Князі Борис, Гліб та їхні супротивники в оцінці літописців ХІ-ХІІІ ст.
У статті реконструйовано семантичний обсяг, проаналізовано функції оцінних іменників і прикметників, які моделюють соціально-етичні портрети святих князів Бориса і Гліба у писемних східнослов’янських пам’ятках ХІ-ХІІІ ст. («Читання про Бориса і Гліба», «Сказання про Бориса і Гліба», літописи, Києв...
Збережено в:
Дата: | 2013 |
---|---|
Автор: | |
Формат: | Стаття |
Мова: | Ukrainian |
Опубліковано: |
Інститут мовознавства ім. О.О. Потебні НАН України
2013
|
Назва видання: | Мовознавство |
Онлайн доступ: | http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/183754 |
Теги: |
Додати тег
Немає тегів, Будьте першим, хто поставить тег для цього запису!
|
Назва журналу: | Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine |
Цитувати: | Князі Борис, Гліб та їхні супротивники в оцінці літописців ХІ-ХІІІ ст. / Г.В. Межжеріна // Мовознавство. — 2013. — № 4. — С. 27-43. — Бібліогр.: 30 назв. — укр. |
Репозитарії
Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of UkraineРезюме: | У статті реконструйовано семантичний обсяг, проаналізовано функції оцінних іменників
і прикметників, які моделюють соціально-етичні портрети святих князів Бориса і
Гліба у писемних східнослов’янських пам’ятках ХІ-ХІІІ ст. («Читання про Бориса і Гліба», «Сказання про Бориса і Гліба», літописи, Києво-Печерський патерик та ін.). Незважаючи
на те, що в пам’ятках Борис і Гліб представлені як єдине ціле, як пара, їхні соціально-етичні портрети нетотожні, індивідуалізовані. Доведено, що у використанні хвалебних
епітетів-означень (блаженыи, богоблаженыи, кротъкыи, моудрыи, правъдивыи, пріблаженыи, сватыи, съміреныи, тихыи та ін.) поряд з іменами Бориса і Гліба є чітка закономірність, система, слідування правилам літературного етикету, а також орієнтація
на моральний кодекс честі людини водночас і лицарського, і церковно-монашого середовища.
Докладно описано семантичні особливості і стильові функції негативно конотованих іменників і прикметників (безбожъныи, беззаконьныи, беззаконъникь, братоненавидьникъ, немилосьрдыи, немилостивый, нечьстивыи, оканьныи, окатньныи та ін.) у концептуалізації образів Святополка Окаянного та його прибічників. |
---|