Культовый комплекс хазарского времени на р.Сухой Торец: Опыт междисциплинарного исследования

The system approach to an interdisciplinary investigation that integrates archaeology, astronomy and geodesy enabled us to come to the following conclusions: The structure of the object under investigation could be represented as consisting of two levels. The first “inner” level constitutes the arch...

Повний опис

Збережено в:
Бібліографічні деталі
Дата:2001
Автори: Евглевский, А.В., Кудлай, Ю.В.
Формат: Стаття
Мова:Russian
Опубліковано: Інститут археології НАН України 2001
Назва видання:Степи Европы в эпоху средневековья
Онлайн доступ:http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/181514
Теги: Додати тег
Немає тегів, Будьте першим, хто поставить тег для цього запису!
Назва журналу:Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
Цитувати:Культовый комплекс хазарского времени на р.Сухой Торец: Опыт междисциплинарного исследования / А.В. Евглевский, Ю.В. Кудлай // Степи Европы в эпоху средневековья: Зб. наук. пр. — 2001. — Т. 2. — С. 375-394. — рос.

Репозитарії

Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
id irk-123456789-181514
record_format dspace
spelling irk-123456789-1815142021-11-20T01:26:01Z Культовый комплекс хазарского времени на р.Сухой Торец: Опыт междисциплинарного исследования Евглевский, А.В. Кудлай, Ю.В. The system approach to an interdisciplinary investigation that integrates archaeology, astronomy and geodesy enabled us to come to the following conclusions: The structure of the object under investigation could be represented as consisting of two levels. The first “inner” level constitutes the archaeological site as an original, complex and at the same time rather strictly organized system of characteristics and interrelations. The second “outer” level constitutes the site as a distinctive polysemantic attribute of the culture - a sacral centre of the universe. Polysemantic character of the cult complex shows itself in the following: 1) it served sort of an object-calendar having certain seasonal meanings; 2) the people who had created the complex considered it to be the model of universe: 3) it was an integral part of their funeral customs and rites. The latter characteristics are corroborated by the fact that the barrow was “inserted” in the chain of 10 earlier funeral mounds of other cultures. It suggest that the attempts of the people, who created the barrow under investigation, to secure the territory “ideologically” are evidence of recognizing all the barows to be though ancient but integral part of their own culture going back to their legendary ancestors. 2001 Article Культовый комплекс хазарского времени на р.Сухой Торец: Опыт междисциплинарного исследования / А.В. Евглевский, Ю.В. Кудлай // Степи Европы в эпоху средневековья: Зб. наук. пр. — 2001. — Т. 2. — С. 375-394. — рос. 2079-1658 http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/181514 ru Степи Европы в эпоху средневековья Інститут археології НАН України
institution Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
collection DSpace DC
language Russian
description The system approach to an interdisciplinary investigation that integrates archaeology, astronomy and geodesy enabled us to come to the following conclusions: The structure of the object under investigation could be represented as consisting of two levels. The first “inner” level constitutes the archaeological site as an original, complex and at the same time rather strictly organized system of characteristics and interrelations. The second “outer” level constitutes the site as a distinctive polysemantic attribute of the culture - a sacral centre of the universe. Polysemantic character of the cult complex shows itself in the following: 1) it served sort of an object-calendar having certain seasonal meanings; 2) the people who had created the complex considered it to be the model of universe: 3) it was an integral part of their funeral customs and rites. The latter characteristics are corroborated by the fact that the barrow was “inserted” in the chain of 10 earlier funeral mounds of other cultures. It suggest that the attempts of the people, who created the barrow under investigation, to secure the territory “ideologically” are evidence of recognizing all the barows to be though ancient but integral part of their own culture going back to their legendary ancestors.
format Article
author Евглевский, А.В.
Кудлай, Ю.В.
spellingShingle Евглевский, А.В.
Кудлай, Ю.В.
Культовый комплекс хазарского времени на р.Сухой Торец: Опыт междисциплинарного исследования
Степи Европы в эпоху средневековья
author_facet Евглевский, А.В.
Кудлай, Ю.В.
author_sort Евглевский, А.В.
title Культовый комплекс хазарского времени на р.Сухой Торец: Опыт междисциплинарного исследования
title_short Культовый комплекс хазарского времени на р.Сухой Торец: Опыт междисциплинарного исследования
title_full Культовый комплекс хазарского времени на р.Сухой Торец: Опыт междисциплинарного исследования
title_fullStr Культовый комплекс хазарского времени на р.Сухой Торец: Опыт междисциплинарного исследования
title_full_unstemmed Культовый комплекс хазарского времени на р.Сухой Торец: Опыт междисциплинарного исследования
title_sort культовый комплекс хазарского времени на р.сухой торец: опыт междисциплинарного исследования
publisher Інститут археології НАН України
publishDate 2001
url http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/181514
citation_txt Культовый комплекс хазарского времени на р.Сухой Торец: Опыт междисциплинарного исследования / А.В. Евглевский, Ю.В. Кудлай // Степи Европы в эпоху средневековья: Зб. наук. пр. — 2001. — Т. 2. — С. 375-394. — рос.
series Степи Европы в эпоху средневековья
work_keys_str_mv AT evglevskijav kulʹtovyjkomplekshazarskogovremeninarsuhojtorecopytmeždisciplinarnogoissledovaniâ
AT kudlajûv kulʹtovyjkomplekshazarskogovremeninarsuhojtorecopytmeždisciplinarnogoissledovaniâ
first_indexed 2023-10-18T22:52:34Z
last_indexed 2023-10-18T22:52:34Z
_version_ 1796156662636085248