"Сусіди-вороги” чи партнери спільного минулого: образ кримських татар в українських підручниках з історії

За відносно невеликий проміжок часу схема минулого кримсько-татарського народу в структурі шкільного курсу української історії зазнала суттєвих змін. Вони були передусім зумовлені політичними подіями 2014 р. Українські підручники, за часом їх створення, можна розділити на дві категорії. В одній і...

Повний опис

Збережено в:
Бібліографічні деталі
Видавець:Інститут історії України НАН України
Дата:2020
Автор: Батуріна, С.
Формат: Стаття
Мова:Ukrainian
Опубліковано: Інститут історії України НАН України 2020
Назва видання:Історіографічні дослідження в Україні
Теми:
Онлайн доступ:http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/182336
Теги: Додати тег
Немає тегів, Будьте першим, хто поставить тег для цього запису!
Цитувати:"Сусіди-вороги” чи партнери спільного минулого: образ кримських татар в українських підручниках з історії / С. Батуріна // Історіографічні дослідження в Україні. — 2020. — Вип. 31. — С. 80-98. — Бібліогр.: 55 назв. — укр.

Репозиторії

Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
id irk-123456789-182336
record_format dspace
spelling irk-123456789-1823362021-12-31T01:26:17Z "Сусіди-вороги” чи партнери спільного минулого: образ кримських татар в українських підручниках з історії Батуріна, С. Проблемна історіографія За відносно невеликий проміжок часу схема минулого кримсько-татарського народу в структурі шкільного курсу української історії зазнала суттєвих змін. Вони були передусім зумовлені політичними подіями 2014 р. Українські підручники, за часом їх створення, можна розділити на дві категорії. В одній із них, представленій виданнями переважно до 2016 р., існує традиція вітчизняної і радянської історії з яскраво вираженим фронтирним дискурсом, згідно з яким степовий світ, представниками якого були й кримські татари, вважався чужим, ворожим і деструктивним. У національному наративі він виступав виключно в ролі антагоніста. Причому кримська тематика у підручниках ніколи не була самостійною, а висвітлювалася ситуативно задля підкреслення трагічних чи героїчних сторінок українського минулого. У новому поколінні підручників зроблено спробу трактування історії кримсько-татарського народу як самостійної категорії, розуміння непростого досвіду українсько-татарського співіснування на спільній території. To conduct this study 55 ukrainian history textbooks were included in the analysis. Chronologically, they cover material from the Middle Ages to the present. Are the Tatars represented as a part of the common past, or is their history presented separately from the Ukrainian one? Is their past in the Ukrainian vision a story of an enemy, a neighbor, a partner of a common past? What topics, periods of the historical path of the Crimean Tatars, their states interested the authors of textbooks? How do these chronological periods relate to the relevant events in Ukrainian history? What prevails in textbooks – the history of the people or the state? What are the features of the representation of the history of the Crimean Tatars depending on the time of writing the textbook? In a relatively short period of time, the scheme of the past of the Crimean Tatar people in the structure of the school course of Ukrainian history has undergone significant changes. They were primarily due to the political events of 2014. Ukrainian textbooks can be divided into two time categories. In one of them, presented by publications mainly until 2016, there is a tradition of national and Soviet history with a pronounced frontier discourse, according to which the steppe world, which was represented by the Crimean Tatars, was considered alien, hostile and destructive. In the national narrative, they acted exclusively as an antagonist. Moreover, the Crimean theme in the textbooks was never independent, but was covered situationally to emphasize the tragic or heroic pages of the Ukrainian past. In the new generation of textbooks, an attempt is made to interpret the history of the Crimean Tatar people as an independent category, to understand the difficult experience of Ukrainian- Tatar coexistence on a common territory. 2020 Article "Сусіди-вороги” чи партнери спільного минулого: образ кримських татар в українських підручниках з історії / С. Батуріна // Історіографічні дослідження в Україні. — 2020. — Вип. 31. — С. 80-98. — Бібліогр.: 55 назв. — укр. 2415-8003 http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/182336 94(477)930.1 uk Історіографічні дослідження в Україні Інститут історії України НАН України
institution Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
collection DSpace DC
language Ukrainian
topic Проблемна історіографія
Проблемна історіографія
spellingShingle Проблемна історіографія
Проблемна історіографія
Батуріна, С.
"Сусіди-вороги” чи партнери спільного минулого: образ кримських татар в українських підручниках з історії
Історіографічні дослідження в Україні
description За відносно невеликий проміжок часу схема минулого кримсько-татарського народу в структурі шкільного курсу української історії зазнала суттєвих змін. Вони були передусім зумовлені політичними подіями 2014 р. Українські підручники, за часом їх створення, можна розділити на дві категорії. В одній із них, представленій виданнями переважно до 2016 р., існує традиція вітчизняної і радянської історії з яскраво вираженим фронтирним дискурсом, згідно з яким степовий світ, представниками якого були й кримські татари, вважався чужим, ворожим і деструктивним. У національному наративі він виступав виключно в ролі антагоніста. Причому кримська тематика у підручниках ніколи не була самостійною, а висвітлювалася ситуативно задля підкреслення трагічних чи героїчних сторінок українського минулого. У новому поколінні підручників зроблено спробу трактування історії кримсько-татарського народу як самостійної категорії, розуміння непростого досвіду українсько-татарського співіснування на спільній території.
format Article
author Батуріна, С.
author_facet Батуріна, С.
author_sort Батуріна, С.
title "Сусіди-вороги” чи партнери спільного минулого: образ кримських татар в українських підручниках з історії
title_short "Сусіди-вороги” чи партнери спільного минулого: образ кримських татар в українських підручниках з історії
title_full "Сусіди-вороги” чи партнери спільного минулого: образ кримських татар в українських підручниках з історії
title_fullStr "Сусіди-вороги” чи партнери спільного минулого: образ кримських татар в українських підручниках з історії
title_full_unstemmed "Сусіди-вороги” чи партнери спільного минулого: образ кримських татар в українських підручниках з історії
title_sort "сусіди-вороги” чи партнери спільного минулого: образ кримських татар в українських підручниках з історії
publisher Інститут історії України НАН України
publishDate 2020
topic_facet Проблемна історіографія
url http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/182336
citation_txt "Сусіди-вороги” чи партнери спільного минулого: образ кримських татар в українських підручниках з історії / С. Батуріна // Історіографічні дослідження в Україні. — 2020. — Вип. 31. — С. 80-98. — Бібліогр.: 55 назв. — укр.
series Історіографічні дослідження в Україні
work_keys_str_mv AT baturínas susídivorogičipartnerispílʹnogominulogoobrazkrimsʹkihtatarvukraínsʹkihpídručnikahzístoríí
first_indexed 2023-10-18T22:54:25Z
last_indexed 2023-10-18T22:54:25Z
_version_ 1796156744969224192