Науково-освітня інтелігенція в умовах ідеологічних трансформацій періоду "перебудови"
Мета дослідження – ураховуючи актуальність та недостатнє вивчення даної тематики, поставлено за мету на основі архівних джерел і тогочасної преси з’ясувати становище науково- освітньої інтелігенції в період «перебудови», розкрити її роль та місце у процесах ідеологічних, світоглядних трансформаці...
Збережено в:
Дата: | 2021 |
---|---|
Автор: | |
Формат: | Стаття |
Мова: | Ukrainian |
Опубліковано: |
Інститут історії України НАН України
2021
|
Назва видання: | Український історичний журнал |
Теми: | |
Онлайн доступ: | http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/179958 |
Теги: |
Додати тег
Немає тегів, Будьте першим, хто поставить тег для цього запису!
|
Назва журналу: | Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine |
Цитувати: | Науково-освітня інтелігенція в умовах ідеологічних трансформацій періоду "перебудови" / Р. Потапенко // Український історичний журнал. — 2021. — Число 2. — С. 129-137. — Бібліогр.: 22 назв. — укр. |
Репозитарії
Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of UkraineРезюме: | Мета дослідження – ураховуючи актуальність та недостатнє вивчення даної тематики,
поставлено за мету на основі архівних джерел і тогочасної преси з’ясувати становище науково-
освітньої інтелігенції в період «перебудови», розкрити її роль та місце у процесах ідеологічних,
світоглядних трансформацій у державі. Методологія дослідження ґрунтується на принципах
історизму, науковості, усебічності, системності, об’єктивності. Для висвітлення проблеми застосовано
методи історико-ситуаційний та логічно-аналітичний. Таким чином, в основі дослідження лежать
методи, котрі дозволяють уникнути упередженості й однобічності. Наукова новизна. На основі
неопублікованих архівних документів, журнальної періодики проаналізовано неоднозначне становище
науково-освітньої інтелігенції у час суспільно-політичних перетворень. Наукова новизна визначається
тим, що це одна з перших спроб комплексного аналізу науково-освітніх представників як ідеологів та
кристалізаторів суспільної свідомості і світогляду громадян указаного періоду. Акцентовано увагу на
висвітленні цілого ряду проблем в освіті, пов’язаних із «перебудовою» та «гласністю». Висновки.
Радянська система розглядала й використовувала науково-освітню інтелігенцію як модераторів
суспільної думки, беззаперечних авторитетів. Про це, зокрема, свідчить освітня інституція Товариство
«Знання», яке займалося поширенням політичних і наукових знань у республіці, було засобом
коментування та пропаганди, насадження комуністичної ідеології. До товариства входили найкращі
представники науково-освітнього середовища. Курс на «перебудову», «гласність», демократизацію
сприяли висвітленню ряду проблем як у суспільно-політичному, соціально-економічному, так і
в історико-культурному житті. А науково-освітня інтелігенція як найпрогресивніший прошарок
суспільства опинилася в епіцентрі подій і, з одного боку, мала нести прогрес, нове світобачення,
а з іншого, – не відходити від комуністичних догм та ідеологем. |
---|