Одне коріння, дві релігійних культури? Київські та почаївські місяцеслови кінця XVIII ст.
Мета дослідження – на основі такого джерела, як місяцеслови, проаналізувати релігійні культури вірян православної Київської митрополії та українців-уніатів із Речі Посполитої. Наприкінці XVII – на початку XVIII ст. Київська митрополія зазнала значних територіальних втрат і, зрештою, була перетвор...
Збережено в:
Дата: | 2019 |
---|---|
Автор: | |
Формат: | Стаття |
Мова: | Ukrainian |
Опубліковано: |
Інститут історії України НАН України
2019
|
Назва видання: | Український історичний журнал |
Теми: | |
Онлайн доступ: | http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/179685 |
Теги: |
Додати тег
Немає тегів, Будьте першим, хто поставить тег для цього запису!
|
Назва журналу: | Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine |
Цитувати: | Одне коріння, дві релігійних культури? Київські та почаївські місяцеслови кінця XVIII ст. / М. Яременко // Український історичний журнал. — 2019. — № 6. — С. 40-57. — Бібліогр.: 24 назв. — укр. |
Репозитарії
Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraineid |
irk-123456789-179685 |
---|---|
record_format |
dspace |
institution |
Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine |
collection |
DSpace DC |
language |
Ukrainian |
topic |
Історичні студії Історичні студії |
spellingShingle |
Історичні студії Історичні студії Яременко, М. Одне коріння, дві релігійних культури? Київські та почаївські місяцеслови кінця XVIII ст. Український історичний журнал |
description |
Мета дослідження – на основі такого джерела, як місяцеслови,
проаналізувати релігійні культури вірян православної Київської митрополії та українців-уніатів із Речі Посполитої. Наприкінці XVII – на початку
XVIII ст. Київська митрополія зазнала значних територіальних втрат і,
зрештою, була перетворена на одну з єпархій синодальної імперської церкви.
Більшість колишніх православних вірних на теренах Речі Посполитої відтепер належали до унійної конфесії. І православні українці Російської імперії, і
річпосполитські українці-уніати у XVIII ст. стали об’єктами конфесійного
дисциплінування, що, зрештою, мало б витворити дві відмінних релігійних
культури та ідентичності. Нижче проаналізовано успішність згаданого дисциплінування крізь призму церковних календарів. Використано методику й підходи такого напряму нової соціальної історії, як соціорелігійні студії, що
в останні десятиліття надихалися концептом конфесіоналізації (для ранньомодерного часу). Зокрема у статті порушено питання елітного зрізу релігійної культури (приписувані норми та конфесійна «ідеологія»), конфесіоналізації
та дисциплінування. Попри те, що історики вже давно послуговуються місяцесловами як джерелами, календарі XVIII ст. за поодинокими й доволі принагідними згадками не стали поки що підґрунтям для серйозного аналізу. Ті ж
розвідки, де їх усе ж використано, порушують радше питання політики церковної ієрархії та не намагаються підійти до аналізу релігійної культури у широкому порівняльному контексті, що й зумовлює наукову новизну цього дослідження. Висновки. Порівняння київських православних і почаївських унійних календарів кінця XVIII ст. дає змогу стверджувати, що на рівні приписів
релігійні культури українців по обидва боки конфесійного та державного кордону зберігали низку схожих елементів. Проте відмінності, котрі існували, не означали домінування на теренах православної Київської митрополії універсальної синодальної релігійної культури, що її творили в Російській імперії впродовж XVIII ст. |
format |
Article |
author |
Яременко, М. |
author_facet |
Яременко, М. |
author_sort |
Яременко, М. |
title |
Одне коріння, дві релігійних культури? Київські та почаївські місяцеслови кінця XVIII ст. |
title_short |
Одне коріння, дві релігійних культури? Київські та почаївські місяцеслови кінця XVIII ст. |
title_full |
Одне коріння, дві релігійних культури? Київські та почаївські місяцеслови кінця XVIII ст. |
title_fullStr |
Одне коріння, дві релігійних культури? Київські та почаївські місяцеслови кінця XVIII ст. |
title_full_unstemmed |
Одне коріння, дві релігійних культури? Київські та почаївські місяцеслови кінця XVIII ст. |
title_sort |
одне коріння, дві релігійних культури? київські та почаївські місяцеслови кінця xviii ст. |
publisher |
Інститут історії України НАН України |
publishDate |
2019 |
topic_facet |
Історичні студії |
url |
http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/179685 |
citation_txt |
Одне коріння, дві релігійних культури? Київські та почаївські місяцеслови кінця XVIII ст. / М. Яременко // Український історичний журнал. — 2019. — № 6. — С. 40-57. — Бібліогр.: 24 назв. — укр. |
series |
Український історичний журнал |
work_keys_str_mv |
AT âremenkom odnekorínnâdvírelígíjnihkulʹturikiívsʹkítapočaívsʹkímísâceslovikíncâxviiist |
first_indexed |
2023-10-18T22:48:19Z |
last_indexed |
2023-10-18T22:48:19Z |
_version_ |
1796156480881164288 |
spelling |
irk-123456789-1796852021-05-31T01:26:16Z Одне коріння, дві релігійних культури? Київські та почаївські місяцеслови кінця XVIII ст. Яременко, М. Історичні студії Мета дослідження – на основі такого джерела, як місяцеслови, проаналізувати релігійні культури вірян православної Київської митрополії та українців-уніатів із Речі Посполитої. Наприкінці XVII – на початку XVIII ст. Київська митрополія зазнала значних територіальних втрат і, зрештою, була перетворена на одну з єпархій синодальної імперської церкви. Більшість колишніх православних вірних на теренах Речі Посполитої відтепер належали до унійної конфесії. І православні українці Російської імперії, і річпосполитські українці-уніати у XVIII ст. стали об’єктами конфесійного дисциплінування, що, зрештою, мало б витворити дві відмінних релігійних культури та ідентичності. Нижче проаналізовано успішність згаданого дисциплінування крізь призму церковних календарів. Використано методику й підходи такого напряму нової соціальної історії, як соціорелігійні студії, що в останні десятиліття надихалися концептом конфесіоналізації (для ранньомодерного часу). Зокрема у статті порушено питання елітного зрізу релігійної культури (приписувані норми та конфесійна «ідеологія»), конфесіоналізації та дисциплінування. Попри те, що історики вже давно послуговуються місяцесловами як джерелами, календарі XVIII ст. за поодинокими й доволі принагідними згадками не стали поки що підґрунтям для серйозного аналізу. Ті ж розвідки, де їх усе ж використано, порушують радше питання політики церковної ієрархії та не намагаються підійти до аналізу релігійної культури у широкому порівняльному контексті, що й зумовлює наукову новизну цього дослідження. Висновки. Порівняння київських православних і почаївських унійних календарів кінця XVIII ст. дає змогу стверджувати, що на рівні приписів релігійні культури українців по обидва боки конфесійного та державного кордону зберігали низку схожих елементів. Проте відмінності, котрі існували, не означали домінування на теренах православної Київської митрополії універсальної синодальної релігійної культури, що її творили в Російській імперії впродовж XVIII ст. The purpose of this research is to analyze the religious cultures of Kyivan Orthodox Metropolitanate’s believers and Uniate Ukrainians from Polish-Lithuanian state basing on examination of Menologions. Kyiv Orthodox Metropolitanate, the large East-European church province, lost most of its territory during late 17th and early 18th centuries and became at least a one of others eparchies of the imperial synodal church. Former Orthodox believers living in Polish-Lithuanian Commonwealth conversed into Uniate confession. Both Orthodox Ukrainians from Russian Empire and Uniate Ukrainians in Polish Crown came under the press of confessional disciplining. These confessional formations should have created two different religious cultures and identifications. Success of mentioned disciplining is examined in this article through the exploration of the liturgical calendars. We use methods and approaches that have been put by socio-religious studies. This direction of new social history was inspired by concept of Confessionalization (for Early Modern time). Among others the problem of upper level of religious culture (prescribed rules and confessional "ideology"), confessionalization and disciplining are actualized in the paper. Despite of the fact that Menologions are used by historians for a long time as a sources the calendars of 18th centuries do not find a necessary attention. When researches take ones into consideration they deal more with policy of church hierarchy and do not examine the religious culture in broad comparative context. This generates a scholar novelty of the study. Conclusions. The comparison of Kyivan Orthodox and Pochaiv Uniate Menologions printed in the end of 18th century allows to observe some common features in religious cultures’ declarations on both sides of confessional and state border. The existing differences, however, did not mean the domination of the integrated synodal religious culture being made in Russian Empire during 18th in Kyivan Eparchy. 2019 Article Одне коріння, дві релігійних культури? Київські та почаївські місяцеслови кінця XVIII ст. / М. Яременко // Український історичний журнал. — 2019. — № 6. — С. 40-57. — Бібліогр.: 24 назв. — укр. 0130-5247 DOI: doi.org/10.15407/uhj2019.06.040 http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/179685 271.2/.4-564.11/.43(477)«17» uk Український історичний журнал Інститут історії України НАН України |