Уподібнення в православному богослужінні та агіографії як один із видів запозичення художнього принципу
Мета статті – простежити втілення принципу уподібнення у давньоруській музичній культурі та агіографії, розглянути богословське підґрунтя цього принципу та приклади його зображення в пам’ятках житійної літератури. Новизна розвідки полягає в тому, що паралель між музичними уподібненнями й так зван...
Збережено в:
Дата: | 2021 |
---|---|
Автор: | |
Формат: | Стаття |
Мова: | Ukrainian |
Опубліковано: |
Інститут української археографії та джерелознавства ім. М.С. Грушевського НАН України
2021
|
Назва видання: | Сiверянський літопис |
Теми: | |
Онлайн доступ: | http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/181735 |
Теги: |
Додати тег
Немає тегів, Будьте першим, хто поставить тег для цього запису!
|
Назва журналу: | Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine |
Цитувати: | Уподібнення в православному богослужінні та агіографії як один із видів запозичення художнього принципу / С. Шуміло // Сіверянський літопис. — 2021. — № 4. — С. 120-129. — Бібліогр.: 10 назв. — укр. |
Репозитарії
Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of UkraineРезюме: | Мета статті – простежити втілення принципу уподібнення у давньоруській музичній культурі та агіографії, розглянути богословське підґрунтя цього
принципу та приклади його зображення в пам’ятках житійної літератури.
Новизна розвідки полягає в тому, що паралель між музичними уподібненнями й
так званими «агіологічними зразками» проведена вперше, уперше агіографічні
топоси та «агіологічні зразки» розглянуто з точки зору їх навмисного, змістовного введення в текст. У висновку зазначено, що принцип уподібнення відбивається в музичній та літературній спадщині нашого середньовіччя, обумовлюючи
схожість в структурі та стилістиці творів древніх мелодистів та агіографів.
Особливо яскраво це відбилося на житіях стилю «плетіння словес», які в силу
стилістичних особливостей містять безліч цитат, ремінісценцій, алюзій, і, як
наслідок, – витягів з житій інших святих або алюзій на них. Це ріднить житія
«прикрашеного» стилю з гімнографією і є наслідком того синкретизму мистецтв, який є однією з основних характеристик середньовічної слов’янської художньої творчості. |
---|