Application of Semantic Modeling to Formalized Knowledge Assessment Based on Open Encyclopedic Resources
It is suggested to use semantically markup open encyclopedic resources as a source of knowledge for validation of distance learning outcomes. Evaluation of the results of distance learning is based on the creation of a personal ontology by students of the discipline, which includes the basic concept...
Збережено в:
Дата: | 2020 |
---|---|
Автори: | , , |
Формат: | Стаття |
Мова: | English |
Опубліковано: |
Міжнародний науково-навчальний центр інформаційних технологій і систем НАН та МОН України
2020
|
Назва видання: | Control systems & computers |
Теми: | |
Онлайн доступ: | http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/181119 |
Теги: |
Додати тег
Немає тегів, Будьте першим, хто поставить тег для цього запису!
|
Назва журналу: | Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine |
Цитувати: | Application of Semantic Modeling to Formalized Knowledge Assessment Based on Open Encyclopedic Resources / A.Ya. Gladun, Yu.V. Rogushina, K.O. Khala // Control systems & computers. — 2020. — № 1. — С. 71-79. — Бібліогр.: 22 назв. — англ. |
Репозитарії
Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraineid |
irk-123456789-181119 |
---|---|
record_format |
dspace |
spelling |
irk-123456789-1811192021-11-03T01:26:28Z Application of Semantic Modeling to Formalized Knowledge Assessment Based on Open Encyclopedic Resources Gladun, A.Ya. Rogushina, Yu.V. Khala, K.O. Applications It is suggested to use semantically markup open encyclopedic resources as a source of knowledge for validation of distance learning outcomes. Evaluation of the results of distance learning is based on the creation of a personal ontology by students of the discipline, which includes the basic concepts and relationships between them. These concepts can be obtained from relevant encyclopedic resources and perform an automatic comparison of the student's ontology of knowledge with the standard ontology of the subject. The results of this comparison allow us to identify errors in the understanding of parts of domain knowledge (discipline, subject) and to improve the standard ontological model of the discipline as a whole. Мета статті – представлення підходів для побудови онтологій домену для подання знань викладача та студентів зі застосуванням зовнішнього джерела знань, а також алгоритм для автоматичного порівняння побудованих онтологій, що забезпечує відповідність ієрархічних рівнів у термінах таксономії. Спираючись на оцінки результатів навчання студентів, можна надавати структуровані пояснення щодо помилок, яких припустилися студенти. Результати. Запропоноване оцінювання результатів дистанційного навчання базується на аналізі онтологій дисципліни, створених студентами. Такі онтології будуються з основних концепцій сфери навчання та зв’язків між ними, запропонованих викладачем. Автоматизоване узгодження онтологій студентів із еталонною, розробленою викладачем, дозволяє виявити та класифікувати помилки учнів щодо розуміння дисципліни. Відкриті енциклопедичні ресурси використано як джерело знань для побудови й оновлення еталонної онтології дисципліни. Використання семантичної розмітки (наприклад, SemanticMediaWiki) енциклопедичним ресурсом значно спрощує отримання та подальше використання знань. Цель статьи – представление подходов к построению онтологий домена для представления знаний преподавателя и студентов с применением внешнего источника знаний, а также алгоритма для автоматического сравнения построенных онтологий, который обеспечивает соответствие иерархических уровней в терминах таксономии. Опираясь на оценки результатов обучения студентов, можно предоставлять структурированные объяснение допущенных студентами ошибок. Результаты. Предложенная оценка результатов дистанционного обучения базируется на анализе онтологий дисциплины, созданных студентами. Такие онтологии строятся из основных концепций сферы обучения и отношений между ними, предложенных преподавателем. Автоматизированное сравнение онтологий студентов с эталонной, разработанной преподавателем, позволяет выявить и классифицировать ошибки учащихся в понимании дисциплины. Открытые энциклопедические ресурсы использованы как источник знаний для построения и обновления эталонной онтологии дисциплины. Использование семантической разметки (например, SemanticMediaWiki) энциклопедическим ресурсом значительно упрощает получение и дальнейшее использование знаний. 2020 Article Application of Semantic Modeling to Formalized Knowledge Assessment Based on Open Encyclopedic Resources / A.Ya. Gladun, Yu.V. Rogushina, K.O. Khala // Control systems & computers. — 2020. — № 1. — С. 71-79. — Бібліогр.: 22 назв. — англ. 2706-8145 DOI https://doi.org/10.15407/usim.2020.01.071 http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/181119 004.853, 004.55 en Control systems & computers Міжнародний науково-навчальний центр інформаційних технологій і систем НАН та МОН України |
institution |
Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine |
collection |
DSpace DC |
language |
English |
topic |
Applications Applications |
spellingShingle |
Applications Applications Gladun, A.Ya. Rogushina, Yu.V. Khala, K.O. Application of Semantic Modeling to Formalized Knowledge Assessment Based on Open Encyclopedic Resources Control systems & computers |
description |
It is suggested to use semantically markup open encyclopedic resources as a source of knowledge for validation of distance learning outcomes. Evaluation of the results of distance learning is based on the creation of a personal ontology by students of the discipline, which includes the basic concepts and relationships between them. These concepts can be obtained from relevant encyclopedic resources and perform an automatic comparison of the student's ontology of knowledge with the standard ontology of the subject. The results of this comparison allow us to identify errors in the understanding of parts of domain knowledge (discipline, subject) and to improve the standard ontological model of the discipline as a whole. |
format |
Article |
author |
Gladun, A.Ya. Rogushina, Yu.V. Khala, K.O. |
author_facet |
Gladun, A.Ya. Rogushina, Yu.V. Khala, K.O. |
author_sort |
Gladun, A.Ya. |
title |
Application of Semantic Modeling to Formalized Knowledge Assessment Based on Open Encyclopedic Resources |
title_short |
Application of Semantic Modeling to Formalized Knowledge Assessment Based on Open Encyclopedic Resources |
title_full |
Application of Semantic Modeling to Formalized Knowledge Assessment Based on Open Encyclopedic Resources |
title_fullStr |
Application of Semantic Modeling to Formalized Knowledge Assessment Based on Open Encyclopedic Resources |
title_full_unstemmed |
Application of Semantic Modeling to Formalized Knowledge Assessment Based on Open Encyclopedic Resources |
title_sort |
application of semantic modeling to formalized knowledge assessment based on open encyclopedic resources |
publisher |
Міжнародний науково-навчальний центр інформаційних технологій і систем НАН та МОН України |
publishDate |
2020 |
topic_facet |
Applications |
url |
http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/181119 |
citation_txt |
Application of Semantic Modeling to Formalized Knowledge Assessment Based on Open Encyclopedic Resources / A.Ya. Gladun, Yu.V. Rogushina, K.O. Khala // Control systems & computers. — 2020. — № 1. — С. 71-79. — Бібліогр.: 22 назв. — англ. |
series |
Control systems & computers |
work_keys_str_mv |
AT gladunaya applicationofsemanticmodelingtoformalizedknowledgeassessmentbasedonopenencyclopedicresources AT rogushinayuv applicationofsemanticmodelingtoformalizedknowledgeassessmentbasedonopenencyclopedicresources AT khalako applicationofsemanticmodelingtoformalizedknowledgeassessmentbasedonopenencyclopedicresources |
first_indexed |
2023-10-18T22:51:40Z |
last_indexed |
2023-10-18T22:51:40Z |
_version_ |
1796156623383691264 |