Порівняльний аналіз арматури на кахлях з гербом І. Мазепи з Батурина
У статті на основі останніх досліджень розглядаються керамічні кахлі 1707–1708 рр. з рельєфним родовим гербом гетьмана Івана Мазепи, оформленим арматурою: зображеннями зброї, військового обладунку та козацьких і гетьманських клейнодів у стилі українського бароко. Їх уламки знайшли під час розкопок...
Збережено в:
Дата: | 2021 |
---|---|
Автор: | |
Формат: | Стаття |
Мова: | Ukrainian |
Опубліковано: |
Центр пам’яткознавства НАН України і УТОПІК
2021
|
Назва видання: | Сіверщина в історії України |
Теми: | |
Онлайн доступ: | http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/181272 |
Теги: |
Додати тег
Немає тегів, Будьте першим, хто поставить тег для цього запису!
|
Назва журналу: | Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine |
Цитувати: | Порівняльний аналіз арматури на кахлях з гербом І. Мазепи з Батурина / В.І. Мезенцев // Сіверщина в історії України: Зб. наук. пр. — К.: Глухів, 2021. — Вип. 14. — С. 138-149. — Бібліогр.: 31 назв. — укр. |
Репозитарії
Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of UkraineРезюме: | У статті на основі останніх досліджень розглядаються керамічні кахлі 1707–1708 рр. з рельєфним родовим гербом гетьмана
Івана Мазепи, оформленим арматурою: зображеннями зброї, військового обладунку та козацьких і гетьманських клейнодів у стилі
українського бароко. Їх уламки знайшли під час розкопок решток
резиденції генерального писаря Пилипа Орлика у м. Батурині Чернігівської обл. в 2017–2020 рр. Ці кахлі облицьовували печі його покоїв.
У праці надруковані останні версії реконструкцій цілих полив’яних
і теракотових кахлів техніками комп’ютерних фотоколажу й графіки
та ілюстрації аналогічних композицій Мазепиної геральдичної
емблеми з декоративною арматурою на скульптурних рельєфах та
гравюрах Києва і Чернігова кінця XVI – початку XVIII ст. Проводяться
детальні порівняння зображень різного озброєння, амуніції, козацьких
клейнодів та символів гетьманської влади на тих кахлях, виготовлених
ремісниками Батурина, на макетах первісного вигляду втраченого
ренесансного надгробка князя Костянтина Острозького 1579 р.,
що знаходився в Успенському соборі Києво-Печерської лаври, на
багатьох барокових гравюрах києво-чернігівського друку рубежу
XVII–XVIII ст. та на шаті кіоту 1695 р. для ікони Троїцько-Іллінської
Богородиці з Чернігівського обласного історичного музею. Порівняльний
аналіз підтверджує достовірність комп’ютерних реконструкцій
та інтерпретації герба І. Мазепи з оточуючою арматурою на
батуринських кахлях і дозволяє визначити мистецькі взірці для їх
графічного дизайну та його автора, здогадно, видатного тогочасного
українського гравера Івана Щирського. |
---|