Образ ідеального міщанина в уявленні міщан XVI – початку XVII ст. (на матеріалах міст руських земель Корони Польської)
Проаналізовано уявлення міщан XVI – першої половини XVII ст. про ідеального міщанина, відображені як у текстах самих міщан, так і в тих, які походили з-поза меж міста. Вони відбивалися насамперед у вимогах до нових міських громадян і до виборних посадовців. Серед чеснот виділяється питання майново...
Збережено в:
Дата: | 2020 |
---|---|
Автор: | |
Формат: | Стаття |
Мова: | Ukrainian |
Опубліковано: |
Інституту історії України НАН України
2020
|
Назва видання: | Соціум. Альманах соціальної історії |
Теми: | |
Онлайн доступ: | http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/181938 |
Теги: |
Додати тег
Немає тегів, Будьте першим, хто поставить тег для цього запису!
|
Назва журналу: | Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine |
Цитувати: | Образ ідеального міщанина в уявленні міщан XVI – початку XVII ст. (на матеріалах міст руських земель Корони Польської) / Т. Гошко // Соціум. Альманах соціальної історії. — 2020. — Вип. 15-16. — С. 237-272. — Бібліогр.: 38 назв. — укр. |
Репозитарії
Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of UkraineРезюме: | Проаналізовано уявлення міщан XVI – першої половини XVII ст. про
ідеального міщанина, відображені як у текстах самих міщан, так і в тих, які походили з-поза меж міста. Вони відбивалися насамперед у вимогах до нових міських громадян і до
виборних посадовців. Серед чеснот виділяється питання майнового статусу міщанина.
На коронних землях зміна ставлення до багатства була пов’язана не лише із розвитком
ремесла і торгівлі, а й із поширенням ідей сарматизму. З одного боку, шляхта намагалася
відмежуватися від міщан, утвердити свою інакшість і вищість, з іншого – місто в Речі
Посполитій так і не створило власної ідеології, а сарматизм поступово став ідеологією і
верхівки міщанства. В XVI–XVII ст. верхівка міщанства почала в поведінці, побуті, одязі,
тощо копіювати шляхту. Заможність окремих міщан стала одним із шляхів до нобілітації.
Окрім майнового статусу, „чоловіка доброго” визначало „правильне” походження й відповідний стиль поведінки, що були обов’язковою умовою отримання міського громадянства. Тільки людину доброї слави і доброго походження можна було обрати на різні
уряди. Серед міщанських чеснот важливим був сімейний статус. Негідним порядного
чоловіка був перелюб, за який у міському праві передбачали жорстоке покарання і для
чоловіка, і для жінки. Осудною була і проституція. Неприйнятними для „доброго міщанина” були й окремі „негідні” професії, список яких змінювався з часом. У XVI–XVII
ст. до таких зараховували ремесло ката. Як один із міських слуг він був захищений правом, та його ремесло вважали ганебним. Не могли розраховувати на добру славу чарівники і чаклуни, а також гравці в азартні ігри. Однак, ігри, зокрема, гра в кості, були явищем настільки поширеним, що доводилось видавати все нові й нові приписи, які їх
забороняли. Місто відповідало на виклики часу, і відданість старовині тут ніколи не була
аж надто твердою. Багато в чому уявлення міщан збігалися з уявленнями шляхти, але
були й суттєві відмінності, зокрема у ставленні до чужинців. |
---|