості та професіоналізації, міцна кооперація з німецькими колеґами обумовили доволі слабку втягненість британських істориків у пропаґандистські акції на першому етапі війни. З її початком німецькі історики були майже одностайними в тому, що один із найважливіших методологічних принципів «об’єктивності» (або «неупередженості») має поступитися національно-патріотичному самовираженню і професійна історіографія перетворилася на «historia militants». Для британських істориків ця проблема не стояла так гостро, оскільки незавершені процеси професіоналізації практично споріднювали історичні дослідження з літературною творчістю. Найкраще участь істориків у пропаґандистській діяльності було організаційно забезпечено у Великобританії. На початковому етапі війни вона полягала у виданні численних науково-популярних памфлетів із німецької та австро-угорської історії, минулого слов’янських народів Балканського півострова та ін. Німецькі історики, маючи достатньо потужну інституційну базу, корпоративні органи і глибоку соціологізацію, використовували численну періодику, у тому числі й фаховий друкований орган «Historische Zeitschrift» для того, щоб вести аґресивну війну на «історичному фронті». The purpose of the research is to compare the historiography of Great Britain and Germany during the period of the World War I in creating the image of an enemy to identify common features and characteristics in various social contexts. The research methodology is based on the means of historical comparativism (comparison by analogy and comparison by contrast), using the tools of contextual methodology and the concept of “Narrative Templates” by J.Wertsch. The scientific novelty consists in a comparative study of the role of the historical sciences of Great Britain and Germany in propaganda campaigns to form an image of an enemy in the societies of the warring countries based on historiographical sources and published documents. Conclusions. German historians have experienced a sense of superiority and uncriticality to their own interpretations and conclusions due to the transformation of Germany into a center of historical science and the adoption by other countries of the German canons of professionalization and institutionalization. British historians were weakly involved in propaganda actions at the first stage of the Great War owing to the incompleteness of the processes of institutionalization of historical science in Great Britain, the powerful influence of German canons of science and professionalization, and strong cooperation with German colleagues. At the beginning of the war professional historiography in Germany turned into a “Historia Militants”, as German historians held almost the same idea on one of the most important methodological principles of “objectivity” or “impartiality” should give way to national-patriotic self-expression. This problem was not so acute for British historians, because the incomplete processes of professionalization were practically related to historical research with literary creation. At the initial stage of the war, British historians organized propaganda activities. They published numerous popular scientific pamphlets on German history, the history of Austria-Hungary, and the history of the Slavic peoples of the Balkan Peninsula. German historians waged an aggressive war on the “historical front” with the support of a strong institutional base, corporate scientific societies using numerous professional periodicals (e.g., “Historische Zeitschrift”). 2019 Article Історія як засіб пропаґанди: британська та німецька історіографії періоду Першої світової війни / С. Стельмах, С. Котова // Український історичний журнал. — 2019. — № 4. — С. 135-156. — Бібліогр.: 77 назв. — укр. 0130-5247 http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/179483 94(410+430):[32.019.51:930]«1914/1918» uk Український історичний журнал Інститут історії України НАН України |