Універсальні та національні прецедентні феномени у заголовках українських медійних видань

Стаття присвячена аналізові прецедентних феноменів, що функціонують у сучасному масмедійному дискурсі. Зосереджено увагу на вивченні національно-культурної маркованості прецедентних феноменів, описано класифікації прецедентних феноменів на основі їх функціонування в різних за обсягом національн...

Повний опис

Збережено в:
Бібліографічні деталі
Дата:2019
Автор: Петренко, А.
Формат: Стаття
Мова:Ukrainian
Опубліковано: Інститут української мови НАН України 2019
Назва видання:Культура слова
Теми:
Онлайн доступ:http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/180188
Теги: Додати тег
Немає тегів, Будьте першим, хто поставить тег для цього запису!
Назва журналу:Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
Цитувати:Універсальні та національні прецедентні феномени у заголовках українських медійних видань / А. Петренко // Культура слова. — 2019. — Вип. 90. — С. 165-175. — Бібліогр.: 10 назв. — укр.

Репозитарії

Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
id irk-123456789-180188
record_format dspace
spelling irk-123456789-1801882021-08-22T01:26:47Z Універсальні та національні прецедентні феномени у заголовках українських медійних видань Петренко, А. Мова засобів масової комунікації Стаття присвячена аналізові прецедентних феноменів, що функціонують у сучасному масмедійному дискурсі. Зосереджено увагу на вивченні національно-культурної маркованості прецедентних феноменів, описано класифікації прецедентних феноменів на основі їх функціонування в різних за обсягом національно-мовних та соціальних групах. Запропоновано авторський підхід до визначення національної маркованості прецедентних феноменів. Залучення методики асоціативного експерименту дало змогу виявити ступінь знання мовцями національно-прецедентних феноменів української лінгвокультури, а також визначити їхні ознаки як ментефактів, що формують національну когнітивну базу сучасних українців. Modern mass communication has become the lingual background of the definition of linguistic preferences of «human speaker» (Homo Loquens). Nowadays, media discourse is not only an information source, but also a means of influence that can manipulate different human moods, feelings, preferences, including those at the level of consciousness and language. Most scholars of contemporary journalistic discourse point to two parallel trends. On the one hand, the language of mass communication tends to individualize the linguistic expression of information, on the other – to the traditional, standard, cliché, etc. One of the means of penetrating the human consciousness and activating its thinking activity is the use of precedent phenomena that can reveal both tendencies at the same time. The precedent phenomena, having fallen into the field of view of scholars at the end of the twentieth century, continue to hold the interest of researchers in various fields of humanities. Everything related to the study of mentality, issues of the interconnection of language and thinking, prompts new and new research. This explains the numerous works of Ukrainian linguists, whose subject of analysis are the precedent phenomena in different aspects of their expression by the means of different languages in different genres and different discursive practices. In particular, these are publications by F. S. Batsevych, Yu. M. Velikoroda, I. O. Golubovska, O. A. Gapchenko, S. Ya. Yermolenko, S. S. Yermolenko, E. A. Karpilovska, T. Yu. Kalchenko, O. Yu. Karpenko, A. K. Moisienko, E. S. Otin, O. O. Selivanova, N. V, Listen, M. I. Stepanenko, G. M. Sіuta, T. V. Radzievska, I. A. Kazimirova, S. B. Serebrova, G. Yu. Kasim, T. V. Chrdileli, T. А. Cosmeda, O. A. Levchenko, O. G. Ruda, I. V. Bogdanov, R. S. Chornovol-Tkachenko, S. V. Lazarenko, O. O. Malenko, N. O. Sunko, O. V. Nadyuk, O. S. Palchevska, L. Y. Mercoton, M. V. Mamich, O. B. Sprissa, A. A. Berestova, G. V. Tashchenko, M. V. Roslitskaya and others. The purpose of this article is to describe national and universal precedent phenomena in the media resources of Ukraine, to clarify their significance for contemporary speakers. Its relevance is determined by the need to identify the main features of the national cognitive base of modern Ukrainian. 2019 Article Універсальні та національні прецедентні феномени у заголовках українських медійних видань / А. Петренко // Культура слова. — 2019. — Вип. 90. — С. 165-175. — Бібліогр.: 10 назв. — укр. 0201-419X http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/180188 811.161.2’38 uk Культура слова Інститут української мови НАН України
institution Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
collection DSpace DC
language Ukrainian
topic Мова засобів масової комунікації
Мова засобів масової комунікації
spellingShingle Мова засобів масової комунікації
Мова засобів масової комунікації
Петренко, А.
Універсальні та національні прецедентні феномени у заголовках українських медійних видань
Культура слова
description Стаття присвячена аналізові прецедентних феноменів, що функціонують у сучасному масмедійному дискурсі. Зосереджено увагу на вивченні національно-культурної маркованості прецедентних феноменів, описано класифікації прецедентних феноменів на основі їх функціонування в різних за обсягом національно-мовних та соціальних групах. Запропоновано авторський підхід до визначення національної маркованості прецедентних феноменів. Залучення методики асоціативного експерименту дало змогу виявити ступінь знання мовцями національно-прецедентних феноменів української лінгвокультури, а також визначити їхні ознаки як ментефактів, що формують національну когнітивну базу сучасних українців.
format Article
author Петренко, А.
author_facet Петренко, А.
author_sort Петренко, А.
title Універсальні та національні прецедентні феномени у заголовках українських медійних видань
title_short Універсальні та національні прецедентні феномени у заголовках українських медійних видань
title_full Універсальні та національні прецедентні феномени у заголовках українських медійних видань
title_fullStr Універсальні та національні прецедентні феномени у заголовках українських медійних видань
title_full_unstemmed Універсальні та національні прецедентні феномени у заголовках українських медійних видань
title_sort універсальні та національні прецедентні феномени у заголовках українських медійних видань
publisher Інститут української мови НАН України
publishDate 2019
topic_facet Мова засобів масової комунікації
url http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/180188
citation_txt Універсальні та національні прецедентні феномени у заголовках українських медійних видань / А. Петренко // Культура слова. — 2019. — Вип. 90. — С. 165-175. — Бібліогр.: 10 назв. — укр.
series Культура слова
work_keys_str_mv AT petrenkoa uníversalʹnítanacíonalʹníprecedentnífenomeniuzagolovkahukraínsʹkihmedíjnihvidanʹ
first_indexed 2023-10-18T22:49:26Z
last_indexed 2023-10-18T22:49:26Z
_version_ 1796156529717542912