Графіті на фрагментах фресок Борисоглібського собору у фондах національного заповідника "Софія Київська"
Графіті є одним з важливих видів джерел для дослідження історичного минулого. Саме тому першочерговими завданнями сучасної епіграфіки є всебічне вивчення епіграфічних пам’яток, що дозволяє максимально повно визначити їх інформаційний потенціал, та введення отриманих результатів до наукового обіг...
Збережено в:
Дата: | 2021 |
---|---|
Автори: | , |
Формат: | Стаття |
Мова: | Ukrainian |
Опубліковано: |
Інститут української археографії та джерелознавства ім. М.С. Грушевського НАН України
2021
|
Назва видання: | Сiверянський літопис |
Теми: | |
Онлайн доступ: | http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/181520 |
Теги: |
Додати тег
Немає тегів, Будьте першим, хто поставить тег для цього запису!
|
Назва журналу: | Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine |
Цитувати: | Графіті на фрагментах фресок Борисоглібського собору у фондах національного заповідника "Софія Київська" / В.В. Корнієнко, С.І. Марасіна // Сіверянський літопис. — 2021. — № 1. — С. 18-25. — Бібліогр.: 7 назв. — укр. |
Репозитарії
Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraineid |
irk-123456789-181520 |
---|---|
record_format |
dspace |
institution |
Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine |
collection |
DSpace DC |
language |
Ukrainian |
topic |
У глиб віків У глиб віків |
spellingShingle |
У глиб віків У глиб віків Корнієнко, В.В. Марасіна, С.І. Графіті на фрагментах фресок Борисоглібського собору у фондах національного заповідника "Софія Київська" Сiверянський літопис |
description |
Графіті є одним з важливих видів джерел для дослідження історичного
минулого. Саме тому першочерговими завданнями сучасної епіграфіки є всебічне
вивчення епіграфічних пам’яток, що дозволяє максимально повно визначити їх
інформаційний потенціал, та введення отриманих результатів до наукового
обігу з метою подальшого застосування цього джерела під час історичних студій. Оскільки такі пам’ятки є масовими, їх повна публікація зазвичай передбачає групування в окремі корпуси за місцем виявлення, будь то певна архітектурна
пам’ятка, місто чи регіон. Така корпусна публікація епіграфічних пам’яток для
Чернігова та околиць була здійснена нещодавно, у 2018 р. Проте до цього корпусу не були включені десять графіті з Борисоглібського собору Чернігова. Вони були виявлені під час досліджень пам’ятки М. Холостенком у 1948, 1950 та
1956 рр. Вісім графіті збереглися в оригіналі на фрагментах фрескового тиньку.
Надалі вони опинились у фондовій колекції Національного заповідника «Софія
Київська», куди їх передав М. Холостенко. Інші два графіті в оригіналі виявити
не вдалося, і тому вони досліджувалися за виконаними вченим малюнками знахідок, що містились у польовій та звітній документації з архітектурно-археологічних досліджень у храмі. Ці матеріали в різний час теж опинились у складі
фондової збірки заповідника. Дослідження оригінальних графіті здійснювалося
за усталеною методикою вивчення епіграфічних пам’яток, що передбачає фотографування кожного фрагмента тиньку при бічному освітленні, друк фотографії та виконання промальовки прорізів при одночасному вивченні оригіналу
графіті, сканування чистової промальовки та з’єднання її з фотографією у тому ж масштабі. Здійснені нами дослідження фондової колекції дозволили встановити, що два графіті, які походять із розкопок 1948 та 1950 рр., належать
до середньовічного часу, а решта, що була виявлена під час досліджень 1956 р.,
виконані в ранньомодерну добу. Усі десять графіті Борисоглібського собору
публікуються вперше, вони доповнюють наявний корпус епіграфічних пам’яток Чернігова. |
format |
Article |
author |
Корнієнко, В.В. Марасіна, С.І. |
author_facet |
Корнієнко, В.В. Марасіна, С.І. |
author_sort |
Корнієнко, В.В. |
title |
Графіті на фрагментах фресок Борисоглібського собору у фондах національного заповідника "Софія Київська" |
title_short |
Графіті на фрагментах фресок Борисоглібського собору у фондах національного заповідника "Софія Київська" |
title_full |
Графіті на фрагментах фресок Борисоглібського собору у фондах національного заповідника "Софія Київська" |
title_fullStr |
Графіті на фрагментах фресок Борисоглібського собору у фондах національного заповідника "Софія Київська" |
title_full_unstemmed |
Графіті на фрагментах фресок Борисоглібського собору у фондах національного заповідника "Софія Київська" |
title_sort |
графіті на фрагментах фресок борисоглібського собору у фондах національного заповідника "софія київська" |
publisher |
Інститут української археографії та джерелознавства ім. М.С. Грушевського НАН України |
publishDate |
2021 |
topic_facet |
У глиб віків |
url |
http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/181520 |
citation_txt |
Графіті на фрагментах фресок Борисоглібського собору у фондах національного заповідника "Софія Київська" / В.В. Корнієнко, С.І. Марасіна // Сіверянський літопис. — 2021. — № 1. — С. 18-25. — Бібліогр.: 7 назв. — укр. |
series |
Сiверянський літопис |
work_keys_str_mv |
AT korníênkovv grafítínafragmentahfresokborisoglíbsʹkogosoboruufondahnacíonalʹnogozapovídnikasofíâkiívsʹka AT marasínasí grafítínafragmentahfresokborisoglíbsʹkogosoboruufondahnacíonalʹnogozapovídnikasofíâkiívsʹka |
first_indexed |
2023-10-18T22:52:35Z |
last_indexed |
2023-10-18T22:52:35Z |
_version_ |
1796156663277813760 |
spelling |
irk-123456789-1815202021-11-21T01:25:55Z Графіті на фрагментах фресок Борисоглібського собору у фондах національного заповідника "Софія Київська" Корнієнко, В.В. Марасіна, С.І. У глиб віків Графіті є одним з важливих видів джерел для дослідження історичного минулого. Саме тому першочерговими завданнями сучасної епіграфіки є всебічне вивчення епіграфічних пам’яток, що дозволяє максимально повно визначити їх інформаційний потенціал, та введення отриманих результатів до наукового обігу з метою подальшого застосування цього джерела під час історичних студій. Оскільки такі пам’ятки є масовими, їх повна публікація зазвичай передбачає групування в окремі корпуси за місцем виявлення, будь то певна архітектурна пам’ятка, місто чи регіон. Така корпусна публікація епіграфічних пам’яток для Чернігова та околиць була здійснена нещодавно, у 2018 р. Проте до цього корпусу не були включені десять графіті з Борисоглібського собору Чернігова. Вони були виявлені під час досліджень пам’ятки М. Холостенком у 1948, 1950 та 1956 рр. Вісім графіті збереглися в оригіналі на фрагментах фрескового тиньку. Надалі вони опинились у фондовій колекції Національного заповідника «Софія Київська», куди їх передав М. Холостенко. Інші два графіті в оригіналі виявити не вдалося, і тому вони досліджувалися за виконаними вченим малюнками знахідок, що містились у польовій та звітній документації з архітектурно-археологічних досліджень у храмі. Ці матеріали в різний час теж опинились у складі фондової збірки заповідника. Дослідження оригінальних графіті здійснювалося за усталеною методикою вивчення епіграфічних пам’яток, що передбачає фотографування кожного фрагмента тиньку при бічному освітленні, друк фотографії та виконання промальовки прорізів при одночасному вивченні оригіналу графіті, сканування чистової промальовки та з’єднання її з фотографією у тому ж масштабі. Здійснені нами дослідження фондової колекції дозволили встановити, що два графіті, які походять із розкопок 1948 та 1950 рр., належать до середньовічного часу, а решта, що була виявлена під час досліджень 1956 р., виконані в ранньомодерну добу. Усі десять графіті Борисоглібського собору публікуються вперше, вони доповнюють наявний корпус епіграфічних пам’яток Чернігова. Graffiti is one of important sources to research historical past. That is why modern epigraphy primary task is a comprehensive study of epigraphic records. It provides measuring their informational potential as fully as possible and introducing relevant results into scientific circulation in order to use this source in historical studies. As these records are widespread, their full publication usually involves grouping into separate corpuses according to place of discovery, whether they are a specific architectural monument, city or region. Such corpus publication of epigraphic records for Chernihiv and outskirts was conducted recently, in 2018. However, ten graffiti from Saints Borys and Hlib Cathedral were not included in it. They were previously discovered during M. Kholostenko's researches of the monument in 1948, 1950 and 1956. Eight graffiti were preserved in original condition on the fragments of fresco plaster. M. Kholostenko transferred them to the National Conservation Area “St. Sophiia of Kyiv” and later they moved to its holdings collection. Other two graffiti could not be found in original shape, and thus they were studied according to the scientist’s drawings of finds that were kept in the field and report documentation on architectural & archaeological researches in the temple. These materials also appeared in the conservation area holdings collection at different times. The original graffiti research was conducted in line with established methods of epigraphic records studying that involved taking photos of each plaster piece in side light, printing a photo and drawing slots while studying the original graffiti, scanning clear drawing and joining it with the photo on the same scale. Our holdings collection examinations ascertained that two graffiti from the excavations of 1948 and 1950 belonged to medieval times, and the rest discovered during 1956 research were made in early modern epoch. All ten graffiti of Saints Borys and Hlib Cathedral are published for the first time and they complement existing corpus of Chernihiv epigraphic records. 2021 Article Графіті на фрагментах фресок Борисоглібського собору у фондах національного заповідника "Софія Київська" / В.В. Корнієнко, С.І. Марасіна // Сіверянський літопис. — 2021. — № 1. — С. 18-25. — Бібліогр.: 7 назв. — укр. 2518-7430 DOI: 10.5281/zenodo.4705639 http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/181520 930.2:003.071]:27(477.51-25)«10/16» uk Сiверянський літопис Інститут української археографії та джерелознавства ім. М.С. Грушевського НАН України |