Україна в білоруських підручниках з історії
Підручники з історії є важливим компонентом формування суспільної свідомості. Разом з тим вони є її відображенням. За ступенем впливу на суспільство вони, звичайно поступаються мас-медіа. Втім, ідеї та інформація, закладені в них є надзвичайно важливими, адже саме шкільна освіта має значний впли...
Збережено в:
Дата: | 2017 |
---|---|
Автор: | |
Формат: | Стаття |
Мова: | Ukrainian |
Опубліковано: |
Інститут історії України НАН України
2017
|
Назва видання: | Український історичний збірник |
Теми: | |
Онлайн доступ: | http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/182021 |
Теги: |
Додати тег
Немає тегів, Будьте першим, хто поставить тег для цього запису!
|
Назва журналу: | Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine |
Цитувати: | Україна в білоруських підручниках з історії / С. Батуріна // Український історичний збірник. — 2017. — Вип. 19. — С. 425-435. — Бібліогр.: 22 назв. — укр. |
Репозитарії
Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraineid |
irk-123456789-182021 |
---|---|
record_format |
dspace |
institution |
Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine |
collection |
DSpace DC |
language |
Ukrainian |
topic |
Джерелознавство та історіографія Джерелознавство та історіографія |
spellingShingle |
Джерелознавство та історіографія Джерелознавство та історіографія Батуріна, С. Україна в білоруських підручниках з історії Український історичний збірник |
description |
Підручники з історії є важливим компонентом формування суспільної
свідомості. Разом з тим вони є її відображенням. За ступенем впливу на
суспільство вони, звичайно поступаються мас-медіа. Втім, ідеї та інформація,
закладені в них є надзвичайно важливими, адже саме шкільна освіта має
значний вплив на формування світогляду й переконань людини. Це в значній мірі
стосується й формування уявлень про “інших”—- представників іноетнічних
груп в середині суспільства, іноземців або іншої держави в цілому. Ідеї та
інформація, закладені в підручниках, формують світоглядні орієнтири людини
на довгі роки, сприяють або не сприяють повазі та толерантності до відмінних
від своїх культурних традицій, віровизнання та ін. Білорусь як незалежна
держава постала щойно в 1991 р. До цього часу вона не мала змогу самостійно
формувати свою гуманітарну й, зокрема. освітню політику а отже й формувати візію “інших” в підручниках. Тому, образ України в білоруських підручниках залежить насамперед від сформованих концепцій на основі передусім
радянського й російського досвіду, хоч і певні ідеологічні потреби новітньої
білоруської історії накладають на його формування свій відбиток. Унікальність
білоруського матеріалу в порівняння з польським та російським полягає ще й в
тому, що Україна не могла виступати складовою національного історичного
дискурсу, частиною чужої історії. З одного боку це суттєво зменшує частку
українського матеріалу в білоруських підручниках, які зосереджуються виключно на національній історії з іншого — українська історія постає в них як незалежна категорія, що в певних моментах співіснує з білоруською.
“Українськість” географії, подій, історичних діячів завжди підкреслюється в
білоруських підручниках. В багатьох аспектах домінує принцип радянської
історіографії про “братні народи” — категорії, яку автори підручників схильні
застосовувати від часів середньовіччя до сьогодення, включно із дефініціями про
спільну боротьбу, спільну історичну долю та прагнення до воз’єднання. Сучасна
Україна в підручниках — держава-сусід, з якою Білорусь зберігає добросусідські відносини, і з якою немає жодних територіальних суперечок, українці ж займають верхній щабель в “рейтингу” толеранції як народ “чесний і працелюбний”. |
format |
Article |
author |
Батуріна, С. |
author_facet |
Батуріна, С. |
author_sort |
Батуріна, С. |
title |
Україна в білоруських підручниках з історії |
title_short |
Україна в білоруських підручниках з історії |
title_full |
Україна в білоруських підручниках з історії |
title_fullStr |
Україна в білоруських підручниках з історії |
title_full_unstemmed |
Україна в білоруських підручниках з історії |
title_sort |
україна в білоруських підручниках з історії |
publisher |
Інститут історії України НАН України |
publishDate |
2017 |
topic_facet |
Джерелознавство та історіографія |
url |
http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/182021 |
citation_txt |
Україна в білоруських підручниках з історії / С. Батуріна // Український історичний збірник. — 2017. — Вип. 19. — С. 425-435. — Бібліогр.: 22 назв. — укр. |
series |
Український історичний збірник |
work_keys_str_mv |
AT baturínas ukraínavbílorusʹkihpídručnikahzístoríí |
first_indexed |
2023-10-18T22:53:43Z |
last_indexed |
2023-10-18T22:53:43Z |
_version_ |
1796156713493069824 |
spelling |
irk-123456789-1820212021-12-10T01:25:51Z Україна в білоруських підручниках з історії Батуріна, С. Джерелознавство та історіографія Підручники з історії є важливим компонентом формування суспільної свідомості. Разом з тим вони є її відображенням. За ступенем впливу на суспільство вони, звичайно поступаються мас-медіа. Втім, ідеї та інформація, закладені в них є надзвичайно важливими, адже саме шкільна освіта має значний вплив на формування світогляду й переконань людини. Це в значній мірі стосується й формування уявлень про “інших”—- представників іноетнічних груп в середині суспільства, іноземців або іншої держави в цілому. Ідеї та інформація, закладені в підручниках, формують світоглядні орієнтири людини на довгі роки, сприяють або не сприяють повазі та толерантності до відмінних від своїх культурних традицій, віровизнання та ін. Білорусь як незалежна держава постала щойно в 1991 р. До цього часу вона не мала змогу самостійно формувати свою гуманітарну й, зокрема. освітню політику а отже й формувати візію “інших” в підручниках. Тому, образ України в білоруських підручниках залежить насамперед від сформованих концепцій на основі передусім радянського й російського досвіду, хоч і певні ідеологічні потреби новітньої білоруської історії накладають на його формування свій відбиток. Унікальність білоруського матеріалу в порівняння з польським та російським полягає ще й в тому, що Україна не могла виступати складовою національного історичного дискурсу, частиною чужої історії. З одного боку це суттєво зменшує частку українського матеріалу в білоруських підручниках, які зосереджуються виключно на національній історії з іншого — українська історія постає в них як незалежна категорія, що в певних моментах співіснує з білоруською. “Українськість” географії, подій, історичних діячів завжди підкреслюється в білоруських підручниках. В багатьох аспектах домінує принцип радянської історіографії про “братні народи” — категорії, яку автори підручників схильні застосовувати від часів середньовіччя до сьогодення, включно із дефініціями про спільну боротьбу, спільну історичну долю та прагнення до воз’єднання. Сучасна Україна в підручниках — держава-сусід, з якою Білорусь зберігає добросусідські відносини, і з якою немає жодних територіальних суперечок, українці ж займають верхній щабель в “рейтингу” толеранції як народ “чесний і працелюбний”. The history textbooks are an important component for social consciousness formation. At the same time, they are also its reflection. They are certainly inferior as for the degree of influence on the society compared to mass media. However, the ideas and information contained therein are extremely important as the school education itself has a significant impact onto the worldview and beliefs of people. This largely applies to the formation of ideas about the "other" — representatives of alien ethnic groups within society, foreigners or another country as a whole. The ideas and information laid down in the textbooks form the people's ideological orientations for many years, they promote or not promote the respect and tolerance to the different cultural traditions, religion etc. Belarus as an independent state emerged just in 1991. Before that time the country had no opportunity to form independently its humanitarian and, in particular, educational policy and thus to form a vision of the "other" in the textbooks. Therefore, the image of Ukraine in the Belarusian textbooks depends primarily on the prevailing concepts based ultimately on Soviet and Russian experience, although certain ideological needs of modern Belarusian history impose their mark on its formation. The unique character of the Belarusian material in comparison with Polish and Russian lies in the fact that Ukraine could not be a part of the national historical discourse, a part of the other's history. On the one hand it significantly reduces the proportion of the Ukrainian material in the Belarusian textbooks which focus solely on national history, on the other hand — the Ukrainian history is presented therein as an independent category which at some points coexists with the Belarusian one. The "Ukrainianness" of the geography, events and historical figures is always emphasized in the Belarusian textbooks. In many aspects, the dominating principle is one of the soviet historiography about "fraternal peoples" — the category that textbook authors tend to use from the Middle Ages to the present times, including the definitions about common struggle, common historical destiny and aspiration for reunification. The modern Ukraine in the textbooks is the neighboring country with which Belarus maintains good-neighbor relations and has no territorial disputes, the Ukrainians occupy the top level in the tolerance "rating" as the "honest and hard-working" people. 2017 Article Україна в білоруських підручниках з історії / С. Батуріна // Український історичний збірник. — 2017. — Вип. 19. — С. 425-435. — Бібліогр.: 22 назв. — укр. 2307-5848 http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/182021 94(477)930.1(075.3) uk Український історичний збірник Інститут історії України НАН України |