Звук в індивідуальній поетичній картині світу Миколи Вінграновського
У статті проаналізовано моделі метафоричного опису звуків, актуальні для індивідуальної поетичної картини світу М. Вінграновського. Визначено, що найпродуктивніший тип аудіальної метафоризації пов’язаний із вербалізацією асоціативно- образних зв’язків «звук – природа». Її актуальність визначає...
Збережено в:
Дата: | 2019 |
---|---|
Автор: | |
Формат: | Стаття |
Мова: | Ukrainian |
Опубліковано: |
Інститут української мови НАН України
2019
|
Назва видання: | Культура слова |
Теми: | |
Онлайн доступ: | http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/180182 |
Теги: |
Додати тег
Немає тегів, Будьте першим, хто поставить тег для цього запису!
|
Назва журналу: | Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine |
Цитувати: | Звук в індивідуальній поетичній картині світу Миколи Вінграновського / І. Іваненко // Культура слова. — 2019. — Вип. 90. — С. 86-95. — Бібліогр.: 6 назв. — укр. |
Репозитарії
Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraineid |
irk-123456789-180182 |
---|---|
record_format |
dspace |
spelling |
irk-123456789-1801822021-08-22T01:26:42Z Звук в індивідуальній поетичній картині світу Миколи Вінграновського Іваненко, І. Cлово в поетичному творі У статті проаналізовано моделі метафоричного опису звуків, актуальні для індивідуальної поетичної картини світу М. Вінграновського. Визначено, що найпродуктивніший тип аудіальної метафоризації пов’язаний із вербалізацією асоціативно- образних зв’язків «звук – природа». Її актуальність визначає колективний (закріплений словесною традицією) та індивідуальний (авторський) досвід сприймання «на слух» об’єктів національного простору ріка, небо, вода, ліс, гай, дерева та пов’язаних із ними явищ природи (вітер, буря, гроза, дощ) і живих істот (птахів, тварин, комах). Стійкість мотивованих цим досвідом асоціацій у поезії М. Вінграновського має послідовне підтвердження. Доведено, що важливий фрагмент звукового окреслення світу в ідіостилі автора становить образ тиша, який утворює семантичну опозицію до образів із семою ‘звук’. Засвідчено естетичне розгортання образу тиша в різноструктурних метафоричних структурах: дієслівних предикативних, дієслівних об’єктних, оксиморонних, тавтологічних. Розглянуті аудіальні метафори підтверджують, що естетизована вербалізація звукових вражень – одна з домінант індивідуального поетичного фразотворення М. Вінграновського, у мовотворчості якого метафори із семою ‘звук’ є незаперечними художніми домінантами. The article analyzes models of metaphorical description of sounds that are relevant to M. Vinhranovsky’s individual poetic picture of the world. It is determined that the most productive type of audio metaphorization is related to the verbalization of associative sound-to-nature relationships. Its relevance is determined by the collective (secured by verbal tradition) and individual (author) experience of perceiving objects of national space, such as river, sky, water, forest, grove, trees, as well as related phenomena of nature (wind, storm, thunder, rain). and living things (birds, animals, insects). The persistence of associations in the poetic texts motivated by this experience has been consistently confirmed. The collective and individual experience of perception of the phenomena of the nature of rain, thunderstorm, rain, wind, water motivates the active use of «sound» verbs, which metaphorize the various actions and intensity of manifestation of these phenomena. The stylistic performance of common linguistic formulas with stylistically neutral verbs - carriers of the archives of ‘sounds of nature’ is traced. It is proved that an important fragment of the sound definition of the world in the national linguistic-poetic practice and in the idyllic style of M. Vinhranovsky as its symbolic fragment is the image of “silence”. Updating the “zero” manifestation of audio semantics, it creates a semantic opposition to images with the seven “sound”. The aesthetic unfolding of the image of silence in various structural metaphorical structures: verbal predicative, verbal object, oxymoronic, tautological is attested. Analyzed metaphors confirm that the aesthetized verbalization of sound impressions is one of the dominants of M. Vinhranovsky’s individual poetic phrase, in which the metaphors with the seven ‘sound’ are indisputable artistic dominants. 2019 Article Звук в індивідуальній поетичній картині світу Миколи Вінграновського / І. Іваненко // Культура слова. — 2019. — Вип. 90. — С. 86-95. — Бібліогр.: 6 назв. — укр. 0201-419X http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/180182 811.161.2’42 uk Культура слова Інститут української мови НАН України |
institution |
Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine |
collection |
DSpace DC |
language |
Ukrainian |
topic |
Cлово в поетичному творі Cлово в поетичному творі |
spellingShingle |
Cлово в поетичному творі Cлово в поетичному творі Іваненко, І. Звук в індивідуальній поетичній картині світу Миколи Вінграновського Культура слова |
description |
У статті проаналізовано моделі метафоричного опису
звуків, актуальні для індивідуальної поетичної картини світу
М. Вінграновського. Визначено, що найпродуктивніший тип
аудіальної метафоризації пов’язаний із вербалізацією асоціативно-
образних зв’язків «звук – природа». Її актуальність визначає
колективний (закріплений словесною традицією) та індивідуальний
(авторський) досвід сприймання «на слух» об’єктів національного
простору ріка, небо, вода, ліс, гай, дерева та пов’язаних із ними явищ
природи (вітер, буря, гроза, дощ) і живих істот (птахів, тварин,
комах). Стійкість мотивованих цим досвідом асоціацій у поезії
М. Вінграновського має послідовне підтвердження.
Доведено, що важливий фрагмент звукового окреслення світу в
ідіостилі автора становить образ тиша, який утворює семантичну
опозицію до образів із семою ‘звук’. Засвідчено естетичне
розгортання образу тиша в різноструктурних метафоричних
структурах: дієслівних предикативних, дієслівних об’єктних,
оксиморонних, тавтологічних.
Розглянуті аудіальні метафори підтверджують, що
естетизована вербалізація звукових вражень – одна з домінант
індивідуального поетичного фразотворення М. Вінграновського,
у мовотворчості якого метафори із семою ‘звук’ є незаперечними
художніми домінантами. |
format |
Article |
author |
Іваненко, І. |
author_facet |
Іваненко, І. |
author_sort |
Іваненко, І. |
title |
Звук в індивідуальній поетичній картині світу Миколи Вінграновського |
title_short |
Звук в індивідуальній поетичній картині світу Миколи Вінграновського |
title_full |
Звук в індивідуальній поетичній картині світу Миколи Вінграновського |
title_fullStr |
Звук в індивідуальній поетичній картині світу Миколи Вінграновського |
title_full_unstemmed |
Звук в індивідуальній поетичній картині світу Миколи Вінграновського |
title_sort |
звук в індивідуальній поетичній картині світу миколи вінграновського |
publisher |
Інститут української мови НАН України |
publishDate |
2019 |
topic_facet |
Cлово в поетичному творі |
url |
http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/180182 |
citation_txt |
Звук в індивідуальній поетичній картині світу Миколи Вінграновського / І. Іваненко // Культура слова. — 2019. — Вип. 90. — С. 86-95. — Бібліогр.: 6 назв. — укр. |
series |
Культура слова |
work_keys_str_mv |
AT ívanenkoí zvukvíndivídualʹníjpoetičníjkartinísvítumikolivíngranovsʹkogo |
first_indexed |
2023-10-18T22:49:26Z |
last_indexed |
2023-10-18T22:49:26Z |
_version_ |
1796156529078960128 |