Хутірська філософія П.Куліша: біля джерел українського аграризму
Завдання дослідження полягають у розкритті сутності ідеології центрально-східноєв- ропейського аграризму, аналізі хутірської філософії П.Куліша в контексті її становлення, виявленні впливу поглядів мислителя на розвиток відповідних ідей на початку ХХ ст. Методологія ґрунтується на засадах порівнял...
Збережено в:
Видавець: | Інститут історії України НАН України |
---|---|
Дата: | 2020 |
Автор: | |
Формат: | Стаття |
Мова: | Ukrainian |
Опубліковано: |
Інститут історії України НАН України
2020
|
Назва видання: | Український історичний журнал |
Теми: | |
Онлайн доступ: | http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/179854 |
Теги: |
Додати тег
Немає тегів, Будьте першим, хто поставить тег для цього запису!
|
Цитувати: | Хутірська філософія П.Куліша: біля джерел українського аграризму / С. Корновенко // Український історичний журнал. — 2020. — Число 5. — С. 64-76. — Бібліогр.: 13 назв. — укр. |
Репозиторії
Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of UkraineРезюме: | Завдання дослідження полягають у розкритті сутності ідеології центрально-східноєв-
ропейського аграризму, аналізі хутірської філософії П.Куліша в контексті її становлення, виявленні
впливу поглядів мислителя на розвиток відповідних ідей на початку ХХ ст. Методологія ґрунтується на засадах порівняльно-історичного й міждисциплінарного аналізу, соціокультурного підходу.
Наукова новизна полягає в обґрунтуванні тези стосовно того, що аграристська за своїм змістом хутірська філософія П.Куліша стояла не лише біля витоків ідеології українського аграризму – вона узгоджується з ідеями центрально-східноєвропейського аграризму, ставши фундаментом смислового підґрунтя українського аграризму першої третини ХХ ст. Висновки. Наскрізно у хутірській філософії
домінували системно викладені суто аграристські за змістом і мотивами ідеї: місто й село – два різних світи, культури; місто та село – антагоністи, оскільки перше зверхньо ставиться до другого; село
первинне, природне, стабільне; місто вторинне, наносне, мінливе; село високоморальне, природно
мудре, із практичним розумом і біблійністю, місто натомість зарозуміле, схоластично освічене теорією.
Такі смисли хутірської філософії П.Куліша суголосні з українським аграристським дискурсом початку
ХХ ст. Вони знайшли подальший розвиток у напрацюваннях М.Грушевського, В.Липинського, інших
громадських діячів, політичних партій України. Основні положення хутірської філософії співзвучні з
центрально-східноєвропейським аграризмом, оскільки вони стосуються окремішності селянства, його світогляду, культури. Селянство постає як носій високоморальних чеснот, уособлення традиційних цінностей. Для П.Куліша селянське буття – відмінний від міського шлях розвитку. |
---|