«Чужі свої»: до питання про репрезентацію історії кримськотатарського народу на сторінках українських шкільних підручників
Метою статті є реконструкція образу минулого кримських татар, який склався на сторінках вітчизняних підручників з історії впродовж двох останніх десятиріч. Основними завданнями є з’ясування, чи представлені татари органічною частиною спільного минулого, чи їхню історію подають відособлено від укра...
Збережено в:
Дата: | 2021 |
---|---|
Автор: | |
Формат: | Стаття |
Мова: | Ukrainian |
Опубліковано: |
Інститут української археографії та джерелознавства ім. М.С. Грушевського НАН України
2021
|
Назва видання: | Сiверянський літопис |
Теми: | |
Онлайн доступ: | http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/182661 |
Теги: |
Додати тег
Немає тегів, Будьте першим, хто поставить тег для цього запису!
|
Назва журналу: | Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine |
Цитувати: | «Чужі свої»: до питання про репрезентацію історії кримськотатарського народу на сторінках українських шкільних підручників / С. Батуріна // Сіверянський літопис. — 2021. — № 5. — С. 87-95. — Бібліогр.: 55 назв. — укр. |
Репозитарії
Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of UkraineРезюме: | Метою статті є реконструкція образу минулого кримських татар, який склався на сторінках
вітчизняних підручників з історії впродовж двох останніх десятиріч. Основними завданнями є з’ясування, чи представлені татари органічною частиною спільного минулого, чи їхню історію подають
відособлено від української? Їхнє минуле в українській візії – це історія ворога, сусіда, партнера
спільного минулого? Які теми, періоди історичного шляху кримських татар, їхньої держави зацікавили авторів вітчизняних підручників? Яким способом ці хронологічні періоди співвідносяться з відповідними віхами, подіями української історії? Що переважає в підручниках – історія народу чи держави?
Які особливості репрезентації історії кримських татар залежно від часу написання підручника? Наукова новизна полягає в комплексному дослідженні українських підручників, матеріал яких уперше проаналізований в такому контексті. Висновки. За відносно невеликий проміжок часу схема минулого кримськотатарського народу в структурі шкільного курсу української історії зазнала суттєвих змін.
Вони були передусім зумовлені політичними подіями 2014 р. Українські підручники можна розділити
на дві часові категорії. В одній із них, представленим виданнями переважно до 2016 р., існує традиція
вітчизняної і радянської історії з яскраво вираженим фронтирним дискурсом, згідно з яким степовий
світ, представниками якого були й кримські татари, вважали чужим, ворожим і деструктивним. У
національному наративі він виступав винятково в ролі антагоніста. Причому кримська тематика в
підручниках ніколи не була самостійною, а висвітлювалася ситуативно задля підкреслення трагічних
чи героїчних сторінок українського минулого. В новому поколінні підручників зроблена спроба трактування історії кримськотатарського народу як самостійної категорії, розуміння непростого досвіду українсько-татарського співіснування на спільній території. |
---|