Князі Борис, Гліб та їхні супротивники в оцінці літописців ХІ-ХІІІ ст.

У статті реконструйовано семантичний обсяг, проаналізовано функції оцінних іменників і прикметників, які моделюють соціально-етичні портрети святих князів Бориса і Гліба у писемних східнослов’янських пам’ятках ХІ-ХІІІ ст. («Читання про Бориса і Гліба», «Сказання про Бориса і Гліба», літописи, Києв...

Повний опис

Збережено в:
Бібліографічні деталі
Видавець:Інститут мовознавства ім. О.О. Потебні НАН України
Дата:2013
Автор: Межжеріна, Г.В.
Формат: Стаття
Мова:Ukrainian
Опубліковано: Інститут мовознавства ім. О.О. Потебні НАН України 2013
Назва видання:Мовознавство
Онлайн доступ:http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/183754
Теги: Додати тег
Немає тегів, Будьте першим, хто поставить тег для цього запису!
Цитувати:Князі Борис, Гліб та їхні супротивники в оцінці літописців ХІ-ХІІІ ст. / Г.В. Межжеріна // Мовознавство. — 2013. — № 4. — С. 27-43. — Бібліогр.: 30 назв. — укр.

Репозиторії

Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
Опис
Резюме:У статті реконструйовано семантичний обсяг, проаналізовано функції оцінних іменників і прикметників, які моделюють соціально-етичні портрети святих князів Бориса і Гліба у писемних східнослов’янських пам’ятках ХІ-ХІІІ ст. («Читання про Бориса і Гліба», «Сказання про Бориса і Гліба», літописи, Києво-Печерський патерик та ін.). Незважаючи на те, що в пам’ятках Борис і Гліб представлені як єдине ціле, як пара, їхні соціально-етичні портрети нетотожні, індивідуалізовані. Доведено, що у використанні хвалебних епітетів-означень (блаженыи, богоблаженыи, кротъкыи, моудрыи, правъдивыи, пріблаженыи, сватыи, съміреныи, тихыи та ін.) поряд з іменами Бориса і Гліба є чітка закономірність, система, слідування правилам літературного етикету, а також орієнтація на моральний кодекс честі людини водночас і лицарського, і церковно-монашого середовища. Докладно описано семантичні особливості і стильові функції негативно конотованих іменників і прикметників (безбожъныи, беззаконьныи, беззаконъникь, братоненавидьникъ, немилосьрдыи, немилостивый, нечьстивыи, оканьныи, окатньныи та ін.) у концептуалізації образів Святополка Окаянного та його прибічників.