Конформізм і нонконформізм творчої інтеліґенції в радянській Україні 1920–1930-х рр.: проблема вибору
Мета дослідження полягає в аналізі суспільно-політичних умов, в яких працювала творча інтеліґенція в 1920–1930-х рр., виокремленні основних підходів щодо визначення її місця й ролі в тодішньому суспільстві, з’ясуванні причин, що спонукали представників творчої еліти ставати на шлях конформізму. М...
Збережено в:
Дата: | 2021 |
---|---|
Автори: | , |
Формат: | Стаття |
Мова: | Ukrainian |
Опубліковано: |
Інститут історії України НАН України
2021
|
Назва видання: | Український історичний журнал |
Теми: | |
Онлайн доступ: | http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/179955 |
Теги: |
Додати тег
Немає тегів, Будьте першим, хто поставить тег для цього запису!
|
Назва журналу: | Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine |
Цитувати: | Конформізм і нонконформізм творчої інтеліґенції в радянській Україні 1920–1930-х рр.: проблема вибору / І. Автушенко, Н. Буглай // Український історичний журнал. — 2021. — Число 2. — С. 80-92. — Бібліогр.: 25 назв. — укр. |
Репозитарії
Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of UkraineРезюме: | Мета дослідження полягає в аналізі суспільно-політичних умов, в яких
працювала творча інтеліґенція в 1920–1930-х рр., виокремленні основних підходів
щодо визначення її місця й ролі в тодішньому суспільстві, з’ясуванні причин, що
спонукали представників творчої еліти ставати на шлях конформізму. Методологія
спирається на використання принципів історизму, об’єктивності та систематичності.
При визначенні структури статті використано проблемно-хронологічний підхід.
Наукова новизна. Таке явище, як конформізм і нонконформізм, у середовищі творчої
інтеліґенції розглядається як складна дилема, що виникла в результаті політики
радянської влади. Установлено, що репресії проти інтеліґенції були спрямовані на
ізоляцію та винищення незгодних, на залякування решти й залучення їх до «виховання
нової людини» згідно з панівною доктриною. З’ясовано, що людина опинялася перед
вибором: відмовитися від свободи думок і творчості та стати на шлях конформізму чи
все-таки дотримуватися моральних принципів. Конформізм інтеліґенції розглядається
як захисний механізм, щоб вижити. У науковий обіг уводяться архівні документи, що
відтворюють душевний стан митців, які змушені були під тиском обставин займатися
критикою й самокритикою. Ті, хто відмовлявся від конформізму, потрапляли у складне,
здебільшого навіть трагічне становище. Висновки. На основі аналізу архівних джерел та
наукової літератури доведено, шо терор настільки залякав інтеліґенцію, деморалізував
її, що на зміну кращим етичним і морально-політичним традиціям, носіями яких
завжди була національна творча еліта, прийшли конформізм і соціальна апатія. Частина
інтеліґенції, щоб вижити в тих умовах, намагалася пристосовуватися й демонструвала
відданість більшовицькій партії. У тоталітарному суспільстві неминуче виникає
конфлікт між свободою творчості та утилітарними потребами держави. За реалій тієї
епохи він вирішувався альтернативно: або інтеліґент починав «творити» відповідно до
ідеологічних настанов держави, або ж остання знищувала його як митця (а нерідко й
фізично). |
---|